ROB STRATING Lelijke velgen dat is toch geen gezicht? Zonde! Het gevoel datje meer contact met de weg hebt De zomercheck Minder autoschades in de winter Seat-rijder John Langerak is net terug van de Roparun, wanneer ik hem spreek over zijn voorliefde voor verlaagde auto's. Nog enigs zins vermoeid van het drukke weekend en de enorme prestatie die hij geleverd heeft, ver telt hij over zijn hobby's: honden, hardlopen én mooie auto's. Marina Meijers Meliskerke Wanneer John zijn oog laat vallen op een nieu we auto, wordt deze uitsluitend in verlaagde versie aangeschaft. Zoals nu dus met de Seat Altea. Op het eerste gezicht is de auto ook niet direct als Altea herkenbaar; het model is lager en oogt daardoor ook wat breder. "Verlaagd rijdt gewoon een stuk prettiger, ook al gaat het maar om een paar centimeter", aldus John. "Het gevoel dat je meer contact met de weg hebt, vind ik fijn. Ook de auto's die ik hiervoor reed, waren verlaagd: een Suzuki Swift, maar ook een Volkswagenbus. Alles kan verlaagd worden." Naast het verlagen van de Seat zorgen ook de spoilers en bumpers voor een wat sportiever karakter. "Té opvallend, daar houd ik niet van. Het moet wel enigszins bescheiden blijven. Maar bumpers in de kleur van de carrosserie is natuurlijk bijzonder fraai, dat geeft net dat beetje extra." Hoewel John er niet dol op is om te veel in de kijker te lopen, blijft de aparte uitvoering van de Altea niet onopgemerkt. Het gebeurt regelmatig dat passanten zich afvragen 'welk type auto de Seat nu eigenlijk is'. Soms is het onduidelijk of het nu om een Seat Leon of een Seat Altea gaat. Het type staat namelijk bewust niet vermeld op de achterkant van de wagen. "Dat is wel grappig, meestal hebben mensen wel in de gaten dat er iets bijzonders mee is, maar wat dat dan precies is, dat blijft een raadsel. En zo hoort het ook!" Hoewel John Langerak zuinig is op zijn auto en hem netjes onderhoudt, is hij er geen slaaf van, zoals hij het zelf verwoordt. "De auto is wel altijd netjes en schoon, hier in de polder wil er natuurlijk nog wel eens wat modder liggen met al die tractors in de omgeving, dan ziet je auto er niet meer uit. Af en toe door de wasstraat is geen overbodige luxe. En ja, ik heb zowel bij de zomerbanden als bij de winterhanden mooie lichtmetalen velgen. Ik vind het zonde wanneer ik 's winters met lelijke velgen onder de auto rijd, dat is toch geen gezicht? Zonde van zo'n auto!" Pension Elzenoord Zoals gezegd: John is geen slaaf van zijn auto. Daarvoor zijn er genoeg andere belangrijke za ken in zijn leven, zoals uiteraard het gezin, het dierenpension en het hardlopen. Samen met zijn vrouw Ingeborg bestiert John Pension Elzenoord in Meliskerke. Het pension biedt onderdak aan zo'n 75 honden en 25 katten. Het echtpaar heeft er de handen aan vol. "Geweldig wanneer je van je hobby je werk kunt maken. Ik trainde vroeger Kees gaat met zijn vrienden naar een aantal wedstrijden van Oranje in Oekraïne. De rei zen met zijn grote middenklasser van een paar jaar oud. Kees én zijn vrouw hebben de auto nauwelijks voor het werk nodig en rijden zo'n 15.000 ki lometer per jaar. Het leven wordt duurder, dus besluiten ze maar eens een jaartje over te slaan met de grote beurt in de garage. Even achter dc Oost-Poolse stad Lublin scheidt de auto er plotseling mee uit. Van onder de motorkap komen vervaarlijke stoomwolken. Bij nadere inspectie door een vriendelijke Nederlandse vrachtwagenchauf feur blijkt dat één van de waterslangen is ge barsten. In een dorpsgarage horen de mannen dat de motor oververhit is geweest en de kop krom is. Dikke pech! Nog niet. zo lang geleden wees me een mon teur op een gebroken voorvecr, waarschijnlijk ontstaan door te hard rijden over verkeersrem mers. De klant had niets van het euvel gemerkt, hij kwam alleen voor een bandcnwissel. Nog enkele tips Gaat u de bergen in, kijk dan van tevoren in het instructieboekje naar het koppel van uw auto en naar het bijbehorende toerental. Als u gewend bent om in Nederland vroeg op re schakelen, geldt dat niet:in de bergen. Houd de motor altijd in de buurt van het kóp- peltoercntal Om ernstige motorschade te voor komen! Neem altijd een wegenkaart mee van het ge bied waar u heengaat. Al had Rees maar een zomercheck laten doen, dan had de autotechnicus gezien dat de slan gen aan vervanging toe waren en had al die ellende voorkomen kunnen worden. De vakman in de werkplaats controleert bij zo'n zomercheck niet alleen de slangen, maar Prettige vakantie en goede reis! Rob Strating Voorkomen is beter... Had Kees al die ellende kunnen voorkomen? Jawel, door niet te bezuinigen op onderhoud natuurlijk! Het auto-onderhoud mag nooit een sluitpost worden ook de accu, de uitlaat, de banden, de ophan ging, allo vloeisroflén, de airconditioning en de ruitenwisserbladen. Zo'n zomercheck kost u bij wijze van spreken enkele tientjes, maar dan kunt u vervolgens wel met een gerust hart op vakantie! De GPS kan uitvallen en u bent echt niet de eerste die dc ANWB belt met de vraag hoe nu verder. Het is de schrik van veel automobilisten om te water te raken en dan niet te weten wat te doen. De verhalen op de verjaardagsborrel en bij de kof- fieautomaat spreken elkaar te veel tegen. Moet je nou wel of niet wachten tot er alleen nog maar een luchtbel onder het dak over is? En wat te doen met de griezelverhalen over brandweerduikers, die een moderne auto niet meer open zouden kunnen krijgen door al de elektronika aan boord van de hedendaagse auto's. Gelukkig lijkt er licht ana de horizon te zijn. Een nieuw hulpmiddel is het Rescue Escape Guidan ce System (REGS) dat recent door de politie is gepresenteerd. Het bestaat uit een zogenaamde watersensor die bij nat worden pyrotechnische activators aanstuurt die de zijruiten verbrijzelen. Deze zitten aan de onderkant van de ruiten en werken met een stalen pen. Het systeem kan ver der worden uitgebreid met verlichting rond de zij ruit die ook aangaat bij contact met water. Zeker in donkere omstandigheden vergemakkelijkt dit de oriëntatie in een auto die te water is geraakt. Er is een proef opgezet met 21 auto's van de KLPD, al mogen we niet hopen dat deze voertui gen de komende tijd te water zullen raken. REGS is in Nederland ontwikkeld door Stork Innovations, Innobizzer en De Beer Groep. De bedoeling is dat na de proef de autofabrikanten het systeem oppakken en in hun voertuigen gaan aanbieden of liever nog standaard maken. Het sy steem is makkelijk aan te brengen, ook achteraf. Als we de statistieken erop naslaan, blijkt dat jaar lijks 750 voertuigen in Nederland te water raken waarbij zo'n vijftig mensen door verdrinking om het leven komt. De helft: overlijdt omdat ze ramen/ portieren niet open krijgen. Als de winter aanbreekt, het aantal zonuren af neemt en regen- en sneeuwkansen juist groeien, wrijft de schadebranche zich in de handen. Dit is niet zozeer een kwestie van ongezond leedver maak, maar een realistische kijk op de gevolgen van de gelukkig veelal blikschadegevallen op hun bedrijfsvoering. In de winterperiode hebben ze het traditioneel druk, simpelweg omdat er meer schades worden gereden. Waar de verzekeraars bepaald minder blij zijn met dit soort cijfers, is dit goed nieuws voor de auto- schadeherstelbranche. De afgelopen winter lagen de verhoudingen eens een keer andersom. Ondanks twee weken strenge vorst in de afgelopen winter is het aan tal schadegevallen echter met<.14 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Er kunnen voor deze daling verschillende oorzaken worden genoemd. De winter van 2010/2011 duurde langer dan de afgelopen winter en verliep met veel meer sneeuw en gladheid. Verder geeft de FOCWA aan dat au to's steeds slimmer worden, waardoor schades worden voorkomen. Denk aan systemen die de afstand tot de voorganger constant in de gaten houden en indien nodig een gerichte remingreep uitvoeren. Bovendien is volgens de organisatie het schadeherstel eenvoudiger geworden, omdat er bij de ontwikkeling van nieuwe auto's hier al rekening mee wordt gehouden. Een andere be langrijke ontwikkeling is het steeds meer gewoon worden van winterhanden. Daarmee hebben auto's op sneeuw en een gladde ondergrond een kortere remweg en dan is makkelijk te begrijpen dat daardoor de schadelast omlaag gaat. De enige groep die niet blij is met deze constatering zijn de schadebedrijven zelf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 56