Haarscheurtjes en
motorproblemen
'We hebben geen domme mensen, alleen willen we soms te veel'
II
donderdag 7 juni 2012
Tom Enders, Airbus
niet megapopulair
Op een na grootste vliegtuig
De Airbus A380-800 is het op een
na grootste vliegtuig ter wereld. Re
cordhouder is de Russische
Antonov AN-225, maar dat is een
vrachttoestel. Het is ontworpen
om de Boeran, de Russische
spaceshuttle, te kunnen vervoeren.
Momenteel is maar een AN-225 in
actieve dienst.
O De Hughes H-4 Hercules, even
eens een vrachtvliegtuig, is met
97,5 meter het vliegtuig met de
Spanwijdte grootste
nog in gebruik
zijnde vliegtuigen
grootste spanwijdte ooit. Het
toestel vloog echter slechts
eenmaal, in 1947, en kwam niet
hoger dan twintig meter.
5> Airbus* heeft plannen om van de
A380 een verlengde versie te
maken, de A380-900, die 100
extra passagiers kan vervoeren. De
bouw hiervan is echter uitgesteld,
omdat de bouw van de 'gewone'
A380 grote vertragingen heeft
opgelopen.
Boeing 777-300ER 64.8 m
Boeing 747-8 Intercontinental 68.5 m
Airbus A380-800 79.8 m
Antönov-AN 225 Mriya* 88.4 m
Er vliegen inmiddels 73
A38o-toestellen rond,
maar de ontwikkeling van
het vliegtuig verliep niet
zonder problemen. In 2010 ont
stonden problemen in de motor
van een Qantas-toestel, waarna al
le vliegtuigen met dit type motor
aan de grond werden gezet. Daar
na ging het goed, tot enkele maan
den geleden haarscheurtjes wer
den geconstateerd in de vleugels
bij Singapore Airlines, Emirates en
Air France.
Opnieuw paniek bij Airbus, de
luchtvaartmaatschappijen en pas
sagiers. Maatschappijen moesten
andere vliegtuigen inzetten en
bange passagiers vroegen zich af of
ze nog wel veilig aan boord kon
den stappen.
„Onze reputatie is geschaad. Het is
slecht voor ons en voor de maat
schappijen", erkende eerder Tom
Enders, de hoogste baas bij Air
bus. „We dachten een lichtere vleu
gel te kunnen maken door een
combinatie van aluminium en
kunststoffen. We hadden het be
ter moeten onderzoeken. We heb
ben geen domme mensen, alleen
willen we soms te veel. De proble
men met de vleugels hebben onze
reputatie geschaad en heel veel
geld gekost. Maar we hebben er on
ze lessen voor de toekomst uit ge
trokken", aldus Enders, die vorige
week is opgevolgd door de Frans
man Fabrice Bregier.
Alle bestaande toestellen worden
vanaf begin 2013 verbeterd. Daar
voor is 158 miljoen euro uitgetrok
ken. De haarscheurtjes zijn niet
ontstaan door metaalmoeheid,
maar zijn een gevolg van ont
werp- en productieproblemen.
„De A380 is nog steeds veilig. Wel
is een extra inspectie van de vleu
gels nodig. De vleugel is een mix
van aluminium- en kunststofrib-
ben. We moeten nu delen vervan
gen en versterken met aluminium.
Dan kan de vleugel meer buigen",
zegt Tom Williams van Airbus.
Vanaf 2014 krijgen alle nieuwe toe
stellen de nieuwe vleugel met al
leen aluminium ribben.
Of het komt door de problemen
of de economische crisis, feit is dat
de bestellingen tegenvallen. Dit
jaar is er nog geen nieuwe order ge
plaatst. Tot nu toé zijn er 73 gele
verd en staan er nog 180 orders
open. Het dubbele aantal moet
worden gehaald om uit de ontwik
kelingskosten te komen. Vandaar
ook dat de bouw van een verleng
de A380 nog in de ijskast staat.