vitrine Impressionisme in Hermitage Grote vissen voor de show, kleintje voor de prijsvraag ii donderdag 21 juni 2012 www.pzc.nl/uit door Vera Ros Het nu zo geliefde impres sionisme deed ooit de kunstwereld op zijn grondvesten trillen. In de Hermita ge Amsterdam is iets van die sensa tie voelbaar. Werk van impressio nisten uit de prachtige collectie van het moedermuseum in Sint- Petersburg hangt er de komende maanden naast dat van tijdgeno ten. Zonlicht op een witte zomerjurk, een bloeiende tuin, bomen weer spiegeld in een vijver, het zijn be kende beelden uit de impressionis tische schilderkunst. Schilderijen die je doen verlangen 'om erin te wandelen', om met impressionist Pierre-Auguste Renoir te spreken. Die een loom zondagmiddagge- voel uitstralen maar ook prachtig momenten van licht en beweging vangen. Claude Monets Vrouw in een tuin uit 1867 doet dat. Niet voor niets koos de Hermitage Am sterdam dit werk voor het affiche van een nieuwe expositie over im pressionistische schilderkunst. Als je voor dit sfeervolle schilderij staat, vergeet je bijna hoe schok kend en baanbrekend het impres sionisme ooit was. 'Behangpapier in zijn eerste, ruwe fase is meer af dan dit zeegezicht', schreef een Franse journalist cynisch over Mo nets beroemde Impressie, zonsop gang uit 1872. Het impressionisme betekende een radicale breuk met de traditionele, academische schil- derkuns. Moskouse kooplieden verzamelaars als Sergei Sjtsjoekin en Ivan Morozov kochten bij Pa- rijse galeriehouders enthousiast werk van kunstenaars als Monet, Manet, Renoir, Sisley en navolgers. Hun verzamelingen vormen de ba sis van de collectie nieuwe Franse schilderkunst van de Hermitage in Sint-Petersburg. In Amsterdam is een selectie daaruit te zien naast werk van tijdgenoten van de im pressionisten. Impressionisme: sensatie inspiratie. Favorieten uit de Hermitage': in Hermitage Amsterdam t/m 13 januari 2013, dagelijks 10-17 uur, woe tot 20 uur, catalogus 29,95 euro. etalage Henk van der Linden en Dave Toet met de kabeljauw foto Ruben Oreel In viswinkel Cash 8c Carry in lig gen verschillende verse vissen tussen het ijs. Dave Toet: „Dat is best bijzonder in Zeeland, dat zie je nergens anders. De vissen in het aquarium kunnen de mensen niet meenemen, die zijn voor de sier. De gebakken vis en haring zijn de meest verkochte producten. Die verkopen we hier altijd wel. We hebben ook eens bijzondere vis sen gekocht van de vismijn zoals een grote maanvis en een haai van drie meter. Die verkoop je niet om op te eten maar meer voor de show. Voor de vaste klanten heb ben we een stempelkaart waarbij ze bij elk besteed tientje er een stempel bij krijgen. Een volle kaart is goed voor vier haringen of lek- kerbekjes." Voor de prijsvraag van deze week hebben de mannen van Cash 8c Carry een mooie vis uitge zocht. Dave Toet: „Het is jammer dat ik net deze week geen grote ka beljauw in huis heb, maar dit is nog een redelijke jongen." De prijs vraag van deze week luidt: Wat is het exacte gewicht van de kabel jauw op de foto hieronder? De winnaar mag voor vijftien euro vis uitzoeken bij Cash 8c Carry. Het antwoord moet voor dinsdag naar: info@zeevishandelcashandcarrij.nl. Op de lezersvraag van Barber shop Van Dam in Zierikzee: 'Hoeveel merken haargel voeren wij?' kwamen weinig goede ant woorden binnen. Het zijn drie merken. Winnaar Eddy Wets-de Zwart uit Oostkapelle krijgt een scheerkwast van dassenhaar, haar- verzorging- en scheerproducten. foto Ruben Ofreel voor de verkoop handzame filets. Toet: „Dan is het mooi om te zien dat ik het vak mij eigen heb ge maakt. Vis fileren is echt een am bacht. Sommige visverkopers kun nen dit niet zelf, op alle manieren een willekeurige vis fileren. Ik heb het van Henk en mijn vader ge leerd. Het is een extra handeling die wij hier zonder probleem uit voeren als onze klant erom vraagt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 51