Nazi's jagen in een vakantiepark 141 boekei H Drankgeld, seks en moord No monnie no wassie BOEKEN KORT zaterdag 23 juni 2012 Nathan Englander. foto Frouwkje Bijlsma/GPD Een meesterlijke verhalenbundel met hommages aan grote auteurs. Nathan Englander levert met Waar we het over hebben wanneer we het over Anne Frank hebben weer een hoogtepunt af! door Dirkjan Arensman Moeilijk te geloven dat het alweer der tien jaar geleden is dat Nathan Eng lander (1970) debuteerde met Ver lost van vleselijk verlangen (1999), de verhalenbundel die de Amerikaan, met zijn verbluffend rijpe mix van parabelachtige vertel lingen uit de joodse traditie en zijn eigentijd se) zwarte humor, direct vergelijkingen oplever de met iedereen van Bernard Malamud en Saul Bellow tot Isaac Bashevis Singer. Een erg productief auteur bleek Englander na die droomstart niet. Zijn eerste roman, Het mi nisterie van buitengewone zaken, verscheen pas in 2007 en nu, weer vijfjaar later, is er zijn tweede verhalenbundel. Maar het resultaat is het wachten opnieuw meer dan waard. Na dat fantasievolle epos over een joodse fami lie in het Argentinië van de jaren zeventig keert hij in Waar we het over hebben wanneer we het over Anne Frank hebben terug naar zijn oude liefde. Met acht korte verhalen die blaken van het zelfvertrouwen. Verhalen waarin hij, geestig, scherp en gedurfd nieuw licht werpt op vertrouwde thema's én op de absurdistische werkelijkheid van de hedendaagse staat Israël. Het titelverhaal van de bundel leest als een joodse remix van Raymond Carvers klassieke verhaal What we talk about when we talk about love uit 1981 waarin twee echtparen aan een met ginflessen overladen keukentafel en in een steeds gespannener sfeer de liefde bespraken. Bij Englander draait het om religieuze identi teit en de slagschaduw van de Holocaust. De naamloze verteller en diens vrouw, Debbie, krijgen ook oude kennissen op bezoek: haar schoolvriendin Lauren en dier man Mark. Of, zoals ze tegenwoordig genoemd willen worden: Shoshana en Ye- rucham.'Want viel Debbie van haar geloof zij vertrokken na het eindexamen naar Jeruzalem en werden ultraorthodoxe joden - 'wat mij', bekent de sarcastische vertelstem, 'als een vernieuwd schoonmaakmiddel in de oren klinkt: ORTHODOX ULTRA, nu nog geneeskrachtiger'. Hier gaapt duidelijk een diepe cul- tuurkloof, die ze for old times sake krampachtig proberen te ne geren. Maar het gaat al mis als Mark/Yerucham hen de les begint te lezen over Trevors 'wortelloze' jeugd en ge mengde huwelijken bestempelt als 'een nieuwe Holocaust'. En het wordt nog pijnlijker als ze het geheime gezelschapsspel van Debbie spelen 'de deugdzame Goj', ofwel: 'Bij wie zou je mo gen onderduiken?', dat een verrassende verlie zer kent. De Tweede Wereldoorlog speelt ook een ge waagde rol in Kamp Avondschemer, waarin be jaarde overlevenden in een vakantiepark tot ontsteltenis van de idealistische recreatieleider wraak nemen op iemand die ze denken te her kennen als voormalig kampbeul. En na de hommage aan Carver duikt in Hoe we de Blums wreekten de geest van Philip Roth op (joodse suburb-jongens binden de strijd aan met de buurtantisemiet) en doet Peepshow denken aan Woody Allen, wanneer de afvallige joodse za kenman Allen Fein, als het loerluikje naar bene den gaat, geen stripper maar zijn rabbi, psychia ter en moeder ziet zitten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het sterkste ver haal, Zusterheuvels. In vier afdelin gen schetst hij daarin beknopt de geschiedenis van een nederzetting in de bezette gebieden, met in het hart een fantastische allegorie. Eén van de pioniervrouwen 'ver kocht' namelijk ooit haar zieke dochtertje symbolisch aan haar buurvrouw - wat het meisje vol gens een bijgelovige traditie be scherming zou bieden. Decennia later eist de koopster, gek van rouw om haar eigen gesneuvelde kinderen, haar eigendom op. Want als die eeuwenoude, bijbelse claim op het Heilige Land nog geldig is, waarom hun overeenkomst dan niet? Het klinkt simpel, maar de uitwerking is subtiel en ontroerend. Een hoogtepunt in een van begin tot eind meesterlijke bundel. Q Nathan Englander - Waar we het over hebben wanneer we het over Anne Frank hebben. Verta ling Paul Bruijn en Nicolette Hoekmeijer. Anthos, 15 euro. Duiveluitdrijving lijkt iets wat de moderne mens al eeuwen achter zich heeft ge laten. Ton Vogels (1979) trok naar het Zuid-Italiaanse dorp Vico del Gargano om daar te on dervinden, dat ook nu nog men sen zich trachten te bevrijden van het kwaad. In zijn debuut roman 'De duivel van Vico' ver telt hij het verhaal van de ster renkundestudent Tomasso die als boetedoening een muur moet bouwen om een sinaasap pelboomgaard. Tomasso raakt verliefd op de dochter des hui zes. Hij ontdekt dat Carmela uit drijvingsrituelen ondergaat. Q Ton Vogels - De duivel van Vico. Prometheus, 19,95 euro. Ideale ouders be staan niet. Dat Alex van Galen zijn misdaadroman zo noemt, moet dus wel ironie zijn. Een meisje werd vijftien jaar gele den gedwongen haar baby af te staan. De jonge moeder groeide uit tot een succesvolle filmactri ce. Pogingen om haar zoontje terug te vinden, zijn mislukt. Dan stuit zij toch op een teken van leven van haar dood ge waande kind. De ontmoeting met de adoptieouders van de jongen valt echter zwaar tegen. Een felle concurrentiestrijd ont wikkelt zich. o Alex van Galen - Ideale ouders. A.W. Bruna, 18,95 euro. Alleen al in Neder land gingen ruim een miljoen exemplaren over de toonbank van 'Haar naam was Sara' van Tatiana de Rosnay. Een aangrij pende roman over de deporta tie van een joods gezin uit Pa rijs tijdens de Tweede Wereld oorlog. Ook haar nieuwe ro man 'Het appartement' speelt in Parijs. Maar in plaats van de strijd om het naakte bestaan draait het hier om verveling en de zin van het leven. Het leven van de preutse Colomba Barou raakt op drift als zij met haar ge zin naar een nieuw apparte ment verhuist. Q Tatiana de Rosnay - Het apparte ment. Vertaling Noor Koch. Artemis co, 16,95 euro door Mieske van Eek James Patterson David Ellis - Moordweekend Vert. Waldemar Noë Cargo, 18,90 euro et uitstapje van vier vrouwen in Monte Car lo moest een moord weekend worden. Maar zo let terlijk hadden Abbie en haar drie vriendinnen het niet be doeld. Na een met drank en seks overgoten avond ontwa ken de vier met de Franse po litie aan hun bed. Een van de mannen met wie zij zich in een orgie stortten, blijkt de Franse president die 's nachts is doodgeschoten. Hun schuld lijkt bij voorbaat vast te staan, maar geen van vieren heeft enig benul van wat er echt gebeurd is. Lijden ze door de drank aan geheu genverlies of waren ze zo lam dat ze niks gemerkt hebben van de moord op de presi dent en zijn lijfwacht? Ze belanden in een Franse ge vangenis, waar geen vernede ring of mishandeling hen be spaard blijft. Alles bekennen, zou hun lot kunnen verbete ren, maar Abbie weigert dit verraad aan zichzelf te ple gen. Een reeks spannende ver wikkelingen volgt, die weinig vleiend is voor het Franse rechtssysteem. Moordweekend is een verhaal om in één ruk uit te lezen, ware het niet dat het liefst 448 pagina's telt. De schrijffabriek van James Patterson levert aan de lopen de band nieuwe thrillers af Patterson kan zijn moorden de tempo volhouden dank zij de inzet van co-schrijvers. Moordweekend schreef hij sa men met de ook succesvolle David Ellis. Dat Ellis' naam de omslag niet gehaald heeft, is tekenend voor de naam die Patterson heeft opgebouwd. Wie Moordweekend koopt, krijgt Hitte van Patterson en Michael Ledwidge er gratis bij. Hitte is ook los te koop voor 3,95 euro. H.M. Krabbé: Reuzen- land. Grootsch en heerlijk hoe een jon ge kunstenaar zich vergaapt aan het Amerika van 1893. Met een voorwoord van Jeroen Krabbé Elsevier Boeken, 14,95 euro. REUZEN LAN» door Guus Luijters De grootvader van Tim en Jeroen Krabbé, Hen drik Maarten, reisde in 1893 naar de Verenigde Sta ten. Krabbé, een 24-jarige tekenaar/schilder en schrijver, maakte voor Elsevier's Geïl lustreerd Maandschrift een se rie door hem zelf geïllustreer de artikelen. Als beschaafde outsider neemt hij ons aan de hand en toont de wonderen van een andere wereld. Krab bé dwaalt door New York en signaleert schoenpoetsers en bedelaars, oplichters en kran tenjongens. Hij gaat naar gro te warenhuizen en eet af en toe een hapje in een restau rant. Op een keer doet hij een Chinees aan. Alles ziet er lek ker uit 'en 't riekt zoo heerlijk in ongekookte staat, dat gij de overtuiging krijgt niet geluk kig te kunnen sterven, voor ge ervan geproefd hebt. Maar dit zeg ik u: geen tweede keer onderneemt gij het waagstuk, tenzij gij zelf een Mongool zijt want geen sterveling kan zulke hellepijnen geleden heb ben als ik in den nacht na dit experiment.' Dat is heel aar dig. Krabbé is trouwens helemaal goed op dreef als hij het over de 'staartmensen' heeft. In een laundry noteert hij 'no monnie no wassie' en in de Chinese wijk doet hij een sa loon aan, waarin hij 'een 'da me' maar geen Chineesche, al sigaren rookend een cancan zag uitvoeren.' Dichter bij de zelfkant komen we niet in Reuzenland, de titel waaron der die lang geleden geschre ven artikelen nu zijn gebun deld. Het is keurig allemaal, net als de tekeningen, die de artikelen illustreren. H.M. Krabbé lijkt een soort Peter van Straten van de laat negentiende eeuw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 14