Volkswagen CC met extra pit tol 17 Tato Nano basic: het rijdt en je zit droog Lexus-koper kan kiezen voor 'groen' hifisysteem vrijdag 15 juni 2012 Tegelijk met de facelift heeft de Volkswagen CC zijn familienaam Passat verloren. De vierdeurs coupé komt door de veranderingen serieuzer over. door Tony Vos Het is eens wat anders dan belasting vrijstelling en lage bijtelling. Deze Volkswagen CC is de topversie, voorzien van een 3.6 liter V6 benzi nemotor, die zomaar 300 paardenkrachten uit de losse pols schudt. Een machtige ma chine, vooral dok door zijn trekkracht van 350 Nm. Directe inspuiting is van de partij, maar van turbo's voorziet Volkswagen deze topmotorisering niet. Dat is met een ge wicht van 1.604 kilo ook niet nodig. Wel worden alle vier de wielen aangedre ven en is een zestraps sequentiële, en dus automatisch schakelende bak onderdeel van het geheel. Er bestaan meer van dit soort topversies in het segment, die we echter maar zelden hier zien. Niet vreemd, want de zware motor heeft een relatief hoge C02-uitstoot en daarvoor moet de koper in de lage landen afrekenen met de overheid. Bij onze oosterburen kost dezelfde auto 20.000 euro minder: geen wonder dat ze daar wel verkocht worden. Het model is recent door Volkswagen onder Het profiel van de VW CC is sierlijk, maar voor- en achterzijde tonen wat saai. foto's Automedia handen genomen en ten prooi gevallen aan de drang tot het creëren van een familiege zicht, met strakke verlichtingsunits aan zo wel de voor- als de achterzijde. De CC is hierdoor wat uitstraling betreft meer naar de Passat opgeschoven. Maar juist om het onderscheid overeind te houden, is die toe voeging in de naam verdwenen. Wat blijft, is het feit dat de CC nog steeds gebaseerd is op het Passat-onderstel. Over smaak valt niet te twisten, maar de meer frivole rondin gen van de eerste versie deden de CC goed. Nu overheerst de zakelijkheid. Daar heeft de bestuurder minder last van als middels de startknop de motor wordt ge start. Daar verwacht je automatisch een on gekende geluidssensatie bij, maar die blijft uit. Sterker nog, die treedt nooit op. De V6 doet fluisterstil zijn werk, zelfs als hij flink op zijn staaft wordt getrapt. Dan toont de krachtbron wel zijn ware kracht. In 5,6 se conden staat de 100 kilometer per uur op de teller. De topsnelheid is begrensd op 250 ki lometer per uur. Ronduit verwennerij, maar de viercilinder turbo's bieden in dezelfde au to ook deze stille loop en kosten zonder Volkswagen CC 3.6 V6 Ingetogen chic, niet onder de vlag Passat. Bagage 532 liter. Gewicht 1.604 kg. Benzine 3.6 I, 300 pk. Vanaf 38.690 euro, 3.6 V6 63.990 euro. Plus: uitstraling, afwerking, aandrijflijn. Min: facelift. vierwielaandrijving aanzienlijk minder. Volkswagen is als merk een generalist. Maar wat betreft materialen, afwerking en vorm geving van het interieur, kan de CC pro bleemloos concurreren met modellen van premiummerken. Overigens geldt dat qua interieur ook voor de normale Passat, waar de CC zijn volledige dashboard aan te dan ken heeft. Fraai uitgevoerd in twee kleuren, met het nodige aluminium voor het con trast. De stoelen zijn voldoende groot, kun nen volledig elektrisch worden versteld en bieden veel comfort op lange ritten. Ook achterin beschikken passagiers over voldoen de ruimte. Ondanks zijn motorische kracht en vergaan de mogelijkheden door de vierwielaandrij ving, is de vernieuwde Volkswagen CC voor al een rustgevende auto. Vanwege de perfec te isolatie, maar ook door het 'gemak waar mee ongemerkt vlot wordt gepresteerd. De prijslijst van de Volkswagen CC begint bij 38.690 euro, met de 1.8 TSI motor (vierci linder, handbak en voorwielaandrijving). Maar met deze 3.6 V6-fopmotorisering kost hij meteen 63.990 euro. CO?> Audi A5 Sportback 3.0 TFSI Geen vier-, maar vijfdeurs coupé, met de handigheid van een achterklep. Verder in alle details een echte Audi. Bagage 480-980 liter. Gewicht 1.690 kg. Benzine 3.0 I, 270 pk. Vanaf 38.370 euro, 3.0 TFSI quattro Pro Line, 63.570 euro. Plus: functionaliteit, afwerking, rijgedrag. Min: ruimte achterin. r Lexus GS 450h Business Line Splinternieuw en door de hy bride aandrijflijn uitermate krachtig, heeft echter geen vierwielaandrijving. Bagage 482 liter. Gewicht 1.820 kg. Hybride 3.0 I, 343 pk. Plus: afwerking, geluidsniveau, brandstofverbruik. Min: achterbank niet neerklapbaar. Volvo S60 T6 AWD Summum Relatief compacte, sportief ogende vierdeurs sedan, die I in een technisch zeer com plete AWD-versie met zes ci linder te koop is. Bagage 380 liter. Gewicht 1.580 kg. I Benzine 3.0 I, 304 pk. Vanaf 33.995 euro, T6 AWD Summum 62.495 euro. Plus: aandrijflijn, uitstraling, uitrusting. Min: bagagevolume. door Willem de Volder In tijden van economische crisis is het niet vreemd te rijden in een auto met het opschrift 'dit is de goedkoopste auto ter we reld!'. Goed voor de portemonnee: slechts 3.200 euro uitgeven voor een door de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) goedgekeurde nieuwe 'auto'. Maar het is op zijn zachtst gezegd weer even terug naar de basis. De aanleiding is helder: het wereld concern Tata Motors (India) wil autorijden voor iedereen bereik baar maken, dus biedt het een au to aan voor weinig geld. Aan de bouw en de sobere inrichting is af te lezen dat een minimale investe ring misschien kan leiden tot mo biliteit, maar in Azië gelden duide lijk iets andere verkeersnormen dan in de westerse wereld. De stichting Blijdatikrij.nl, die de Nano over liet komen en langs de keuring loodste, heeft enkele modi ficaties moeten doorvoeren om de Nano 'wegklaar' te maken. Voor- ruitontwaseming, driepunts veilig heidsgordels voor en een mistach- terlicht. Een aantal van die hier wettelijk voorgeschreven zaken zit wel op een 'luxe uitvoering' maar wij.zitten in de Nano basic. De 624 cc motor (35 pk) pruttelt aardig en wij duiken het verkeer in. Het is even wennen: de trage ac celeratie, het altijd aanwezige mo torgeluid en het overhangen in de bochten. Vooral dat laatste doet me denken aan dertig jaar gele den, toen ik regelmatig in een Citroën Dyane naar Zeeland reed. Met de 621 kilogram zware Nano door het verkeer laveren, gaat gaan deweg de middag vlotter. Ook back to basic went. De conclusie is helder: het rijdt en je zit droog. Maar voor enkele duizenden eu ro's meer hebben veel autofabri kanten modellen in het progam ma die aanzienlijk meer auto zijn. door Tony Vos Diverse automerken hebben tegenwoordig samenwer kingsverbanden met leve ranciers van audiosystemen. Die worden al in een vroeg stadium bij de ontwikkeling van een nieuw model betrokken, om een opti maal geluid te kunnen bieden bin nen de klankkast die een carrosse rie vormt. Lexus is een merk in de hoge klas se. Daarbij hoort een chic audiosys- teem. Het is niet vreemd dat een Japans merk dat succesvol is op de Amerikaanse markt, gekozen heeft voor een Amerikaanse leverancier van geluidssystemen: Mark Levin- son, die tegenwoordig weer deel uitmaakt van Harman Becker. Tata Nano: veel bekijks, foto WdeV Geluid wordt 'groen'. foto Lexus Een heel team is uit de VS overge vlogen om de filosofie van Mark Levinson tijdens de presentatie van de nieuwe Lexus GS 45oh uit de doeken te doen. In de zaal staat een audiosysteem opgesteld dat met 100.000 euro nog niet betaald is. Maar voordat de heren dit ge weld ten gehore brengen, schake len ze een provisorisch opgestelde installatie in, bestaande uit verster ker en luidsprekers uit de Lexus. De conclusie is al snel dat veel mensen deze geluidskwaliteit nog niet eens in de huiskamer hebben. Eigenlijk valt de meerprijs van 3.500 euro dan nog mee. Belangrijk in de boodschap van de leverancier van topkwaliteit audio is dat de nieuwe generatie verster kers veel minder stroom en dus minder brandstof verbruikt dan die in bestaande Lexus-modellen. Terwijl het vermogen aanzienlijk hoger ligt. Een bescheiden formaat doosje gaat rond, het is het com pacte hart van de totale installatie. Dat niet alleen Mark Levinson 'groen' bezig is, bewijst ook Bose, die een soortgelijke ontwikkeling doorvoert bij meer betaalbare auto merken. Groen geluid is in! Opel completeert Astra-lijn met sedan Met de sedan voegt Opel een vier de carrosserievariant toe aan de Astra-lijn. Kopers kunnen kiezen uit vijf motoren, drie benzine (100 tot 180 pk) en twee diesels (110 tot 130 pk). Op de 140 pk ben zine en de 130 pk diesel is 20 pro cent fiscale bijtelling van toepas sing. De kofferruimte is 460 liter. Nieuwe en krachtiger biturbo V8 in Audi A8 De Audi A8 wordt leverbaar met een nieuw ontwikkelde 4.0 liter V8 biturbomotor. Die vervangt de 4.2 FSI. De nieuweling is krachti ger (420 pk, was 327 pk) dan zijn voorganger en verbruikt minder brandstof (9,4 liter per 100 kilome ter). Vanafprijs: 114.500 euro. Skoda geeft de Superb Combi 'Outdoor'-jas Skoda voorziet de Superb Combi van een outdoorpakket. Optisch maakt dat de auto stoer. Zaken als andere bumpers, zwarte accenten, wielkastverbreders en zilverkleu rige beschermplaten aan de voor- en de achterzijde zijn daar debet aan. Prijzen zijn nog niet bekend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17