Kia Cee'd ook met dubbele koppeling auto17 Mercedes G-klasse: een vertrouwd recept Mini showt mini-Mini bij Olympische Spelen Kia Cee'd 1.6 GDI DCT Europees tot in de details. Bagage 380-1.318 liter. Gewicht 1.268 kg. Benzine 1.6 1,135 pk. Vanaf 17.195 euro, Super Pack Pr. DGT 28.445 euro. Plus: vormgeving, inrichting, functionaliteit. Min: interieurkleuren. er ook voor dat het wisselen van verzet niet voelbaar is. De elektronica die de bak aan stuurt, werkt uiterst precies. Daardoor kun nen de schakelmomenten logisch worden gekozen, of er nu rustig wordt gereden of flink gas wordt gegeven. - Grappig om te zien is dat Kia de bak nu in de Cee'd levert, terwijl de in de basis iden tieke Hyundai i30 nog een traditionele zes- traps automaat kent. Het verschil in het brandstofverbruik is direct zichtbaar en dat verklaart mede de aanzienlijk hogere meer prijs die Hyundai moet vragen vanwege de C02-tax. De nieuwe Kia Cee'd is de tweede generatie van de middenklasser die voor Europa is ontwikkeld en ook hier wordt gebouwd. Wat betreft uitstraling heeft Kia helemaal zijn richting gevonden en dat geldt ook voor deze vijfdeurs. Op geen enkel punt doet de Cee'd nog voor de concurrentie on der. Dat geldt nog sterker voor het interieur. De styling is helemaal up-to-date het geheel is opgebouwd uit fraaie materialen. Kia le vert alle denkbare elektronische rimram om vrijdag 22 juni 2012 Traditionele automaten raken uit de tijd nu iedere gram C02 en milli liter brandstof telt. Versnellingsbak ken met dubbele koppelingen heb ben de toekomst, ook bij Kia. door Tony Vos Het is de splinternieuwe Cee'd die bij Kia de primeur krijgt van de DCT-versnellingsbak. Het gaat in feite om een normale handgescha- kelde versnellingsbak die automatisch wordt aangestuurd. Bovendien heeft de DCT twee koppelingen, een voor de even en een voor de oneven versnellingen. Ook bij Kia schakelt deze zesbak lekker vlot om dat het brein voorspelt wat de meest logi sche volgende versnelling is en deze alvast voorschakelt. Het principe kennen we al enige jaren van Volkswagen met de DSG-bak. Kia levert ech ter een uitgeklede versie omdat de bak geen sportstand kent. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk: de gemiddelde koper zal er nauwelijks gebruik van maken. Bovendien verdwijnt het voordeel van de DCT-bak - een lager verbruik ten opzichte van een tra ditionele automaat - als sneeuw voor de zon als de sportstand wordt ingeschakeld. Het schakelen met twee koppelingen zorgt De tweede generatie Kia Cee'd heeft een op Europa afgestemde vormgeving, foto's Automedia dat steeds meer klanten geen grote auto no dig hebben, maar wel de modernste voorzie ningen willen hebben. Bij het instappen licht de middelste dashboardklok op en laat kort de voorkant van de auto zien. Bij het verlaten lost op het scherm juist een afbeel ding van de achterkant van de Cee'd lang zaam in het niets op. De snelheidsmeter is dus ook een projectie, terwijl de twee ande re klokken nog wel een fysieke naald heb ben. Opvallend is de binnenruimte van de Kia. Die overtreft de ruimte van een aantal con currenten, zonder dat de auto qua afmetin gen fors is gegroeid. Het bagagevolume (mi nimaal 380 liter) zit vooral met neergeklap te achterbank aan de bovenkant van het seg ment (1.318 liter). Kia levert de Cee'd met één benzinemotor, een direct ingespoten 1.6 liter die een be hoorlijk vermogen heeft van 135'pk. Dat is voor de gemiddelde automobilist meer dan voldoende, al raken we steeds meer ver wend door compacte turbomotoren met een aanzienlijk hoger koppel. De Cee'd met DCT haalt een top van 195 kiklometer per uur-en sprint in 10,8 seconden naar de 100. Cijfers die vrijwel op hetzelfde niveau lig gen als met een handbak. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt boven de 1 op 13. Kia levert de Cee'd DCT vanaf 24.445 euro, de meest complete versie kost 28.445 euro. CONCURREi door Roel van Gils Mercedes bouwt al 33 jaar onafgebroken de G-klas se. Aan het exterieur is in die jaren amper getornd. Het inte rieur en de onderhuidse techniek daarentegen zijn wel aangepast. Recent heeft Mercedes de G-klasse weer vernieuwd, uiteraard volgens vertrouwd recept. Volledig nieuw in de range zijn de G 63 AMG en de G 65 AMG met V12. Een blokje om met de eerste maakt indruk. Voorzien van achtcilinder benzine motor met twee turbo's (544 pk en 760 Nm) produceert de kracht patser 37 pk en 60 Nm meer dan de yoorganger. Hoe rijdt dat? Nou, eigenlijk helemaal niet. Het is een stijlicoon. Hard rechtuit is geen probleem, maar ook dan moet de achtcilinder er flink aan trekken om de kolos in beweging te bren gen, Als-ie eenmaal op gang is, dendert de auto ongenadig hard richting horizon. Dankzij het forse vermogen snelt de G 63 AMG in 5,4 tellen naar de 100 kilometer per uur. Als er een bocht opdoemt, is de pret voorbij. Ook al druk je het gaspedaal volle- De Astra is duidelijk het voor beeld geweest voor de Kia ontwerpers. Fors bemeten auto met normale binnen ruimte. Bagage 370-1.235 li ter. Gewicht 1.353 kg. Benzi ne 1.4 1,140 pk. Vanaf 19.295 euro, automaat 28.995 euro. Plus: fijne turbomotor, materiaalgebruik. Min: ruimte achterbank. Opel Astra 1.4 Turbo Cosmo dig in, de elektronica knijpt het vermogen. Moet ook wel, anders valt de gigant gewoon om. Vering en demping zijn in deze AMG-ver- sie vrij week. De koets schommelt nogal in bochten. De besturing is ook allesbehalve direct, het is hard werken op de bestuurdersstoel. Het geluid is werkelijk fantastisch. Mercedes levert de zijdezacht scha kelende 7G-Tronic automaat en een start-stop-systeem. Het effect op een verbruik van 13,8 liter per 100 kilometer laat zich raden. De C02-emissie van 322 gram per kilo meter is vergaand bepalend (via CO'2-tax) voor de prijs. De G 63 AMG verwisselt voor 210.911 euro van eigenaar. Voor wie liever een versie met twaalf cilinders heeft: de G 65 AMG kost 391.327 euro. door Willem de Volder De beste atleten uit ongeveer tweehonderd landen verza melen zich eind juli in Lon den voor de Olympische Spelen, een maand later zijn daar de Para lympics. Tegen die achtergrond pikt menig autobedrijf een publici tair graantje mee. Zo ook BMW, dat een paviljoen op een steen worp afstand heeft van het olym pisch dorp en er onder meer een aangepaste versie toont van de Mi ni Rocketman, een mini-Mini van zo'n 3 meter en 3+1-stoelopstel- ling. Met koolstofvezel versterkte kunststof staat borg voor de licht gewicht constructie, met als gevolg een spaarzaam verbruik. Mini laat met de Rocketman een G 63 AMG: stijlicoon, foto Louis Blom Rocketman: vooral mini." foto Mini innovatief interieurconcept zien. Drie volwaardige zitplaatsen wor den gecompleteerd met een plekje dat alleen bij het overbruggen van korte afstanden aan te bevelen is. Het materiaal is stoer, de kleuren hebben een link met de Union Jack, de Britse nationale vlag, die het glazen dak van de auto siert. Rood, wit en blauw komen terug op de carrosserie, de 18 inch (wit gepolijst) wielen, spiegelkappen en in het interieur. Opvallend, een echte eyecatcher, is de rode grille. Mini laat innovaties los op de ach terlichten, mét projectortechnolo- gie, en het dashboard, met 3D-ach- tige vormgeving. De Rocketman die de komende maanden in Londen staat, is de tweede interpretatie van de klein ste Mini. Aangezien het Engelse merk er twee keer werk van heeft gemaakt, lijkt een definitieve ver sie niet ver weg. De Union Jack-ba- sis is louter om te onderstrepen dat het merk oer-Engels is en dat met dank aan BMW. Het ultieme sportelement gaat schuil in het opbergvak in de mid denconsole, waarmee een basket balveld wordt gesymboliseerd. BMW 5-serie CT krijgt een instapper BMW levert de 5-serie GT met die selmotor nu ook als 52od GT ge koppeld aan een achttrapsauto- maat. De motor is 184 pk sterk en sprint in 8,9 seconden naar 100 ki lometer per uur. Het verbruik is 5,3 liter per 100 kilometer, de prijs 59.950 euro. Dat is 5.000 euro min der dan de 53od Corporate Lease. Volvo toont sportieve kant met S60 Polestar De Volvo S60 Polestar is feitelijk een eenmalige uitspatting, maar wellicht volgt een kleine serie. De auto heeft vierwielaandrijving, een T6-motor (508 pk, 575 Nm) en sprint in 3,9 seconden naar 100 ki lometer per uur. Skirts en een splitter in de bumper laten geen twijfel bestaan over zijn potentie. Audi SQ5 TDI voorzien van Sound Actuator De Audi SQ5 TDI krijgt een zoge noemde Sound Actuator. De 3.0 li ter TDI-motor (313 pk, 650 Nm) krijgt zo een passend geluid. In 5 seconden wordt 100 kilometer per uur gehaald. De SQ5 TDI heeft onder meer een achttrapsauto- maat en start-stop aan boord. Ford Focus 1.6 TS-VCT Powershift Ford levert de sequentiële Powershift automaat op de 1,6 liter die inmiddels van de vorige generatie is. Bagage 363-1.148 liter. Gewicht 1.240 kg. Benzine 1.6 I, 125 pk. BBBQ Plus: onderstel, schakelgedrag, uitstraling. Min: met opties snel duur. Wat onderstel en motor be treft gelijk aan de Kia, maar 1.6 GDI motor wordt gekop peld aan traditionele auto maat. Bagage 378-1.316 li ter. Gewicht 1.285 kg. Benzi ne 1,6 1,135 pk. Plus: Europese vormgeving, binnenruimte. Min: verbruik, prijs. CONCURRENT i30 1.6 GDI i-Catcher

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17