ROB STRATING
Lelijke velgen dat is toch
geen gezicht? Zonde!
Het gevoel datje meer
contact met de weg hebt
De zomercheck
Minder autoschades in de winter
Seat-rijder John Langerak is net terug van de
Roparun, wanneer ik hem spreek over zijn
voorliefde voor verlaagde auto's. Nog enigs
zins vermoeid van het drukke weekend en de
enorme prestatie die hij geleverd heeft, ver
telt hij over zijn hobby's: honden, hardlopen
én mooie auto's.
Marina Meijers
Meliskerke
Wanneer John zijn oog laat vallen op een nieu
we auto, wordt deze uitsluitend in verlaagde
versie aangeschaft. Zoals nu dus met de Seat
Altea. Op het eerste gezicht is de auto ook niet
direct als Altea herkenbaar; het model is lager
en oogt daardoor ook wat breder. "Verlaagd
rijdt gewoon een stuk prettiger, ook al gaat het
maar om een paar centimeter", aldus John.
"Het gevoel dat je meer contact met de weg
hebt, vind ik fijn. Ook de auto's die ik hiervoor
reed, waren verlaagd: een Suzuki Swift, maar
ook een Volkswagenbus. Alles kan verlaagd
worden."
Naast het verlagen van de Seat zorgen ook de
spoilers en bumpers voor een wat sportiever
karakter. "Té opvallend, daar houd ik niet van.
Het moet wel enigszins bescheiden blijven.
Maar bumpers in de kleur van de carrosserie
is natuurlijk bijzonder fraai, dat geeft net dat
beetje extra." Hoewel John er niet dol op is
om te veel in de kijker te lopen, blijft de aparte
uitvoering van de Altea niet onopgemerkt. Het
gebeurt regelmatig dat passanten zich afvragen
'welk type auto de Seat nu eigenlijk is'. Soms is
het onduidelijk of het nu om een Seat Leon of een
Seat Altea gaat. Het type staat namelijk bewust
niet vermeld op de achterkant van de wagen. "Dat
is wel grappig, meestal hebben mensen wel in de
gaten dat er iets bijzonders mee is, maar wat dat
dan precies is, dat blijft een raadsel. En zo hoort
het ook!"
Hoewel John Langerak zuinig is op zijn auto en
hem netjes onderhoudt, is hij er geen slaaf van,
zoals hij het zelf verwoordt. "De auto is wel altijd
netjes en schoon, hier in de polder wil er natuurlijk
nog wel eens wat modder liggen met al die tractors
in de omgeving, dan ziet je auto er niet meer uit.
Af en toe door de wasstraat is geen overbodige
luxe. En ja, ik heb zowel bij de zomerbanden als
bij de winterhanden mooie lichtmetalen velgen.
Ik vind het zonde wanneer ik 's winters met lelijke
velgen onder de auto rijd, dat is toch geen gezicht?
Zonde van zo'n auto!"
Pension Elzenoord
Zoals gezegd: John is geen slaaf van zijn auto.
Daarvoor zijn er genoeg andere belangrijke za
ken in zijn leven, zoals uiteraard het gezin, het
dierenpension en het hardlopen. Samen met zijn
vrouw Ingeborg bestiert John Pension Elzenoord
in Meliskerke. Het pension biedt onderdak aan
zo'n 75 honden en 25 katten. Het echtpaar heeft
er de handen aan vol. "Geweldig wanneer je van
je hobby je werk kunt maken. Ik trainde vroeger
Kees gaat met zijn vrienden naar een aantal
wedstrijden van Oranje in Oekraïne. De rei
zen met zijn grote middenklasser van een paar
jaar oud.
Kees én zijn vrouw hebben de auto nauwelijks
voor het werk nodig en rijden zo'n 15.000 ki
lometer per jaar.
Het leven wordt duurder, dus besluiten ze
maar eens een jaartje over te slaan met de grote
beurt in de garage.
Even achter dc Oost-Poolse stad Lublin scheidt
de auto er plotseling mee uit.
Van onder de motorkap komen vervaarlijke
stoomwolken. Bij nadere inspectie door een
vriendelijke Nederlandse vrachtwagenchauf
feur blijkt dat één van de waterslangen is ge
barsten.
In een dorpsgarage horen de mannen dat de
motor oververhit is geweest en de kop krom
is. Dikke pech!
Nog niet. zo lang geleden wees me een mon
teur op een gebroken voorvecr, waarschijnlijk
ontstaan door te hard rijden over verkeersrem
mers.
De klant had niets van het euvel gemerkt, hij
kwam alleen voor een bandcnwissel.
Nog enkele tips
Gaat u de bergen in, kijk dan van tevoren in
het instructieboekje naar het koppel van uw
auto en naar het bijbehorende toerental.
Als u gewend bent om in Nederland vroeg
op re schakelen, geldt dat niet:in de bergen.
Houd de motor altijd in de buurt van het kóp-
peltoercntal Om ernstige motorschade te voor
komen!
Neem altijd een wegenkaart mee van het ge
bied waar u heengaat.
Al had Rees maar een zomercheck laten doen,
dan had de autotechnicus gezien dat de slan
gen aan vervanging toe waren en had al die
ellende voorkomen kunnen worden.
De vakman in de werkplaats controleert bij
zo'n zomercheck niet alleen de slangen, maar
Prettige vakantie en goede reis!
Rob Strating
Voorkomen is beter...
Had Kees al die ellende kunnen voorkomen?
Jawel, door niet te bezuinigen op onderhoud
natuurlijk! Het auto-onderhoud mag nooit een
sluitpost worden
ook de accu, de uitlaat, de banden, de ophan
ging, allo vloeisroflén, de airconditioning en de
ruitenwisserbladen.
Zo'n zomercheck kost u bij wijze van spreken
enkele tientjes, maar dan kunt u vervolgens wel
met een gerust hart op vakantie!
De GPS kan uitvallen en u bent echt niet de
eerste die dc ANWB belt met de vraag hoe
nu verder.
Het is de schrik van veel automobilisten om te
water te raken en dan niet te weten wat te doen.
De verhalen op de verjaardagsborrel en bij de kof-
fieautomaat spreken elkaar te veel tegen. Moet je
nou wel of niet wachten tot er alleen nog maar
een luchtbel onder het dak over is? En wat te doen
met de griezelverhalen over brandweerduikers, die
een moderne auto niet meer open zouden kunnen
krijgen door al de elektronika aan boord van de
hedendaagse auto's.
Gelukkig lijkt er licht ana de horizon te zijn. Een
nieuw hulpmiddel is het Rescue Escape Guidan
ce System (REGS) dat recent door de politie is
gepresenteerd. Het bestaat uit een zogenaamde
watersensor die bij nat worden pyrotechnische
activators aanstuurt die de zijruiten verbrijzelen.
Deze zitten aan de onderkant van de ruiten en
werken met een stalen pen. Het systeem kan ver
der worden uitgebreid met verlichting rond de zij
ruit die ook aangaat bij contact met water. Zeker
in donkere omstandigheden vergemakkelijkt dit
de oriëntatie in een auto die te water is geraakt.
Er is een proef opgezet met 21 auto's van de
KLPD, al mogen we niet hopen dat deze voertui
gen de komende tijd te water zullen raken.
REGS is in Nederland ontwikkeld door Stork
Innovations, Innobizzer en De Beer Groep. De
bedoeling is dat na de proef de autofabrikanten
het systeem oppakken en in hun voertuigen gaan
aanbieden of liever nog standaard maken. Het sy
steem is makkelijk aan te brengen, ook achteraf.
Als we de statistieken erop naslaan, blijkt dat jaar
lijks 750 voertuigen in Nederland te water raken
waarbij zo'n vijftig mensen door verdrinking om
het leven komt. De helft: overlijdt omdat ze ramen/
portieren niet open krijgen.
Als de winter aanbreekt, het aantal zonuren af
neemt en regen- en sneeuwkansen juist groeien,
wrijft de schadebranche zich in de handen. Dit
is niet zozeer een kwestie van ongezond leedver
maak, maar een realistische kijk op de gevolgen
van de gelukkig veelal blikschadegevallen op hun
bedrijfsvoering. In de winterperiode hebben ze
het traditioneel druk, simpelweg omdat er meer
schades worden gereden.
Waar de verzekeraars bepaald minder blij zijn met
dit soort cijfers, is dit goed nieuws voor de auto-
schadeherstelbranche.
De afgelopen winter lagen de verhoudingen
eens een keer andersom. Ondanks twee weken
strenge vorst in de afgelopen winter is het aan
tal schadegevallen echter met<.14 procent gedaald
ten opzichte van vorig jaar. Er kunnen voor deze
daling verschillende oorzaken worden genoemd.
De winter van 2010/2011 duurde langer dan de
afgelopen winter en verliep met veel meer sneeuw
en gladheid. Verder geeft de FOCWA aan dat au
to's steeds slimmer worden, waardoor schades
worden voorkomen. Denk aan systemen die de
afstand tot de voorganger constant in de gaten
houden en indien nodig een gerichte remingreep
uitvoeren. Bovendien is volgens de organisatie
het schadeherstel eenvoudiger geworden, omdat
er bij de ontwikkeling van nieuwe auto's hier al
rekening mee wordt gehouden. Een andere be
langrijke ontwikkeling is het steeds meer gewoon
worden van winterhanden. Daarmee hebben
auto's op sneeuw en een gladde ondergrond een
kortere remweg en dan is makkelijk te begrijpen
dat daardoor de schadelast omlaag gaat. De enige
groep die niet blij is met deze constatering zijn de
schadebedrijven zelf.