Kia Cee'd ook met
dubbele koppeling
auto17
Mercedes G-klasse:
een vertrouwd recept
Mini showt mini-Mini
bij Olympische Spelen
Kia Cee'd 1.6 GDI DCT
Europees tot in de details. Bagage 380-1.318 liter.
Gewicht 1.268 kg. Benzine 1.6 1,135 pk.
Vanaf 17.195 euro, Super Pack Pr. DGT 28.445 euro.
Plus: vormgeving, inrichting, functionaliteit.
Min: interieurkleuren.
er ook voor dat het wisselen van verzet niet
voelbaar is. De elektronica die de bak aan
stuurt, werkt uiterst precies. Daardoor kun
nen de schakelmomenten logisch worden
gekozen, of er nu rustig wordt gereden of
flink gas wordt gegeven. -
Grappig om te zien is dat Kia de bak nu in
de Cee'd levert, terwijl de in de basis iden
tieke Hyundai i30 nog een traditionele zes-
traps automaat kent. Het verschil in het
brandstofverbruik is direct zichtbaar en dat
verklaart mede de aanzienlijk hogere meer
prijs die Hyundai moet vragen vanwege de
C02-tax.
De nieuwe Kia Cee'd is de tweede generatie
van de middenklasser die voor Europa is
ontwikkeld en ook hier wordt gebouwd.
Wat betreft uitstraling heeft Kia helemaal
zijn richting gevonden en dat geldt ook
voor deze vijfdeurs. Op geen enkel punt
doet de Cee'd nog voor de concurrentie on
der. Dat geldt nog sterker voor het interieur.
De styling is helemaal up-to-date het geheel
is opgebouwd uit fraaie materialen. Kia le
vert alle denkbare elektronische rimram om
vrijdag 22 juni 2012
Traditionele automaten raken uit
de tijd nu iedere gram C02 en milli
liter brandstof telt. Versnellingsbak
ken met dubbele koppelingen heb
ben de toekomst, ook bij Kia.
door Tony Vos
Het is de splinternieuwe Cee'd die
bij Kia de primeur krijgt van de
DCT-versnellingsbak. Het gaat in
feite om een normale handgescha-
kelde versnellingsbak die automatisch
wordt aangestuurd. Bovendien heeft de
DCT twee koppelingen, een voor de even
en een voor de oneven versnellingen. Ook
bij Kia schakelt deze zesbak lekker vlot om
dat het brein voorspelt wat de meest logi
sche volgende versnelling is en deze alvast
voorschakelt.
Het principe kennen we al enige jaren van
Volkswagen met de DSG-bak. Kia levert ech
ter een uitgeklede versie omdat de bak geen
sportstand kent. Dat is jammer, maar niet
onoverkomelijk: de gemiddelde koper zal er
nauwelijks gebruik van maken. Bovendien
verdwijnt het voordeel van de DCT-bak -
een lager verbruik ten opzichte van een tra
ditionele automaat - als sneeuw voor de
zon als de sportstand wordt ingeschakeld.
Het schakelen met twee koppelingen zorgt
De tweede generatie Kia Cee'd heeft een op Europa afgestemde vormgeving, foto's Automedia
dat steeds meer klanten geen grote auto no
dig hebben, maar wel de modernste voorzie
ningen willen hebben. Bij het instappen
licht de middelste dashboardklok op en laat
kort de voorkant van de auto zien. Bij het
verlaten lost op het scherm juist een afbeel
ding van de achterkant van de Cee'd lang
zaam in het niets op. De snelheidsmeter is
dus ook een projectie, terwijl de twee ande
re klokken nog wel een fysieke naald heb
ben.
Opvallend is de binnenruimte van de Kia.
Die overtreft de ruimte van een aantal con
currenten, zonder dat de auto qua afmetin
gen fors is gegroeid. Het bagagevolume (mi
nimaal 380 liter) zit vooral met neergeklap
te achterbank aan de bovenkant van het seg
ment (1.318 liter).
Kia levert de Cee'd met één benzinemotor,
een direct ingespoten 1.6 liter die een be
hoorlijk vermogen heeft van 135'pk. Dat is
voor de gemiddelde automobilist meer dan
voldoende, al raken we steeds meer ver
wend door compacte turbomotoren met
een aanzienlijk hoger koppel. De Cee'd met
DCT haalt een top van 195 kiklometer per
uur-en sprint in 10,8 seconden naar de 100.
Cijfers die vrijwel op hetzelfde niveau lig
gen als met een handbak. Het gemiddelde
brandstofverbruik ligt boven de 1 op 13.
Kia levert de Cee'd DCT vanaf 24.445 euro,
de meest complete versie kost 28.445 euro.
CONCURREi
door Roel van Gils
Mercedes bouwt al 33 jaar
onafgebroken de G-klas
se. Aan het exterieur is in
die jaren amper getornd. Het inte
rieur en de onderhuidse techniek
daarentegen zijn wel aangepast.
Recent heeft Mercedes de G-klasse
weer vernieuwd, uiteraard volgens
vertrouwd recept. Volledig nieuw
in de range zijn de G 63 AMG en
de G 65 AMG met V12. Een blokje
om met de eerste maakt indruk.
Voorzien van achtcilinder benzine
motor met twee turbo's (544 pk
en 760 Nm) produceert de kracht
patser 37 pk en 60 Nm meer dan
de yoorganger. Hoe rijdt dat? Nou,
eigenlijk helemaal niet. Het is een
stijlicoon. Hard rechtuit is geen
probleem, maar ook dan moet de
achtcilinder er flink aan trekken
om de kolos in beweging te bren
gen, Als-ie eenmaal op gang is,
dendert de auto ongenadig hard
richting horizon.
Dankzij het forse vermogen snelt
de G 63 AMG in 5,4 tellen naar de
100 kilometer per uur. Als er een
bocht opdoemt, is de pret voorbij.
Ook al druk je het gaspedaal volle-
De Astra is duidelijk het voor
beeld geweest voor de Kia
ontwerpers. Fors bemeten
auto met normale binnen
ruimte. Bagage 370-1.235 li
ter. Gewicht 1.353 kg. Benzi
ne 1.4 1,140 pk.
Vanaf 19.295 euro, automaat 28.995 euro.
Plus: fijne turbomotor, materiaalgebruik.
Min: ruimte achterbank.
Opel Astra 1.4 Turbo Cosmo
dig in, de elektronica knijpt het
vermogen. Moet ook wel, anders
valt de gigant gewoon om. Vering
en demping zijn in deze AMG-ver-
sie vrij week. De koets schommelt
nogal in bochten. De besturing is
ook allesbehalve direct, het is hard
werken op de bestuurdersstoel.
Het geluid is werkelijk fantastisch.
Mercedes levert de zijdezacht scha
kelende 7G-Tronic automaat en
een start-stop-systeem. Het effect
op een verbruik van 13,8 liter per
100 kilometer laat zich raden. De
C02-emissie van 322 gram per kilo
meter is vergaand bepalend (via
CO'2-tax) voor de prijs. De G 63
AMG verwisselt voor 210.911 euro
van eigenaar. Voor wie liever een
versie met twaalf cilinders heeft:
de G 65 AMG kost 391.327 euro.
door Willem de Volder
De beste atleten uit ongeveer
tweehonderd landen verza
melen zich eind juli in Lon
den voor de Olympische Spelen,
een maand later zijn daar de Para
lympics. Tegen die achtergrond
pikt menig autobedrijf een publici
tair graantje mee. Zo ook BMW,
dat een paviljoen op een steen
worp afstand heeft van het olym
pisch dorp en er onder meer een
aangepaste versie toont van de Mi
ni Rocketman, een mini-Mini van
zo'n 3 meter en 3+1-stoelopstel-
ling. Met koolstofvezel versterkte
kunststof staat borg voor de licht
gewicht constructie, met als gevolg
een spaarzaam verbruik.
Mini laat met de Rocketman een
G 63 AMG: stijlicoon, foto Louis Blom Rocketman: vooral mini." foto Mini
innovatief interieurconcept zien.
Drie volwaardige zitplaatsen wor
den gecompleteerd met een plekje
dat alleen bij het overbruggen van
korte afstanden aan te bevelen is.
Het materiaal is stoer, de kleuren
hebben een link met de Union
Jack, de Britse nationale vlag, die
het glazen dak van de auto siert.
Rood, wit en blauw komen terug
op de carrosserie, de 18 inch (wit
gepolijst) wielen, spiegelkappen
en in het interieur. Opvallend, een
echte eyecatcher, is de rode grille.
Mini laat innovaties los op de ach
terlichten, mét projectortechnolo-
gie, en het dashboard, met 3D-ach-
tige vormgeving.
De Rocketman die de komende
maanden in Londen staat, is de
tweede interpretatie van de klein
ste Mini. Aangezien het Engelse
merk er twee keer werk van heeft
gemaakt, lijkt een definitieve ver
sie niet ver weg. De Union Jack-ba-
sis is louter om te onderstrepen
dat het merk oer-Engels is en dat
met dank aan BMW.
Het ultieme sportelement gaat
schuil in het opbergvak in de mid
denconsole, waarmee een basket
balveld wordt gesymboliseerd.
BMW 5-serie CT
krijgt een instapper
BMW levert de 5-serie GT met die
selmotor nu ook als 52od GT ge
koppeld aan een achttrapsauto-
maat. De motor is 184 pk sterk en
sprint in 8,9 seconden naar 100 ki
lometer per uur. Het verbruik is
5,3 liter per 100 kilometer, de prijs
59.950 euro. Dat is 5.000 euro min
der dan de 53od Corporate Lease.
Volvo toont sportieve
kant met S60 Polestar
De Volvo S60 Polestar is feitelijk
een eenmalige uitspatting, maar
wellicht volgt een kleine serie. De
auto heeft vierwielaandrijving,
een T6-motor (508 pk, 575 Nm) en
sprint in 3,9 seconden naar 100 ki
lometer per uur. Skirts en een
splitter in de bumper laten geen
twijfel bestaan over zijn potentie.
Audi SQ5 TDI voorzien
van Sound Actuator
De Audi SQ5 TDI krijgt een zoge
noemde Sound Actuator. De 3.0 li
ter TDI-motor (313 pk, 650 Nm)
krijgt zo een passend geluid. In
5 seconden wordt 100 kilometer
per uur gehaald. De SQ5 TDI heeft
onder meer een achttrapsauto-
maat en start-stop aan boord.
Ford Focus 1.6 TS-VCT Powershift
Ford levert de sequentiële
Powershift automaat op de
1,6 liter die inmiddels van de
vorige generatie is. Bagage
363-1.148 liter. Gewicht
1.240 kg. Benzine 1.6 I,
125 pk.
BBBQ
Plus: onderstel, schakelgedrag, uitstraling.
Min: met opties snel duur.
Wat onderstel en motor be
treft gelijk aan de Kia, maar
1.6 GDI motor wordt gekop
peld aan traditionele auto
maat. Bagage 378-1.316 li
ter. Gewicht 1.285 kg. Benzi
ne 1,6 1,135 pk.
Plus: Europese vormgeving, binnenruimte.
Min: verbruik, prijs.
CONCURRENT
i30 1.6 GDI i-Catcher