Wind in de zeilen iolzeilvrachtvaart Het zeilschip Tres Hombres van de Nederlandse rederij Fair Transport meert vandaag af bij het Scheep vaartmuseum in Amsterdam met chocola en rum uit Grenada. De drie mannen achter Fair Trans port denken dat zeilvrachtvaart de toekomst heeft bij alsmaar stijgende olieprijzen. Reders wachten af, studenten maritieme techniek in Delft zijn enthousiast. woensdag 6 juni 2012 Zeilvrachtschip Tres Hombres van rederij Fair Transport uit Den Helder is met 3 ton biologische chocola (24.000 repen) en rum vanuit Grenada naar Amsterdam gekoerst en gaat daar vandaag voor anker bij het Scheepvaart museum. En passant werd een partij thee van de Azoren meegenomen en eigen Tres Hombres-rum uit de Dominicaanse Republiek. De reis duurde acht maanden, waarin tal van havens rond de Atlantische oceaan werden aangedaan om te laden, te lossen en vooral ook om de aan dacht te vestigen op de mogelijkheden van moderne zeilkoopvaardij. De Tres Hombres is tot 10 juni bij het Scheepvaartmuseum te bezoeken. foto Hajo Olij door Joep Trommelen De Tres Hombres, die vandaag af meert bij het Scheepvaartmu seum, is het boeg beeld van de Stichting Atlantis Zeilende Han delsvaart. Met die stichting willen de 'drie mannen', Arjen van der Veen, Andreas Lackner en Jorne Langelaan, de comeback van het zeilschip als vrachtvervoerder be spoedigen. Het schip, in feite een ouderwetse schoener, dient vooral om de aan dacht te trekken. Maar het volgen de project van de drie mannen is de Ecoliner, een supermodern hy bride zeilschip met hulpmotor. „Wij willen mensen tonen dat er een CO,-arm alternatief is voor de zeevaart", zegt Arjen van der Veen. „Een alternatief dat weer rendabel wordt nu sprake lijkt van blijvend torenhoge olieprijzen. Maar dan moeten we wel nü gro te, moderne zeilschepen gaan ont wikkelen en bouwen. Anders kan het weieens te duur worden om ze te bouwen, want ook voor staal- productie is steeds duurdere olie nodig. Als we tegen 2030 geen al ternatieven hebben voor fossiele brandstoffen, is het gewoon einde economie." Maar woordvoerder Fred van Zeijl van de Koninklijke vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) noemt zeilvaart 'een gepasseerd station'. „Het is in ieder geval geen issue in de rederswereld. Maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen. Reders zijn wel bezig met allerlei mooie innovaties, op het gebied van motortechniek en rompvorm bijvoorbeeld. De enige zeegaande zeilschepen die wij kennen zijn de schepen waarop studenten hun opleiding krijgen en de kneepjes van het varen leren." Vanuit Engeland vaart een soortge lijk klein vrachtschip als de Tres Hombres. Op de Stille Oceaan vaart de Kwai, een motorvracht schip met extra zeilkracht. Het SkysaiTproject wil schepen ont wikkelen die door 'vliegers' wor den voortgetrokken. En dan is er nog E-ship 1 van de Duitse wind turbinebouwer Enercon, een schip dat zelf door windturbines en die selmotoren wordt aangedreven. Van Zeijl van de redersvereniging kent de experimenten met de vlie gers als hulpkrachtbron. „Om brandstof te besparen, maar zeilen als hoofdkrachtbron komt bij ons nooit ter sprake." De KVNR houdt zich wél bezig met andere duurzaamheidsonder- werpen: CO,-reductie met moder nere motoren, recycling van scheepswrakken, asbest, de intro ductie van schonere maar dure laagzwavelige brandstof. Van der Veen: „Wij zijn pioniers, creëren langzaam een markt. We zijn van het 'niet zeiken maar doen'. Je moet doorzetten en sterk zijn, je niet altijd iets aantrekken van wat mensen zeggen. De Tres Hombres vaart nu drie jaar en we zijn al drie keer de Atlantische oceaan rond geweest. We werden in het begin uitgelachen maar heb ben ons bestaansrecht inmiddels meer dan bewezen." Volgens hem betekent duurzaam transporteren en consumeren vooral lokale producten gebrui ken. Géén transport is immers het duurzaamst. „Maar cacao en koffie moet je nu eenmaal van ver halen. Hoe duurzaam is een product als je het niet ook duurzaam ver voert?" De technologische ontwikkelin gen bieden hulp. Oud-astronaut Wubbo Ockels baarde enkele jaren geleden opzien met zijn 'eco-jacht' de Ecolution. Een zeilschip dat met onderwaterpropellors stroom kon opwekken die in accu's werd opge slagen. Van der Veen: „Zijn schip is duur der maar wij doen hetzelfde met zonne- en windenergie en schroef- generators." Ideeën voor moderne zeilschepen bestaan al tientallen jaren. „Iedere keer als er weer een oliecrisis is, komt er weer aandacht voor. Maar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10