zeeland 3 Verbazing en verontwaardiging in Westdorpe over dood huisdieren Aanbod is te mooi om waar te zijn commentaar Makkelijk sparen Politie opent twitterkanaal bij Concert at Sea Paul P I M donderdag 21 juni 2012 Overige internetfraude Geldfraude Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto essaeaesssteaasaa» Reken de boodschap pen af met een pin pas. Automatisch maakt de bank vervol gens een percentage van dat be drag over naar uw spaarreke ning. Dat is het principe van pinsparen. De banken leven zich momenteel uit op spaarva- rianten als pinsparen, saldospa ren en restsparen. Uiteraard niet (alleen) om de burger doör de economische crisis te lood sen, maar nadrukkelijk (ook) uit concurrentieoverwegingen en om geld binnen te harken. De Consumentenbond toont zich kritisch. Mensen komen in de verleiding om aankopen te doen, omdat ze dan tevens spa ren. Dat is een wat wonderlijke redenering. Alsof er consumen ten zijn die denken rijk te wor den van geld uitgeven. De bond pleit voor bewust sparen: elke maand een vast bedrag. Dat is inderdaad een uitstekend alter natief. Maar als veel klanten de nieuwerwetse variant verkie zen, dan lijkt daar niets op te gen. 'Makkelijk' sparen is goed voor de bank en niet slecht voor de klant. MIDDELBURG - De politie Zeeland zet een apart twitterkanaal in tij dens festival Concert at Sea op 29 en 30 juni aanstaande, om bezoe kers en andere geïnteresseerden te informeren. Via het twitteradres @politieCAS verspreidt de politie verkeersinfor matie, vermissingen, preventietips, uitleg over de politie-inzet en in formatie over opmerkelijke situa ties tijdens het festival. Daarnaast beantwoordt de politie via het twitterkanaal vragen van volgers. Het twitterkanaal van de politie is nu al opengesteld. De organisatie van Concert at Sea- heeft ook een eigen twitterkanaal @concertatSEA met eigen informa tie over het festival. De politie en de organisatie zeggen elkaar goed op de hoogte te houden van de be richtgeving via Twitter. „Want al gaat het hier niet om oplichting in de letterlijke zin van het woord, er is wel sprake van een vorm van misleiding." Saskia Bierling, woordvoerder Consumentenautoriteit VIDEO De Lange Jan in Middelburg heeft zijn wijzers terug. Bekijk de video op www.pzc.nl/video EN VERDER Breng nog tot 20.00 uur uw stem uit in de verkiezing van het mooiste ge bouw: www.pzc.nl/mooistegebouw STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl door Harmen van der Werf WESTDORPE - Verbaasd en veront waardigd zijn bewoners van West dorpe over de vondst van achterge laten, dode huisdieren bij een huis aan de Lindenlaan in hun dorp. Verbazing is het overheersende ge voel bij omwonenden. Bij mensen die verder van de Lindenlaan wo nen, voert verontwaardiging de bo ventoon. Tien jaar woonden de twee Bel gische eigenaressen (24 en 42) van de huisdieren - twee honden, ze ven cavia's en ook vogels in een vo lière - aan de Lindenlaan. Ze ver trokken november vorig jaar zon der taal noch teken. „Ze waren al tijd erg op zichzelf', vertelt een overbuurman woensdag. „Ik heb ze ook nooit met hun honden bui ten zien lopen." Een buurvrouw wist wel van het bestaan van de huisdieren af „Ik heb ze zien spelen met de honden in hun achtertuin. En als ze met vakantie gingen, brachten ze hun dieren altijd naar een pension. Ze waren er niet slecht voor. Het heeft me dan ook enorm verbaasd dat dit is gebeurd." De twee be woonsters hadden volgens de buurvrouw ook vogels in een voliè re. Die zijn vorige week echter niet aangetroffen bij de politie-actie. De buurvrouw: „Die hebben ze misschien laten wegvliegen." Omwonenden hebben overigens al vaker geklaagd over geurover- last. Eind mei is de politie gewaar schuwd. De stank leek van niet ge leegde vuilniscontainers te komen. De gemeente heeft die vervolgens geleegd, waarna de overlast bleef De politie is daarna in actie geko men. Een dichtgetimmerde voor deur en tuindeur herinneren daar aan. Buren hadden volgens de poli tie niet kunnen horen dat er huis dieren in nood waren. „De schuur waarin ze zaten, was volledig afge sloten", aldus een woordvoerster van de politie. De 'dure' pannenset staat een jaar later nog ongebruikt in de kast. De Koudekerker wil zijn geld terug. foto Lex de Meester Een klassiek verhaal" rea geert Saskia Bierling van de landelijke Consumentenau toriteit op de colportage met pan- nensets. Zelfs de Wet op Oneerlij ke Handelspraktijken biedt weinig handvatten om de dubieuze verko per voor de rechtbank te slepen. Want de consument heeft feitelijk iets gekregen voor zijn geld, was er zelf bij toen hij het kocht en had kunnen aanvoelen dat het aanbod eigenlijk te mooi was om waar te zijn. Toch moedigt Bierling gedupeer den aan melding te doen bij Con- suWijzer. „Want al gaat het hier niet om oplichting in de letterlijke zin van het woord, er is wel sprake van een vorm van misleiding." Af hankelijk van het aantal meldin gen wordt de zaak prioriteit toebe dacht en kan de Consumentenau toriteit onderzoeken hoe de ver koop juridisch kan worden aange pakt. Ze begrijpt wel dat de Zeeuw se politie geen gat ziet in de zaak. „De consument neemt een be paald risico door de aankoop van een product op een verkooppunt waar je niet meer naar terug kunt. Namelijk die kofferbak." Met na me dat maakt het vervolgen van de verkoper lastig. Op wie ga je de in werkelijkheid slechtere pannen verhalen? Nu de naam van een ver koper bij de politie bekend is, is er in ieder geval een duidelijk vertrek punt, aldus Bierling. Scharensliep/ramenwasser: Zij bieden hun diensten aan maar maken van tevoren geen prijsafspraak. Achteraf presenteren zij een torenhoge rekening. Kofferbakverkoop: Gladde verkopers bieden waardeloze produkten aan voor 'stuntprijzen'. Achteraf blijkt het duurkoop te zijn, zoals bij de man in het verhaal. Willem Adnaansens 6 Rolant Quist Phishing: Namens uw 'bank' worden inloggevens en wacht woorden gevraagd internetaankopen: Producten blijken niet te kloppen, (nep, lege dozen, kapot) Zielige verhalen: Buitelandse mensen vragen geld voor hun zieke familieleden. Vals geld: U wordt gevraagd geld te wisselen en u krijgt vals geld retour. Skimmen: Via een geldautomaat worden uw bankgegevens achterhaald. Parkeren: Nep-parkeerwachters vragen u om geld te betalen omdat de automaat kapot is. KORTINGEN 20% - 30% - 40% stock sales tot 70% Jan Gielenplein 6 OUDENBOSCH Tel: 0165 330620 www.paulpim.nl OPENINGSTIJDEN: di.-do. 9.30- 18.00 uur vr. 9.30 - 21.00 uur za. 9-.30- 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 3