iol k Vanaf deze zomer dagelijks op Schiphol te zien: de dubbeldekker van Airbus, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. KLM ziet voorlopig niets in het megatoestel van Europese makelij. donderdag 7 juni 2012 Gigagroot maar door Frans van den Berg zie onze website:economie Honderden vliegtuigspotters op Schiphol voor Airbus A380 Het grootste passa giersvliegtuig ter wereld is nog steeds de Airbus A380. Twee jaar geleden kwamen duizenden mensen om het dubbel dekstoestel van Europese makelij voor het eerst op Schiphol te zien landen tijdens een demonstratie vlucht. Vanaf 1 augustus landt het daar dagelijks. Emirates gebruikt het toestel vanaf die datum om passagiers naar Du bai te vliegen. Deze woestijnstad is een belangrijke overstapplaats ge worden voor vluchten naar Azië. En dat is nog maar het begin, als we enkele maatschappijen en Air bus mogen geloven. Want hoewel de KLM nog steeds geen belang stelling heeft, wil haar Chinese partner China Southern de A380 wel tussen China en Schiphol la ten pendelen. Ook Malaysia Airli nes heeft eerder laten weten dit toestel op Nederland te willen in zetten. Binnen het concern van Air France/KLM zet de Franse partner het reusachtige toestel met 555 stoelen (standaarduitvoering) wél in. De Nederlandse luchtvaart maatschappij heeft in tegenstelling tot Air France en Emirates geen eerste klas en juist die passagiers profiteren van de extra luxe aan boord. Bovendien vliegt KLM lie ver twee keer per dag op een be stemming met kleinere toestellen, dan één keer met een grote. Met verschillende vluchten hebben pas sagiers meer keuze uit tijden en hoeven zij niet zo lang op Schip hol te wachten op aansluitende vluchten. KLM ziet meer heil in de 777 van de Amerikaanse fabrikant Boeing, die steeds meer het werkpaard 747 aan het vervangen is. Daarbij is het al opvallend dat de grootste 777 van de KLM 425 passagiers kan meenemen en dat zijn er tien meer dan in de jumbo 747. Voor routes met iets minder passagiers heeft de KLM net bij Boeing 25 stuks van de 787 Dreamliner be steld en een optie op nog eens 25 toestellen genomen. Dit toestel komt in 2016 in de vloot en telt 270 stoelen. In de vloot van KLM zit slechts een handjevol Airbussen, terwijl het bij Air France net andersom is. „Maar de maatschappijen hebben nu gezamenlijke orders bij Boeing en Airbus geplaatst en gaan de toe stellen in de toekomst ook meer door elkaar gebruiken", Verwacht John Leahy van Airbus. „Boven dien verdubbelt de luchtvaart de komende vijftien jaar, vooral in Azië. Die groei kan je alleen opvan gen met grotere toestellen. Dat is zuiniger per passagier." Volgens Leahy wordt het op lucht havens bovendien steeds voller. „Nu zijn er 39 grote 'hubs' (over- stapluchthavens, red.) in de we reld zoals Londen, Frankfurt, Pa rijs en Schiphol. Over twintig jaar zijn dat er wereldwijd 90. Tussen die grote vliegvelden zal je steeds meer toestellen als de A380 zien. Vliegen via overstapluchthavens is efficiënter dan direct van vertrek- naar aankomstluchthaven." Daarnaast schermt Airbus met het feit dat passagiers zeer tevreden zijn over de A380. Het toestel is breder dan de 777. Die extra ruim te kan worden gebruikt om brede re stoelen te plaatsen. Daardoor zijn zelfs passagiers in de 'eco nomy' tevredener. In de business en eerste klas is er nog meer ruimte, zodat stoelen plat kunnen en er ook bars en een douche geplaatst kunnen worden. Dat laatste doet Emirates. De eerste klas is zeer royaal bij de ze maatschappij, waardoor er slechts 517 stoelen in het toestel zit ten. Deze duurdere klassen zijn de geldmakers voor de maatschappij. Wanneer je het hele toestel vol 'Groei van de luchtvaart kan je alleen opvangen met grotere toestellen' zou zetten met stoelen uit de toe ristenklasse dan zouden er in theo rie 853 stoelen in passen. Dat heeft nog geen enkele maatschappij ge daan, omdat de dubbeldekker op lange routes wordt ingezet. Wan neer kortere vluchten of tussen stops worden gemaakt, verwacht Airbus eerder een indeling met bij voorbeeld 670 stoelen. „Passagiers zeggen niet alleen dat ze het fantastisch vinden, ze boe ken ook speciaal dit toestel. Air France, Lufthansa en Singapore Airlines zien op de routes met de A380 opeens meer passagiers. Dat komt niet doordat er meer gevlo gen wordt, maar omdat passagiers minder boeken bij andere maat schappijen op .die route", laat Lea hy zien aan de hand van -statistie ken. Maar goed, zolang Schiphol nog niet aan de grens van het aantal vliegbewegingen zit, voelt de KLM niet veel voor de A380. Nog los van het feit dat daar nu geen geld voor is. Het concern moet nu eerst miljarden bezuinigen, breidt de ca paciteit nauwelijks uit en heeft al moeite om de 50 nieuwe toestel len de komende jaren te betalen. Wel gebruikt KLM steeds grotere toestellen. De Fokker 50 is al ver dwenen. Nu is de Fokker 70 de kleinste met tachtig passagiers en de 777 het grootste toestel met 425 stoelen. Maar onder druk van concurren ten en straks overvolle vliegvelden zoals Peking vliegt de KLM moge lijk over tien jaar toch met de A380.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10