Een duizelingwekkende achtbaan van beelden uit 115 donderdag 7 juni 2012 op pad www.pzc.nl/uit door Rinze Brandsma In het Museum Of The Image in Breda is de expositie 'Rol lercoaster, Het Beeld in de 21e Eeuw' te zien. Bekende Ne derlanders laten er hun aangrij pendste beeld van deze nog prille eeuw zien. Onze 21e eeuw is pas een dozijn jaar oud. Toch geldt deze nieuwe eeuw al als het tijdperk van de beeldcultuur. Veel meer dan in de 20e eeuw staan wij bloot - en stel len wij ons bloot - aan een bom bardement van beelden. Mieke Gerritzen, directeur van het Bredase museum MOTI (Museum of the Image, Beeldmuseum): „Da gelijks stort zich een tsunami van beelden over ons heen.Beeldcul- tuur is overal, continu, om ons heen. De gemiddelde mens van nu ziet op één dag zoveel beelden als een gemiddelde mens in de middeleeuwen in zijn hele leven." Haar Beeldmuseum heeft: vanaf nu zelf zo'n stortvloed van beel den in huis. Rollercoaster. Het Beeld in de zie Eeuw, heet die ten toonstelling. Rollercoaster bete kent achtbaan. En veelgelezen schrijver/essayist/columnist Joost Zwagerman is de gastcurator van die georganiseerde tuimeling van beelden. Hij nodigde 116 'Bekende Neder landers' uit en vroeg ze een beeld te kiezen dat model staat voor de 21e eeuw. Dat levert zo'n 150 fo to's, video's, kunstwerken,tekenin gen, foto's en een enkele cartoon en krantenpagina op. Er zitten veel schrijvers en kunstenaars bij, een paar (oud-)politici, filosofen, jonge acteurs. Zwagermans eigen keuze is een fo to van de extreemrechtse Noorse massamoordenaar Breivik. Eeuwi ge praatgast en 'sidekick' in tv-pro- gramma's Jan Mulder koos een kwakende eend, zoals die in tuin centra te koop is. Hij hekelt daar mee niet zichzelf, maar onze 'zucht naar een mooie voortuin': „De planeet gaat netjes aangeharkt ten onder." 'Fotodetective' Hans Aarsman le verde een foto van het stoffelijk overschot van Khadaffi: „Gehate dictator die in handen van zijn volk valt, dat was nog niet eerder vertoond. Op al hun mobieltjes MOTI-direcJeur Mieke Gerritzen koos Whole Human als beeld van de 21e eeuw. Het affichebeeld van de tentoonstelling: Albert Verlinde samen met Rudi Fuchs in een karretje van de Efteling-achtbaan. Eén voorbeeld van die verplette rende vloedgolf van beelden is YouTube. Die videowebsite, gespe cialiseerd in het publiceren van korte filmpjes, is razend populair. Het forum waarop iedereen el- kaars videootjes kan ontdekken en delen met anderen telt al vier mil jard videoviews per dag, filmpjes die bekeken worden. Omgerekend wordt op YouTube elke seconde een uur aan videofilms geüpload. Zo zitten we van 's morgens vroeg tot 's avonds laat gelijmd aan de beeldschermen van onze compu ters en mobiele telefoons. En sla gen wij er allang niet meer in om die woeste achtbaan van beelden bij te houden. T oost Zwagerman (Alkmaar, I 1963) doet veel meer dan vlotte boeken schrijven. Zoals Gim mick!, Vals licht en in 2010 het Boekenweekgeschenk. In 2003 en 2004 was hij de presentator van het televisieprogramma VPRO's Zomergasten. Hij geldt als een van de meest gelezen Nederlandse schrijvers van zijn generatie. In 2008 kreeg hij de Gouden Ganze- veer. Sinds 2010 vult hij in de Volks krant een wekelijkse rubriek - wis selend 'Zwagerman kijkt' en 'Zwa german leest' - met beschouwin gen over beeldende kunst en litera tuur. Hij zit vaak in De Wereld Draait Door, geeft er kunstcolle ges. Hij mengt in zijn 'colleges' en schrijfsels feiten en fantasie. Dat maakt hem tot ideale gastcura tor om zo'n expositie van beeldcul tuur samen te stellen: een mix van de hoge én lage cultuur. Vandaar ook het affiche voor Rollercoaster, waarop RTL Boulevard-roddelko ning Albert Verlinde gierend van de pret in een karretje van de Efte- De keuze van Dick Swaab: Ik men mijn eigen brein van Jan Fabre. ling-achtbaan zit naast oud-mu seumdirecteur Rudi Fuchs. Zwagerman heeft het zelf over 'prominente Nederlanders' uit de (beeld)cultuur en politiek die hij heeft uitgenodigd. Dat zijn onder anderen Katja Römer-Schuurman, Dries van Agt, Albert Verlinde, Joep van Lieshout, Freek de Jonge en Rudi Fuchs. Om die stortvloed van beelden met hun uitleg te zien en te lezen kun je wel een lan ge dag in het MOTI gebruiken. Het is een 'leestentoonstelling'. Joost Zwagerman heeft wel gezorgd voor een bondig verhaal dat per cluster van beelden, via kleine beeldschermen een snelle uitleg geeft. Zwagerman vertelt dat het 'een jongensdroom was om curator van een tentoonstelling te zijn en met dit als thema helemaal'. Of zo'n expositie-opzet eigenlijk niet erg voor de hand ligt? „De beste ideeën lijken voor de hand te lig gen. Onze Rollercoaster is ook een kermisattractie, van beeld dat dage lijks op je afkomt." 'Rollercoaster. Het Beeld in de 21e Eeuw', t/m 2 september in het MOTI-museum Breda. Geopend: dagelijks 10.00-17.00 uur, maandag gesloten. www.motimuseum.com komt hij te staan, morsdood." Kunstenaar Mariene Dumas selec teerde een foto van Osama Bin La den: een zoetige Jezus-achtige af beelding, die het toonbeeld werd van religieuze haat: Gezicht van Terreur. De zalen van het MOTI zullen zijn als een catalogus van de 21e eeuw waar je doorheen loopt. Of zegt MOTI, 'een wilde rit door de nog prille eeuw'. Rollercoaster wil de explosieve beeldcultuur duiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 59