Vrachtwagens in Sas weren met 'sluis'
ZEEUWS-VLAANDEREN
Vierduizendveertig voetjes
VRIJDAG 8 juni 2012
21
jeugd tast grenzen af
22 en 23
Bedrijfsleven niet gecharmeerd van idee
door Harmen van der Werf
SAS VAN CENT - Zeven van de tien
vrachtwagens die over de Westka
de in Sas van Gent rijden, hebben
daar niks te zoeken, is gebleken uit
verkeerstellingen die eerder dit
jaar zijn uitgevoerd in het kader
van het project Grenzeloze Kanaal
zone. De projectgroep die de stu
die heeft gedaan, wil een digitale
vrachtwagensluis installeren om
doorgaand vrachtverkeer voortaan
te weren.
Niet alleen in Sas van Gent zou
een digitale vrachtwagensluis moe
ten komen, maar ook op de door
gaande weg door Zelzate. Zo'n zes
honderd vrachtwagens doorkrui
sen dagelijks Sas van Gent via de
Westkade. Met een digitale vracht
wagensluis die registreert of een
vrachtwagen onderweg bij een be
drijf moet zijn dan wel doorrijdt,
zou dat aantal fors teruggebracht
kunnen worden. Doorgaand ver
keer wacht een boete, wat moet af
schrikken.
In Rieme in de Gentse Kanaalzo
ne is gebleken dat dit systeem
werkt. Projectleider Alain Moer
man weet dat in Rieme dagelijks
maar acht overtredingen plaatsvin
den, hoewel de boete slechts vijf
tig euro is. In Nederland zal die
waarschijnlijk veel hoger worden.
Moerman verwacht dat de ge
meenteraden van Terneuzen en
Zelzate in september een besluit
zullen nemen over de sluizen. Ze
kunnen dan oktober 2013 geïnstal
leerd zijn.
Bewoners van Sas van Gent juich
ten deze week op een informatie
bijeenkomst de maatregel toe, al
hadden ze ook kritiek. Voor de
Westkade geldt al een inrijverbod
voor doorgaand vrachtverkeer,
maar de politie controleert zelden
of nooit. Moerman: „Met de sluis
wordt in permanente controle
voorzien."
Het bedrijfsleven in Sas van Gent
is niet gecharmeerd van het idee.
Henk Hamelink, bestuurslid van
de Brabants-Zeeuwse Werkgevers
vereniging (BZW) en werkzaam
bij transportbedrijf Van Opdorp
in Sas van Gent, denkt dat het be
ter is van de Westkade een dertig-
kilometerzone te maken. „Zet er
dan ook een flitskast neer." Hame
link vindt het te gemakkelijk al
leen in te zetten op een digitale
vrachtwagensluis en vraagt zich af
of wat precies onder bestemmings
verkeer wordt verstaan. „Valt ver
keer naar Cargill daar bijvoorbeeld
onder? Dat bedrijf staat niet langs
de Westkade, maar is wel in Sas
van Gent gevestigd." Hamelink
wijst er ook op dat de marges in
de transportsector al fors onder
druk staan. „Elke extra kilometer
telt bij wijze van spreken."
TERNEUZEN - Vierduizendveertig voetjes trip
pelden de voorbije vier dagen door Terneuzen
tijdens de jaarlijkse Avondvierdaagse. Nou ja,
waarschijnlijk waren het er nog veel meer,
maar zwartlopers zijn niet zo een-twee-drie
te herkennen en te tellen. „We voeren er ook
niet echt campagne tegen, maar we vragen de
'illegale' lopers wel een ding: blijf van de trak
taties af, die zijn bedoeld voor de deelnemers
die zich wel hebben ingeschreven", zegt voor
zitter Theo van Deurzen van Avondvierdaagse
Terneuzen. Het aantal deelnemers is stijgen
de. Vorig jaar liepen er nog zo'n 1800 wande
laars mee, nu 2020. De tweeduizendste, Erik
Klammer (12) werd door de organisatie in het
zonnetje gezet. foto Mark Neelemans
SLUISKIL
Axelaars gearresteerd
vanwege bedreiging
Twee Axelaars (42 en 24) zijn
woensdag rond 18.00 uur opge
pakt, omdat ze twee andere man
nen (31 en 22) uit de gemeente Ter
neuzen in de Kanaalstraat in Sluis
kil bedreigden. De verdachten droe
gen een werpster en honkbalknup
pel. De politie heeft die spullen in
beslag genomen en het duo vastge
zet. De bedreiging vloeit voort uit
een al langer slepend conflict.
OOSTBURG
Frank Neefs nieuwe
directeur Zwin College
Frank Neefs wordt per 1 augustus
directeur van het Zwin College in
Oostburg. Hij volgt Cees Hoek op.
Die gaat met pensioen.
Neefs (50) woont nu nog in Em-
men. Hij was onder meer gymle
raar, manager van stichting Bres, di
recteur van Stichting Welzijn Coe-
vorden, clusterdirecteur bij het
ROC Deltion en conrector op een
middelbare school op Texel.