'Las Vegas aan de Amstel' io ziggo dome De nieuwste poptempel van Nederland, de Ziggo Dome, opent morgen voor het publiek. De grote zwarte doos praktisch naast de Heineken Music Hall en de Amsterdam ArenA vult het gat tussen de HMH en GelreDome. zaterdag 23 juni 2012 door Maaike Boersma Een grote zwarte doos, meer woorden zijn er niet nodig om de pop tempel in de schaduw van de Amsterdam ArenA te beschrijven. Het gebouw meet 90 bij 90 meter en is 30 meter hoog: er kunnen 17.000 bezoekers in. 's Avonds verandert de buitenkant van de zwarte doos dankzij 120.000 ledlampen in een grote lichtjeszee waar ook videobeelden op te zien zijn. Zo'n 150 bouwvakkers legden deze week de laatste hand aan de pop tempel. De nu al volle agenda voor dit jaar bevat louter klinkende na men: van Madonna tot Paul Si mon, van Lady Gaga tot Radio- head. „Las Vegas aan de Amstel noemde iemand het laatst, mooi hè", zegt directeur commerciële zaken Dan ny Damman. Hij staat in de centra le hal, waar de grijze kunststof coa- tingvloer glimt van nieuwigheid. „De entree moet een Schipholpla- za gevoel oproepen", zegt Dam man. „De kriebels die je daar voelt moet je hier ook krijgen." Of het zo werkt, zal morgen blij ken als het publiek voor de eerste keer van een concert kan genieten, van Marco Borsato. De Ziggo Do- me wil 80 tot 110 dagen per jaar ar tiesten op de planken zetten. Beleving, dat is het toverwoord. Dus zijn er barretjes en eetkraam- pjes, een restaurant, grote roze tele fooncellen en twee clubs waar voor en na concerten een dj draait. Damman: „Normaal gesproken word je na een concert zo snel mo gelijk naar buiten gebonjourd, hier kun je na afloop nog lekker een drankje doen." Ook van binnen ziet de Ziggo Do- me eruit als een doos: een groot vierkant veld (3700 m:) en drie kwart rond eromheen tribunes, twee ringen hoog. Alles zwart, van de muren tot de klapstoelen op de tribunes. „Als het helemaal donker is, komt de show het beste tot zijn recht. Het is echt gebouwd als concertlo catie. Het gaat hier niet om ons, maar om het concert." Nog deze zomer zullen Madonna, Sting en Pearl Jam hier optreden. Zonder uitzondering beweren de directeuren van Ahoy, Heineken Music Hall en GelreDome blij te zijn met de komst van een nieuwe poptempel. En concurrentie wil len ze het ook niet noemen, zelfs de directeur van de Heineken Mu sic Hall niet, die letterlijk uitkijkt op de Ziggo Dome. „Het is een soort grote broer voor ons", aldus HMH-directeur Birgit- te de Winter. „En realistisch, wij kunnen vijf en een half duizend mensen binnen hebben, de Ziggo Dome drie keer zoveel. Dat is dus voor een ander soort artiesten. Wij fungeren prima voor een mid- denmoot-artiest. Namen als Ma donna (die binnenkort in Ziggo Dome staat) zouden we sowieso al niet krijgen, daar is ze te groot voor." Nee, benadrukt de Winter, de komst van de grote broer is juist heel positief Dat positieve geluid deelt Herald van der Bunt, directeur van Gelre Dome. „Artiesten die groter wor den, kunnen doorgroeien van de Ziggo Dome naar GelreDome, met 34.000 plaatsen. Ik ben totaal niet bang voor concurrentie, dit is een totaal ander marktsegment." Uiteraard zal het de markt wel een beetje veranderen, zegt Van der 'A/s het helemaal donker is, komt de show het beste tot zijn recht' Bunt, 'maar het wordt er na ver loop van tijd wel beter op'. Dat Ziggo Dome in Amsterdam staat, vindt hij niet jammer. „Voor buitenlandse artiesten is Neder land toch echt Amsterdam. En de reistijden zijn zo relatief." Volgens De Winter van HMH is er maar één podium dat last kan krij gen van de Ziggo Dome, en dat is Ahoy, dat met maximaal 15.000 be zoekers bijna even groot is en dus dezelfde groep artiesten trekt. Evenementenondernemer Live Nation is grootaandeelhouder van Ziggo Dome en tevens promotor van veel buitenlandse artiesten. De Winter: „Dan is het logisch dat ze een artiest uit eigen stal nu eer der in Ziggo Dome zetten dan in Ahoy. Dat is iets waar Ahoy denk ik wel last van zal krijgen." Maar Ahoy-directeur Peter van der Veer denkt daar anders over. „Onze evenementen zijn veel di- verser dan popconcerten alleen. De consument heeft: straks meer te kiezen en dat juichen we toe; het is aantrekkelijk voor het land. Maar Ziggo Dome is een wezenlijk andere accommodatie. Wij heb ben hier een heel complex, veel groter dan het sportpaleis alleen." Verwacht hij dan echt niet dat Zig go Dome wat van zijn bezoekers zal afsnoepen? Van der Veer: „In het eerste jaar zal de nieuwe zaal vaker gebruikt worden, dat is lo gisch."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10