io I succesvolle turken De kinderen van Turkse gastarbeiders hebben een slecht imago. Özden Karaba- ba, zelf sinds vier en een halfjaar in Ne derland woonachtig, probeert de negatie ve beeldvorming met fotografie te nuance ren. 'Turken achter de dijken' heet haar fotoproject. Karsu Oönmez: 'Ik wil de wereld mijn muziek laten horen' donderdag 21 juni 2012 Kinderen van twee culturen door Alexander Wielemaker Het lijkt misschien wel de laatste plek voor een zo merse romance. De islamitische re publiek Iran. Özden Karababa (39) was er met haar rugzak voor haar passie: foto grafie. Op het Koningsplein in Isfa han ontmoette ze haar man. Bei den hadden hun statiefjes opgezet voor een van de monumentale moskeeën. Zij voor haar reisrepor tage, hij voor zijn hobby. Hij was het perfecte kiekje: een oerholland- se leraar uit Amsterdam. Ze raak ten aan de praat, werden verliefd en trouwden. Eind 2007 kwam ze naar Nederland. Dit jaar vieren Nederland en Tur kije het vierhonderdjarig bestaan van de betrekkingen, die begon nen met de eerste handelsverdra gen. Veel recenter is de komst van de gastarbeiders die nu zo'n drie generaties in Nederland wonen. Karababa brengt de tweede genera tie en hun tweestrijd in beeld. „Vaak wordt gezegd dat die genera tie tussen wal en schip valt. Ze voelt zich thuis in Nederland, maar zal zichzelf nooit Nederlan der noemen. Aan de andere kant worden ze in Turkije ook als vreemden gezien." Karababa nam dat gegeven niet voor lief. Ze ging op zoek naar suc cesvolle Turkse Nederlanders. De mensen die zij sprak lijken dan ook de gulden middenweg gevon den te hebben: „Ze noemen zich zelf 100 procent Turks noch Neder lands, maar ervaren dat niet als een nadeel. Ze voelen zich hier thuis en zien het als een voordeel in twee culturen opgegroeid te zijn." Karababa heeft zelf geen last van de vooroordelen, maar herkende het fenomeen 'allochtoon' wel uit Istanbul. De stad telt zo'n 16 mil joen inwoners en dijt alsmaar ver der uit. Ze is er opgegroeid. „Daar wordt ook geklaagd over de laag opgeleide migranten uit het oos ten van het land. Mensen denken 'vroeger was alles beter'. Minder mensen, minder auto's. Er zijn pro blemen bijgekomen en iemand moet als schuldige worden aange wezen." Haar project belicht de succesver halen. Maar in haar vriendenkring kwamen aanvankelijk alleen maar Nederlanders voor. Hoe heeft ze die succesvolle Turken dan gevon den? Zoals dat tegenwoordig gaat: via Google. En sociale media zoals Linkedin en Facebook brachten haar een heel eind. Advocaten, art sen, ondernemers en artiesten doen inmiddels mee. Zoals Atilay Uslu, miljonair en op richter van reisagentschap Coren- don. Of Atilla Aytekin. Hij is baas van Triodor en sprak drie jaar gele den nog met de Amerikaanse pre sident Barack Obama over succes vol ondernemen in Nederland. De Turkse gemeenschap in Neder land is naar buiten toe gesloten. Er heersen sterke familiebanden. Maar volgens Karababa vormde dat voor de mensen die zij fotogra feerde geen belemmering. Integen deel. Ze voelden zich juist enorm gesteund. „Het zijn misschien tra ditionele gezinnen waar ze in op groeiden, maar de ouders hebben hen altijd aangemoedigd naar school te gaan. En vooral door te leren." Status wordt in Turkije ontleend aan een diploma. Hoe hoger, hoe beter. Dat geldt net zo goed voor de generaties in Nederland. „Stuk voor stuk zijn het winnaars. Hen wil ik in beeld brengen." Is zij al een echte kaaskop? „Nee, maar ik voel me hier wel thuis. Nederlanders zijn heel erg hartelijk, maar nuchter in de om gang. In Turkije zouden we na vijf minuten vrienden zijn", lacht ze. Haar familie en vrienden liet ze achter in Istanbul. Ze heeft geko zen voor Nederland. „Maar ik mis Istanbul wel." Karsu Dönmez (21) wordt ook wel de Norah Jones van de La ge Landen genoemd. Volle za len trok ze in de Carnegie Hall in New York, de hotspot voor muzikaal talent in de Verenig de Staten. Het was het start schot voor haar carrière. Van jongs af aan leerde ze piano spe len. Terwijl haar vriendinnetjes liedjes van Britney Spears of de Backstreet Boys neurieden, luis terde zij naar de symfonieën van Beethoven. Haar klassiek pianospel bracht haar ver. Maar ook haar gouden keeltje. Het restaurant van haar ouders in de Amsterdamse Pijp waar ze opgroeide was haar eerste po dium. Terwijl Turkse specialitei ten hun weg naar de tafels von den, zong zij nummers van Turkse artiesten. Dönmez was net zeventien toen ze 's avonds uit ging en in eens in Carnegie Hall optrad. „Ik was nog minderjarig dus het mocht eigenlijk niet, maar het was echt zo gaaf. Opeens stond ik mee te jammen op het podium." Ze kwam er in contact met jazz muziek. Nederland maakte voor het eerst kennis met haar in een uitzending van Pauw en Witteman waar ze onbevangen het ene na het andere nummer speelde. Ze schrijft haar eigen liedjes. „Het liefst over dingen die je eigenlijk niet mag zeggen en niemand wil horen." Zo gaat haar lied met de titel Mis tress over de relatie tussen een getrouwde man en zijn minna res. Momenteel werkt ze aan haar debuutalbum, een mix van jazz, blues en oriëntaalse invloeden. Grenzeloosheid fas cineert haar: „Ik wil de wereld zien en mijn muziek laten ho ren." De fototentoonstelling 'Turken ach ter de dijken' is van juli tot en met augustus in de Rabobank expositie ruimte op de Dam in Amsterdam te zien. Daarna verhuist de expositie naar het Turks consulaat in Leiden, waar die in september en oktober te bekijken is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10