Zeeuwse baanatletiek krijgt impuls Audi: Zuiniger en tóch opwindend 36 [sport vrijdag 15 juni 2012 Plannen voor zomeravondwedstrijden door heel de provincie De baanatletiek is in Zeeland de laatste jaren steeds meer naar de achtergrond verdreven. Niek Flipse en Jan Roose zagen het met lede ogen aan en hebben nu de handschoen opgepakt om baanwedstrijden weer onder de aandacht te brengen. door Maurice Steketee MIDDELBURG - De baanatletiek in Zeeland krijgt een impuls. Het is de bedoeling dat er op termijn in heel de provincie avondwedstrij den gehouden gaan worden. Niek Flipse en Jan Roose zijn de initia tiefnemers van de plannen, die er voor moeten zorgen dat wedstrij den op de atletiekbaan weer popu lair worden. „We willen dat oude tijden gaan herleven", vertelt Flipse. „Vroeger had je in de zomer 's avonds wel tien baanwedstrijden in een sei zoen. Nu is er bijna niks meer. Al leen de atletiekverenigingen van Delta Sport en Flakkee houden sa men nog wedstrijden, maar voor de rest is er weinig aandacht voor de baanatletiek. Dat is jammer, want atletiek leer je op de baan." Het is de bedoeling dat op vrijdaga vond 10 augustus de eerste baan- wedstrijd gaat plaatsvinden bij AV'56 in Goes. „Het is voor negen tig procent zeker dat het door gaat", vertelt Jan Roose. „We ho pen snel definitief groen licht te krijgen. Ik heb in ieder geval alles al klaarliggen. Ook niet-leden van de Atletiekunie mogen meedoen." Wellicht dat een week later de tweede wedstrijd gehouden kan worden. In 2013 hoopt het duo het programma uit te breiden. „We hebben in Zeeland prachtige ac commodaties. Het is zonde om daar niets mee te doen. Er zijn nu junioren en senioren die nog nooit aan een avondwedstrijd op de baan hebben meegedaan. Door het laagdrempelig te houden ho pen we dat er ook trimmers op af komen. Je gaat naar de wedstrijd toe, schrijft je in en je kunt mee De basis om een sterke atleet te worden, wordt gelegd op de atletiekbaan. Toch is er de laatste jaren steeds minder aandacht gekomen voor de baanatle tiek. Niek Flipse en Jan Roose willen daar verandering in brengen. foto Lex de Meester doen. We delen de onderdelen in naar sterkte, dus je komt andere at leten tegen die op hetzelfde niveau zitten en zo kun je elkaar sterker maken. De tijd die je op de baan kunt lopen, geeft je status aan. Dan weet je pas waar je als aüeet echt staat", vertelt Flipse, die zelf grote successen kende in de baanat letiek. De Goesenaar stond onder meer tienmaal in de finale van het Nederlands kampioenschap op de 800 meter en vervulde na zijn car rière vele functies binnen de (lan delijke) atletiek. Om zoveel mogelijk atleten warm te maken voor de nieuwe plannen worden de wedstrijden laagdrem pelig. „We beginnen met een be scheiden programma: een sprint en een loopnummer en het pro gramma moet niet te lang duren. Je moet je niet meteen wagen aan onderdelen als hordelopen of pols stokhoogspringen. Het is de bedoe ling om elk jaar de lat een stukje hoger te leggen, maar we begin nen eenvoudig." Flipse hoopt uit eindelijk op een circuit met wed strijden door heel de provincie. In de winter heb je de crosscompeti tie, het zou mooi zijn als we in de zomer een baancircuit kunnen op zetten." De plannen zijn een voort vloeisel van de discussieavond over de toekomst van de Zeeuwse atletiek, die de PZC eind januari hield. „Die avond was een aanja ger", vertelt Flipse. „Er werd door sommige mensen gezegd dat de avond niks heeft opgeleverd, maar daar ben ik het niet mee eens. Er is wel degelijk iets uitgekomen, het heeft alleen even tijd nodig. Wij lo pen al heel lang met deze plannen ^^gssssmmsi^smsis^^sm'i^sswsisi^mmssxss^sssmms^sssms^msB^sssssssissimi^mss^smsmx^smsssssessssssz^s^m door Hans Leber SPA-FRANCORCHAMPS - De 24 Uur van Le Mans, nog steeds een van de meest aansprekende autoraces, kende de laatste twaalf jaar tien keer een Audi als winnaar. Sinds 2006 wonnen de Duitsers er vijf keer met een dieselmotor. Dit weekeinde probeert Audi het met een hybride auto. „We rijden met een extra, hybride aandrijfas. De racewereld verandert. Wij willen milieutechnische ontwikkeling in onze wegauto's. Het moet zuinig en toch opwindend zijn." Christopher Reinke, technisch pro jectleider bij het Audi Endurance Team, is kort voor de 6-uur van Spa-Francorchamps gespannen. „We racen hier voor het eerst met onze twee hybride auto's. We we ten wat ze kunnen, hebben natuur lijk veel getest, maar het is altijd weer afwachten hoe het loopt." Reinke en de zijnen hadden ge hoopt het op Spa tegen de nieuwe Toyota's op te kunnen opnemen, maar de Japanners zullen pas tij dens de 24 uur van Le Mans op 16 en 17 juni voor het eerst rijden. De Formule 1 gaat vanaf 2014 naar een kleinere motor (de huidige 2,4 liter V8 wordt vervangen door een 1,6 liter V6 turbo) en ook op Le Mans doet het 'nieuwe rijden' - een poging van de autosport mi lieubewustzijn uit te stralen - zijn intrede. Audi zal er zijn met twee R18 e-tron quattro's, naast de twee R18 Ultra's die zich er vorig jaar al bewezen door te winnen. Sinds het terugtrekken van Peu geot uit de Endurance en dus ook uit Le Mans, uit economische over wegingen, leek Audi de 24 uur te gaan rijden zonder serieuze (fa- brieks)tegenstand. De komst van Toyota veranderde dat. Audi-cou- reur en drievoudig (2003, 2004 en 2008) Le Mans-winnaar Dindo Ca- pello (47), chauffeur van een hybri de Audi, kijkt juist naar de con frontatie met de Japanners uit. „Winnen is leuker als je er écht hard voor moet gaan, toch?" Voor de Italiaan Capello, die zijn laatste seizoen rijdt in een team met andere cracks als Allan Mc- Nish en Tom Kristensen, is de nieuwe technologie in de auto van groot belang. „De autosport moet met zijn tijd meegaan. Met een hy bride auto rijden maakt het alleen maar mooi. Dat gevoel als je de bocht uit komt en je, zodra je bo ven de 120 kilometer per uur komt, die extra duw in je rug voelt... die kracht, héérlijk. Het duurt niet lang, maar het kan mij niet lang genoeg duren. En bij het remmen heb je die extra beet op de rem, die extra rempower. Heer lijk!" Reinke zit enkele keren per jaar met zijn collega's van de Audi-fa- briek om de tafel om te bespreken welke technologie van de racerij naar de wegauto's kan gaan. „Iede re autofabrikant vraagt zich af wat de markt in de toekomst wenst. Audi gaat ervan uit dat de toe komst hybride is. Maar ook op an dere terrein vernieuwen we conti nu." „Wij racen op deze prototypes met LED-verlichting die ook al op de wegauto's van Audi zit. We heb ben in de antenne op het dak een kleine camera die naar achteren kijkt. De coureur krijgt zo via een scherm in de cockpit een beter beeld van de situatie achter zich. Dat systeem wordt later dit jaar in de R8 E-tron ingevoerd, als een klein schermpje in de achteruit kijkspiegel." Capello, die dit jaar zijn laatste 'Le Mans' rijdt, zal dat allemaal niet ontgaan. „Ik ben in Italië Au di-dealer en zie in de auto's tech niek terugkomen die ik bij het ra cen uitprobeerde. Blijf ik er toch een beetje bij betrokken." rond, maar er was iets nodig waar door het concreet kon worden." Tijdens een vergadering van de Vereniging Zeeland Atletiek (VZA) sprak Flipse in en probeer de hij de Zeeuwse clubs te enthou siasmeren voor zijn plannen. „Ze waren enthousiast. Ik had een aan tal aanbevelingen opgesteld en ie dereen stond er achter." Ook zijn er plannen om de opzet van de Zeeuwse crosscompetitie aan te pakken. Een werkgroep on derzoekt momenteel de mogelijk heden. UIT BILJART Amsterdam. Nationale Grand Prix. Drieban den groot. Hoofdtoernooi: Jean Paul de Bruijn - Jeffrey van Nijnatten 40-40, 40. De Bruijn wint na penalties. Jean Paul de Bruijn - Jeffrey Jorissen 40-25, 32; Jean Paul de Bruijn - Peter Berndsen 40-28, 30. Eindstand: 1. De Bruijn 3-5,1.176; 2. Jeffrey Jorissen 3-4, 0.853; 3. Jef frey van Nijnatten 3-3, 0.877; 4. Peter Bernd sen 3-0, 0.728. PAARDENSPORT Nieuw- en Sint Joosland. Springen Stichting Hippische Sport Zeeland. Paarden Z: 1. Wil- ma Stouten, Stouten's Suprise (Weelr.) 4/ 77,17; 2. Maurice van Vliet, Bondiri (Roosen daal) 4/79,54; 3.: Jane van IJzeren, Dame Blan- mche (Weelr.) 5/86,52. M: 1. Maurice van Vliet, Bondiro, 0/0/32,34; 2. Wilma Stouten, Be Impressed, 0/4/39,81; 3. Marit Huige, Alde- baran (Weelr.) 0/4/78,54. L: 1. Ellen Briquet, Mazzel )Hulst) 0/0/39,20; 2. Wilma Stouten, Stouten's Tamara," 0/0/42,62. Pony's M cat. CDE: 1. Lotte Teuns, Lizzy (Hal steren) 0/0/48,52. L cat. DE: 1Robin Ubaghs, Donnatelle (Walcheren) 0/0/39,66. WIELRENNEN Goes. Zomeravondcompetitie, vierde wed strijd. Categorie A: 1. Thijs de Lange (Katten- dijke), 2. Peter de Winter (Eindhoven), 3. Ra mon Vleugel (Wemeldïnge). Categorie B: 1. Maurits de Waal (Kloetinge), 2. Johnny Timmerman (Wemeldinge), 3. Alex de Haan (Heinkenszand). Vrouwen: 1. Annemarie Pasveer (Arnemui- den).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 36