'We werden in het begin uitgelachen maar hebben ons woensdag6^12012 bestaansrecht inmiddels meer dan bewezen' II Arjen van der Veen van Fair Transport Veen, die vindt dat een scheep vaartnatie als Nederland hier voor op moet proberen te lopen. „Dit kan uitgroeien tot een fraai staaltje 'Hollands Glorie'. Voor 1 euro per Nederlander kunnen wij onze Eco- liner bouwen, die kan een grote stap richting een commercieel uit te baten schip zijn. Er is op het ge bied van scheepsbouw en zeevaart een slag te winnen door de wereld een schoon vervoersalternatief te bieden." Ook volgens Michiel Katgert, on derzoeksmedewerker scheepsme- chanica aan de Technische Univer siteit Delft, is het wachten op het moment dat de olie zo duur wordt dat de zeilen uit de mottenballen kunnen. Hij ziet nu al wel meer be langstelling voor het onderwerp, zeker bij studenten die oog heb ben voor duurzaamheid. „Er zijn nog wel veel praktische be zwaren op te lossen", zegt Katgert. „Er moet wind zijn, een boot moet wel alle richtingen op kun nen en altijd kunnen varen. Dat kost geld, en wordt pas aantrekke lijk als diesel zó duur wordt dat de investeringen terug te verdienen zijn." Die technische innovaties hebben volgens Katgert grote gevolgen. „Ook voor het personeel aan boord. Dat zal met al die nieuwe techniek om moeten gaan en be ter geschoold moeten worden." Artist's impression van de Ecoliner, waarmee Fair Transport een door braak wil bewerkstelligen. foto Dykstra Naval Architects Het Duitse bedrijf SkySails levert reusachtige vliegers waarmee sche pen brandstof kunnen besparen. Be sturen van de vliegers blijft echter lastig, en ook piloten zijn er niet al tijd blij mee vanwege botsgevaar. Zeevaart 9 Wereldwijd varen er ruim 50.000 schepen: @4.831 containerschepen: vervoe ren de meeste van alle geprodu ceerde goederen en producten. 16.224 vrachtschepen: voor bij voorbeeld gekoelde of speciale la ding, roll on-roll off cargo. 8.687 bulkcarriers: de werkpaar den van de vloot, herkenbaar aan de luiken op het dek. Vervoeren ru we materialen als ijzererts. 13.175 tankers voor ruwe olie, olieproducten en chemicaliën. Lij ken op bulkcarriers maar het dek is bezaaid met pijplijnen en kleppen. 6.597 ferry's, cruiseschepen en speciale schepen zoals ijsbrekers, onderzoeksschepen, kabelleggers of sleepboten. De schepen staan geregistreerd in ruim 150 landen, met meer dan een miljoen zeevarenden. De offi cieren komen veelal uit de wester se wereld of het verre oosten. De bemanning komt vaak uit ontwik kelingslanden. 17 procent van de schepen voert een Panamese vlag: het schip staat dan geregistreerd in Panama omdat dat goedkoper is of om re gels in eigen land te ontlopen. De meeste reders zitten in Grieken land: ruim 16 procent. Er varen 910 schepen onder Ne derlandse vlag. 820 schepen va ren onder een andere vlag maar worden wel via Nederland be heerd. Circa 90 procent van de wereld handel wordt per schip vervoerd. Geladen in 2010 (in miljoen ton): olie 2.752, bulk 2.333, andere dro ge vracht 3.323. Totaal: 8.408 Vrachtvervoer is erg afhankelijk van economische ontwikkelingen. De afgelopen veertig jaar is door de groei in de wereldbevolking en in de economie de hoeveelheid transport over zee verviervoudigd. De scheepvaart stoot ruim 1 mil jard ton COj uit. Dat is circa 3 pro cent van de wereldwijde uitstoot van COj. De internationale Maritie me Organisatie verwacht dat dat cijfer is verdrievoudigd in 2050. Een ander probleem is dat in de scheepvaart gebruik wordt ge maakt van goedkope brandstof die veel vervuilende stoffen be vat. De scheepvaart draagt voor on geveer 7 procent bij aan de wereld wijde zwaveldioxide-emissie (S02) en voor 11 procent van de uitstoot aan stikstofdioxide (N02). 'Hoe duurzaam is een product als je het niet ook duurzaam vervoert?' ten te hulp, stelt Van der Veen. „Naast een zo schoon mogelijke motor hebben we veel betere com municatiemiddelen. Weersatellie- ten geven steeds betere voorspellin gen, ook voor de langere termijn. Daarmee kun je optimaal gebruik maken van de beschikbare wind. En dat brengt rendabele zeilvracht- vaart weer een stap dichterbij." Het draagvlak groeit, stelt Van der die zakte telkens weer in als de olieprijs daalde. Sinds een paar jaar is er brede aandacht voor duurzaamheid en de olieprijs blijft deze keer hoog. Ik denk dan ook dat we voor een doorbraak staan. Dit is niet meer tegen te houden." Zeilen heeft net als windenergie als groot nadeel dat het alleen werkt als het voldoende waait. Ouderwetse zeilschepen die vol in de wind koersen, hangen scheef en dat is met de huidige container vaart ongewenst. Maar dat is met verfijnde computergestuurde ba- lanceersystemen geen probleem meer. De techniek komt op meer fron-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11