De lange weg naar Charkov, 2.61 sport dinsdag 5 juni 2012 Verslaggever Willem Plomp en fotograaf Corné Sparidaens togen met de auto naar Charkov. William Pomp en Corné Sparidaens plaveiden de weg voor een smetteloze au- toreis naar speelstad Chark ov. Zij reden de vijfduizend kilometer op en neer. door William Pomp Horrorverhalen horen we genoeg als we in kleine kring bekendma ken het erop te zullen wagen: met de auto naar Charkov, speelstad van Oranje. Waarom niet, denken we bij onszelf. Het. klinkt ver weg, het oosten van Oekraïne, een stad maar veertig ki lometer van de Russische grens. Het aantal kilometers boezemt ook wel ontzag in, volgens de kort ste route 2398. Maar reden we in 2004 ook niet massaal naar Lissa bon voor Nederland-Portugal? Het stikte er van de gele kentekens destijds, inclusief het onze. En met 2365 kilometer was het bijna net zo ver. „Ja", laten we ons aanleunen door iemand die argwanend onze plan nen aanhoort. „Maar qua wegen is het niet te vergelijken. In Oekraïne zitten gaten in de weg waar je met auto en al in kunt verdwijnen, als er al een weg ligt." Zo gaat het maar door. Welke zelf benoemde Oostblokdeskundige we ook spreken, het ene verhaal is nog afschrikwekkender dan het an dere. Zo is er een man die een tijd een vriendin heeft gehad in Kiev, een kleine 500 kilometer ten wes ten van Charkov. Regelmatig zocht hij haar op met eigen auto. In geu ren en kleuren vertelt hij dat hij op één rit 23 keer werd aangehou den door corrupte agenten. Meest al betichtten ze hem van te hard rijden. „Gelukkig is het snel op te lossen met die gasten", doet hij een tip aan de hand. „Rol gewoon discreet een briefje van 100 hryv- nia in je rijbewijs. Dat is ongeveer een tientje in euro's." Ook over de grensovergang Po len-Oekraïne vice versa doen de wildste verhalen de ronde. Meest al gaat het daarbij over de wachttij den. Die kunnen hoog oplopen, hebben we al snel in de gaten. Ze ven of acht uur schijnt volstrekt normaal te zijn. We besluiten het avontuur aan te gaan. Iemand moet tenslotte de weg plaveien voor het legioen als het straks de kriebels krijgt en mas saal wil uitrukken naar Charkov, Oranje achterna. We besluiten tien dagen uit te trekken voor de reis, inclusief een verblijf van vier dagen in de speelstad zelf om de thuisbasis van het Nederlands elf tal te verkennen. Heen nemen we de tijd en volgen we de toeristische route via Ber lijn, Krakau, Lviv en Kiev. Terug gaan we voor de snelle overtocht, die volgens onze berekeningen in twee dagen te doen moet zijn. Dan gaat het via Kiev, Rivne, Lu blin, Lodz, Poznan, Berlijn en zo weer naar huis. Het blijkt een reis in een tijdmachi ne: hoe oostelijker we komen, hoe sneller we terugreizen richting ja ren zestig. Razen de eerste ander halve dag de Porsches ons nog met een rotgang aan alle kanten voor bij, naarmate er meer kilometers op de teller verschijnen zijn het steeds vaker paard en wagen die de aandacht trekken. De eerste dag doen we het nog rus tig aan met een overnachting in Berlijn. De volgende dag luidt de bestemming Krakau. Berlijn en de Poolse studentenstad liggen 594 ki lometer uit elkaar. Het gladde as falt verandert bij het binnengaan van Polen wel op slag in een ribbe- lig stuk gatenkaas. Zeventig is er absoluut het maximum. Vertwij feld kijken we elkaar aan. Maar na 30 kilometer in een staafmixer te hebben gezeten, verandert de on dergrond op slag en strekt zich een biljartlaken voor ons uit. De reis verloopt letterlijk en figuurlijk gladjes, mooi op tijd zijn we in Krakau. „Vooral de laatste twee jaar is het heel snel gegaan met ons wegennet", horen we later van Arek Radomski, de profvoetballer die we nog kennen van onder meer Heerenveen. De Pool staat nu bij Cracovia onder contract. „Nog niet alles is klaar, zoals dat stukje bij de grens, maar het EK heeft ons land wel echt een boost gegeven op het gebied van infra structuur." Slapen doen we in het poepsjieke Sheraton Hotel, waar ook het Ne derlands elftal de meeste nachten door zal brengen. Een kamer kost er ongeveer 250 euro. We ontdek ken dat het onze jongens aan niets zal ontbreken. Op aanraden van Radomski brengen we 's avonds een bezoek aan het plein Rynek Glowny. We ontmoeten er de be loofde sfeer en gezelligheid. Rond om leuke terrasjes en goed eten. De volgende dag besluiten we dat we tot Lviv willen komen. Met 329 kilometer is het opnieuw voorzich tig geraamd, maar de gevreesde grensovergang (bij Przemysl), waar we de EU zullen verlaten, zit in het parcours en na Krakau gaat het ook in Polen niet zo snel meer. De lange, lange rij vrachtwagens bij de grensovergang begint al vele kilometers voor de slagboom. Eerst sluiten we achteraan, maar al snel hebben we door dat we mét onze auto er gewoon voorbij moe ten knallen. Dat is maar goed ook, het lijkt erop dat de vrachtwagens er dagen voor uit moeten trekken voordat ze de grens zijn gepas seerd. Even verderop blijkt dat we als EU-ingezetenen ook nog de rij Lada's van de inwoners van de Oekraïne voorbij mogen. Dat schiet mooi op. Als we eindelijk in de goede rij staan, een kwestie van zo lang mogelijk links aanhouden, scheiden acht auto's ons van de Poolse poort. Weer een horrorverhaal ontze nuwt, lijkt het. Maar acht auto's nemen al gauw een uurtje in be slag. Als we aan de beurt zijn, moe ten we paspoorten en autopapie ren overleggen. Met de laatste do cumenten ontstaat een probleem pje. De wagen staat op naam van de leasemaatschappij, wat niet cor respondeert met de gegevens in het paspoort. De douaniers over- Het Metalist Stadion in Charkov waar het Nederlands elftal zijn poulewedstrijden speelt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 28