Wind in
de zeilen
iolzeilvrachtvaart
Het zeilschip Tres Hombres van de
Nederlandse rederij Fair Transport
meert vandaag af bij het Scheep
vaartmuseum in Amsterdam met
chocola en rum uit Grenada.
De drie mannen achter Fair Trans
port denken dat zeilvrachtvaart de
toekomst heeft bij alsmaar stijgende
olieprijzen. Reders wachten af,
studenten maritieme techniek in
Delft zijn enthousiast.
woensdag 6 juni 2012
Zeilvrachtschip Tres Hombres van rederij Fair Transport uit Den Helder is
met 3 ton biologische chocola (24.000 repen) en rum vanuit Grenada naar
Amsterdam gekoerst en gaat daar vandaag voor anker bij het Scheepvaart
museum. En passant werd een partij thee van de Azoren meegenomen en
eigen Tres Hombres-rum uit de Dominicaanse Republiek.
De reis duurde acht maanden, waarin tal van havens rond de Atlantische
oceaan werden aangedaan om te laden, te lossen en vooral ook om de aan
dacht te vestigen op de mogelijkheden van moderne zeilkoopvaardij. De
Tres Hombres is tot 10 juni bij het Scheepvaartmuseum te bezoeken.
foto Hajo Olij
door Joep Trommelen
De Tres Hombres,
die vandaag af
meert bij het
Scheepvaartmu
seum, is het boeg
beeld van de
Stichting Atlantis Zeilende Han
delsvaart. Met die stichting willen
de 'drie mannen', Arjen van der
Veen, Andreas Lackner en Jorne
Langelaan, de comeback van het
zeilschip als vrachtvervoerder be
spoedigen.
Het schip, in feite een ouderwetse
schoener, dient vooral om de aan
dacht te trekken. Maar het volgen
de project van de drie mannen is
de Ecoliner, een supermodern hy
bride zeilschip met hulpmotor.
„Wij willen mensen tonen dat er
een CO,-arm alternatief is voor de
zeevaart", zegt Arjen van der
Veen. „Een alternatief dat weer
rendabel wordt nu sprake lijkt van
blijvend torenhoge olieprijzen.
Maar dan moeten we wel nü gro
te, moderne zeilschepen gaan ont
wikkelen en bouwen. Anders kan
het weieens te duur worden om ze
te bouwen, want ook voor staal-
productie is steeds duurdere olie
nodig. Als we tegen 2030 geen al
ternatieven hebben voor fossiele
brandstoffen, is het gewoon einde
economie."
Maar woordvoerder Fred van Zeijl
van de Koninklijke vereniging van
Nederlandse Reders (KVNR)
noemt zeilvaart 'een gepasseerd
station'. „Het is in ieder geval geen
issue in de rederswereld. Maar wat
niet is, kan natuurlijk nog komen.
Reders zijn wel bezig met allerlei
mooie innovaties, op het gebied
van motortechniek en rompvorm
bijvoorbeeld. De enige zeegaande
zeilschepen die wij kennen zijn de
schepen waarop studenten hun
opleiding krijgen en de kneepjes
van het varen leren."
Vanuit Engeland vaart een soortge
lijk klein vrachtschip als de Tres
Hombres. Op de Stille Oceaan
vaart de Kwai, een motorvracht
schip met extra zeilkracht. Het
SkysaiTproject wil schepen ont
wikkelen die door 'vliegers' wor
den voortgetrokken. En dan is er
nog E-ship 1 van de Duitse wind
turbinebouwer Enercon, een schip
dat zelf door windturbines en die
selmotoren wordt aangedreven.
Van Zeijl van de redersvereniging
kent de experimenten met de vlie
gers als hulpkrachtbron. „Om
brandstof te besparen, maar zeilen
als hoofdkrachtbron komt bij ons
nooit ter sprake."
De KVNR houdt zich wél bezig
met andere duurzaamheidsonder-
werpen: CO,-reductie met moder
nere motoren, recycling van
scheepswrakken, asbest, de intro
ductie van schonere maar dure
laagzwavelige brandstof.
Van der Veen: „Wij zijn pioniers,
creëren langzaam een markt. We
zijn van het 'niet zeiken maar
doen'. Je moet doorzetten en sterk
zijn, je niet altijd iets aantrekken
van wat mensen zeggen. De Tres
Hombres vaart nu drie jaar en we
zijn al drie keer de Atlantische
oceaan rond geweest. We werden
in het begin uitgelachen maar heb
ben ons bestaansrecht inmiddels
meer dan bewezen."
Volgens hem betekent duurzaam
transporteren en consumeren
vooral lokale producten gebrui
ken. Géén transport is immers het
duurzaamst. „Maar cacao en koffie
moet je nu eenmaal van ver halen.
Hoe duurzaam is een product als
je het niet ook duurzaam ver
voert?"
De technologische ontwikkelin
gen bieden hulp. Oud-astronaut
Wubbo Ockels baarde enkele jaren
geleden opzien met zijn 'eco-jacht'
de Ecolution. Een zeilschip dat met
onderwaterpropellors stroom kon
opwekken die in accu's werd opge
slagen.
Van der Veen: „Zijn schip is duur
der maar wij doen hetzelfde met
zonne- en windenergie en schroef-
generators."
Ideeën voor moderne zeilschepen
bestaan al tientallen jaren. „Iedere
keer als er weer een oliecrisis is,
komt er weer aandacht voor. Maar