Feestje op wielen Oude wijn in nieuwe zakken m deOndernemer 16 juni 2012 Onderweg Het was liet eerste vrijgegeven exemplaar in ons land en er stond minder dan 700 kilometer op de teller. 'Nog lang niet los en hij wordt mettertijd dus nog zuini ger', gaf de Ford Nederland woordvoerder me mee bij het overhandigen van de sleutels van de nieuwe Fiësta ECOnetic 1.6 TDCi. De eerste indruk: geweldi ge auto met een geknepen maar nog wel voldoende soepele mo tor. En voor ons land heel belang rijk: t is een kleine drinker en ge niet nog even van een matig fis caal klimaat. Het model van de Fiësta is natuurlijk bekend en met dit zuinigheids won der onder de kap is daar niks aan ver anderd. De importeur griste, zoals te doen gebruikelijk bij auto's voor jour nalisten, volop in de mand met acces soires en zo kon het dat het geleende exemplaar beschikte over tweekleuri ge (donkerrood met wit) leren bekle ding en een rood dashboard. Ge lukkig was ook niet beknibbeld op elektrische stoelverwarmingen, want leren stoelen zonder. Dat is niet veel. De opbouw van het dashboard is fraai en de hele auto doet ruimtelijk aan. Je hebt voldoen de plaats naast elkaar voor een zo compacte auto. De stoelen zitten pri ma en alle hendels en knoppen zitten op de verwachte plaatsen. Ford heeft zijn uiterste best gedaan om de uit stoot van schadelijke stoffen tot een minimum te beperken en wel zoda nig dat dit 'Feestje op Wielen' ook in 2013 nog is vrijgesteld van BPM en MRJB en voor zakelijke rijders een fis cale bij telling kent van 14 procent. Deze Fiësta heeft de beschikking over een moderne commonrail dieselmo tor met een cilinderinhoud van 1.6 li ter met 95 pk. Dit blok bestond al eer der voor de Fiësta maar pas recent hing Ford er een stop/startmotor aan waardoor hij in de praktijk nog zuini ger werd. Nu zijn er inmiddels behoorlijk wat auto's op de markt die de beschikking hebben over een dergelijke stop/startautomaat, maar zij zijn niet allèmaal even goed. Waar het op aan komt is dat de auto supersnel weer aanslaat bij het intrappen van de kop peling en gelukkig behoort die van deze Fiësta absoluut tot de betere exemplaren. Weinig zaken geven zo veel ergernis als niet goed functione rende gadgets op een auto.. Hulde dus voor Ford. Een ander punt van lof geldt het brandstofverbruik dat tij dens de testdagen gerealiseerd kon worden. Met een motor die inder daad nog helemaal niet 'los' was kwam ik toch, zij het bij een uiterst gematigde rijstijl, tot een verbruik van gemiddeld 1:22. Bepaald niet slecht voor zo'n gloednieuwe auto. En daarvan kan dus in de komende maanden zeker nog wel wat worden afgeknabbeld. Al met al heeft Ford met deze zuinige Fiësta een Feest op wielen gecreëerd. Een auto die weliswaar niet bloed- snel, maar wel snel genoeg is en bo vendien voldoende comfortabel en ruim en daarnaast beschikt over een soepele zuinige motor. Wat wil een kilometervreter meer? In voor Chrysler betere dagen gin gen er wereldwijd heel wat exem plaren van de 300C over de toon bank. In wezen was dit een vette Amerikaan met het onderstel van een voorgaand Mercedes-Benz E-klasse onderstel. Dit vanwege het korte huwelijk tussen Chrysler en het Daimler-Benz concern. Het huwelijk werd ontbonden en wie tegenwoordig een 300C wil rij den moet daarvoor naar de Lancia- dealer. Dat zit zo. Chrysler kon de cri sis niet alleen overleven en werd - o wonder - opgekocht door het Fiat, Lancia, Alfa Romeo-conglomeraat. Omdat het concern uiteraard niet op stel en sprong een fraai stel hypermo derne auto's tot zijn beschikking had, werd besloten het oude en chique merk Lancia in de'Verenigdé Staten te introduceren en bestaande Chrysler- modellen wat op te pimpen en aan te passen. Nieuwe badges erop en klaar.En zie daar: de nieuwe Lancia Thema is geboren. Of de geboorte een gelukkig gesternte kent onderzoe ken we hier. Lancia is van oudsher een voornaam merk dat fijnzinnige auto's maakt. Door nu die naam te ge- of misbrui ken voor wat in wezen stokoude mo dellen zijn, wordt in Europa als een behoorlijke miskleun gezien die het oude merk Lancia voor Europa zelf, behoorlijk kan schaden. Het is duide lijk dat het Fiatconcern geen andere mogelijkheden zag en hiertoe daarom besloot. Het moet gezegd: het inmid dels bejaarde Chrysler 300C-type werd behoorlijk op de schop geno men en deels aangepast aan de ver wachtingen die verwende Lanciarij- ders van hun auto hebben. Kostbare houtsoorten, alcantara, leer en een uit gebreide uitrusting zijn mogelijk voor wie een Thema wil rijden. De auto ziet er weliswaar pompeus uit, maar blijkt bij nadere beschouwing toch wel fraai, met veel chroomaccenten. De basislijnen van de 300C zie je er zeker nog in, zij het vagelijk. Het inte rieur is deels aangepast aan het huidi ge tijdsgewricht. Wie het voorportier opent en naar het dasboard kijkt denkt dat-ie in een ruimteschip be landt, zoveel prachtige, ijskleurige lichtjes als dan gaan branden. Wie iets verder kijkt, en plaatsneemt zal de vlakke, en typisch Amerikaanse, zit opvallen. Dat zal de Lanciapuristen rauw op het dak vallen; zij zijn de vrij nauwsluitende Italiaanse maatkuipen gewend. En niet een tweepersoonsma tras van matige kwaliteit. Qua motorisering van dit slagschip kan worden gekozen uit drie moto ren waarvan een die benzine lust. Alle blokken hebben een cilinderinhoud van drie liter. Lancia verzorgde voor ons voor het klapstuk, de 3.0 liter V6 dieselmotor met 240 pk. En het moet gezegd: die lust de Thema rauw. Hoe wel zeer geciviliseerd, stil en niet overmatig dorstig, is hij buitenge woon snel en doet de auto in al zijn fa cetten recht als cruiser. Want zo moet je deze Thema toch wel zien. Een au to om een Amerikaanse manier grote afstanden te overbruggen. Vervelend is dat op deze manier de prachtige oude Lanciawaarden ver troebeld zijn en het is totaal onduide lijk hoe de consument hierop zal rea geren. De Nederlandse importeur heeft zich in ieder geval op geen enke le manier tevoren rijk gerekend. De zegsman: 'Elk verkocht exemplaar is er een, we hebben ons geen enkel doel gesteld.' Feit is dat de nieuwe Thema het heel, heel erg lastig zal krij gen tussen het 5-serie, A6 en E-Klas- Prijzen beginnen bij 52.500 euro, inclusief belastingen. se geweld. En eerlijk gezegd zijn die auto's ook allemaal beter en fijner. Met andere woorden: je moet wel een enorm vergevingsgezinde Lancia- fetishist zijn, wil je deze auto voor dat geld aanschaffen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 138