II Het is vijftig jaar geleden dat Mick Jagger, Keith Richards en Brian Jones de - Rolling Stones oprichtten. Hoe relevant is de moeder aller rockbands anno 2012 nog? 'The Stones zijn meer een uitje geworden voor BN'ers of businessclubs om relaties te onderhouden' dinsdag 5 juni 2012 door Joost de Foei beeldbewerking Mark Reijntjens Stelling c- The Stones bestaan alleen nog maar om geld te verdienen LEO BLOKHUIS „The Stones worden weggezet als geldkloppers omdat ze lang door gaan. Onterecht. Er komt nog veel publiek op ze af. Ik verzet me erte gen dat bandleden vanwege hun leeftijd of geld niet meer zouden mogen optreden. Voor hun pen sioen hoeven The Stones het niet meer te doen. Maar laat ze lekker genieten. Dat geldt trouwens ook voor oud-Beatle Paul McCartney. Zijn laatste plaat was echt heel slecht, maar laat hem lekker croo nen als hij denkt dat-ie dat kan." AD VISSER „Daar klopt niets van. Het verve lende van tegenwoordig is dat in de kunst, maar eigenlijk overal geldt: money talks. Ik vind het een hele prestatie dat The Stones het al vijftig jaar volhouden, terwijl veel mensen geld aan ze wilden verdie nen. Dan had je van die managers die zeiden: 'Kom jongens: maak nog eens een nieuwe Satisfaction, dat wil het publiek. Als bands te veel doen wat anderen zeggen en waar ze zelf niet achterstaan, dan verwordt hun muziek vanzelf tot pulp of pap. Dat is The Stones nooit overkomen. En geloof me: er is in de muziekwereld heel veel pulp en pap." JAN DONKERS „Voor het geld hoeven de bandle den echt niet door te gaan. Ze gaan door omdat ze weten dat ze deel uitmaken van iets dat veel gro ter is dan het individu. Als solist zijn ze nergens. Ik geloof niet dat The Stones geen afscheid kunnen nemen omdat ze het zo leuk vin den met elkaar. Als ik de biografie lees van Keith Richards en lees wat hij zegt over Jagger, dan kan ik me niet indenken dat ze het sa men zo leuk hebben als ze weer de studio in gaan." The Stones hebben al dertig jaar muzikaal niets meer toegevoegd toe. Ik heb ze een paar keer mogen interviewen en was er al bij tij dens het legendarisch korte con cert in 1964 in Scheveningen toen de boel werd afgebroken." JAN DONKERS „Ik beaam niet dat The Stones al dertig jaar helemaal niets toevoe gen. Op iedere plaat die sindsdien verschenen is, staan altijd wel een, twee of meer nummers waarvan je denkt: 'goh dat is lekker. Die jon gens hebben weer goed en creatief bij elkaar gezeten'. Vroeger, zeg maar de eerste vijf platen, waren van begin tot het eind een sensa tie. Maar ook Exile on Main Street. Ik moet toegeven dat ik nog alle nieuwe platen koop. Ik krijg vaak te horen: 'Jan, jij bent toch kenner van de Amerikaanse muziek', maar The Beatles en The Stones maken Amerikaanse muziek. In het begin waren zij frisse Engelse bands die aan de haal gingen met Amerikaans muzikaal erfgoed. Sommige critici noemden dat ste len, maar BB King zei het ooit mooi: „Het was inderdaad diefstal, maar thank you very much." Zon der The Stones of The Beatles was hij mogelijk in de vergetelheid ge raakt. Nu werd een jong en, be langrijker, blank publiek aange boord." Jan Donkers LEO BLOKHUIS „Dat klopt natuurlijk misschien ook wel een beetje. Hun laatste platen waren niet de beste en niet meer superrelevant. Maar met zo'n stelling ga je ervan uit dat mu zikanten zich altijd moeten ver nieuwen. Laat de vernieuwing lek ker over aan nieuwe bandjes. Je kunt als band ook niet altijd voor oplopen. The Stones waren ooit de frontlinie van bands die in de rock 'n roll voor pure opwinding zorgden. Voor puur plezier. Ze heb ben geweldige composities op hun naam staan. Ik heb Charlie Watts en Ron Wood ooit geïnterviewd. Dat heeft diepe indruk gemaakt. Toen zanger Daniël Lohues hoor de dat ik die twee zou interviewen zei hij: als Charlie Watts er niet bij was geweest, was The Stones een gewoon rockbandje gebleven. Ik vond dat een mooie gedachte." AD VISSER „The Stones hebben ieder num mer al duizend keer gespeeld en toch houden ze het interessant. Ze hebben zich steeds ontwikkeld en hun eigen stijl behouden. Dat is heel knap. Veel fans zeggen dat ze vernieuwing willen, maar zijn doodsbang als een band een keer wat anders probeert. The Stones voegen wel degelijk nog altijd wat Ad Visser (1947) is de man die van 1970 tot 1985 voor de AVRO het tv-programma Toppop presenteerde, indertijd hét tv-podium voor pophits in Nederland. Hij was en is zelf ook actief als muzikant. Stelling LJ The Beatles waren beter LEO BLOKHUIS „Ik word gezien als Beatlesjongen, maar ik heb het geluk dat ik van een generatie ben die niet hoefde te kiezen tussen The Beatles en The Stones. Maar als je eerlijk naar de geschiedenis kijkt, dan hebben The Beatles meer revoluties te weeggebracht en grenzen verlegd. Technisch ook. Tussen 1963 en 1971 hebben The Beades een grote re ontwikkeling doorgemaakt dan The Stones, maar ik geloof dat de piek van die laatste band toen nog moest komen. The Beades waren in het begin toch een beetje de ide ale schoonzonen die hooguit on deugend waren. The Stones heb ben zichzelf bewust steviger in de markt gezet." AD VISSER „Ook zo'n nondiscussie. Ik was van beide. The Beatles waren lie ver, salonfahiger destijds. The Sto nes en The Beatles waren ook echt niet de eerste bands die met dit soort muziek kwamen. Er waren tal van bands die destijds allemaal toerden door dezelfde clubs in En geland. Maar The Stones waren wel het meest fel en sociaal het meest uitgesproken." JAN DONKERS „Ik was voor allebei. De ene keer meer voor The Stones en de vol gende keer voor The Beatles. Maar eigenlijk was ik meer van The Kinks. Ach, je bent jong en wilt een andere mening. Ik heb les gegeven in Californië en als je aan die kids van 20, 21 jaar daar vroeg over muziek van de ja ren zestig, hadden ze het alleen maar over The Beatles en Jimi Hen- drix. Niet over The Stones, zelfs niet over The Beach Boys. Ik be grijp wel waarom het repertoire van The Beatles nog altijd meer aanspreekt bij de jeugd. Ze zijn misschien wel op tijd gestopt. Want stel dat The Beatles anno 2012 zouden klinken als McCart ney nu doet, dan zouden we ons nu allemaal afvragen: zijn ze niet veel te lang doorgegaan?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11