iol k
Vanaf deze zomer dagelijks op
Schiphol te zien: de dubbeldekker van
Airbus, het grootste passagiersvliegtuig
ter wereld. KLM ziet voorlopig niets in
het megatoestel van Europese makelij.
donderdag 7 juni 2012
Gigagroot maar
door Frans van den Berg
zie onze website:economie
Honderden vliegtuigspotters op
Schiphol voor Airbus A380
Het grootste passa
giersvliegtuig ter
wereld is nog
steeds de Airbus
A380. Twee jaar
geleden kwamen
duizenden mensen om het dubbel
dekstoestel van Europese makelij
voor het eerst op Schiphol te zien
landen tijdens een demonstratie
vlucht. Vanaf 1 augustus landt het
daar dagelijks.
Emirates gebruikt het toestel vanaf
die datum om passagiers naar Du
bai te vliegen. Deze woestijnstad is
een belangrijke overstapplaats ge
worden voor vluchten naar Azië.
En dat is nog maar het begin, als
we enkele maatschappijen en Air
bus mogen geloven. Want hoewel
de KLM nog steeds geen belang
stelling heeft, wil haar Chinese
partner China Southern de A380
wel tussen China en Schiphol la
ten pendelen. Ook Malaysia Airli
nes heeft eerder laten weten dit
toestel op Nederland te willen in
zetten.
Binnen het concern van Air
France/KLM zet de Franse partner
het reusachtige toestel met 555
stoelen (standaarduitvoering) wél
in. De Nederlandse luchtvaart
maatschappij heeft in tegenstelling
tot Air France en Emirates geen
eerste klas en juist die passagiers
profiteren van de extra luxe aan
boord. Bovendien vliegt KLM lie
ver twee keer per dag op een be
stemming met kleinere toestellen,
dan één keer met een grote. Met
verschillende vluchten hebben pas
sagiers meer keuze uit tijden en
hoeven zij niet zo lang op Schip
hol te wachten op aansluitende
vluchten.
KLM ziet meer heil in de 777 van
de Amerikaanse fabrikant Boeing,
die steeds meer het werkpaard 747
aan het vervangen is. Daarbij is
het al opvallend dat de grootste
777 van de KLM 425 passagiers kan
meenemen en dat zijn er tien
meer dan in de jumbo 747. Voor
routes met iets minder passagiers
heeft de KLM net bij Boeing 25
stuks van de 787 Dreamliner be
steld en een optie op nog eens 25
toestellen genomen. Dit toestel
komt in 2016 in de vloot en telt
270 stoelen.
In de vloot van KLM zit slechts
een handjevol Airbussen, terwijl
het bij Air France net andersom is.
„Maar de maatschappijen hebben
nu gezamenlijke orders bij Boeing
en Airbus geplaatst en gaan de toe
stellen in de toekomst ook meer
door elkaar gebruiken", Verwacht
John Leahy van Airbus. „Boven
dien verdubbelt de luchtvaart de
komende vijftien jaar, vooral in
Azië. Die groei kan je alleen opvan
gen met grotere toestellen. Dat is
zuiniger per passagier."
Volgens Leahy wordt het op lucht
havens bovendien steeds voller.
„Nu zijn er 39 grote 'hubs' (over-
stapluchthavens, red.) in de we
reld zoals Londen, Frankfurt, Pa
rijs en Schiphol. Over twintig jaar
zijn dat er wereldwijd 90. Tussen
die grote vliegvelden zal je steeds
meer toestellen als de A380 zien.
Vliegen via overstapluchthavens is
efficiënter dan direct van vertrek-
naar aankomstluchthaven."
Daarnaast schermt Airbus met het
feit dat passagiers zeer tevreden
zijn over de A380. Het toestel is
breder dan de 777. Die extra ruim
te kan worden gebruikt om brede
re stoelen te plaatsen. Daardoor
zijn zelfs passagiers in de 'eco
nomy' tevredener.
In de business en eerste klas is er
nog meer ruimte, zodat stoelen
plat kunnen en er ook bars en een
douche geplaatst kunnen worden.
Dat laatste doet Emirates.
De eerste klas is zeer royaal bij de
ze maatschappij, waardoor er
slechts 517 stoelen in het toestel zit
ten. Deze duurdere klassen zijn de
geldmakers voor de maatschappij.
Wanneer je het hele toestel vol
'Groei van de luchtvaart
kan je alleen opvangen
met grotere toestellen'
zou zetten met stoelen uit de toe
ristenklasse dan zouden er in theo
rie 853 stoelen in passen. Dat heeft
nog geen enkele maatschappij ge
daan, omdat de dubbeldekker op
lange routes wordt ingezet. Wan
neer kortere vluchten of tussen
stops worden gemaakt, verwacht
Airbus eerder een indeling met bij
voorbeeld 670 stoelen.
„Passagiers zeggen niet alleen dat
ze het fantastisch vinden, ze boe
ken ook speciaal dit toestel. Air
France, Lufthansa en Singapore
Airlines zien op de routes met de
A380 opeens meer passagiers. Dat
komt niet doordat er meer gevlo
gen wordt, maar omdat passagiers
minder boeken bij andere maat
schappijen op .die route", laat Lea
hy zien aan de hand van -statistie
ken.
Maar goed, zolang Schiphol nog
niet aan de grens van het aantal
vliegbewegingen zit, voelt de KLM
niet veel voor de A380. Nog los
van het feit dat daar nu geen geld
voor is. Het concern moet nu eerst
miljarden bezuinigen, breidt de ca
paciteit nauwelijks uit en heeft al
moeite om de 50 nieuwe toestel
len de komende jaren te betalen.
Wel gebruikt KLM steeds grotere
toestellen. De Fokker 50 is al ver
dwenen. Nu is de Fokker 70 de
kleinste met tachtig passagiers en
de 777 het grootste toestel met 425
stoelen.
Maar onder druk van concurren
ten en straks overvolle vliegvelden
zoals Peking vliegt de KLM moge
lijk over tien jaar toch met de
A380.