Kapitaal wordt schaars voor corporaties 41 binnenland TO©S Wegenwacht wapent zich tegen gevaren van elektrische auto's De publieke taak van woningcorporaties lijkt moeilijk te rijmen met de harde werkelijk van de kapitaalmarkt: lenen bij banken wordt steeds moeilijker. donderdag 14 juni 2012 400 woningcorporaties telt Nederland. Samen beheren zij driekwart van de 3 miljoen huurwoningen. De 400 woningcorporaties krijgen steeds meer moeite om financiering bij banken los te krijgen. Die rekenen een hogere rente-opslag of lenen helemaal niets meer. door Maurice Wilbrink Corporaties zijn in de ja ren negentig financieel verzelfstandigd. Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (gevuld met huur penningen) geeft garanties af waar mee corporaties goedkoop kun nen lenen. Zij werden aangemoe digd te ondernemen: ze bouwden en verkochten vrije sector huurwo ningen en begonnen met project ontwikkeling. Een aantal ging renterisico afdek ken, waarvoor soms zeer com plexe derivaten (financiële produc ten) bij banken werden gekocht. Door de sterk gedaalde rente moe ten sommige corporaties extra ka pitaal storten bij banken die hen de derivaten verkochten. De groot ste corporatie van Nederland, Ves- tia, dreigt hieraan failliet te gaan. Het complete woningbezit van de ze corporatie is onder controle ge komen van het Waarborgfonds So ciale Woningbouw. De banken, die 2,6 miljard euro bij Vestia clai men, kunnen zo in geval van een faillissement niet meer bij de Ves- tia-boedel. De overheid, die garant staat via het Waarborgfonds, eist dat de banken meebloeden. Sinds het Vestia-bezit in hypo theek is gegeven aan het fonds, be seften de banken dat. de semi-pu- blieke sector (corporaties, de zorg sector en onderwijsinstellingen) grotere kredietrisico's kent. Ze zijn plots zeer terughoudend met le ningen en schroeven de rente op. Daarmee staan veel bouwplannen op losse schroeven. Veel leningen zijn verstrekt door de Bank Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Waterschaps- bank, waarbij het Waarborgfonds zorgt voor de garantie. Maar voor corporaties is de Nederlandse kapi taalmarkt heel beperkt. Bovendien dwingt Europese regelgeving de corporaties commerciële leningen aan te gaan voor activiteiten die niet als 'diensten van algemeen economisch belang' worden aange merkt, zoals het bouwen van vrije sectorwoningen, bedrijfsruimten en de aanleg van parkeerplaatsen. Voor die leningen moeten corpora ties de Europese kapitaalmarkt op. Dan hebben ze een intermediair - een bank bijvoorbeeld - nodig die kapitaalverstrekker en kapitaalne mer bij elkaar brengt, omdat ze el kaar anders niet vinden. Veel corporaties zijn simpelweg te klein voor een grote investeerder (een buitenlandse bank, verzeke raar, pensioenfonds of privaat fonds) om zaken mee te doen. Eén woningcorporatie, het Amster damse Stadgenoot (33.000 wonin gen), heeft sinds vorig jaar een AA-status bij kredietbeoordelaar Standard Poor's. Deze hoge kre- dietstatus maakte dat Stadgenoot onlangs 54 miljoen euro kon le nen bij een Europese investeerder. zie onze website:economie 'Banken in Vestia-affaire met slimme truc buitenspel gezet' PAUL KUSTERS toosenhenk G EK KAM 6EVAARIUK ZUNI VOOR HARTPATIËNTEN! rBENI JE KLAAR VOOR OE UITSLA® VAN NE&ERLANtS - &UITSLANÖ door Gerard den Elt DEN HAAG - De 800 wegenwachters van de ANWB gaan in september op cursus voor pechhulp aan elek trische auto's. Ze worden gewezen op de gevaren. Door de populaire hybride-auto's met gecombineerde brandstof- en elektrische aandrij ving is er al wel wat ervaring, maar de hoge en dodelijke voltages in elektrische auto's nopen tot nadere voorschriften. De bijspijkercursus is een gevolg van de verwachte toestroom van volledig elektrische auto's in de ko mende tien jaar. Dat aantal stijgt van ruim 1500 nu naar 200.000 in 2020, is de verwachting. Een deel van de autobranche, waaronder de ANWB, bergingsbedrijven, schade- herstellers en banden- en reparatie bedrijven als Profile Tyrecenter en Autoglaz, werkt aan een nieuwe veiligheidsnorm voor elektrische auto's. Die moet begin 2013 gereed zijn. Gedacht wordt aan het ver plicht stellen van het gebruik van rubber handschoenen, rubber mat ten op de grond en veiligheidsmas kers. De huidige norm NEN3140 is bestemd voor de installatiebranche en draait om elektrische techniek in woningen en bedrijven. Die norm volstaat volgens die organisa ties niet bij pech, schade of berging van een elektrische auto. Bij gang bare brandstofauto's loopt het vol tage niet hoger op dan 12. Bij elek trische auto's bestaat een grotere kans op het ontstaan van brand en kortsluiting. Garagebedrijven en au todealers aangesloten bij RAI en BOVAG werken niet mee aan de nieuwe veiligheidsnorm. Zij zijn van mening dat de monteurs van merkdealers voldoende getraind worden. Ook hikken zij tegen de kosten aan. De nieuwe norm vraagt niet alleen extra trainingen van het personeel, het ontwikke len van extra veiligheidsvoorschrif ten kost volgens de merkdealers no deloos veel geld. Corporaties krijgen sociale woningbouw moeilijker van de grond als lenen duurder wordt, foto Mariette Carstens/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4