Rammelen over de Parijse keien Sluit Fascinerend en ondraaglijk Rock of ages oog sleets donderdag 21 juni 2012 filmrecensies Sean Penn in This must be the place. door Mark Moorman Mislukte films zijn er in twee soorten. Films die we niemand aanraden en dan is er This must be the pla ce, een van de merkwaardigste films van het jaar en daarom, u bent gewaarschuwd, een aanra der. Allereerst de feiten: niet dat die helpen, in dit geval. This must be the place is een Itali aans-Frans- Ierse film van Paolo Sorrentino, de man die in 2008 het meesterwerk II divo maakte. De vraag waar deze film over gaat is niet zomaar te beantwoor den. We volgen Cheyenne, een rockster, een soort kruising tus sen Ozzie Osbourne en Robert Smith van The Cure, die zich twintig jaar geleden uit de mu ziek en de showbizz heeft terug getrokken nadat twee jongens zelfmoord hebben gepleegd met verwijzing naar zijn deprimeren de songteksten. Cheyenne woont op een Iers landgoed, maar aan zijn kluizenaarschap komt een einde als zijn Amerikaanse vader, die hij al 35 jaar niet heeft gespro ken, overlijdt. Vanaf dat moment verandert de film in een roadmo- vie en dan van het soort dat al leen niet-Amerikanen kunnen maken, vol van verwondering over de kleurrijke types die we daar tegenkomen. Óver die kleur rijke types: geen kleurrijker dan Cheyenne zelf, zoals Sean Penn hem speelt, zwaar onder de ma ke up, met gitzwart warrig haar en een trage, hoge stem, ergens tussen fascinerend en onverdraag lijk in. Edward Scissorhands als ex-junk, zoiets. En net als we, in een voortdurende verwarring, denken dat het een soort Jona than Demme meets Wim Wen- ders is komt Sorrento met een d iepserieus Holocaustthema. Cheyenne gaat op zoek naar de kwelgeest van zijn vader, die een overlevende van Auschwitz was. This must be the place Regie: Paolo Sorrentino. Met: Sean Penn, Frances McDormand, Judd Hirsch, David Byrne Te zien in Middelburg door Fritz de Jong In de jaren tachtig trokken in vloedrijke dames onder aan voering van Tipper Gore ten strijde tegen expliciet seksuele en gewelddadige liedteksten van rockbands. Het is niet waarschijn lijk dat de vrouw van de Ameri kaanse vicepresident die moeite ook had genomen, als de rock'n' rollwereld destijds zo braafjes was geweest als in Rock of ages. De verfilmde Broadwaymusical is weinig meer dan een aaneenrij ging van grijsgedraaide stadion- rockcovers en commerciële po- werballads. De makers willen ons echter laten geloven dat de middleoftheroaddeunen van Fo- Tom Cruise in Rock of ages. reigner, Bon Jovi en Journey con troversieel zouden zijn. Catheri ne Zeta Jones schmiert er op los als een hysterische karikatuur op Tipper Gore, en doet als burge meestersechtgenote alles om de Hollywoodse rocktempel Bour bon Room te laten sluiten. De verzamelde rockers van Los Angeles pareren de aanvallen met het zingen van Starships sleetser dan sleetse hymne We built this city (on rock and roll). Nou, potjandrie, daar hebben die bur gerlijke dames niet van terug! Al net zo onuitstaanbaar braaf is het verhaaltje dat is opgehangen aan de ergerlijkste hits van de ja ren tachtig. De enige reden om toch naar deze puinhoop te kij ken is Tom Cruise, die zonder misplaatste ironie en met volle in zet van zijn gespierde lijf gestalte geeft aan een in sex, alcohol en drugs gedrenkte rockster. Rock of ages Regie: Adam Shankman. Met: Tom Cruise, Julianne Hough Te zien in Vlissingen Scène uit het Monster van Parijs. door Fritz de Jong Tekenfilmer Bibo Berge ron leerde het vak bij Dis ney, waar hij The road to El Dorado mocht regisse ren. Daarna stapte hij over naar de animatiestudio van DreamWorks, waar hij karakters ontwikkelde voor Bee movie en de regie voerde over Shark tale. Misschien had de getalenteerde Fransman daarna ook nog een tijd- VLISSINGEN CINECITY The Amazing Spider-Man (30): wo 21.45 uur; Brammetje Baas: wo 14.00 en 16.30 uur, Brammetje Baas (Kleuter bioscoop): zo 11.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Bolshoi Ballet Raymonda: zo 17.00 uur; Formule 1 GP van Europa Li ve: zo 13.00 uur; Rock of Ages: do, vr, za 16.15,19.00 en 22.00 uur, zo 16.15 en 21.15 uur, ma 16.15 en 19.00 uur, di, wo 16.15,19.00 en 22.00 uur; 21 Jump Street: do, vr, ma, di 14.00,16.30,19.15 en 22.00 uur, za, zo, wo 16.15,19.15 en 22.00 uur; Het Monster van Parijs (3D): do, vr, ma, di 16.15 uur, za, zo, wo 14.00 uur; Chernobyl Diaries: do t/m zo 22.00 uur, do, za, ma ook om 16.30 uur; Snow White and the Huntsman: do, ma, di 13.45,16.15,19.00 en 21.45 uur, vr 13.45,16.15,19.00 en 22.00 uur, za 16.15, 19.00, 22.00 uur, zo en wo 16.15, 19.00 en 21.45 uur; The Lucky One: do, za, ma 14.00, 19.30 en 21.45 uur, vr, zo, di, wo 14.00 en 19.30 uur; Opera: Ma dam Butterfly (3D): zo 11.00 uur; Pro- je bij marktleider Pixar in de leer moeten gaan, om te ervaren hoe je een pakkend verhaal met kop en staart in elkaar zet. Een goed scenario is namelijk het enige dat ontbreekt aan Bergerons eerste compleet Franse animatie film Un monstre - Paris. De in 1910 gesitueerde familiefilm overtuigt wel in visueel opzicht. Bergeron neemt ons mee naar een fotorealis tisch Parijs, dat magische trekjes krijgt door voorbij trekkende mist flarden en een buiten de oever tre dende Seine. De figuren die in deze geïdeali seerd romantische lichtstad een avontuur beleven zijn juist nadruk kelijk cartoonesk. Centraal staat de verlegen, dikkige filmoperateur Emile die samen met de dunne, branieachtige chauffeur Raoul bij klust als pakjesbezorger. Het komi sche duo werkt zich in de nesten als het in een plantenkas begint te klooien met een supergroeimid- metheus (3D): do t/m wo 21.45 uur, do, vr, ma, di ook om 16.30, za, zo, wo ook om 16.15 uur; Violeta went to Heaven (FBTS): di 14.00 en 19.30 uur; What to Expect When Youre Expecting: do, ma, wo 16.15 en 19.15 uur, vr 19.15 en 21.45 uur, za 16.15 en 19.00 uur, zo 19.15 en 21.45 uur, di 16.15 en 21.45 uur; Men in Black 3 (3D): do t/m wo 19.15 uur, do, vr, ma ook om 13.45 uur, za, zo, wo 00k om 16.15; Wickie en de Schat van de Goden (3D, NL): vr 16.15, za t/m zo 14.00 uur, zo ook om 11.00 uur; The Dictator: do t/m wo 22.00 uur, do, ma, di ook om 14.00 uur, vr, di ook om 16.30 uur; Jackie: do t/m za 13.45 uur, zo 11.00 uur, ma, di 13.45 uur; De Piraten (3D): zo 11.00 uur; Plop wordt Kabouterko ning: zo 11.00 uur; Sneeuwwitje: za; zo 14.00 uur, wo 13.45 uur; Dr Seuss (3D, NL): za 14.00 uur, zo 14.15 uur, wo 14.00 uur; Intouchables: do t/m wo 13.45 uur, do, zo, ma, di, wo 19.25 uur, vr, za ook om 19.15 uur, zo ook om 11.00 uur. GOES DAVINCI CINEMA Jackie: do 20.00 uur, vr, za, zo 19.15 uur, ma, di, wo 20.00 uur; Intouchables: za 15.30 uur; Amazing Spider Man (3D): wo 20.00 uur; 21 Jump Street: do 20.00 uur, vr, za, zo 18.45 en 21.45 uur, za en zo ook om 15.45 uur, ma, di 20.00 uur, wo 15.45 en 20.30 uur; Men in Black (3D): vr 19.00 en 21.45 uur, za 15.45, 19.00 en 21.45 uur, zo 15.30,19.00 en 21.45 uur, wo 15.30 uur; Snow White and the Huntsman: do 20.15 uur, vr 18.45 en 21.30 uur, za, zo 15.30, 18.45 en 21.30, ma, di 20.15 uur, wo 15.30 en 20.15 u; What to Expect When Youre Expecting: do 20.30 u, vr, za, zo 21.30, ma, di 20.30 u; Brammetje Baas: zo, wo 13.15 en 15.45 u; Piraten (3D): za 13.15 u; Sneeuwwitje: za, zo, wo 13 u; Wicky de Viking: za, zo, wo 13 u; Plop wordt Kabouterkoning: za, zo, wo 13.30 u. MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Take Shelter: do, zo en wo 20.00 uur;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48