Plamuur op een doek, dat zie Je niet vaak 201 zeeland Tijdelijk centraal kantoor Provincie doet onderzoek naar optie kunstfabriek in Vlissingen donderdag 14 juni 2012 Goeree- Overflakkee MIDDELHARNIS - De nieuwe ge meente Goeree-Overflakkee moet het minimaal de komende vijfjaar stellen met een tijdelijke huisves ting. De stuurgroep die de gemeen telijke herindeling op het Zuid- Hollandse eiland voorbereidt gaat hier van uit. De stuurgroep stelt voor om bij het huidige gemeentehuis in Mid- delharnis tijdelijke units te plaat sen om alle ambtenaren na de fu siedatum van 1 januari 2013 op één locatie te kunnen huisvesten. Daarnaast wordt in het voorstel ook nog gebruik gemaakt van het huidige ISGO-kantoor, dat even eens in Middelharnis staat. In dit gebouw is ook een vergaderzaal die ruimte biedt aan de nieuwe ge meenteraad. De raadszalen van de huidige gemeentehuizen zijn daar te klein voor. Deze tijdelijke oplossing is als bes te uit de bus gekomen uit een ver gelijkend onderzoek door een spe ciaal bureau. Het aanhouden van de huidige gemeentehuizen viel als optie af De jaarlijkse lasten zouden hoog blijven, het onder ling samenwerken is waarschijn lijk lastig en de verwachting was dat zo'n situatie tot onduidelijk heid bij de burger zou leiden. Momenteel ligt het voorstel voor de huisvesting in Middelharnis voor bij de vier gemeenteraden. Als die er mee instemmen, wordt het nog wel de vraag of de tijdelij ke huisvesting op tijd klaar is. De vier huidige gemeenten delen de bouwkosten van het tijdelijke kantoor. Middelharnis betaalt 1,6 miljoen euro, Goedereede één mil joen, Oost-Flakkee negen ton en Dirksland 7,5 ton. Hoe het nieuwe permanente ge meentehuis eruit gaat zien en waar dit komt te staan, laat de stuurgroep over aan de nieuw te kiezen gemeenteraad. In het tijde lijke huisvestingsplan is al wel reke ning gehouden met de mogelijk heid dat het definitieve onderko men wordt gebouwd op de huidi ge plaats van het gemeentehuis van Middelharnis. ?j58Sgg$5&>5KSS5RSK Flamenco-gitarist Eric Vaarzon Morel, achterkleinzoon van de schilderzal volgende week vrijdag bij de presentatie van het gerestaureerde werk Gezicht op de Haven van Yerseke aanwezig zijn. Zijn vader en kunstschilder Wim Vaarzon Morel is er ook en zal iets vertellen over zijn grootvader. Meer dan 600 uur aan werk heb ben erin gezeten, nu is de restau ratie voltooid. W.F.A.I. (Père) Vaarzon Morels schilderij Ge zicht op de Haven van Yerseke kreeg onlangs zijn laatste vernis laag en zal volgende week wor den gepresenteerd. door Lilian Dominions Als restaurateurs Moni- ca Martens en Suzan ne Durenkamp uit Aardenburg van tevo ren hadden geweten wat voor een opdracht ze vorig jaar hadden aangenomen, hadden ze zich misschien wel twee keer bedacht. „Het was groots en vermoeiend", zegt Suzanne Durenkamp erover, nu het project ten einde is. Aan de andere kant kijken ze beiden terug op wat ze een 'fantastische klus' noemen. Het resultaat mag er zijn: het opnieuw ingelijste schilderij pronkt weer in zijn oorspronkelij ke staat in de raadszaal van het voormalige gemeentehuis in Yerse ke, het huidige Oosterscheldemu- seum. Het schilderij is indertijd ge maakt voor een tentoonstelling in de Abdij van Middelburg in het jaar 1913, ter gelegenheid van hon derd jaar Koninkrijk der Nederlan den. „Het was geweldig om met de vrij willigers van het Oosterscheldemu- seum te werken. Het is zo bijzon der dat ze het voor elkaar hebben gekregen om op eigen kracht zo veel geld in te zamelen voor deze restauratie. Hun inzet werkte als grote stimulans", zegt Suzanne Du renkamp. Momenten dat hen de moed in de schoenen zakte, waren er meer dan eens. „Dan hadden we geluk kig elkaar voor peptalk", zegt Su- Na de presentatie van het gerestaureerde Gezicht op Haven van Yerseke vertrekt vrijwilligster Rida Vervoorn naar de Randstad. foto Willem Mieras zanne. Durenkamp studeerde in Brugge af als restaurateur en is sinds zeven jaar bij haar tante Mo nica Martens in de leer. „Hét is een ambacht en dat kun je alleen in de praktijk leren",, verklaart Su zanne. Monica: „Ze mag zich in middels assistent noemen, ze is geen leerling meer. Zij zal het ate lier later overnemen." Tijdens de werkzaamheden kwa men ze erachter dat in het verle den een plamuurlaag op het doek was aangebracht. „Mijn tante zit ruim dertig jaar in het vak en heeft dit nog nooit gezien. We ver moeden dat het destijds is gedaan om het schilderij te redden, dat het begon te eraqu eieren", zegt Su zanne. Gedurende het werk raakten Moni ca en Suzanne steeds verder gefas cineerd door de oorspronkelijke kleuren die Vaarzon Morel gebruik te. „We maakten gebruik van een stuk dat omgeplooid was. Het doek was te groot voor de raads zaal en is daarom niet bewerkt. Het was onze enige referentie", verklaart Suzanne. Het gerestaureerde schilderij zal volgende week vrijdag aan geno digden worden getoond. Bij de pre sentatie zullen ook de bekende fla menco-gitarist Eric Vaarzon Mo rel, achterkleinzoon van de schil der, en diens vader en kunstschil der Wim Vaarzon Morel aanwezig zijn. „De laatste is de kleinzoon van de maker van Gezicht op de Haven van Yerseke. Hij zal een en ander vertellen over zijn grootva der", zegt coördinator Rida Ver voorn van het Oosterscheldemu- seum. Voor haar is de presentatie tegelijkertijd een afscheidsfeestje. Vrijdag de 22e is haar laatste dag in Yerseke, waar ze jaren heeft ge woond. Vervoorn verhuist naar Den Haag, waar ook haar twee kinderen wo nen. Ook de werkzaamheden voor het Oosterscheldemuseum legt ze, na zes jaar, neer. „Ik zal het werk zeker missen." Restauratie-assistente Suzanne Du renkamp (voorgrond) met haar tan te en leermeester (op de steiger) aan het werk in het Oosterschelde museum van Yerseke. foto Eddy Westveer door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - Een onderzoek moet nog voor de zomer uitwijzen of de vestiging van beeldende kunstin stellingen in de Timmerfabriek in Vlissingen haalbaar is. Het onderzoek wordt door bureau BMC uitgevoerd in opdracht van de provincie Zeeland. „Uit het on derzoek moet blijken of de Tim merfabriek een geschikte locatie is, en of de kosten niet hoger zullen zijn dan nu", legt provinciaal cul tuurcoördinator Rolf Westerhout uit. „Want als dat het geval is, dan doen we het niet. We willen name lijk niet investeren in stenen, als het eigenlijk om cultuur gaat." De bedoeling is dat Buro Beeldende Kunst uit Vlissingen, de Stichting Beeldende Kunst Middelburg en het Zeeuwse Centrum voor Beel dende Kunst samengaan in één ge bouw. Het liefst in Vlissingen, is in steek van de provincie. „Enerzijds omdat MuziekPodium Zeeland en de Zeeuwse Concertzaal al fuseren in Middelburg, anderzijds omdat we vinden dat beeldende kunst goed past bij het karakter van Vlis singen. De Timmerfabriek heeft een fantastische uitstraling. Boven dien is die met een hoop rijksgeld gerestaureerd, daar móet iets mee gebeuren." Hoeveel de vestiging van de beel dende kunstinstellingen in de Tim merfabriek zou kosten, is dus nog niet bekend, maar de provincie gaat ervan uit dat het goedkoper zal zijn dan wanneer Omroep Zee land erin zou trekken. „Voor kunst instellingen hoeft niet zo veel te worden verbouwd", legt Wester hout uit. „Ook zijn bijvoorbeeld de stookkosten veel lager. En, be langrijker: de instellingen hebben veel minder ruimte nodig." De Timmerfabriek is nog eigen dom van de gemeente Vlissingen. Gesprekken over overname door erfgoedontwikkelaar Boei zijn offi cieel nog gaande.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 60