Zeeuwse baanatletiek krijgt impuls
Audi: Zuiniger en tóch opwindend
36 [sport
vrijdag 15 juni 2012
Plannen voor zomeravondwedstrijden door heel de provincie
De baanatletiek is in Zeeland de
laatste jaren steeds meer naar
de achtergrond verdreven. Niek
Flipse en Jan Roose zagen het
met lede ogen aan en hebben
nu de handschoen opgepakt om
baanwedstrijden weer onder de
aandacht te brengen.
door Maurice Steketee
MIDDELBURG - De baanatletiek in
Zeeland krijgt een impuls. Het is
de bedoeling dat er op termijn in
heel de provincie avondwedstrij
den gehouden gaan worden. Niek
Flipse en Jan Roose zijn de initia
tiefnemers van de plannen, die er
voor moeten zorgen dat wedstrij
den op de atletiekbaan weer popu
lair worden.
„We willen dat oude tijden gaan
herleven", vertelt Flipse. „Vroeger
had je in de zomer 's avonds wel
tien baanwedstrijden in een sei
zoen. Nu is er bijna niks meer. Al
leen de atletiekverenigingen van
Delta Sport en Flakkee houden sa
men nog wedstrijden, maar voor
de rest is er weinig aandacht voor
de baanatletiek. Dat is jammer,
want atletiek leer je op de baan."
Het is de bedoeling dat op vrijdaga
vond 10 augustus de eerste baan-
wedstrijd gaat plaatsvinden bij
AV'56 in Goes. „Het is voor negen
tig procent zeker dat het door
gaat", vertelt Jan Roose. „We ho
pen snel definitief groen licht te
krijgen. Ik heb in ieder geval alles
al klaarliggen. Ook niet-leden van
de Atletiekunie mogen meedoen."
Wellicht dat een week later de
tweede wedstrijd gehouden kan
worden. In 2013 hoopt het duo het
programma uit te breiden. „We
hebben in Zeeland prachtige ac
commodaties. Het is zonde om
daar niets mee te doen. Er zijn nu
junioren en senioren die nog
nooit aan een avondwedstrijd op
de baan hebben meegedaan. Door
het laagdrempelig te houden ho
pen we dat er ook trimmers op af
komen. Je gaat naar de wedstrijd
toe, schrijft je in en je kunt mee
De basis om een sterke atleet te worden, wordt gelegd op de atletiekbaan. Toch is er de laatste jaren steeds minder aandacht gekomen voor de baanatle
tiek. Niek Flipse en Jan Roose willen daar verandering in brengen. foto Lex de Meester
doen. We delen de onderdelen in
naar sterkte, dus je komt andere at
leten tegen die op hetzelfde niveau
zitten en zo kun je elkaar sterker
maken. De tijd die je op de baan
kunt lopen, geeft je status aan.
Dan weet je pas waar je als aüeet
echt staat", vertelt Flipse, die zelf
grote successen kende in de baanat
letiek. De Goesenaar stond onder
meer tienmaal in de finale van het
Nederlands kampioenschap op de
800 meter en vervulde na zijn car
rière vele functies binnen de (lan
delijke) atletiek.
Om zoveel mogelijk atleten warm
te maken voor de nieuwe plannen
worden de wedstrijden laagdrem
pelig. „We beginnen met een be
scheiden programma: een sprint
en een loopnummer en het pro
gramma moet niet te lang duren.
Je moet je niet meteen wagen aan
onderdelen als hordelopen of pols
stokhoogspringen. Het is de bedoe
ling om elk jaar de lat een stukje
hoger te leggen, maar we begin
nen eenvoudig." Flipse hoopt uit
eindelijk op een circuit met wed
strijden door heel de provincie. In
de winter heb je de crosscompeti
tie, het zou mooi zijn als we in de
zomer een baancircuit kunnen op
zetten." De plannen zijn een voort
vloeisel van de discussieavond
over de toekomst van de Zeeuwse
atletiek, die de PZC eind januari
hield. „Die avond was een aanja
ger", vertelt Flipse. „Er werd door
sommige mensen gezegd dat de
avond niks heeft opgeleverd, maar
daar ben ik het niet mee eens. Er
is wel degelijk iets uitgekomen, het
heeft alleen even tijd nodig. Wij lo
pen al heel lang met deze plannen
^^gssssmmsi^smsis^^sm'i^sswsisi^mmssxss^sssmms^sssms^msB^sssssssissimi^mss^smsmx^smsssssessssssz^s^m
door Hans Leber
SPA-FRANCORCHAMPS - De 24 Uur
van Le Mans, nog steeds een van
de meest aansprekende autoraces,
kende de laatste twaalf jaar tien
keer een Audi als winnaar. Sinds
2006 wonnen de Duitsers er vijf
keer met een dieselmotor. Dit
weekeinde probeert Audi het met
een hybride auto. „We rijden met
een extra, hybride aandrijfas. De
racewereld verandert. Wij willen
milieutechnische ontwikkeling in
onze wegauto's. Het moet zuinig
en toch opwindend zijn."
Christopher Reinke, technisch pro
jectleider bij het Audi Endurance
Team, is kort voor de 6-uur van
Spa-Francorchamps gespannen.
„We racen hier voor het eerst met
onze twee hybride auto's. We we
ten wat ze kunnen, hebben natuur
lijk veel getest, maar het is altijd
weer afwachten hoe het loopt."
Reinke en de zijnen hadden ge
hoopt het op Spa tegen de nieuwe
Toyota's op te kunnen opnemen,
maar de Japanners zullen pas tij
dens de 24 uur van Le Mans op 16
en 17 juni voor het eerst rijden.
De Formule 1 gaat vanaf 2014 naar
een kleinere motor (de huidige 2,4
liter V8 wordt vervangen door een
1,6 liter V6 turbo) en ook op Le
Mans doet het 'nieuwe rijden' -
een poging van de autosport mi
lieubewustzijn uit te stralen - zijn
intrede. Audi zal er zijn met twee
R18 e-tron quattro's, naast de
twee R18 Ultra's die zich er vorig
jaar al bewezen door te winnen.
Sinds het terugtrekken van Peu
geot uit de Endurance en dus ook
uit Le Mans, uit economische over
wegingen, leek Audi de 24 uur te
gaan rijden zonder serieuze (fa-
brieks)tegenstand. De komst van
Toyota veranderde dat. Audi-cou-
reur en drievoudig (2003, 2004 en
2008) Le Mans-winnaar Dindo Ca-
pello (47), chauffeur van een hybri
de Audi, kijkt juist naar de con
frontatie met de Japanners uit.
„Winnen is leuker als je er écht
hard voor moet gaan, toch?"
Voor de Italiaan Capello, die zijn
laatste seizoen rijdt in een team
met andere cracks als Allan Mc-
Nish en Tom Kristensen, is de
nieuwe technologie in de auto van
groot belang. „De autosport moet
met zijn tijd meegaan. Met een hy
bride auto rijden maakt het alleen
maar mooi. Dat gevoel als je de
bocht uit komt en je, zodra je bo
ven de 120 kilometer per uur
komt, die extra duw in je rug
voelt... die kracht, héérlijk. Het
duurt niet lang, maar het kan mij
niet lang genoeg duren. En bij het
remmen heb je die extra beet op
de rem, die extra rempower. Heer
lijk!"
Reinke zit enkele keren per jaar
met zijn collega's van de Audi-fa-
briek om de tafel om te bespreken
welke technologie van de racerij
naar de wegauto's kan gaan. „Iede
re autofabrikant vraagt zich af wat
de markt in de toekomst wenst.
Audi gaat ervan uit dat de toe
komst hybride is. Maar ook op an
dere terrein vernieuwen we conti
nu."
„Wij racen op deze prototypes
met LED-verlichting die ook al op
de wegauto's van Audi zit. We heb
ben in de antenne op het dak een
kleine camera die naar achteren
kijkt. De coureur krijgt zo via een
scherm in de cockpit een beter
beeld van de situatie achter zich.
Dat systeem wordt later dit jaar in
de R8 E-tron ingevoerd, als een
klein schermpje in de achteruit
kijkspiegel."
Capello, die dit jaar zijn laatste 'Le
Mans' rijdt, zal dat allemaal niet
ontgaan. „Ik ben in Italië Au
di-dealer en zie in de auto's tech
niek terugkomen die ik bij het ra
cen uitprobeerde. Blijf ik er toch
een beetje bij betrokken."
rond, maar er was iets nodig waar
door het concreet kon worden."
Tijdens een vergadering van de
Vereniging Zeeland Atletiek
(VZA) sprak Flipse in en probeer
de hij de Zeeuwse clubs te enthou
siasmeren voor zijn plannen. „Ze
waren enthousiast. Ik had een aan
tal aanbevelingen opgesteld en ie
dereen stond er achter."
Ook zijn er plannen om de opzet
van de Zeeuwse crosscompetitie
aan te pakken. Een werkgroep on
derzoekt momenteel de mogelijk
heden.
UIT
BILJART
Amsterdam. Nationale Grand Prix. Drieban
den groot. Hoofdtoernooi: Jean Paul de Bruijn
- Jeffrey van Nijnatten 40-40, 40. De Bruijn
wint na penalties. Jean Paul de Bruijn - Jeffrey
Jorissen 40-25, 32; Jean Paul de Bruijn - Peter
Berndsen 40-28, 30. Eindstand: 1. De Bruijn
3-5,1.176; 2. Jeffrey Jorissen 3-4, 0.853; 3. Jef
frey van Nijnatten 3-3, 0.877; 4. Peter Bernd
sen 3-0, 0.728.
PAARDENSPORT
Nieuw- en Sint Joosland. Springen Stichting
Hippische Sport Zeeland. Paarden Z: 1. Wil-
ma Stouten, Stouten's Suprise (Weelr.) 4/
77,17; 2. Maurice van Vliet, Bondiri (Roosen
daal) 4/79,54; 3.: Jane van IJzeren, Dame Blan-
mche (Weelr.) 5/86,52. M: 1. Maurice van
Vliet, Bondiro, 0/0/32,34; 2. Wilma Stouten,
Be Impressed, 0/4/39,81; 3. Marit Huige, Alde-
baran (Weelr.) 0/4/78,54. L: 1. Ellen Briquet,
Mazzel )Hulst) 0/0/39,20; 2. Wilma Stouten,
Stouten's Tamara," 0/0/42,62.
Pony's M cat. CDE: 1. Lotte Teuns, Lizzy (Hal
steren) 0/0/48,52. L cat. DE: 1Robin Ubaghs,
Donnatelle (Walcheren) 0/0/39,66.
WIELRENNEN
Goes. Zomeravondcompetitie, vierde wed
strijd. Categorie A: 1. Thijs de Lange (Katten-
dijke), 2. Peter de Winter (Eindhoven), 3. Ra
mon Vleugel (Wemeldïnge).
Categorie B: 1. Maurits de Waal (Kloetinge),
2. Johnny Timmerman (Wemeldinge), 3. Alex
de Haan (Heinkenszand).
Vrouwen: 1. Annemarie Pasveer (Arnemui-
den).