Klein zeegras weg
uit de Krabbenkreek
241 zeeland
Zeeuws-Vlaamse
scholen werken
samen met ROC
_IJK
RH!
Dijkversterking
Zorgen over bezuiniging
op preventie verslaving
Gemeente Tholen zet parkeerverbod
voor vrachtwagens in kernen door
MOOIE ZONNEBRIL
Rechter wil
onderzoek
filmbeelden
woensdag 13 juni 2012
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - Samenwerking tus
sen alle Zeeuws-Vlaamse middel
bare scholen en het Regionaal Op
leidingen Centrum (ROC) is nood
zakelijk om technische vakken op
vmbo- en mbo-niveau in Zeeuws-
Vlaanderen te behouden. Op korte
termijn wordt een intentieovereen
komst getekend om hier samen de
schouders onder te zetten, meldt
directeur techniek Jeroen van den
Oord van het ROC.
Op Walcheren hebben twee mid
delbare scholen, Scheldemond in
Vlissingen en Nehalennia in Mid
delburg, én het ROC elkaar al eni
ge tijd geleden gevonden. Ze wer
ken samen in het Vakcollege Wal
cheren. De resultaten zijn opmer
kelijk. Het aantal leerlingen vmbo-
basis en -kader dat voor een tech
nische opleiding kiest, is meer dan
verdubbeld. Het Vakcollege biedt
een zesjarige opleiding, waarvan
de laatste twee jaar op het niveau
van middelbaar beroepsonderwijs,
binnen het ROC.
„Het gevolg is niet alleen dat het
aantal leerlingen sterk is gestegen",
laat directeur Hendrik-Jan Arent-
hals van Scheldemond weten,
„maar veel meer leerlingen stro
men ook door naar het ROC. Voor
heen ging dertig procent een ande
re vervolgopleiding doen. Zorg,
welzijn of economie, nu is dat nul
tot tien procent."
Eddy van Driessche, sectordirec
teur vmbo aan het Reynaert Colle
ge in Hulst, ziet de noodzaak van
samenwerking in. Het aantal leer
lingen bouw-, metaal- en electro-
techniek is nu nog voldoende,
maar dat aantal zal dalen door de
bevolkingskrimp. In welke vorm
de samenwerking moet worden ge
goten, weet Van Driessche nog
niet. Het onderwijs moet zo dicht
mogelijk bij de leerlingen worden
gegeven, vindt hij. Van den Oord
van het ROC is voorstander van
één centrale locatie voor theorieles
sen, in Terneuzen. „Machines zijn
duur en je kunt met grotere groe
pen werken. Het reizen moet dan
ook goed geregeld worden." Van
den Oord hoopt dat er binnen een
jaar meer duidelijk is.
door Rob Paardekam
THOLEN - Ondanks hevig protest
van vrachtwagenchauffeurs zet de
gemeente Tholen het plan door
om geparkeerde vrachtwagens bin
nenkort te weren uit de kernen.
Chauffeurs kunnen hun voertuig
dan tegen betaling stallen bij on
dernemers.
Veel vrachtwagenchauffeurs uit de
gemeente Tholen werken voor
transportbedrijven elders. Ze ne
men hun voertuig daarom mee
naar huis. Dat leidt volgens de ge
meente op veel plekken tot over-
Hoog tijd voor een
(op sterkte)
nlvision.nl
jojc
3
Van de Ree Brilmode
Korte Geere 11, 4331 LE Middelburg
Tel.: 0118-615860
www.vandereebrilmode.nl - info@vandereebrilmode.nl
Projectbureau Zeeweringen is een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat en
Waterschap Scheldestromen. Het bureau zorgt voor de versterking van de steenbekleding
van de dijken in Zeeland. Deze voldoet niet meer aan de wettelijke norm.
Om te voorkomen dat het zeld
zame klein zeegras verloren gaat
door werkzaamheden voor dijk
versterking, wordt de vegetatie
verhuisd Van de Slikken van de
Krabbenkreek bij Sint Philips-
land naar de Slikken van Viane
bij Ouwerkerk.
door Piet Kleemans
Waar het precies
aan ligt weet
niemand, maar
het is een hard
feit: In de afgelo
pen drie decennia is het areaal
klein zeegras op de slikken in de
Oosterschelde teruggelopen van
1200 tot naar schatting 60 a 80 hec
tare. Het groot zeegras is al uitge
storven. Om het klein zeegras te
behoeden voor een definitieve on
dergang wordt voorzichtig omge
sprongen met wat er nog over is
van deze vegetatie. In 2013 wordt
door Projectbureau Zeeweringen
de dijk bij Sint Philipsland ver
sterkt. Om dat werk te kunnen
doen, is een 'werkstrook' aan de
natte voet van de dijk nodig. In
2007 is het bureau Zeeweringen in
samenspraak met onderzoekers
van de Radboud Universiteit in
Nijmegen begonnen met het ver
plaatsen van klein zeegras van
plekken waar het bedreigd wordt
naar plaatsen waar het ongehin
derd tot wasdom kan komen.
Na afloop van het werk monito
ren onderzoekers van de Radboud
Universiteit de groei van de plan
ten op de nieuwe locatie. Rad-
boud-woordvoerder Wim Giesen:
„We zien vaak dat het in het eer
ste en tweede jaar na de Verhui
zing' nog goed gaat, maar vaak in
het derde jaar een dip ontstaat.
Maar we zijn êr nog niet achter
'We zien vaak dat het in
het eerste en tweede
jaar na de 'verhuizing'
nog goed gaat'
waar dat precies in zit." Om de om
standigheden voor het te verhui
zen klein zeegras zo gunstig moge
lijk te maken, wordt onder meer
gekeken of er ter plaatse niet al te
veel wadpieren zitten. Deze dier
tjes kunnen met hun gewroet in
de slikbodem zorgen voor onder
mijning van de toplaag waardoor
het zeegras mogelijk niet aanslaat.
Giesen: „Als er meer dan veertig
wadpieren per vierkante meter
slik zitten, moeten we ingrijpen.
Wat we dan doen is voor het plan
ten van het zeegras eerst een schel
penlaag aan te brengen en dan pas
de plak slik met zeegras. Wadpie
ren komen niet door die schelpen
laag heen."
Het Projectbureau Zeeweringen be
schouwt de Slikken van Viane als
een natuurlijke groeiplek voor het
klein zeegras. De verhuizing van
het klein zeegras neemt naar-ver
wachting één week in beslag. Pro
jectbureau Zeeweringen versterkt
de steenbekleding van in totaal
325 kilometer dijk in Zeeland. Het
project moet in 2015 afgerond zijn.
last. Daarom wil het college later
dit jaar parkeerverboden instellen
in alle kernen behalve Sint Philips
land en Sint-Annaland. Deze vol
gen later. De verboden gelden
voor zowel de woonkernen als de
bedrijventerreinen.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen
hun voertuig vanaf dat moment
stallen bij ondernemers, die hun
terrein daarvoor beschikbaar stel
len. Op dit moment zijn zeven on
dernemers uit heel de gemeente
bereid ruimte beschikbaar te stel
len. De chauffeurs moeten betalen
om daar te kunnen staan.
door Luc
GOES - De Zeeuwse gemeenten
moeten vanaf 2015 zelf opdraaien
voor de kosten van maatschappelij
ke opvang en verslavingszorg. Het
Rijk bezuinigt namelijk op die zo
geheten mo-gelden.
Voor Zeeland gaat het om 1,2 mil
joen euro. Dat bedrag wordt uitge
keerd aan centrumgemeente Vlis
singen, die het vervolgens weer
verspreidt. Vanaf volgend jaar
wordt de subsidie al afgebouwd,
tot nul vanaf 2015.
De ontwikkeling baart het Goese
college van burgemeester en wet
houders zorgen, zegt wethouder
Jan de Pooter. Volgens hem zijn er
op dit moment gesprekken gaande
met partners in het veld over hoe
opvang en preventie in de toe
komst met dezelfde kwaliteit lean
worden geboden, maar dan goed
koper. „De vraag is of we die 1,2
miljoen gaan verdelen over de ge
meenten en of we dat willen dra
gen." Over vier ton is inmiddels
een akkoord, over de resterende
acht ton moet in de loop van dit
jaar duidelijkheid komen, aldus
De Pooter.
Ook GroenLinks en SP in de Goe
se gemeenteraad zijn ongerust
over de ontwikkeling. Volgens
GL-raadslid Dorith van Ewijk is be
knibbelen op preventie 'het paard
achter de wagen spannen'. „Dat
komt als een boomerang terug,
want uiteindelijk zullen we duur
der uit zijn. Voorkomen is altijd
nog beter dan genezen."
De beide fracties uiten hun zorgen
naar aanleiding van het Goese Uit
voeringsprogramma aanpak alco
hol en drugs, waaruit onder meer
blijkt dat drank- en (hard)drugge-
bruik in Goes toeneemt.
MIDDELBURG - De filmbeelden die
op de vroege zondagochtend van
25 maart zijn gemaakt door came
ra vijf worden onderzocht op de
ware toedracht van de schermutse
ling tussen de 22-jarige Goesenaar
Twan de Vaal en een politieman
op de Grote Markt in Goes. Ook
worden zeven getuigen gehoord.
Die opdracht gaf de politierechter
in Middelburg dinsdag. Advocaat J.
Wouters had de rechter gevraagd
om de verklaringen van tien getui
gen op te nemen in de verdedi
ging van De Vaal. De Goesenaar
zou een politieman hebben gesla
gen. Hij beschuldigt zelf de politie
man van buitenproportioneel ge
weld. De getuigen zijn vrienden
en passanten. De rechercheur die
volgens De Vaal ten onrechte ont
kende dat er filmbeelden waren,
wordt niet gehoord. De politierech
ter zag daar geen been in.