auto of koe bij nieuwe woning wonen 15 vrijdag 8 juni 2012 Donja Odijk foto's ANP een jaar is de verkoopkans gezakt naar 7 procent (26 procent in 2007). De gemiddelde verkoop prijs is sinds 2007 ruim 11 procent gezakt. Een realiteit die makelaars aanzet om alles uit de kast te trek ken. „Je moet appeltaart bakken zodat het lekker ruikt bij een be zichtiging", grapt Mark Faasse, ma kelaar bij Woningadviseurs en te vens voorzitter van de NVM afde ling Zeeland. „Je mag wel eens een geintje uithalen, maar het moet wel serieus blijven. Door te gekke acties verkoop je niet, die trucs zijn om in de picture te staan. Als je het doet, moet het passen bij wat je verkoopt", zegt Faasse. De Frel: „Zeker in Zeeland is nuch terheid geboden." Collega-make laar Guido Tolhoek van Kindt Biesbroeck Makelaardij in Terneu- zen gelooft; ook niet in zulke 'frat sen'. „Wij hebben toch de overtui ging dat wie een woning koopt, dat doet om de woning en de daar aan gekoppelde prijs." Makelaar Tonny Merle van Bijde- vaate Makelaardij uit Zierikzee heeft wel een nieuwbouwproject waarbij een keuken wordt wegge geven. „Je krijgt er leuke berichten over, maar we hebben er nog niet één woning meer door verkocht. Het emotionele aspect van het ko pen van een woning is belangrijk. Dus als je de interesse met een ca deau wilt wekken, dan moet je het betrekken bij de woning. Een keu ken, badkamer of tuinaanleg." Merle vindt het veel belangrijker om het aanbod goed af te stem men op de vraag. „Verkopers heb ben nog een te positief beeld bij de huidige waarde van hun wo ning. Bij het bepalen van de prijs moet de makelaar nadrukkelijk be trokken worden." Tolhoek is de zelfde mening toegedaan „Het is belangrijk goed te kijken naar wat je te bieden hebt en de makelaar kan daarbij helpen. De verkoop is afhankelijk van de woning, de loca tie en een marktconforme prijs. Je kunt de prijs beter niet te snel ver lagen, dan krijgt het huis al snel een stempel." Kopers hoeven geen rekening te houden met de prijs die ooit door de verkoper is betaald en of de ver koper er eventueel geld bij moet leggen. Sterker, hoe langer een ver koper vasthoudt aan een mini mum bedrag gebaseerd op de ei gen situatie, hoe moeilijker het wordt en uiteindelijk moet er steeds meer water bij de wijn om het huis nog van de hand te doen, zeggen de makelaars. Het is vol gens hen daarom enorm belang rijk eerst goed naar de markt te kij ken en met een reëel aanbod te ko men, hoeveel pijn het ook doet. „Een reële vraagprijs is de weg naar succes. Kopers zijn steeds be ter geïnformeerd. In het huidige klimaat moet je de nuchterheid be waken en scherp inzetten, de eer ste klap is een daalder waard. Bij een concurrerende prijs kun je nog verkopen op basis van de eer ste vraagprijs", vertelt De Frel. „Al les moet goed worden aangebo den. Is de woning bijna af, werk hem dan helemaal af, maak hem instapklaar. Ontbreekt er daarente gen bijvoorbeeld een keuken, dan kun je beter in een korting op de woning investeren. Kopers krijgen dan meer ruimte dat deel naar ei gen wens in te vullen", besluit Tol hoek. Heeft u tips? Mail dan naar: wonen@pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 49