Volkswagen CC met extra pit
tol 17
Tato Nano basic: het
rijdt en je zit droog
Lexus-koper kan kiezen
voor 'groen' hifisysteem
vrijdag 15 juni 2012
Tegelijk met de facelift heeft de
Volkswagen CC zijn familienaam
Passat verloren. De vierdeurs
coupé komt door de veranderingen
serieuzer over.
door Tony Vos
Het is eens wat anders dan belasting
vrijstelling en lage bijtelling. Deze
Volkswagen CC is de topversie,
voorzien van een 3.6 liter V6 benzi
nemotor, die zomaar 300 paardenkrachten
uit de losse pols schudt. Een machtige ma
chine, vooral dok door zijn trekkracht van
350 Nm. Directe inspuiting is van de partij,
maar van turbo's voorziet Volkswagen deze
topmotorisering niet. Dat is met een ge
wicht van 1.604 kilo ook niet nodig.
Wel worden alle vier de wielen aangedre
ven en is een zestraps sequentiële, en dus
automatisch schakelende bak onderdeel van
het geheel. Er bestaan meer van dit soort
topversies in het segment, die we echter
maar zelden hier zien. Niet vreemd, want
de zware motor heeft een relatief hoge
C02-uitstoot en daarvoor moet de koper in
de lage landen afrekenen met de overheid.
Bij onze oosterburen kost dezelfde auto
20.000 euro minder: geen wonder dat ze
daar wel verkocht worden.
Het model is recent door Volkswagen onder
Het profiel van de VW CC is sierlijk, maar voor- en achterzijde tonen wat saai. foto's Automedia
handen genomen en ten prooi gevallen aan
de drang tot het creëren van een familiege
zicht, met strakke verlichtingsunits aan zo
wel de voor- als de achterzijde. De CC is
hierdoor wat uitstraling betreft meer naar
de Passat opgeschoven. Maar juist om het
onderscheid overeind te houden, is die toe
voeging in de naam verdwenen. Wat blijft,
is het feit dat de CC nog steeds gebaseerd is
op het Passat-onderstel. Over smaak valt
niet te twisten, maar de meer frivole rondin
gen van de eerste versie deden de CC goed.
Nu overheerst de zakelijkheid.
Daar heeft de bestuurder minder last van
als middels de startknop de motor wordt ge
start. Daar verwacht je automatisch een on
gekende geluidssensatie bij, maar die blijft
uit. Sterker nog, die treedt nooit op. De V6
doet fluisterstil zijn werk, zelfs als hij flink
op zijn staaft wordt getrapt. Dan toont de
krachtbron wel zijn ware kracht. In 5,6 se
conden staat de 100 kilometer per uur op de
teller. De topsnelheid is begrensd op 250 ki
lometer per uur. Ronduit verwennerij, maar
de viercilinder turbo's bieden in dezelfde au
to ook deze stille loop en kosten zonder
Volkswagen CC 3.6 V6
Ingetogen chic, niet onder de vlag Passat. Bagage
532 liter. Gewicht 1.604 kg. Benzine 3.6 I, 300 pk.
Vanaf 38.690 euro, 3.6 V6 63.990 euro.
Plus: uitstraling, afwerking, aandrijflijn.
Min: facelift.
vierwielaandrijving aanzienlijk minder.
Volkswagen is als merk een generalist. Maar
wat betreft materialen, afwerking en vorm
geving van het interieur, kan de CC pro
bleemloos concurreren met modellen van
premiummerken. Overigens geldt dat qua
interieur ook voor de normale Passat, waar
de CC zijn volledige dashboard aan te dan
ken heeft. Fraai uitgevoerd in twee kleuren,
met het nodige aluminium voor het con
trast. De stoelen zijn voldoende groot, kun
nen volledig elektrisch worden versteld en
bieden veel comfort op lange ritten. Ook
achterin beschikken passagiers over voldoen
de ruimte.
Ondanks zijn motorische kracht en vergaan
de mogelijkheden door de vierwielaandrij
ving, is de vernieuwde Volkswagen CC voor
al een rustgevende auto. Vanwege de perfec
te isolatie, maar ook door het 'gemak waar
mee ongemerkt vlot wordt gepresteerd.
De prijslijst van de Volkswagen CC begint
bij 38.690 euro, met de 1.8 TSI motor (vierci
linder, handbak en voorwielaandrijving).
Maar met deze 3.6 V6-fopmotorisering kost
hij meteen 63.990 euro.
CO?>
Audi A5 Sportback 3.0 TFSI
Geen vier-, maar vijfdeurs
coupé, met de handigheid
van een achterklep. Verder
in alle details een echte
Audi. Bagage 480-980 liter.
Gewicht 1.690 kg. Benzine
3.0 I, 270 pk.
Vanaf 38.370 euro, 3.0 TFSI quattro Pro Line, 63.570 euro.
Plus: functionaliteit, afwerking, rijgedrag.
Min: ruimte achterin.
r Lexus GS 450h Business Line
Splinternieuw en door de hy
bride aandrijflijn uitermate
krachtig, heeft echter geen
vierwielaandrijving. Bagage
482 liter. Gewicht 1.820 kg.
Hybride 3.0 I, 343 pk.
Plus: afwerking, geluidsniveau, brandstofverbruik.
Min: achterbank niet neerklapbaar.
Volvo S60 T6 AWD Summum
Relatief compacte, sportief
ogende vierdeurs sedan, die I
in een technisch zeer com
plete AWD-versie met zes ci
linder te koop is. Bagage
380 liter. Gewicht 1.580 kg. I
Benzine 3.0 I, 304 pk.
Vanaf 33.995 euro, T6 AWD Summum 62.495 euro.
Plus: aandrijflijn, uitstraling, uitrusting.
Min: bagagevolume.
door Willem de Volder
In tijden van economische crisis
is het niet vreemd te rijden in
een auto met het opschrift 'dit
is de goedkoopste auto ter we
reld!'. Goed voor de portemonnee:
slechts 3.200 euro uitgeven voor
een door de Rijksdienst voor het
wegverkeer (RDW) goedgekeurde
nieuwe 'auto'. Maar het is op zijn
zachtst gezegd weer even terug
naar de basis.
De aanleiding is helder: het wereld
concern Tata Motors (India) wil
autorijden voor iedereen bereik
baar maken, dus biedt het een au
to aan voor weinig geld. Aan de
bouw en de sobere inrichting is af
te lezen dat een minimale investe
ring misschien kan leiden tot mo
biliteit, maar in Azië gelden duide
lijk iets andere verkeersnormen
dan in de westerse wereld.
De stichting Blijdatikrij.nl, die de
Nano over liet komen en langs de
keuring loodste, heeft enkele modi
ficaties moeten doorvoeren om de
Nano 'wegklaar' te maken. Voor-
ruitontwaseming, driepunts veilig
heidsgordels voor en een mistach-
terlicht. Een aantal van die hier
wettelijk voorgeschreven zaken zit
wel op een 'luxe uitvoering' maar
wij.zitten in de Nano basic.
De 624 cc motor (35 pk) pruttelt
aardig en wij duiken het verkeer
in. Het is even wennen: de trage ac
celeratie, het altijd aanwezige mo
torgeluid en het overhangen in de
bochten. Vooral dat laatste doet
me denken aan dertig jaar gele
den, toen ik regelmatig in een
Citroën Dyane naar Zeeland reed.
Met de 621 kilogram zware Nano
door het verkeer laveren, gaat gaan
deweg de middag vlotter. Ook
back to basic went. De conclusie is
helder: het rijdt en je zit droog.
Maar voor enkele duizenden eu
ro's meer hebben veel autofabri
kanten modellen in het progam
ma die aanzienlijk meer auto zijn.
door Tony Vos
Diverse automerken hebben
tegenwoordig samenwer
kingsverbanden met leve
ranciers van audiosystemen. Die
worden al in een vroeg stadium
bij de ontwikkeling van een nieuw
model betrokken, om een opti
maal geluid te kunnen bieden bin
nen de klankkast die een carrosse
rie vormt.
Lexus is een merk in de hoge klas
se. Daarbij hoort een chic audiosys-
teem. Het is niet vreemd dat een
Japans merk dat succesvol is op de
Amerikaanse markt, gekozen heeft
voor een Amerikaanse leverancier
van geluidssystemen: Mark Levin-
son, die tegenwoordig weer deel
uitmaakt van Harman Becker.
Tata Nano: veel bekijks, foto WdeV Geluid wordt 'groen'. foto Lexus
Een heel team is uit de VS overge
vlogen om de filosofie van Mark
Levinson tijdens de presentatie
van de nieuwe Lexus GS 45oh uit
de doeken te doen. In de zaal staat
een audiosysteem opgesteld dat
met 100.000 euro nog niet betaald
is. Maar voordat de heren dit ge
weld ten gehore brengen, schake
len ze een provisorisch opgestelde
installatie in, bestaande uit verster
ker en luidsprekers uit de Lexus.
De conclusie is al snel dat veel
mensen deze geluidskwaliteit nog
niet eens in de huiskamer hebben.
Eigenlijk valt de meerprijs van
3.500 euro dan nog mee.
Belangrijk in de boodschap van de
leverancier van topkwaliteit audio
is dat de nieuwe generatie verster
kers veel minder stroom en dus
minder brandstof verbruikt dan
die in bestaande Lexus-modellen.
Terwijl het vermogen aanzienlijk
hoger ligt. Een bescheiden formaat
doosje gaat rond, het is het com
pacte hart van de totale installatie.
Dat niet alleen Mark Levinson
'groen' bezig is, bewijst ook Bose,
die een soortgelijke ontwikkeling
doorvoert bij meer betaalbare auto
merken. Groen geluid is in!
Opel completeert
Astra-lijn met sedan
Met de sedan voegt Opel een vier
de carrosserievariant toe aan de
Astra-lijn. Kopers kunnen kiezen
uit vijf motoren, drie benzine
(100 tot 180 pk) en twee diesels
(110 tot 130 pk). Op de 140 pk ben
zine en de 130 pk diesel is 20 pro
cent fiscale bijtelling van toepas
sing. De kofferruimte is 460 liter.
Nieuwe en krachtiger
biturbo V8 in Audi A8
De Audi A8 wordt leverbaar met
een nieuw ontwikkelde 4.0 liter
V8 biturbomotor. Die vervangt de
4.2 FSI. De nieuweling is krachti
ger (420 pk, was 327 pk) dan zijn
voorganger en verbruikt minder
brandstof (9,4 liter per 100 kilome
ter). Vanafprijs: 114.500 euro.
Skoda geeft de Superb
Combi 'Outdoor'-jas
Skoda voorziet de Superb Combi
van een outdoorpakket. Optisch
maakt dat de auto stoer. Zaken als
andere bumpers, zwarte accenten,
wielkastverbreders en zilverkleu
rige beschermplaten aan de voor-
en de achterzijde zijn daar debet
aan. Prijzen zijn nog niet bekend.