II 'Stuk voor stuk zijn het winnaars. Hen wil ik in beeld brengen' Melek Usta: Ik zie alleen maar kansen' Atilla Aytekin: 'Met klagen schiet je niets op' Fafma Koser Kaya: 'Multiculturele achtergrond meerwaarde' Atilay Uslu: 'Ik hoef niet een weekje op strand te liggen' donderdag 21 juni 2012 Özden Karababa, fotografe Melek Usta (42), eigenaar van wer ving- en selectiebureau 'Colourful People', spreekt haast geaffecteerd en kalm. Ze overdenkt goed wat ze wil zeggen en controleert- of haar boodschap overkomt. Het hoort bij haar werk. Ze is op eigen houtje in ondernemend Nederland omhoog geklommen en wordt vaak om ad vies gevraagd. Het kabinet Balken ende schakelde destijds onder meer haar hulp in om 'Nederland kennisland' uit te bouwen. Een he le sprong lijkt het voor een dame die als klein meisje naar Nederland kwam. Ma was analfabeet en pa - zonder opleiding - knoopte in loon dienst de eindjes aan elkaar. Hun kleinkind daarentegen gaat al naar het vwo en volgt tweetalig onder wijs. Een behoorlijke verandering in één generatie. Usta's bureau bemiddelt voor met name allochtone werkzoekenden. Volgens haar wordt er in Neder land niet bewust gediscrimineerd bij sollicitaties. Het mes snijdt aan twee kanten: werkgevers kunnen een te nauwgezet beeld hebben van wie ze zoeken en sollicitanten weten zich niet altijd goed genoeg te presenteren. Ze wil niet in pro blemen denken, want: „Ik ben een ondernemer, die ziet alleen maar kansen." Ze geeft cursussen op mbo-scholen. „We moeten ervoor waken onszelf in een slachtofferrol te plaatsen. Binnen de Turkse ge meenschap zit genoeg kracht, die moeten we benutten." Atilla Aytekin (43), directeur van softwareontwikkelaar Triodor, werd groot door vallen en opstaan. Zijn eerste iet-bedrijf ging failliet in 2001. Aytekin is er nuchter onder gebleven: „Je kunt in een hoekje gaan zitten huilen en klagen dat de hele wereld tegen je is. Maar daar schiet je niks mee op." Het succes van zijn huidige bedrijf heeft hij ook grotendeels te danken aan die tegenslag. Zijn technologiebedrijf Triodor bouwt onder andere websi tes en ontwikkelt software voor an dere grote bedrijven. Hij is ook op richter van de 'Dutch Dream Foun dation'. Een stichting die nieuwe ondernemers begeleidt. Zijn mot to: durf te dromen. In zijn boek Atilla's Dutch Dream schrijft Aytekin over ondernemer schap op het raakvlak van twee cul turen. Hij is geboren in Istanbul, maar groeide op met zijn ouders in Zutphen. Het hoofdingrediënt om het ver te schoppen: ambitie en lef „Het is een misvatting te denken dat Turken een bedrijf beginnen al leen omdat ze nergens worden aan genomen. Het gaat vaak om erg ge passioneerde mensen." Volgens Ay tekin durven de meeste bedrijven in Nederland juist geen risico meer te nemen: „Het zit in onze cultuur. We willen behouden wat we heb- >- ben opgebouwd aan kapitaal en rijkdom. Voor spannende dingen zijn we niet meer te porren." Ter wijl volgens hem goed onderne merschap juist topsport is. grote kansen hebben op de arbeids markt. „Laat jezelf niet in de put praten, jullie zijn een gat in de we reldmarkt", vertelt ze werkzoeken de jongeren op congressen. Ze denkt in het groot. Turkse Ne derlanders kunnen door hun twee-^, taligheid een schakel vormen tus sen de economieën van Nederland en Turkije. Kwaliteiten die voor multinationals goud waard zijn. „Maar in Nederland worden ze nog teveel op hun afkomst aangespro ken en niet op hun kunnen." Koser Kaya denkt in oplossingen. Volgens haar vormt die multicultu rele achtergrond geen beperking. In tegendeel, het is een meerwaarde. en verkoopt ook vakantiehuizen in Turkije. Uslu's succes komt voort uit zijn be vlogenheid. Uit niets richtte hij een reisbureau op. Hij zag wel waar hij terecht kwam. En dat is volgens hem waar ondernemen om draait. Risico nemen waar anderen twijfe len en teveel nadenken. Hij is een doener. Turkije is voor hem vooral een leuke vakantiebestemming. Hij is er weliswaar geboren, maar voelt zich Nederlander. Zelf gaat hij lie ver niet op vakantie. Hij kan niet stil zitten: „Ik hoef niet een weekje aan het strand te liggen. Als we op vakantie zijn, regel ik van alles aan het huis. En ik neem dagelijks mijn mails door, anders raak ik in de stress als ik terugkom." Fatma Koser Kaya (44), Tweede Ka merlid namens D66, verloor haar vader al op jonge leeftijd. Ze was zes jaar toen ze met haar moeder, drie broers en twee zussen in Ber gen op Zoom aankwam. Haar moe der voedde de kinderen in haar eentje op. Ieder kind kon een oplei ding volgen. Koser Kaya studeerde rechten in Til burg en ging aan de slag als juriste en advocate. De wijze waarop haar moeder het gezin bij elkaar wist te houden heeft haar geïnspireerd. Ze breekt een lans voor de vrijheid om eigen keuzes te kunnen maken. Precies zoals zij dat ooit ervaren heeft. Koser Kaya heeft er het volste ver trouwen in dat allochtone jongeren Atilay Uslu (44), eigenaar van tour operator Corendon, kreeg ooit het verwijt van een vriend: „Je bent net een tuinslang Waar heel veel druk op staat. Dat gaat maar in het rond en niemand die je vast houdt." Uslu was net begonnen met zijn reisbureau, maar had nog geen duidelijke richting gevonden voor zijn bedrijfje. Hij wist alleen dat hij wilde ondernemen. Schoon genoeg had hij van zijn shoarma zaak. Dagen en nachten achtereen stond hij achter de grill. „Ik had geen leven meer. In de winter zag ik zelfs geen daglicht." Na het ad vies van zijn vriend richtte hij zich op vakantievluchten naar Turkije. Vervolgens werd Corendon touro perator. Het kreeg een eigen vloot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11