Getest... Subaru XV 2.0i Lineartronic BMW Gran Coupé: smaakvol LAND Aston Martin DBS Ultimate: de laatste Het Japanse merk Subaru was er al vroeg bij met zogenaamde crossovers, normale modellen die door hun hogere stand op de wielen net wat meer in hun mars hebben. De eerste Outback dateert al weer uit de jaren negentig en daarom is de tijd rijp ook met kleinere modellen dezelfde stap te zetten. En dat is de nieuwe Subaru XV. Nu kennen we al een Impreza XV die een beetje volgens hetzelfde recept is opgebouwd. Maar door de nieuwe XV als apart model te lanceren ruim voor de komst van de nieuwe Impreza, krijgt deze auto een geheel eigen positie. Het formaat zit met een lengte van 4,45 meter aan de bovenkant van de middenklasse. De grote bodemvrijheid zorgt ook voor een behoorlijke afstand tussen de boven kant van de wielen en de uitsnede in de spatbor den. Daarom zijn de randen contrasterend aange zet en dat wordt weer doorgetrokken in de dorpels en de onderkanten van de bumpers. Lichtmetalen wielen zijn op alle versies standaard net als 'uiter aard' vierwielaandrijving. De varianten met een Rijdend merk je niets van de 'verheven' positie handgeschakelde versnèllingsbak kennen een hoge en lage gearing, maar ons testexemplaar is uitge rust met de Lineartronic CVT. Gekoppeld aan de recent nieuw gelanceerde 2 liter viercilinder boxermotor blijkt deze bak uitstekend te preste ren. Schakelen is niet te voelen, simpelweg omdat de bak geen vaste overbrengingen kent. Toch mist de Lineartronic het ouderwetse hoog oplopen van het toerental, waardoor de rust en comfort altijd gegarandeerd zijn. De 150 pk sterke boxer is mede dankzij het koppel van 196 Nm enorm bij de les en presteert al prima vanaf het wegrijden. De 100 km/u wordt in 10,5 seconden bereikt en de opge geven top bedraagt 187 km/u. Een van de redenen waarom Subaru nieuwe benzine boxermotoren heeft ontwikkeld, is het brandstofverbruik dat Subaru past het recept van de Outback nu ook toe op de meer compacte Impreza en dat leidt tot de nieuwe XV. doorgaans bij dit type motoren vrij hoog was. De XV neemt met Lineartronic gemiddeld genoegen met 1 liter op 11,5 kilometer. Vanwege de hogere stand op de wielen is de instap erg prettig en zit je als bestuurder ook wat hoger dan gemiddeld. Toch laat de Subaru XV in het rijden niets van deze 'verheven' positie merken. Het veercomfort is uitstekend en in bochten helt de carrosserie niet extra over. Zonder kleuraccen ten ziet het interieur er toch zeer verzorgd uit met prettig zittende stoelen en voldoende ruimte voor achterpassagiers en bagage. Subaru levert de nieuwe XV vanaf 27.495 euro (1.6i Luxury). De 2 liter start bij 28.495 euro en kost met Lineartronic minimaal 30.495 euro. Specificaties Motor: 2.0 4 cilinder benzine, 110 kW/150 pk bij 6.200 tpm, koppel 196 Nm bij 4.200 tpm, prestaties: topsnelheid 187 km/u, acceleratie 0-100 in 10,7 sec. Lxbxh 4,450 x 1,780 x 1,570 meter, bagage ruimte 380 - 1.270 liter, gewicht 1.355 kg. Verbruik: 6,6 liter/100 km, C02-uitstoot 153 g/km. Je kunt erover discussiëren of een coupé wel vier deuren kan hebben. Maar los van dat staat het als een paal boven water dat BMW een wonderschone vierdeurs 'Gran Coupé' heeft gemaakt op basis van de nieuwe 6-se- rie. Dat betekent dat het programma is uit gegroeid tot drie carrosserievarianten. Uiteraard leunt de nieuwe Gran Coupé op zowel het design als het uitstekende onderstel van de bestaande tweedeurs coupé. Maar tegelijk heeft BMW de wielbasis verlengd, met name om de achterpassagiers meer ruimte te kunnen bieden. Lichte aanpassingen aan de achteras zorgen ervoor dat er iets meer comfort wordt geboden simpelweg omdat er in een vierdeurs vaker ach terpassagiers worden meegenomen. In het front herkennen we de bestaande 6-se- rie, maar omdat de achterkant zo totaal anders van uitstraling is, lijkt het bijna een op zichzelf staand model. Natuurlijk slaat de auto een brug tussen de 5- en 7-serie, maar BMW hoopt uiter aard ook nieuwe klanten te trekken. Dat moet alleen al met de vormgeving geen enkel probleem worden. Het interieur is fraai door de vorm, de gebruikte materialen en de afwerking. En als er dan ook nog eens bij BMW Individual een gewaagde kleurstelling wordt besteld, dan is de 6-serie Gran Coupé helemaal bijzonder. In dit geval had BMW haar testauto's voorzien van een nieuwe combinatie van cognac met wit. Zelfs het hout is in deze combinatie glanzend wit gelakt, waarbij de nerven van het materiaal zichtbaar blijven. Niet ieders smaak, maar BMW levert het model natuurlijk in tal van combinaties. Verrassend is de ruimte op de achterbank. Ondanks de duide lijk aflopende daklijn zijn de zittingen relatief laag geplaatst, zodat er genoeg hoofdruimte voor vol wassenen beschikbaar is. Als de voorpassagiers ietwat inschikkelijk zijn, valt ook de beenruimte keurig mee. En wat te denken van minimaal 460 liter aan bagagevolume! BMW biedt drie motorvarianten van de Gran Wat een prachtige lijn krijgt de nieuwe BMW 6-serie Gran Coupé mee. In feite is het een vierdeurs variant op basis van de bestaande coupé.z Coupé aan. De 640i heeft een 3 liter zescilinder die met twee turbo's 320 pk levert en een koppel van 450 Nm over een zeer breed toerengebied. Een genot van souplesse en daarbij natuurlijk een machtig geluid op de achtergrond. Dat geldt in gelijke mate voor de 640d die 313 pk haalt uit een eveneens zescilinder lijnmotor en bovendien een geweldig koppelt produceert van 630 Nm. De derde variant hebben we niet gereden, de achtci linder 650i eventueel gecombineerd met xDrive vierwielaandrijving. Het rijgedrag is volledig in lijn met de verwachting. Wat 'n ongekende scherpte biedt ook deze BMW. De prijslijst start bij 94.400 euro. Nu ook merken als BMW, Mercedes en Audi re gelmatig grijpen naar actiemodellen, is het niet vreemd dat een exclusieve fabrikant van rasechte sportwagens ook naar dit middel grijpt. Al zijn grote verkoopaantallen hier niet het doel. Het Britse Aston Martin brengt namelijk de DBS Ul timate uit en luidt daarmee het einde van dit mo del in. Althans, er is een forse facelift op komst. De koper van een Ultimate kan kiezen uit twee carrosserievarianten, de fraai gelijnde coupé of de luchtige Volante cabriolet. Kleurkeuze is er eveneens: zwart en twee soorten zilver. De extra uitrusting bestaat onder meer uit koolstofvezel voor de kappen van de spiegels en de behuizing van de koplampen. Om meer kleur aan het geheel te geven zitten er achter de Diamond Black wielen remklauwen in geel, zwart of rood. In het interieur overheersen de materialen leer en alcantara en wordt er heel bijzonder een diamantpatroon toegepast in het stikwerk. Voorin: een 517 pk 6 liter V12! i COLOFON F Autoland is een Directeur/Uitgever: Opmaak: commerciële Charles van den Oosterkamp MasterColors Mediafactory B.V. bijlagè van Wegener Media BV ISv Redactie: Druk: Frank Husslage Wegener Nieuwsdruk F.husslage@whm.wegener.nl Éi' Adresgegevens: Advertentieverkoop: Wegener Media Team Zeeland. Park Veldzigt 35, 0118-434070 4436 DR Middelburg www.autoland.nl teamzeeland@pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 59