speelstad van Oranje sport 127 .i.tstialnul donninngeiick ogen en lijkt een lieve jongen' dinsdag 5 juni 2012 Volgens Gay.nl is Ibrahim Afellay Oranjes mooiste foto's Corné Sparidaens leggen, kijken, overleggen nog eens. Op zeker moment vraagt de grenswacht wat de datum van de tenaamstelling van de auto is. Koortsachtig denken we na en noemen we op de gok de goeie dag. Het blijkt een controlevraag om te checken dat de we rechtma tig in de wagen rijden. We mogen door. Aan de Oekraïense kant van de grens leveren de papieren hele maal hoofdbrekens op. De dou aniers spreken hier geen woord over de grens. De letters van het al fabet zijn hen volslagen onbekend. Cyrillisch is het enige wat ze be heersen. Verhit zoeken ze naar te kens op beide documenten die overeen stemmen. Als de vrouw 'ze niet kan vinden, begint ze in ons volslagen onbekende taal te schreeuwen. Er word iemand bijge haald. De maag draait ons om. 'Nee' schuddend kijken ze dan weer naar het kentekenbewijs, dan weer naar het paspoort en dan weer in de computer. Dat gaat een kwartier zo door, waarna ze uiteindelijk diep zuchtend en met een wegwerpgebaar ons de toe gang tot Oekraïne verschaffen. We zijn dan 3,5 uur verder, op zich een meevaller. Het had nog sneller gekund als we van de leasemaat schappij een verklaring mee had den genomen dat we de auto recht matig besturen, Een tip voor eenie der die ons achterna gaat. In het donker bereiken we Lviv, ook wel Lemberg op zijn Neder lands, een stad waar de tramrails nog dertig centimeter boven de weg uitsteken en waar de weg zo schots en scheefis dat drempels volstrekt overbodig zijn. Het is er even speuren naar het hotel, de straatnamen zijn er uitsluitend in cyrillisch aangegeven en onze navi gatie werkt allang niet meer, die heeft het in Polen al opgegeven. Neem vooral een goede kaart mee met de plaatsnamen zowel in het alfabet als in cyrillisch schrift erop geschreven. En zorg voor heldere routebeschrijvingen naar het ho tel. Voor een paar tientjes overnach ten we op Oekraïens viersterrenni- veau - in Nederland zou het met twee sterretjes wel klaar zijn. Voor we weer in de auto stappen stelt de goed Engels sprekende re ceptionist ons een prima weg in het vooruitzicht. „Maar dat is al leen maar voor de bühne", doet hij zijn beklag op de vraag wat het EK voetbal voor hem en zijn land betekent. „Die nieuwe snelweg is alleen aangelegd om tijdens het EK goede sier te maken naar het buitenland. Wijk er niet vanaf, want dan kom je in het échte Oek raïne, de rimboe. Het gaat alleen maar slechter in dit land. Wat het EK voor ons betekent? Niets, het brengt ons, het volk, helemaal niets." Een beetje teneergeslagen begin nen we aan het laatste traject van de heenreis, de 1020 kilometer richting Kiev en Charkov. Over de weg heeft de receptionist niets te veel gezegd. Tot aan de drie mil joen inwoners tellende hoofdstad valt het honderd procent mee. Na Kiev is het wel even doorbijten. De laatste 450 kilometer is het echt hobbelen. De snelweg is hier nog niet klaar. Hoe verder we naar het oosten ko men, hoe goedkoper de benzine wordt. Betalen we in Polen nog 1,50 euro voor een litertje Euro95, in Oekraïne is het nog maar 0,95 eurocent. Voor de kosten hoeven potentiële EK-gangers het dus niet te laten. Let er wel op dat betalen met pasjes bij lang niet alle tanksta tions in de Oekraïne tot de moge lijkheden behoort. Gaandeweg de reis verandert het landschap. De Oekraïne is groten deels vlak, hier en daar licht glooiend. De omgeving heeft wei nig kleur. Het is er veelal dor. Paar den trekken er nog een ploeg voort over dooie akkers. Pannenda ken hebben plaatsgemaakt voor golfplaten. Koeien, schapen en kip pen scharrelen vrij rond de huis jes. Uitstappen moeten we als we door de politie worden aangehou den. Het gebeurt ons twee keer. Een keer om onduidelijke redenen na het verlaten van een rotonde. De brigadier kan ons niet duide lijk maken wat we fout hebben ge daan. De andere keer is het vanwe ge een snelheidsovertreding, de po litieman laat ons althans zijn laser- gun zien met het getal 87 erop. Het probleem in de Oekraïne is dat het verschil tussen binnen en buiten de bebouwde kom vaak moeilijk te ontwaren is. Binnen de bebouwde kom geldt maximaal 60 kilometer per uur, erbuiten 90. Bij beide aanhoudingen hanteren we licht zenuwachtig de methode van 'van de domme houden en protokoll roepen'. Het werkt. Twee keer krijgen we in volstrekt onverstaanbare bewoordingen ste vig de wind van voren, maar kun nen we na een paar minuten door rijden zonder de portemonnee te hoeven trekken. Zo bereiken we eigenlijk vrij pro bleemloos Charkov, een fraaie stad met hartelijke mensen en prachti ge vrouwen die zich veelal voortbe wegen op messcherpe stilettohak ken. We huren een appartement via www.kharkov-apartment.com, een bedrijfje met Engelssprekend personeel dat onderkomens van privé-eigenaren aan toeristen ver huurt. Voor 120 dollar zitten we met twee man drie nachten in een superdeluxe onderkomen met ja cuzzi in hartje centrum. De prijzen gaan richting EK wel wat omhoog, zegt de verhuurster. Reken op drie, vier keer het nor male bedrag, maar er zijn nog ap partementen beschikbaar en wij vinden de vergoeding acceptabel. Het is een mooie manier om voor een toch nog schappelijke prijs de peperdure hotels en de al even du re oranjecamping het nakijken te geven. De terugweg verloopt net zo glad jes als de heenweg. Opnieuw heb ben we 3,5 uur werk bij de grens post, lopen we tegen dezelfde pro blemen aan met de autopapieren, maar worden we na wat onver staanbare woorden doorgelaten. Met twee chauffeurs is Chark- ov-Nederland in twee dagen pri ma te doen, zo luidt onze conclu sie. foto's Corné Sparidaens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 29