Getest... Subaru XV 2.0i Lineartronic
BMW Gran Coupé: smaakvol
LAND
Aston Martin
DBS Ultimate:
de laatste
Het Japanse merk Subaru was er al vroeg
bij met zogenaamde crossovers, normale
modellen die door hun hogere stand op de
wielen net wat meer in hun mars hebben. De
eerste Outback dateert al weer uit de jaren
negentig en daarom is de tijd rijp ook met
kleinere modellen dezelfde stap te zetten. En
dat is de nieuwe Subaru XV.
Nu kennen we al een Impreza XV die een beetje
volgens hetzelfde recept is opgebouwd. Maar door
de nieuwe XV als apart model te lanceren ruim
voor de komst van de nieuwe Impreza, krijgt deze
auto een geheel eigen positie. Het formaat zit met
een lengte van 4,45 meter aan de bovenkant van
de middenklasse. De grote bodemvrijheid zorgt
ook voor een behoorlijke afstand tussen de boven
kant van de wielen en de uitsnede in de spatbor
den. Daarom zijn de randen contrasterend aange
zet en dat wordt weer doorgetrokken in de dorpels
en de onderkanten van de bumpers. Lichtmetalen
wielen zijn op alle versies standaard net als 'uiter
aard' vierwielaandrijving. De varianten met een
Rijdend merk
je niets van de
'verheven' positie
handgeschakelde versnèllingsbak kennen een hoge
en lage gearing, maar ons testexemplaar is uitge
rust met de Lineartronic CVT. Gekoppeld aan
de recent nieuw gelanceerde 2 liter viercilinder
boxermotor blijkt deze bak uitstekend te preste
ren. Schakelen is niet te voelen, simpelweg omdat
de bak geen vaste overbrengingen kent. Toch mist
de Lineartronic het ouderwetse hoog oplopen van
het toerental, waardoor de rust en comfort altijd
gegarandeerd zijn. De 150 pk sterke boxer is mede
dankzij het koppel van 196 Nm enorm bij de les
en presteert al prima vanaf het wegrijden. De 100
km/u wordt in 10,5 seconden bereikt en de opge
geven top bedraagt 187 km/u. Een van de redenen
waarom Subaru nieuwe benzine boxermotoren
heeft ontwikkeld, is het brandstofverbruik dat
Subaru past het recept van de Outback nu ook toe op de meer compacte Impreza en dat leidt
tot de nieuwe XV.
doorgaans bij dit type motoren vrij hoog was. De
XV neemt met Lineartronic gemiddeld genoegen
met 1 liter op 11,5 kilometer.
Vanwege de hogere stand op de wielen is de instap
erg prettig en zit je als bestuurder ook wat hoger
dan gemiddeld. Toch laat de Subaru XV in het
rijden niets van deze 'verheven' positie merken.
Het veercomfort is uitstekend en in bochten helt
de carrosserie niet extra over. Zonder kleuraccen
ten ziet het interieur er toch zeer verzorgd uit met
prettig zittende stoelen en voldoende ruimte voor
achterpassagiers en bagage.
Subaru levert de nieuwe XV vanaf 27.495 euro
(1.6i Luxury). De 2 liter start bij 28.495 euro en
kost met Lineartronic minimaal 30.495 euro.
Specificaties
Motor: 2.0 4 cilinder benzine, 110
kW/150 pk bij 6.200 tpm, koppel 196 Nm
bij 4.200 tpm, prestaties: topsnelheid 187
km/u, acceleratie 0-100 in 10,7 sec. Lxbxh
4,450 x 1,780 x 1,570 meter, bagage
ruimte 380 - 1.270 liter, gewicht 1.355 kg.
Verbruik: 6,6 liter/100 km, C02-uitstoot
153 g/km.
Je kunt erover discussiëren of een coupé wel
vier deuren kan hebben. Maar los van dat
staat het als een paal boven water dat BMW
een wonderschone vierdeurs 'Gran Coupé'
heeft gemaakt op basis van de nieuwe 6-se-
rie. Dat betekent dat het programma is uit
gegroeid tot drie carrosserievarianten.
Uiteraard leunt de nieuwe Gran Coupé op zowel
het design als het uitstekende onderstel van de
bestaande tweedeurs coupé. Maar tegelijk heeft
BMW de wielbasis verlengd, met name om de
achterpassagiers meer ruimte te kunnen bieden.
Lichte aanpassingen aan de achteras zorgen
ervoor dat er iets meer comfort wordt geboden
simpelweg omdat er in een vierdeurs vaker ach
terpassagiers worden meegenomen.
In het front herkennen we de bestaande 6-se-
rie, maar omdat de achterkant zo totaal anders
van uitstraling is, lijkt het bijna een op zichzelf
staand model. Natuurlijk slaat de auto een brug
tussen de 5- en 7-serie, maar BMW hoopt uiter
aard ook nieuwe klanten te trekken. Dat moet
alleen al met de vormgeving geen enkel probleem
worden.
Het interieur is fraai door de vorm, de gebruikte
materialen en de afwerking. En als er dan ook
nog eens bij BMW Individual een gewaagde
kleurstelling wordt besteld, dan is de 6-serie
Gran Coupé helemaal bijzonder. In dit geval had
BMW haar testauto's voorzien van een nieuwe
combinatie van cognac met wit. Zelfs het hout is
in deze combinatie glanzend wit gelakt, waarbij
de nerven van het materiaal zichtbaar blijven.
Niet ieders smaak, maar BMW levert het model
natuurlijk in tal van combinaties. Verrassend is
de ruimte op de achterbank. Ondanks de duide
lijk aflopende daklijn zijn de zittingen relatief laag
geplaatst, zodat er genoeg hoofdruimte voor vol
wassenen beschikbaar is. Als de voorpassagiers
ietwat inschikkelijk zijn, valt ook de beenruimte
keurig mee. En wat te denken van minimaal 460
liter aan bagagevolume!
BMW biedt drie motorvarianten van de Gran
Wat een prachtige lijn krijgt de nieuwe BMW
6-serie Gran Coupé mee. In feite is het een
vierdeurs variant op basis van de bestaande
coupé.z
Coupé aan. De 640i heeft een 3 liter zescilinder
die met twee turbo's 320 pk levert en een koppel
van 450 Nm over een zeer breed toerengebied.
Een genot van souplesse en daarbij natuurlijk een
machtig geluid op de achtergrond. Dat geldt in
gelijke mate voor de 640d die 313 pk haalt uit een
eveneens zescilinder lijnmotor en bovendien een
geweldig koppelt produceert van 630 Nm. De
derde variant hebben we niet gereden, de achtci
linder 650i eventueel gecombineerd met xDrive
vierwielaandrijving. Het rijgedrag is volledig in
lijn met de verwachting.
Wat 'n ongekende scherpte biedt ook deze BMW.
De prijslijst start bij 94.400 euro.
Nu ook merken als BMW, Mercedes en Audi re
gelmatig grijpen naar actiemodellen, is het niet
vreemd dat een exclusieve fabrikant van rasechte
sportwagens ook naar dit middel grijpt. Al zijn
grote verkoopaantallen hier niet het doel. Het
Britse Aston Martin brengt namelijk de DBS Ul
timate uit en luidt daarmee het einde van dit mo
del in. Althans, er is een forse facelift op komst.
De koper van een Ultimate kan kiezen uit twee
carrosserievarianten, de fraai gelijnde coupé of
de luchtige Volante cabriolet. Kleurkeuze is er
eveneens: zwart en twee soorten zilver. De extra
uitrusting bestaat onder meer uit koolstofvezel
voor de kappen van de spiegels en de behuizing
van de koplampen.
Om meer kleur aan het geheel te geven zitten er
achter de Diamond Black wielen remklauwen in
geel, zwart of rood. In het interieur overheersen
de materialen leer en alcantara en wordt er heel
bijzonder een diamantpatroon toegepast in het
stikwerk. Voorin: een 517 pk 6 liter V12!
i
COLOFON
F
Autoland is een
Directeur/Uitgever:
Opmaak:
commerciële
Charles van den Oosterkamp
MasterColors Mediafactory B.V.
bijlagè van
Wegener Media BV
ISv Redactie:
Druk:
Frank Husslage
Wegener Nieuwsdruk
F.husslage@whm.wegener.nl
Éi' Adresgegevens:
Advertentieverkoop:
Wegener Media
Team Zeeland.
Park Veldzigt 35,
0118-434070
4436 DR Middelburg
www.autoland.nl
teamzeeland@pzc.nl