'We werden in het begin uitgelachen maar hebben ons woensdag6^12012
bestaansrecht inmiddels meer dan bewezen' II
Arjen van der Veen van Fair Transport
Veen, die vindt dat een scheep
vaartnatie als Nederland hier voor
op moet proberen te lopen. „Dit
kan uitgroeien tot een fraai staaltje
'Hollands Glorie'. Voor 1 euro per
Nederlander kunnen wij onze Eco-
liner bouwen, die kan een grote
stap richting een commercieel uit
te baten schip zijn. Er is op het ge
bied van scheepsbouw en zeevaart
een slag te winnen door de wereld
een schoon vervoersalternatief te
bieden."
Ook volgens Michiel Katgert, on
derzoeksmedewerker scheepsme-
chanica aan de Technische Univer
siteit Delft, is het wachten op het
moment dat de olie zo duur wordt
dat de zeilen uit de mottenballen
kunnen. Hij ziet nu al wel meer be
langstelling voor het onderwerp,
zeker bij studenten die oog heb
ben voor duurzaamheid.
„Er zijn nog wel veel praktische be
zwaren op te lossen", zegt Katgert.
„Er moet wind zijn, een boot
moet wel alle richtingen op kun
nen en altijd kunnen varen. Dat
kost geld, en wordt pas aantrekke
lijk als diesel zó duur wordt dat de
investeringen terug te verdienen
zijn."
Die technische innovaties hebben
volgens Katgert grote gevolgen.
„Ook voor het personeel aan
boord. Dat zal met al die nieuwe
techniek om moeten gaan en be
ter geschoold moeten worden."
Artist's impression van de Ecoliner,
waarmee Fair Transport een door
braak wil bewerkstelligen.
foto Dykstra Naval Architects
Het Duitse bedrijf SkySails levert
reusachtige vliegers waarmee sche
pen brandstof kunnen besparen. Be
sturen van de vliegers blijft echter
lastig, en ook piloten zijn er niet al
tijd blij mee vanwege botsgevaar.
Zeevaart
9 Wereldwijd varen er ruim 50.000
schepen:
@4.831 containerschepen: vervoe
ren de meeste van alle geprodu
ceerde goederen en producten.
16.224 vrachtschepen: voor bij
voorbeeld gekoelde of speciale la
ding, roll on-roll off cargo.
8.687 bulkcarriers: de werkpaar
den van de vloot, herkenbaar aan
de luiken op het dek. Vervoeren ru
we materialen als ijzererts.
13.175 tankers voor ruwe olie,
olieproducten en chemicaliën. Lij
ken op bulkcarriers maar het dek is
bezaaid met pijplijnen en kleppen.
6.597 ferry's, cruiseschepen en
speciale schepen zoals ijsbrekers,
onderzoeksschepen, kabelleggers
of sleepboten.
De schepen staan geregistreerd in
ruim 150 landen, met meer dan
een miljoen zeevarenden. De offi
cieren komen veelal uit de wester
se wereld of het verre oosten. De
bemanning komt vaak uit ontwik
kelingslanden.
17 procent van de schepen voert
een Panamese vlag: het schip
staat dan geregistreerd in Panama
omdat dat goedkoper is of om re
gels in eigen land te ontlopen. De
meeste reders zitten in Grieken
land: ruim 16 procent.
Er varen 910 schepen onder Ne
derlandse vlag. 820 schepen va
ren onder een andere vlag maar
worden wel via Nederland be
heerd.
Circa 90 procent van de wereld
handel wordt per schip vervoerd.
Geladen in 2010 (in miljoen ton):
olie 2.752, bulk 2.333, andere dro
ge vracht 3.323. Totaal: 8.408
Vrachtvervoer is erg afhankelijk
van economische ontwikkelingen.
De afgelopen veertig jaar is door
de groei in de wereldbevolking en
in de economie de hoeveelheid
transport over zee verviervoudigd.
De scheepvaart stoot ruim 1 mil
jard ton COj uit. Dat is circa 3 pro
cent van de wereldwijde uitstoot
van COj. De internationale Maritie
me Organisatie verwacht dat dat
cijfer is verdrievoudigd in 2050.
Een ander probleem is dat in de
scheepvaart gebruik wordt ge
maakt van goedkope brandstof
die veel vervuilende stoffen be
vat. De scheepvaart draagt voor on
geveer 7 procent bij aan de wereld
wijde zwaveldioxide-emissie (S02)
en voor 11 procent van de uitstoot
aan stikstofdioxide (N02).
'Hoe duurzaam is een
product als je het niet
ook duurzaam vervoert?'
ten te hulp, stelt Van der Veen.
„Naast een zo schoon mogelijke
motor hebben we veel betere com
municatiemiddelen. Weersatellie-
ten geven steeds betere voorspellin
gen, ook voor de langere termijn.
Daarmee kun je optimaal gebruik
maken van de beschikbare wind.
En dat brengt rendabele zeilvracht-
vaart weer een stap dichterbij."
Het draagvlak groeit, stelt Van der
die zakte telkens weer in als de
olieprijs daalde. Sinds een paar
jaar is er brede aandacht voor
duurzaamheid en de olieprijs blijft
deze keer hoog. Ik denk dan ook
dat we voor een doorbraak staan.
Dit is niet meer tegen te houden."
Zeilen heeft net als windenergie
als groot nadeel dat het alleen
werkt als het voldoende waait.
Ouderwetse zeilschepen die vol in
de wind koersen, hangen scheef
en dat is met de huidige container
vaart ongewenst. Maar dat is met
verfijnde computergestuurde ba-
lanceersystemen geen probleem
meer.
De techniek komt op meer fron-