Feestje op wielen
Oude wijn in nieuwe zakken
m deOndernemer 16 juni 2012
Onderweg
Het was liet eerste vrijgegeven
exemplaar in ons land en er stond
minder dan 700 kilometer op de
teller. 'Nog lang niet los en hij
wordt mettertijd dus nog zuini
ger', gaf de Ford Nederland
woordvoerder me mee bij het
overhandigen van de sleutels van
de nieuwe Fiësta ECOnetic 1.6
TDCi. De eerste indruk: geweldi
ge auto met een geknepen maar
nog wel voldoende soepele mo
tor. En voor ons land heel belang
rijk: t is een kleine drinker en ge
niet nog even van een matig fis
caal klimaat.
Het model van de Fiësta is natuurlijk
bekend en met dit zuinigheids won
der onder de kap is daar niks aan ver
anderd. De importeur griste, zoals te
doen gebruikelijk bij auto's voor jour
nalisten, volop in de mand met acces
soires en zo kon het dat het geleende
exemplaar beschikte over tweekleuri
ge (donkerrood met wit) leren bekle
ding en een rood dashboard. Ge
lukkig was ook niet beknibbeld op
elektrische stoelverwarmingen, want
leren stoelen zonder.
Dat is niet veel. De opbouw van het
dashboard is fraai en de hele auto
doet ruimtelijk aan. Je hebt voldoen
de plaats naast elkaar voor een zo
compacte auto. De stoelen zitten pri
ma en alle hendels en knoppen zitten
op de verwachte plaatsen. Ford heeft
zijn uiterste best gedaan om de uit
stoot van schadelijke stoffen tot een
minimum te beperken en wel zoda
nig dat dit 'Feestje op Wielen' ook in
2013 nog is vrijgesteld van BPM en
MRJB en voor zakelijke rijders een fis
cale bij telling kent van 14 procent.
Deze Fiësta heeft de beschikking over
een moderne commonrail dieselmo
tor met een cilinderinhoud van 1.6 li
ter met 95 pk. Dit blok bestond al eer
der voor de Fiësta maar pas recent
hing Ford er een stop/startmotor aan
waardoor hij in de praktijk nog zuini
ger werd.
Nu zijn er inmiddels behoorlijk wat
auto's op de markt die de beschikking
hebben over een dergelijke
stop/startautomaat, maar zij zijn niet
allèmaal even goed. Waar het op aan
komt is dat de auto supersnel weer
aanslaat bij het intrappen van de kop
peling en gelukkig behoort die van
deze Fiësta absoluut tot de betere
exemplaren. Weinig zaken geven zo
veel ergernis als niet goed functione
rende gadgets op een auto.. Hulde dus
voor Ford. Een ander punt van lof
geldt het brandstofverbruik dat tij
dens de testdagen gerealiseerd kon
worden. Met een motor die inder
daad nog helemaal niet 'los' was
kwam ik toch, zij het bij een uiterst
gematigde rijstijl, tot een verbruik
van gemiddeld 1:22. Bepaald niet
slecht voor zo'n gloednieuwe auto.
En daarvan kan dus in de komende
maanden zeker nog wel wat worden
afgeknabbeld.
Al met al heeft Ford met deze zuinige
Fiësta een Feest op wielen gecreëerd.
Een auto die weliswaar niet bloed-
snel, maar wel snel genoeg is en bo
vendien voldoende comfortabel en
ruim en daarnaast beschikt over een
soepele zuinige motor. Wat wil een
kilometervreter meer?
In voor Chrysler betere dagen gin
gen er wereldwijd heel wat exem
plaren van de 300C over de toon
bank. In wezen was dit een vette
Amerikaan met het onderstel van
een voorgaand Mercedes-Benz
E-klasse onderstel. Dit vanwege
het korte huwelijk tussen
Chrysler en het Daimler-Benz
concern.
Het huwelijk werd ontbonden en
wie tegenwoordig een 300C wil rij
den moet daarvoor naar de Lancia-
dealer. Dat zit zo. Chrysler kon de cri
sis niet alleen overleven en werd - o
wonder - opgekocht door het Fiat,
Lancia, Alfa Romeo-conglomeraat.
Omdat het concern uiteraard niet op
stel en sprong een fraai stel hypermo
derne auto's tot zijn beschikking had,
werd besloten het oude en chique
merk Lancia in de'Verenigdé Staten
te introduceren en bestaande Chrysler-
modellen wat op te pimpen en aan te
passen. Nieuwe badges erop en
klaar.En zie daar: de nieuwe Lancia
Thema is geboren. Of de geboorte
een gelukkig gesternte kent onderzoe
ken we hier.
Lancia is van oudsher een voornaam
merk dat fijnzinnige auto's maakt.
Door nu die naam te ge- of misbrui
ken voor wat in wezen stokoude mo
dellen zijn, wordt in Europa als een
behoorlijke miskleun gezien die het
oude merk Lancia voor Europa zelf,
behoorlijk kan schaden. Het is duide
lijk dat het Fiatconcern geen andere
mogelijkheden zag en hiertoe daarom
besloot. Het moet gezegd: het inmid
dels bejaarde Chrysler 300C-type
werd behoorlijk op de schop geno
men en deels aangepast aan de ver
wachtingen die verwende Lanciarij-
ders van hun auto hebben. Kostbare
houtsoorten, alcantara, leer en een uit
gebreide uitrusting zijn mogelijk voor
wie een Thema wil rijden. De auto
ziet er weliswaar pompeus uit, maar
blijkt bij nadere beschouwing toch
wel fraai, met veel chroomaccenten.
De basislijnen van de 300C zie je er
zeker nog in, zij het vagelijk. Het inte
rieur is deels aangepast aan het huidi
ge tijdsgewricht. Wie het voorportier
opent en naar het dasboard kijkt
denkt dat-ie in een ruimteschip be
landt, zoveel prachtige, ijskleurige
lichtjes als dan gaan branden. Wie iets
verder kijkt, en plaatsneemt zal de
vlakke, en typisch Amerikaanse, zit
opvallen. Dat zal de Lanciapuristen
rauw op het dak vallen; zij zijn de vrij
nauwsluitende Italiaanse maatkuipen
gewend. En niet een tweepersoonsma
tras van matige kwaliteit.
Qua motorisering van dit slagschip
kan worden gekozen uit drie moto
ren waarvan een die benzine lust. Alle
blokken hebben een cilinderinhoud
van drie liter. Lancia verzorgde voor
ons voor het klapstuk, de 3.0 liter V6
dieselmotor met 240 pk. En het moet
gezegd: die lust de Thema rauw. Hoe
wel zeer geciviliseerd, stil en niet
overmatig dorstig, is hij buitenge
woon snel en doet de auto in al zijn fa
cetten recht als cruiser. Want zo moet
je deze Thema toch wel zien. Een au
to om een Amerikaanse manier grote
afstanden te overbruggen.
Vervelend is dat op deze manier de
prachtige oude Lanciawaarden ver
troebeld zijn en het is totaal onduide
lijk hoe de consument hierop zal rea
geren. De Nederlandse importeur
heeft zich in ieder geval op geen enke
le manier tevoren rijk gerekend. De
zegsman: 'Elk verkocht exemplaar is
er een, we hebben ons geen enkel
doel gesteld.' Feit is dat de nieuwe
Thema het heel, heel erg lastig zal krij
gen tussen het 5-serie, A6 en E-Klas-
Prijzen beginnen bij
52.500 euro, inclusief
belastingen.
se geweld. En eerlijk gezegd zijn die
auto's ook allemaal beter en fijner.
Met andere woorden: je moet wel
een enorm vergevingsgezinde Lancia-
fetishist zijn, wil je deze auto voor dat
geld aanschaffen.