van de Vlaanderen, regio toekomst Special Grensoverschrijdend ondernemen jndernemer Dan mogen wij in Nederland alle maal doemdenken over onze eco nomische malaise, de Vlamingen zijn een stuk optimistischer. 'Het consumentenvertrouwen in Bel gië, en dan vooral in Vlaanderen, is opvallend groot. Nu kunnen we ook wel stellen dat het België redelijk goed gaat in deze tijden. We klimmen nog altijd op de Eu ropese ladder en bereiken zo lang zamerhand de top', zegt Kathari- na Desmet van Flanders Invest ment Trade. Haar advies aan Nederlandse ondernemers luidt dan ook: Ga zaken doen in en met België. Tekst: Ron Gregoor BREDA - De studiemiddag Zaken doen in en met België, 6 juni in Ho tel Prineeville, was een lofzang op on ze zuiderburen. De studiemiddag, ge organiseerd door deOndememer in sa menwerking met de Nederlandse Ka mer van Koophandel voor België en Luxemburg, trok letterlijk volle za len. De vele aanwezigen, er waren zelfs ondernemers uit Apeldoorn, Nieuwegein, Rotterdam, Almere en Velthoven, kregen te horen wat voor mogelijkheden zakendoen met België allemaal biedt. België lijkt wel zo'n land waarop de economische malaise amper pakt. In allerlei lijsten waarop economische cij fers vergeleken worden, stijgt België met stip. "En dat is niet toevallig", houdt Ka- tharina Desmet haar gehoor voor. Hoge productiviteit, hoog gekwalifi ceerde medewerkers die veeltalig zijn, uitstekend onderwijs, uitsteken de zorg, veel universiteiten, compact bij elkaar en bij onderzoekscentra, de drang naar innovatieve producten, het speelt allemaal mee. En binnen België is het Vlaanderen, dat het me rendeel van die groei verwezenlijkt." Innovatief Vlaanderen heeft zich voor 2020 een aantal doelen gesteld. Desmet: "De re gio Vlaanderen moet in dat jaar uit munten in economische innovaties, en een perfecte duurzame en sociaal warme samenleving zijn. Het streven is op wat dat betreft bij de top 5 re gio's van Europa te horen. We zijn druk bezig om dat te realiseren. Niet onbelangrijk is dat er hier een dicht netwerk van universiteiten is, comple mentair aan marktgerichte onder zoekscentra. Daar gebeurt nu al heel veel." Tal van voorbeelden waar de Vlamin gen met trots over spreken haalde Desmet aan. De nieuwste Volvo, on langs van de band gerold in Gent, is zo'n voorbeeld. Een lange lijst van economische successen volgde. De mensen van Flanders Investment Trade waren niet alleen naar Breda gekomen om hun land te promoten, maar ook om de Nederlandse onder nemers in te lichten en te inspireren zaken te doen met België in het alge meen en Vlaanderen in het bijzonder. "België is en blijft een van de voor- 16 juni 2012 deOndememer EQ Volle zaal in Hotel Perinceville naamste handelspartners van Neder land. Vlaanderen is heel belangrijk voor de Nederlandse retailbranche, om maar eens wat te noemen Als we naar de top vijf van Nederlandse in voer kijken, dan staat Duitsland op plaats 1 en België op plaats 2. Als je ziet naar de im- en export, dan staan de zaken die wij als Belgen met Ne derland doen op gelijke hoogte dan met Frankrijk. Dat zegt wel wat." Op allerlei gebeid Werken Belgen en Nederlanders al samen. Denk eens aan het bïobased Europe, project, de samenwerking waarbij Genten Ter- neuzen elkaar wisten te vinden. Geza menlijke handelsmissies overal naar toe. "De regio gaat zich steeds, ook grensoverschrijdend, als één geheel presenteren. Vlaanderen en Zuid- Ne derland zijn belangrijke partners voor landen overzee. Grootmachten als de VS en China." Dus, wilde Desmet maar even weten van de ondernemers, "wat let u om zaken te doen met België. Hetzij zelf een zaak te beginnen, hetzij om de sa menwerking met Belgische bedrijven te zoeken. Haar collega Corinne Vanbrusselen wist de ondernemers exact te vertel len hoeveel subsidie zij daarvoor kun nen krijgen en waar ze die kunnen ha len. "Het steunpercentage hangt af van de grootte van het bedrijf en de locatie waar het zich wil vestigen. Limburg en de kuststreken zijn bijvoorbeeld heel lucratief. Natuurlijk zijn er ook haken en ogen aan het Belgische avontuur. Jacques Nefs van BDO Accountants en Belas tingadvies legde de ondernemers uit waar zij allemaal op moeten letten en luistert. Foto's: Kees Bennema Corinne Vanbrusselen legt uit wat voor mogelijkheden ondernemers allemaal hebben wat zij tegen kunnen komen als zij de grens oversteken. Roel Caers van Unit4Business Software ging in op de technische facetten. En uiteraard was daar ook Dick Des- selhuis, voorzitter van de Nederland se Kamer van Koophandel voor Bel gië en Luxemburg. Hij hield de on dernemers voor dat, hoewel België op een steenworp afstand van hun be drijf kan liggen, de mentaliteit daar toch heel anders is. "Karakters zijn heel anders, Belgen zijn minder di rect. Regels en voorschriften zijn er vaak heel an ders. Een on dernemer moet heel goed voorbe reid zijn als hij de stap waagt." Overigens kan zijn organisatie, evenals FlandersA' Trade, BDO Ac countants en Unit4Bu- smess, belangstellende ondernemers uitstekend en uitgebreid adviseren. Na afloop van de studiemiddag waren de ondernemers het er una niem over eens: België, en dan vooral Vlaanderen, inspireert. En dat was, volgens organisator Johan van den Kieboom, precies de bedoeling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 129