p|ld Al twaalfduizend spooknota's verstuurd 41 binnenland KRAS.NL... dé MADEIRA-specialist! T©©S Burgerschap leeft niet in ons land Soap falende smartphone Nederland betaalt mee aan herintegratie Iraakse asielzoekers gratis S5S™,!8 KRAS NL BOEK ONLINE of bel 0900-9697 l5cpm vrijdag 22 juni 2012 PAUL KUSTERS loosenhenk B Si NOObWEEÉ* EL1JKT MEWAHYPE DEN HAAG - Nederland is bereid 5,5 miljoen euro over te maken aan Irak om de herintegratie van uitge procedeerde Iraakse asielzoekers mogelijk te maken. Het geld is be doeld voor gezondheidszorg, huis vesting en scholing. Vijftig Irake zen mogen hun studie afronden voordat ze teruggaan. In ruil daar voor werkt Irak mee aan de terug keer van uitgeprocedeerde asielzoe kers die zelf niet terug willen. Demissionair minister Gerd Leers (CDA, Asiel) kwam gisteren met zijn Iraakse collega Shafiq Duski dit pakket maatregelen overeen. Duski was in Nederland op uitno diging van Leers. Pas in september beslist het Iraakse parlement of het hiermee instemt. Irak laat sinds november geen on derdanen meer toe die niet vrijwil lig terugkeren. In Nederland krij gen deze mensen, die terugkeer weigeren, geen onderdak meer om dat ze zijn uitgeprocedeerd. De ge dwongen terugkeer van landgeno ten stuit Duski tegen de borst. Eerst moeten de veiligheid en werkgelegenheid in Irak verbete ren, vindt hij. In september vertrekt Leers Vol vertrouwen' naar Irak om de af spraken 'te bezégelen'. Tot die tijd verblijven de asielzoekers in ver schillende opvangcentra. bij ""rtrek m'1 SCHIPHOL 'ïf madeira islands profiteer van actiekorting oplopend tot 80 p.p. op diverse vertrekdata t/m augustus! geniet van het heerlijke klimaat en de prachtige natuur en cultuur! TOP-accommodaties bij KRAS.NL SANTA CRUZ Hotel Vila Galé Santa Cruz**** ïpmSn 539 I Ga voor het volledige aanbod naar: www.kras.nl/zon-madeira waarom zou je meer betalen Modern gerenoveerd hotel aan het kiezel- 1 strand en nabij het centrum van Cameo. 1 .uxe 4-sterren hotel aan zee en op Verblijf in één van de 5-sterren hotels van oopafstand van Santa Cruz. de luxe Pestana keten. Zie www.kras.nl/23721 1 Zie www;kras.nl/31105 .kras.nl/31118 Ronald Plasterk, Mariëtte Hamer, /Tg) Prijzen zijn p.p.. exclusief reservermgskosten en Calamiteitenfonds. Voor öe meest actuele prijzen, zie -.ww.kras.nl DEN HAAG - Nederlandse scholie ren weten vrijwel niets van burger schap. Volgens een internationaal onderzoek onder 150.000 veertien jarigen in 39 landen scoren Neder landse jongeren zelfs het slechtst. Het gaat dan onder meer over de kennis van democratie, rechts staat, vrijheid en sociale verbon denheid. Eén van de vragen was of de scholier zeker zou gaan stem men als hij of zij volwassen is. „Het is nogal Nederlands om eer der de buren te willen helpen dan naar een inspraakavond voor be woners te gaan", zegt Evelien Ton- kens. De hoogleraar burgerschap aan de Universiteit van Amster dam denkt dat dit een verklaring kan zijn voor de slechte score. Sinds 2006 is onderwijs in burger schap verplicht. Leerlingen leren standpunten verkennen en ver woorden, overleggen, overtuigen, naar elkaar luisteren en kritisch denken. Volgens Anne Bert Dijk stra, hoogleraar sociale opbreng sten van onderwijs aan de Univer siteit van Amsterdam, tonen de re sultaten van het onderzoek aan dat dit onvoldoende gebeurt. Tonkens is het met haar collega eens, maar wijst erop dat burger schap op school geen vak is. „Bur gerschap heeft in Nederland geen prioriteit. Het demissionaire kabi net heeft recent nog heel duidelijk gezegd dat rekenen en taal belang rijk is. Aan burgerschap hoeven we blijkbaar geen aandacht te be steden. Dus leeft het ook niet." Maatregelen blijven nog uit Eerste vijf maanden van 2012 al 12.000 klachten over spook nota's. Nog nauwelijks maatregelen tegen frauderende bedrijven. Alle betrokken partijen, justi tie, banken en slachtofferkoe pels, wachten op elkaar. DEN HAAG - De aanpak van spook nota's voor bedrijven faalt doordat justitie, banken en slachtofferkoe pels zitten te wachten wie van hen de eerste stap neemt. Daar door wordt er nauwelijks opgetre den tegen bedrijven die andere be drijven oplichten. Alleen al in de eerste vijf maanden van dit jaar kwamen 12.000 klachten binnen bij de Fraudehelpdesk. Dat zijn er 1000 meer dan over heel 2011. In 2010 waren het er nog 8000. Overheid, banken en het steun punt hebben afgesproken dat nog dit jaar wordt begonnen met het blokkeren van rekeningnummers van bedrijven die zich aan oplich ting schuldig maken. De Neder landse Vereniging van Banken zegt echter alleen maar te kunnen handelen als er aangifte is gedaan. Directeur Fleur van Eek van de Fraudehelpdesk zegt te wachten op een centraal meldpunt van Jus titie waar ze met haar 12.000 aan giften terecht kan. „Die kan ik niet zomaar even bij de politie dum pen." Justitie heeft volgens haar nog steeds niet helder of er altijd sprake is van een strafbaar feit. Tot dat duidelijk is gebeurt er niets. Jaarlijks gaan er vele honderden miljoenen euro's naar zogenaam de bedrijvengidsen als bedrij- ven-registratie.nl, Nederlands-be- drijvenregister of Centrale Bedrijfs Documentatie. Ondernemers wor den misleid iets te tekenen waar door ze aan een contract vast zit ten of krijgen nota's voor nooit ge leverde diensten. Wie bezwaar maakt wordt gedreigd met de rech ter of een incassobureau. Volgens Van Eek is wat bij de Frau dehelpdesk en zusterorganisaties Fraudemeldpunt en steunpunt Ac quisitiefraude wordt gemeld het topje van de ijsberg. „Wij zien de oplettende lezertjes, die het ver dommen te betalen. Maar wat bij ons binnenkomt is maar een frac tie van het totale probleem. De rest betaalt waarschijnlijk." Ze vindt dat de banken hun maat schappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en actie moeten ondernemen als er rare geldstro men zijn. Als voorbeeld noemt ze ABN/AMRO die een paar jaar gele den een rekening blokkeerde toen daar in een week tijd 120.000 euro op binnen kwam, nadat de reke ninghouder spooknota's had rond gestuurd. Een woordvoerder van de Neder landse Vereniging van Banken zegt dat aangifte onontbeerlijk is. „Die hebben we nodig om zelf on derzoek te doen. We willen geen fraudeurs in de boeken, maar moe ten wel kunnen onderbouwen waarom we de relatie verbreken." DEN HAAG - Ondanks maatregelen zijn er nog steeds problemen met mobiele telefoons van Samsung. Eerdere klachten van bezitters van de Samsung Galaxy Si smart1 phone zijn nog niet verholpen, al dus de Consumentenbond. De bond is ontevreden over de han delwijze van Samsung, dat zelf zegt 'adequaat' te hebben gehan deld. Inmiddels is er een derde par tij betrokken, de leverancier van een wifi-router, en lijkt het geschil in een soap te ontaarden. Eind april meldden vijfhonderd bezitters van de Galaxy S2 via een meldpunt van de Consumenten bond dat hun toestel na een soft ware-update op 'zwart' ging en niet meer werkte, anderen zeiden dat de batterij veel sneller leegliep dan voorheen. Volgens Samsung is het eerste probleem verholpen met verbeterde software, maar ligt het batterij probleem aan een wifi-router van het merk DLink. Deze zou er de oorzaak van zijn dat de batterij van de Galaxy S2 na de update sneller leegraakt. DLink reageerde gisteren met stomme verbazing op de stelling- name van Samsung. DLink zegt wereldwijd nog nooit één klacht te hebben ontvangen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4