Echte Emmer-tune is 'stout' :<s media 43 TERUGGESPOELD Doctor Zhivago media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 16 juni 2012 H et geluid van Neder land 2 en de zenders van RTL. Van Den Haag Vandaag, Cam- pinglife, RTL Boule vard, Looking good en RTL Travel. Maar ook van het Holland Festival, het Van Gogh Museum, commercials van Opel en binnenkort van het Swarovski- museum in Wenen. Muziekjes, bliepjes, riedeltjes uit het oeuvre van componist Stephen Emmer. En het is nog maar een kleine greep. Emmer: „Een vriend heeft het ooit geturfd, het blijkt dat ik el ke zeven minuten ergens te horen ben. Best gek. Meer dan Borsato, maar niemand kent me." Hij ligt niet wakker van de schame le naamsbekendheid. „Ik vind het belangrijker dat ik erkenning krijg van collega's dan van fans." En hij mag niet klagen. Emmer praat op gelijk niveau met internationaal vermaarde vakgenoten als Ryuichi Sakamoto, in de jaren zeventig pio nier van de elektronische pop met Yellow Magic Orchestra, tegen wie hij vroeger torenhoog opzag. „Ik zou nog wel een schouderklopje van Paul McCartney willen, maar dat is misschien te veel gevraagd." Dat hij in Nederland eeuwig de zoon van oud-nieuwslezer Fred Emmer blijft, wordt wel irritant. „Ik voel sympathie voor lotgeno ten als Johnny Kraaijkamp junior. Een heel goede acteur, maar die va der hè. En zanger-componist Joost Timp, zoon van Mies Bouwman, schijnt teruggetrokken te leven." Zijn vader drukte een stempel op zijn jeugd. „Er waren maar twee zenders. Hij was een soort pop ster, kon amper de straat op, over al handtekeningen uitdelen. Ik denk dat hij hetzelfde meemaakte als Matthijs van Nieuwkerk nu." Hij herinnert zich leuke dingen. „Koninginnedag, de hele meute stond te dringen en wij reden ge woon in zijn rode sportwagentje door naar het bordes waar konin- Hij is de meestbeluisterde componist van Nederland, maar bij zijn naam denk je eerst aan die nieuwslezer uit de tijd dat er maar twee tv-zenders waren. En Stephen Emmer is ook nog eens 'de vriend van' Marlies Dekkers, door Rivka Croenier ledereen kent zijn muziek, niemand kent zijn naam: Stephen Emmer, 'zoon van', is de meestbeluisterde componist van Nederland. foto GPD gin Juliana stond te speechen." Of die keer dat hij met zijn vader op bezoek was bij kennissen. „Ik had griep, lag in de logeerkamer. Ik werd koortsig wakker van een vreemde man aan mijn bed. 'Gaat het een beetje jongetje?' Ik herken de zijn stem: Pipo de Clown." Sinds vorig jaar gaat Emmer door het leven als 'de vriend van' linge rieontwerpster Marlies Dekkers. De vonk sprong in 2010 over. „Ik was niet onder de indruk van haar bekendheid, vond haar oprecht leuk. Volgens mij vond ze dat juist aantrekkelijk aan mij. Dat we het zo goed kunnen vinden, ligt aan onze manier van werken. We zijn allebei creatief én zakelijk, niet veel mensen verenigen die twee ei genschappen, dat verbindt ons." Zijn moeder, die hem als kind de hele wereld over sleepte, plantte het zaadje voor zijn muzikale car rière. „Ze had een balletschool aan huis, dus twee geluiden bepaalden mijn jeugd: het stampen van haar stok en de exotische klanken van de muziek waarmee ze lesgaf" Hij richtte het muziektijdschrift Vinyl op, presenteerde muziekpro gramma's bij VPRO radio en speel de in allerlei bandjes in Nederland en Engeland. Hij levert nog steeds vrij werk af (in 2008 de literaire rap-cd Retirement), maar verdient zijn geld vooral met componeren van muziek voor films en televisie. Hoe herken je een echte Emmer- tune? „Ik hoor altijd dat mijn werk simpel klinkt, maar een diep ere laag heeft als je het ontleedt. Klopt wel, denk ik. In de oude tu ne van het NOS Journaal had ik heel zachtjes het geluid van huilen de vrouwen gemengd. Het zit er subliminaal in, zoals ze dat noe men. Je hoort het niet, maar als je het weglaat, merk je het wel." Bijna al zijn werk bevat zo'n 'stout laagje': in de tune van RTL Boule vard het gehijg van een hardloper, in het muziekje onder de politiebe richten een uitgerekte en vertraag de sirene. De oude stationcall van de KRO blijft zijn huzarenstukje. „Ze hebben nu het geluid van een tinkelend ijsblokje, maar ik vond die van mij geslaagder. In die tijd kon het geld niet op, ik had er het Royal Philharmonic Orchestra in Londen voor ingehuurd. Het was bijna filmmuziek." Hij is ook trots op de tune van het late RTL Nieuws. „Er zijn weinig zenders die toestemming zouden geven voor een Miles Davis-ach- tige sfeer voor een nieuwsprogram ma, maar ik mocht het. Mijn rede nering was dat iedereen op dat tijd stip al is gebombardeerd met infor matie en opzwepende muziek. Je moet dan niet meer met wapenge kletter komen. Daarom vind ik de tune van Pauw Witteman ook he lemaal verkeerd. Dat getakketak op de late avond, bloedirritant." Recent tekende hij voor de muziek van de nieuwe show van Holiday on Ice, die in het najaar naar Ne derland komt. Hij treedt daarmee in de voetsporen van Phil Collins, die de klus ook eens op zich nam. Maar hij moest er wel even over nadenken. „Die show heeft een truttig imago. Ik was er ooit ge weest met mijn twee dochters en ik heb die rit uit liefde uitgezeten. Ik zei uiteindelijk 'ja', op voorwaar de dat ik het op mijn manier doen mocht." De show maakte dankzij een stevige rock-'n-roll-saus een avontuurlijke sprong, vindt hij. „Je hoeft het publiek niet te bevoog den. In Duitsland zag je oma's ge woon meeklappen, ook bij de hef tige gedeelten." Het smaakt naar meer. „De Blue Man Group, Cirque du Soleil; om het hoofd boven water te houden, moeten zulke organisaties op zoek naar frisse invalshoeken. Entertain ment nieuwe stijl. Muziek is daar bij cruciaal. Ik vind het een mooi moment om in te stappen." m reageren? •- media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Traag melodrama in de vrieskou. Dat vond ik van 'Doctor Zhivago', zon der die film in 1965 te hebben ge zien. Pas tien jaar na dato zag ik 'Doctor Zhivago' voor het eerst. In een stu dentenstad waar het er net zo star aan toe ging als in de dagen dat dokter Zhivago over de bevroren ijsvlakte strompelde om te ontkomen aan de gestaalde kaders van de bolsjewieken. Een erg lange zit - 3 uur en 17 minuten - dat herinner ik me nog goed. Net als die mooie blondine, met die helblauwe ogen, Laura Antipova. En die ac teur met die trouwe hushpuppy-ogen; Om- door Ray Simoen ar Sharif, die de naïeve dokter Zhivago. Maar vooral die panavision-plaatjes van be sneeuwde berglandschappen en velden met gele narcissen, staan me bij. Gelukkig kon ik laatst stomtoevallig een ko pie van de film op de kop tikken. Kijken wat er aan fraais door de zeef van het ge heugen is geglipt. Nagaan waarom deze film nog altijd tot de grootse in zijn genre behoort. Daar zag het trouwens in het be gin niet naar uit. Door recensenten werd 'Doctor Zhivago' meteen neergesabeld als een sneeuwsoap. Te vlak en niet uitgediept waren de rollen van Zliivago, Laura en Zhi- vago's vrouw Tanya, zo luidde de harde kri tiek op regisseur David Lean. Door een uitgebreide publiciteitscampagne kreeg producent MGM toch het publiek naar de bioscopen. Dat verliet de zaal snik kend. De film werd een kassucces voor MGM (250 miljoen dollar) en veroverde vijf Oscars. Dat kwam niet alleen door die gru- Het drama in Doctor Zhivago, met Omar Sha rif en Julie Christie, is niet kitscherig. welijk mooie plaatjes van sneeuwland schappen met stoomlocomotieven. Even min door de simpele verhaallijn van 'ge trouwde man die niet kan kiezen tussen zijn vrouw en vriendin'. Er was meer dat het publiek innam voor deze traag verlo pende 'lovestory'. Zeker, er zit veel (melo)drama in 'Doctor Zhivago'. Niet van het kitscherige soort, maar zoals je het vaak in het 'echte leven' ook tegenkomt: mensen die ondanks alles proberen door te gaan met leven. Terwijl verhitte warhoofden en starre dogmatici hun wil opleggen aan miljoenen machtelo zen, die aan hun grillen of - in het geval van Zhivago - aan de onmenselijke commu nistische maatschappijvisie zijn overgele verd. De film is ook een ode aan de kracht van de kunst, de poëzie en het individuele talent Al is het maar om tot vervelens toe 'Somewhere my love' op een balalaika te spelen. En 'Doctor Zhivago' is tegelijk een aanklacht tegen elk politiek systeem dat denkt privégevoelens en -gedachten dood te kunnen verklaren omdat het systeem dat heeft bepaald. Een actuele film dus. Maar iets korter was ook mooi geweest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 103