Verwennerij in een doosje 33 ,M~<0 Culiketchup uit de country donderdag 21 juni 2012 In de VS is het al tijden een trend, maar ook Nederland loopt er warm voor: Glossybox, TrulyYours of Beautybox. Maandelijks krijg je een feestelijk pakketje met een geurtje, de nieuwste crème of nagellak. door Sandra van Maanen Eens per maand belt de postbode aan met een verrassing, verpakt in een fraaie cadeaubox. En ook al betaal je die verrassing zelf, toch voelt het als of je steeds een cadeautje krijgt. De beauty box is een trend die overgewaaid is uit Ame rika. In de luxe doos zitten, verpakt in nog luxer vloeipapier, vijf beautyproducten, waarvan de meeste miniverpakkingen zijn en enkele een gewoon formaat product. Soms zijn de boxen geënt op een thema (bij voorbeeld Valentijnsdag of'eco'), meestal zijn ze gevuld met producten die je nog niet hebt of die je zelf niet snel zult aanschaffen. De 'cadeautjes' bevinden zich in het seg ment van trends, niche- en topmerken op make-up gebied. Bekende merken als Dove of Nivea zul je er waarschijnlijk niet snel in aantreffen, exclusievere merken daarente gen wel. Eenmaal verliefd op een mini-ver pakking en op zoek naar de prijs voor het gewone formaat? Dat kan schrikken zijn: het kan zomaar een serum van no euro (of meer) per 75 milliliter zijn. Maar vaker zijn het betaalbare mascara's of nagellakken. De producten in de box kun je uitgebreid testen in je eigen badkamer, want de verpak kingen zijn groot genoeg voor enkele dagen tot weken. Voor veel meisjes en vrouwen is die wijze van uitproberen een stuk prettiger dan het soms dwingende verkoopriedeltje dat ze in de winkel moeten aanhoren. Wat voor de één kwaliteit of een echte sur prise is, zal een ander misschien minder waarderen. Daardoor is de box soms een doos vol verrassingen, terwijl het de andere keer toch een beetje een tegenvaller is. Voor de abonnementsprijs (rond 12,50 euro per maand) mag je natuurlijk niet elke maand de hoofdprijs verwachten. Toch blijkt het verrassingeffect dé motivatie te zijn om een abonnement af te sluiten. Sommigen heb ben abonnementen op verschillende beauty boxen tegelijk. Want geven is een feestje, maar jezelf verrassen kan nog veel fijner zijn. Verwennerij via een abonnement. Eind vorig jaar verscheen de eerste beauty box: de Glossybox, met daarin vijf luxe proefjes. Stijlvolle wannahaves, voor thuis of onderweg. Soms zitten er ook Jullsize ver pakkingen in de box. Neem je een abonne ment op de Glossybox (12,50 euro), dan wordt gevraagd een profiel aan te maken. Glossybox zegt daarmee rekening te kun nen houden met persoonlijke voorkeuren. Uit diverse reviews valt echter op te maken dat die service nog niet actief is. Misschien zal het nog verbeteren, Glossybox is name lijk de enige die er om vraagt en kan zich Iets geven is een feestje, maar jezelf verrassen kan nog veel fijner zijn daarmee onderscheiden met andere boxen. Leuk zijn de beauty- en stylingtips die Glos sybox online geeft. Abonnees sparen met het schrijven van reviews over producten zo geheten GlossyDots waarmee je een gratis Glossybox kunt verdienen. Kort na de introductie van Glossybox deed TrulyYours (12,95 euro) haar intrede. Het concept is in principe hetzelfde: vijf luxe mi niverpakkingen die in een fraaie box thuis worden afgeleverd. Belangrijk is hier de kracht van de reviews van abonnees per pro duct. Op de site lees je wat tientallen ge- bruiksters van een nieuwe crème, een geur tje, een zeep of nagellak vinden. Bij de re- view staat ook het formaat van de originele verpakking, de prijs en een uitgebreide pro ductomschrijving over gebruik en werking. Met het schrijven van een beoordeling spaart de abonnee TrulyYourspunten die korting en cadeaus opleveren. En dan is er nog de BeautyBox: zelfde idee, -zelfde prijs (12,50 euro). Beautyexperts, -journalisten en -passionata's kiezen de pro ducten die in de doos terechtkomen. De re- views op de site zijn alleen toegankelijk voor abonnees, dat is dan weer jammer. Grappig is dat de BeautyBox maandelijks producten met een gouden wikkel in een aantal boxen verstopt. Wie een wikkel te pakken heeft, ontvangt het product in mor- maal formaat. Dat kan zomaar een peper duur nieuw geurtje zijn. De abonnementen op de boxen zijn maan delijks opzegbaar. Leuk van TrulyYours is het driemaanden-testabonnement dat auto matisch stopt. Leuk ideetje voor de verjaar dag van een vriendin. Q www.glossybox.nl www.trulyyours.nl www.beautybox.nl reageren? consument@wegener.nl Een heer in zaken stuurt een be richt. Hij zegt dat het hem niet om zaken te doen is. Hij heeft een in- ternetverzendhuis. Verzendhuizen maken het winkeliers tussen echte muren en achter een deur moeilijk. Maar zelf moe ten onlinewinkels ook uitkijken. Want wij internetreizigers, kunnen ze makkelijk met elkaar vergelijken. Er is met een beetje zoe ken geld te verdienen. Een digitale camera bijvoorbeeld, kan in prijs maar zo 25 pro cent verschillen en meer dan 100 euro. Soms is het prijsverschil nog groter en blijkt een verzendhuis veel duurder dan een winkel langs de weg. Een voorbeeld. In een Chinese supermarkt in Amsterdam vind ik fantastische chips, langwerpige reepjes van zeewier. Om zo weg te kauwen in de trein naar huis. Veel minder geluidso verlast dan chips van aardappel. Een zak voor 1,95 euro. Ik zoek dezelfde zeewier snack op het internet en zie dat de Oriental Webshop voor dezelfde portie 3,45 euro vraagt. Plus verzendkosten. Eeuwig moet de arme mens die dubbeltjes omdraait kooplui in de straat en op het internet in de gaten houden. Het bericht van de heer in zaken: 'Uw stuk je over ketchup spreekt mij bijzonder aan omdat ik in ons familiebedrijf dagelijks werk met ketchup. Niet zomaar een ketchup, nee, ketchup gefabriceerd in de V.S. door Stonewall Kitchen - de Country Ketchup. Stonewall Kitchen staat wereld wijd bekend als dé marktleider voor wat betreft Haute Cuisine in pot en fles, maar ik stuur deze mail niet met commerciële bedoelingen - dus genoeg hierover. Wij zijn importeur van dit merk voor de Bene lux, en de enige reden dat wij nog bestaan in deze tijden van diepe crisis, is: de Coun try Ketchup! U zou deze eens moeten proe ven, dan gaat er een geheel nieuwe ketchup- wereld voor u open! Het doet je beseffen dat traditionele sauzen en condimenten vaak worden geassocieerd met grote mono polistische merken. Maar het leuke is om daarvan af te wijken en vanuit de basis, de natuur en de juiste filosofie een authentiek product te maken. Want misschien is dit juist wel ketchup zoals ketchup ooit be doeld is!' Tsjonge, wat een wervende tekst, en dat zonder commerciële bedoelingen. Ik krijg een jampot vol ketchup toegestuurd en even later nog een e-mail, die me er aan herinnert dat het barbecueseizoen begon nen is. Wat te doen? Etiket lezen, de kleine letter tjes, proeven, de tekst van de importeur nog eens lezen en een persoonlijk oordeel geven? Het valt me zwaar. De monopolisti sche merken worden aangevallen en dan wel Heinz worden bedoeld. Nou is het ei genaardige dat de puur natuur country ketchup van Stonewall Kitchen minder puur natuur is dan ketchup van Heinz. In de Stonewall Kitchen ketchup zit welis waar geen bietsuiker, maar rietsuiker. Maar nou en? Er zitten ook Spaanse pepers door. Die variant heeft Heinz ook en wie er zelf de baas over blijven wil, kan ook goede sambal door een zuivere Heinz roeren. Er is naar mijn smaak geen goede reden veel geld te betalen voor country ketchup die niet wezenlijk beter en lekkerder is dan Heinz en zijn spotjegoedkope concurren ten. Het eigen verzendhuis van Stonewall Kit chen biedt een jampot ketchup aan voor 5 euro. Het verzendhuis van de lichtelijk be kakte Bijenkorf verkoopt de potten voor 7,95. En tot mijn verbazing wil de heer in zaken, de importeur Benelux, er via zijn ei gen Culishop.com er maar liefst 8,95 voor hebben. Crisis! reageren? klootwijk@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 33