Wat het gaat kosten, is onduidelijk
'Behoud deeltijd-WW'
Vervoer
steenkool
per trein
Splinternieuwe
BMW gestolen
na inbraak
commentaar
Waterdicht
vrijdag 22 juni 2012
Wat het nieuwe
ziekenhuis uit
eindelijk zal kos
ten, blijft voor
alsnog gissen. Je
moet uitkijken met het noemen
van bedragen, zegt ADRZ-woord-
voerder Dick Bosscher. Want het
getal van 45 miljoen dat nu al ge
ruime tijd rondzingt, is 'puur het
kale ziekenhuis'. „Dat is nog exclu
sief het kantoorgebouw, de medi
sche apparatuur en alles wat er ver
der nog bij komt kijken."
Zorgondernemer Henk van Koe-
veringe, die zich als financier voor
het nieuwe ziekenhuis teruggetrok
ken heeft, noemt dat 'bullshit'.
„Dit is nieuw voor mij. Ik heb nog
nooit van een hoger bedrag ge
hoord dan 45 miljoen. Sterker
nog: we zijn begonnen met 30 en
dat is al meer geworden. Dit is pre
cies wat mijn grootste zorg is ge
weest: dat er nog bedragen bijko
men."
De voorwaarden die Van Koeverin-
ge stelde om zijn beleggers te be
schermen tegen de risico's van kos-
tenoverschrij dingen, leidden tot
het uiteengaan van ADRZ en Van
Koeveringe.
ADRZ-woordvoerder Dick Bos
scher: „Wij letten er zelf uiteraard
ook op dat er geen overschrijdin
gen komen. Waar het verschil van
mening om draait, is wie in de ge
hele fase - van nu tot en met de
oplevering in 2016 - uiteindelijk de
baas is. Je zult zien dat er gaande
weg nieuwe wensen zijn, nieuwe
technieken beschikbaar komen,
noem maar op. Wie mag dan zeg
gen: we willen de boel toch iets an
ders hebben dan gepland?"
Van Koeveringe: „Ik heb me juist
nooit willen begeven in de zorgin-
houdelijke discussie. Dat is niet
mijn deskundigheid. Maar ik heb
wel al 25 keer een beleggersporte
feuille tot stand gebracht. Ik ken
Zeeuwen zat die een paar centen
in het ziekenhuis wilden steken,
maar je kunt beleggers pas een
voorstel doen als je exacte bedra
gen kunt noemen. Het ziekenhuis
heeft tegen mij gezegd: wij willen
een ziekenhuis bouwen naar onze
zin en smaak en dat kost 45 mil
joen. Wij van onze kant hebben
Henk van Koeveringe
MEaSSlfe
MEEST GELEZEN
1Motor met 290 km/u over N57
2. Financier ziekenhuis trekt ?ich te
rug (foto geplande ziekenhuislocatie)
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
MIDDELBURG - De Brabants-Zeeuw
se Werkgeversvereniging (BZW)
heeft er per brief bij minister
Henk Kamp op aangedrongen om
de deeltijd-WW en de werktijdver
korting niet af te schaffen. De rege
lingen hebben wel degelijk een po
sitief effect op de werkgelegenheid
in Zeeland en Brabant, vindt de
BZW.
De vereniging is het niet eens met
de conclusies die de Tweede Ka
mer trekt op basis van een recent
onderzoek naar de effectiviteit van
de regelingen. Uit de studie van
het ministerie van Sociale Zaken
bleek dat de deelttijd-WW nauwe
lijks effect heeft gehad op de werk
loosheid.
Volgens de BZW hebben de rege
lingen de maakindustrie tijdens de
crisis in 2008 en 2009 geholpen en
direct daarna in staat gesteld om
weer te kunnen profiteren van de
groeiende vraag. Met succes: de
groei van de regionale economie
was in 2010 en 2011 groter dan die
van de landelijke economie.
gezegd: als u weet wat u wil, als
wij het erover eens zijn én het ligt
vast; dan wil ik de regie hebben
over de bouw. Want ik kan mij
niet permitteren dat er kostenover-
schrijdingen zijn. Als het ADRZ
extra dingen wil die niet uit het
budget kunnen, dan moeten ze
het geld zelf meebrengen."
Dat geld - ook zonder Van Koe
veringe - op tafel te brengen, zal
volgens het ADRZ geen enkel pro
bleem zijn. Bosscher: „We hebben
nog een jaar om de financiering
rond te krijgen. Het ziekenhuis is
een interessante partij voor ban
ken en pensioenfondsen, gezien
de financiële resultaten."
Van Koeveringe: „Een groter be
drag lenen is geen probleem, als je
in staat bent dat terug te betalen.
Die 45 miljoen was tot stand geko
men op basis van wat in de exploi
tatie op te brengen was. Zijn de
verwachte inkomsten ook hoger
geworden?"
SINT PHILIPSLAND - In een woning
aan de Oostdijk in Sint Philipsland
is woensdagmiddag ingebroken.
De onbekende daders zijn er van
door gegaan met de autosleutels
van de huiseigenaren. Ze wisten
de drie weken oude, grijze BMW
te stelen.
De auto heeft het kenteken
63-XFL-1 en heeft een waarde van
ongeveer 43.000 euro.
De artist's impression
van het nieuwe zie
kenhuis ziet er (ui
teraard) veelbelo
vend uit. Volgens de planning
wordt dit gebouw over 3,5 jaar
opgeleverd. Of deze operatie
volgens plan zal verlopen, is
nog de vraag. Een eerste tegen
valler valt al te noteren. Finan
cier Henk van Koeveringe
haakt af. Het Admiraal De Ruy-
ter Ziekenhuis toont zich niet
aangeslagen en verwacht dat
banken en pensioenfondsen
graag bereid zijn de bouw te fi
nancieren. Of die andere par
tijen over de brug komen nu be
trokken Zeeuwen afhaken,
moet nog blijken. Het is opmer
kelijk dat twee partijen na in
tensief overleg afspraken ma
ken, maar nu uiteen gaan om
dat ze tot de conclusie komen
dat ze het over de cruciale
vraag - wat mag 't kosten - on
eens zijn. Potentiële financiers
zullen gewapend met die ken
nis tot waterdichte afspraken
willen komen. En dat kan geen
kwaad, want het veelgeplaagde
ADRZ kan zich geen financiële
zeperd permitteren.
artist's impression KuiperCompagnon/Royal Haskoning
ew&s&sis&&iss&«ss&ss&
VLISSINGEN-OOST - Bulkoverslagbe-
drijf Ovet in Vlissingen-Oost gaat
vanaf volgend voorjaar per trein
steenkool afvoeren naar Duits
land. Dat betekent dat dagelijks 1 a
2 goederentreinen extra door de
provincie rijden.
Tot nu toe had Ovet geen mogelijk
heden om treinen op een efficiën
te manier te beladen. Het bedrijf
investeert 3,5 miljoen in een trein-
belader om de Duitse markt beter
te bedienen. Ovet gaat jaarlijks een
half miljoen ton steenkool vervoe
ren. „Dit is een belangrijke investe
ring. Het betekent een uitbreiding
van 10 procent van de bestaande
activiteiten", zegt woordvoerder
Jan Agten van Ovet.
Gisteren werd ook een nieuwe ka
de van Ovet in de Kaloothaven of
ficieel geopend. De diepzeekade is
310 meter lang en kan schepen ont
vangen met een diepgang van 16,5
meter. De eerste 125 meter van de
kade is in december al in gebruik
genomen.
De oude binnenvaartkade voldeed
niet meer vanwege beperkte diep
gang. „We kunnen nu twee sche
pen tegelijkertijd bedienen", zegt
Agten. Door de komst van de kade
heeft Ovet werk voor tien nieuwe
personeelsleden en kan het bedrijf
jaarlijks 1 tot 2 miljoen ton extra
overslaan.
Het Vlissingse bedrijf profiteert
van de groeiende vraag_naar im
portkolen in Duitsland. Daar gaan
de komende jaren veel kolenmij
nen en kerncentrales dicht.