Haarscheurtjes en motorproblemen 'We hebben geen domme mensen, alleen willen we soms te veel' II donderdag 7 juni 2012 Tom Enders, Airbus niet megapopulair Op een na grootste vliegtuig De Airbus A380-800 is het op een na grootste vliegtuig ter wereld. Re cordhouder is de Russische Antonov AN-225, maar dat is een vrachttoestel. Het is ontworpen om de Boeran, de Russische spaceshuttle, te kunnen vervoeren. Momenteel is maar een AN-225 in actieve dienst. O De Hughes H-4 Hercules, even eens een vrachtvliegtuig, is met 97,5 meter het vliegtuig met de Spanwijdte grootste nog in gebruik zijnde vliegtuigen grootste spanwijdte ooit. Het toestel vloog echter slechts eenmaal, in 1947, en kwam niet hoger dan twintig meter. 5> Airbus* heeft plannen om van de A380 een verlengde versie te maken, de A380-900, die 100 extra passagiers kan vervoeren. De bouw hiervan is echter uitgesteld, omdat de bouw van de 'gewone' A380 grote vertragingen heeft opgelopen. Boeing 777-300ER 64.8 m Boeing 747-8 Intercontinental 68.5 m Airbus A380-800 79.8 m Antönov-AN 225 Mriya* 88.4 m Er vliegen inmiddels 73 A38o-toestellen rond, maar de ontwikkeling van het vliegtuig verliep niet zonder problemen. In 2010 ont stonden problemen in de motor van een Qantas-toestel, waarna al le vliegtuigen met dit type motor aan de grond werden gezet. Daar na ging het goed, tot enkele maan den geleden haarscheurtjes wer den geconstateerd in de vleugels bij Singapore Airlines, Emirates en Air France. Opnieuw paniek bij Airbus, de luchtvaartmaatschappijen en pas sagiers. Maatschappijen moesten andere vliegtuigen inzetten en bange passagiers vroegen zich af of ze nog wel veilig aan boord kon den stappen. „Onze reputatie is geschaad. Het is slecht voor ons en voor de maat schappijen", erkende eerder Tom Enders, de hoogste baas bij Air bus. „We dachten een lichtere vleu gel te kunnen maken door een combinatie van aluminium en kunststoffen. We hadden het be ter moeten onderzoeken. We heb ben geen domme mensen, alleen willen we soms te veel. De proble men met de vleugels hebben onze reputatie geschaad en heel veel geld gekost. Maar we hebben er on ze lessen voor de toekomst uit ge trokken", aldus Enders, die vorige week is opgevolgd door de Frans man Fabrice Bregier. Alle bestaande toestellen worden vanaf begin 2013 verbeterd. Daar voor is 158 miljoen euro uitgetrok ken. De haarscheurtjes zijn niet ontstaan door metaalmoeheid, maar zijn een gevolg van ont werp- en productieproblemen. „De A380 is nog steeds veilig. Wel is een extra inspectie van de vleu gels nodig. De vleugel is een mix van aluminium- en kunststofrib- ben. We moeten nu delen vervan gen en versterken met aluminium. Dan kan de vleugel meer buigen", zegt Tom Williams van Airbus. Vanaf 2014 krijgen alle nieuwe toe stellen de nieuwe vleugel met al leen aluminium ribben. Of het komt door de problemen of de economische crisis, feit is dat de bestellingen tegenvallen. Dit jaar is er nog geen nieuwe order ge plaatst. Tot nu toé zijn er 73 gele verd en staan er nog 180 orders open. Het dubbele aantal moet worden gehaald om uit de ontwik kelingskosten te komen. Vandaar ook dat de bouw van een verleng de A380 nog in de ijskast staat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11