Het wil maar deOndernemer 16 juni 2012 De barometer cijfer: 6,1 de J Barometer Paul Fermont Faase&Fermont Het wil nog maar niet zomeren. Letterlijk niet, de zomerse dagen vielen weer in het voorjaar, om gevolgd te worden door het moesson jaargetijde. En de economie wil maar steeds niet aantrekken. Sterker nog, het vertrouwen van producent en consument is zelden zo laag geweest. De Kamer van Koophandel komt alleen maar ongeruste ondernemers tegen, consumenten houden het geld in hun portemonnee in afwachting van wat er allemaal op ons afkomt. Scarlet kwekkeboom Janse&Janse Roeland Adriaansens BZW Zeeland Ben de Reu Gedeputeerde Manfred Zurhorst DRV Accountants Gillis Poppe Auto Poppe Er is weer veel gebeurd. Eerst de val van het kabinet en daarover heen nog eens een heleboel be zuinigingen van de Provincie Zeeland. Tja wat moetje daar nu mee als ondernemer. Hoe moetje de gevolgen inschatten voor je eigen onderneming? Als er regionaal bezuinigd moet wor den op subsidies dan is dat wel licht deels terecht. Maar er zijn ook initiatieven die wel degelijk als enige een grote bijdrage leve ren aan. het 'samen leven' en die worden enorm gekort of krijgen zelfs geen subsidie meer. Als bur gers vinden dat dit soort initiatie ven moeten blijven bestaan zul len ze aankloppen bij de onderne mer voor steun. Die mag dan het probleem helpen oplossen. En dan zijn er nog de zogenaamde kostenbesparingen door ontslag rondes. Ontslag van ambtenaren, doorbetalen tot pensioen en on dertussen. een nieuwe aannemen want het werk moet nog steeds gedaan worden. Zoek de bespa ring? Overheden hebben de nei ging te kiezen voor maatregelen die direct zichtbaar zijn want dat 'lijkt' direct geld op te leveren. Ze gaan voor de winst op korte termijn. De overheid kiest voor belastingmaatregelen in plaats van kostenbesparingen. Onderne mers zijn de dupe. Geen klant die het betaalt. Wanneer wordt er nu eens in het proces gedo ken? Wanneer wordt er getracht om handelingen die geen toege voegde waarde leveren aan het eindprodukt voor de klant (lees burger) te schrappen. Dat zou veel geld kunnen opleveren. Daar is wel lef nodig van de over heid. Want dan moeten ze de diepte in en weg van het opper vlak. Dat zijn ze niet gewend. Economie is een bijzondere we tenschap. Het is eerlijk gezegd de vraag of het. wel daadwerke lijk beschouwd mag worden als wetenschap, of eerder in de cate gorie waarzeggerij geclassificeerd zou moeten worden. Twee voor beelden van de afgelopen we ken, de beursgang van Facebook en de koers van de Euro. Face book werd ingeschat als een be drijf dat 100 keer meer waard is dan de jaarwinst over 2011In vesteerders namen dus aan dat de winst over dé komende jaren zeer sterk zou stijgen, want waar om anders zou je investeren in een bedrijf dat momenteel zes keer minder rendement geeft dan bijvoorbeeld een staatsobliga tie in Spanje of Italië. Eerlijk ge zegd zou ik persoonlijk eerder geld steken in een lening aan Spanje, dan in aandelen Face book tegen de huidige koers.. De aanhoudende onzekerheid over de Eurozone landen en hoe de crisis het best bestreden kan worden resulteert in een lage koers van de euro. Dit negatieve sentiment helpt niet, want op zich zijn veel sectoren in de Eu ropese economie nog steeds wel positief over de toekomst, zeker in Noordwest Europa. Dat geldt niet voor alle sectoren en zeker" niet alle landen, maar voor Ne derland begint zich weer groei af te tekenen in de tweede helft van het jaar. Vandaar een kleine voldoende, een zesje van mijn kant deze keer. Dan moet de po litiek in Europa de komende tijd wel zijn best doen en koers hou den. Het 5-partijen akkooi"d wat afgelopen weken in enkele da gen in elkaar gezet werd geeft aan dat Nederlandse politici soms best daadkracht kunnen to nen. Nu nog op Europees nivo. Zeeland is de populairste Neder landse vakantiebestemming van buitenlanders. Vooral Duitsers kiezen weer voor Zeeland. Dat is goed nieuws, een opsteker voor de Zeeuwse economie. Want de economie, ook de Zeeuwse kan een duwtje in de rug goed gebruiken, voor de kor te termijn maar ook structureel. En hiermee is de relatie naar de kerntakendiscussie van de Provin cie die op dit moment wordt ge voerd gauw gelegd. Ruimte lijk-economisch be]eid plus cul tuur is het bestuurlijk profiel waarvoor wij gekozen hebben. Daarop baseren wij onze investe ringsagenda en daarop is ook toe wijzing van de financiële midde len gebaseerd die wij van het Rijk via het Provinciefonds ont vangen. Dit vergt keuzes die soms pijnlijk zijn en die, uiter aard, een zorgvuldig besluitvor mingsproces vragen. Maar ook de middelen die beschikbaar zijn voor het ruimtelijk-economisch domein vragen om keuzes of "fo cus". Iets waaraan, het in het ver leden te veel heeft ontbroken en wat, met schaarse middelen, nog meer noodzakelijk is. Dit heeft geleid tot het concept LAND IN ZEE! Het staat voor het verder versterken en benutten/ kapitali seren van waar Zeeland zich in onderscheidt en dus goed in is c.q. kan worden, namelijk de eni ge provincie met land in zee. LAND IN ZEE! is bedoeld als bindmiddel, als inspiratiebron maar ook om activiteiten aan te toetsen. In sectoren als recreatie en toerisme, chemie/biobased economy, agro, aquacultuur en logistiek liggen daarvoor tal van mogelijkheden. In het najaar zul len we ze presenteren in onze Economische Agenda. Loon Dick Schipper Technocentrum Zeeland Joris Jansen Auberge des Moules Peter Swinkeis Voorzitter BZW Chris van De Unie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 122