Kapitaal wordt
schaars voor
corporaties
41 binnenland
TO©S
Wegenwacht wapent zich tegen
gevaren van elektrische auto's
De publieke taak van woningcorporaties lijkt moeilijk
te rijmen met de harde werkelijk van de kapitaalmarkt:
lenen bij banken wordt steeds moeilijker.
donderdag 14 juni 2012
400
woningcorporaties telt Nederland.
Samen beheren zij driekwart van
de 3 miljoen huurwoningen.
De 400 woningcorporaties
krijgen steeds meer moeite
om financiering bij banken
los te krijgen. Die rekenen
een hogere rente-opslag of
lenen helemaal niets meer.
door Maurice Wilbrink
Corporaties zijn in de ja
ren negentig financieel
verzelfstandigd. Het
Waarborgfonds Sociale
Woningbouw (gevuld met huur
penningen) geeft garanties af waar
mee corporaties goedkoop kun
nen lenen. Zij werden aangemoe
digd te ondernemen: ze bouwden
en verkochten vrije sector huurwo
ningen en begonnen met project
ontwikkeling.
Een aantal ging renterisico afdek
ken, waarvoor soms zeer com
plexe derivaten (financiële produc
ten) bij banken werden gekocht.
Door de sterk gedaalde rente moe
ten sommige corporaties extra ka
pitaal storten bij banken die hen
de derivaten verkochten. De groot
ste corporatie van Nederland, Ves-
tia, dreigt hieraan failliet te gaan.
Het complete woningbezit van de
ze corporatie is onder controle ge
komen van het Waarborgfonds So
ciale Woningbouw. De banken,
die 2,6 miljard euro bij Vestia clai
men, kunnen zo in geval van een
faillissement niet meer bij de Ves-
tia-boedel. De overheid, die garant
staat via het Waarborgfonds, eist
dat de banken meebloeden.
Sinds het Vestia-bezit in hypo
theek is gegeven aan het fonds, be
seften de banken dat. de semi-pu-
blieke sector (corporaties, de zorg
sector en onderwijsinstellingen)
grotere kredietrisico's kent. Ze zijn
plots zeer terughoudend met le
ningen en schroeven de rente op.
Daarmee staan veel bouwplannen
op losse schroeven.
Veel leningen zijn verstrekt door
de Bank Nederlandse Gemeenten
en de Nederlandse Waterschaps-
bank, waarbij het Waarborgfonds
zorgt voor de garantie. Maar voor
corporaties is de Nederlandse kapi
taalmarkt heel beperkt. Bovendien
dwingt Europese regelgeving de
corporaties commerciële leningen
aan te gaan voor activiteiten die
niet als 'diensten van algemeen
economisch belang' worden aange
merkt, zoals het bouwen van vrije
sectorwoningen, bedrijfsruimten
en de aanleg van parkeerplaatsen.
Voor die leningen moeten corpora
ties de Europese kapitaalmarkt op.
Dan hebben ze een intermediair -
een bank bijvoorbeeld - nodig die
kapitaalverstrekker en kapitaalne
mer bij elkaar brengt, omdat ze el
kaar anders niet vinden.
Veel corporaties zijn simpelweg te
klein voor een grote investeerder
(een buitenlandse bank, verzeke
raar, pensioenfonds of privaat
fonds) om zaken mee te doen.
Eén woningcorporatie, het Amster
damse Stadgenoot (33.000 wonin
gen), heeft sinds vorig jaar een
AA-status bij kredietbeoordelaar
Standard Poor's. Deze hoge kre-
dietstatus maakte dat Stadgenoot
onlangs 54 miljoen euro kon le
nen bij een Europese investeerder.
zie onze website:economie
'Banken in Vestia-affaire met slimme
truc buitenspel gezet'
PAUL KUSTERS
toosenhenk G
EK KAM 6EVAARIUK ZUNI VOOR HARTPATIËNTEN!
rBENI JE KLAAR VOOR OE UITSLA®
VAN NE&ERLANtS - &UITSLANÖ
door Gerard den Elt
DEN HAAG - De 800 wegenwachters
van de ANWB gaan in september
op cursus voor pechhulp aan elek
trische auto's. Ze worden gewezen
op de gevaren. Door de populaire
hybride-auto's met gecombineerde
brandstof- en elektrische aandrij
ving is er al wel wat ervaring, maar
de hoge en dodelijke voltages in
elektrische auto's nopen tot nadere
voorschriften.
De bijspijkercursus is een gevolg
van de verwachte toestroom van
volledig elektrische auto's in de ko
mende tien jaar. Dat aantal stijgt
van ruim 1500 nu naar 200.000 in
2020, is de verwachting. Een deel
van de autobranche, waaronder de
ANWB, bergingsbedrijven, schade-
herstellers en banden- en reparatie
bedrijven als Profile Tyrecenter en
Autoglaz, werkt aan een nieuwe
veiligheidsnorm voor elektrische
auto's. Die moet begin 2013 gereed
zijn. Gedacht wordt aan het ver
plicht stellen van het gebruik van
rubber handschoenen, rubber mat
ten op de grond en veiligheidsmas
kers. De huidige norm NEN3140 is
bestemd voor de installatiebranche
en draait om elektrische techniek
in woningen en bedrijven. Die
norm volstaat volgens die organisa
ties niet bij pech, schade of berging
van een elektrische auto. Bij gang
bare brandstofauto's loopt het vol
tage niet hoger op dan 12. Bij elek
trische auto's bestaat een grotere
kans op het ontstaan van brand en
kortsluiting. Garagebedrijven en au
todealers aangesloten bij RAI en
BOVAG werken niet mee aan de
nieuwe veiligheidsnorm. Zij zijn
van mening dat de monteurs van
merkdealers voldoende getraind
worden. Ook hikken zij tegen de
kosten aan. De nieuwe norm
vraagt niet alleen extra trainingen
van het personeel, het ontwikke
len van extra veiligheidsvoorschrif
ten kost volgens de merkdealers no
deloos veel geld.
Corporaties krijgen sociale woningbouw moeilijker van de grond als lenen duurder wordt, foto Mariette Carstens/HH