Sutherland gooit roer om 27media TERUGGESPOELD Grease Zaterdag 2 juni 2012 Zet Kiefer Sutherland een baseballcap op en je loopt hem op straat voorbij. De Brits/Canadese ac teur Kiefer Suther land (1966) heeft geen greintje gla mour om zich heen hangen. De man die aantreedt in de lobby van het luxueuze hotel, heeft een don kerblauw, goed gesneden pak aan, is kleiner dan je verwacht en houdt duidelijk niet van veel ge doe. De toch al nerveuze pr-dame wordt doeltreffend de kamer uitge werkt en Sutherland gaat er eens goed voor zitten. De acteur maakt een rondje Euro pa, ter promotie van de nieuwe tv-serie Touch. Hoewel de man die bijna tien jaar lang gestalte gaf aan Jack Bauer, de onverschrokken held uit de successerie 24, na het stoppen daarvan overtuigend ver klaarde voorlopig 'beslist' geen tele visie meer te willen doen. Suther land vierde zijn herwonnen artis tieke vrijheid op Broadway, waar hij in het toneelstuk That cham pionship season te zien was, met on der anderen Chris - Mr. Big - Noth en Jason Patric. Maar met theater valt in de VS geen droog brood te verdienen. En de door Sutherland zo begeerde bioscoopversie komt ook maar niet van de grond. Daar bij is juist hij degene die bewees dat je niet alleen via bioscoopfilms een A-ster kunt worden. Dus toen het tv-aanbod 'dat je niet kunt wei geren' passeerde, hoefde hij ook weer niet echt lang na te denken. Sutherland: „Aanvankelijk liet ik in derdaad weten dat ik er niet klaar voor was een tv-script in te zien. Ik had tijd nodig om Jack Bauer uit mijn systeem te werken. Mijn agent bleef echter aandringen. En op pagina 30 van het bewuste script wist ik: Dit is andere koek, dit is bijzonder. En voor ik het wist, had ik ja gezegd." Eerlijk is eerlijk, Touch - in Neder land vanaf augustus bij FoxLife te zien - is echt een bijzondere reeks. De schrijver werd volgens de ac teur geinspireerd door een Chinese fabel, De rode draad. Die draad is volgens dat verhaal losjes gedra peerd rond de enkels van alle men sen met wie we in ons leven in contact komen. „Er zijn miljoenen rode draden. Ik denk dat we meer met elkaar zijn verbonden dan we zelf denken." Waarna Kiefer Sutherland begint aan een omslachtig verhaal over een gnoe en een bij. „Een gnoe in de Serengeti wordt gestoken door een bij. Hij springt op, schrikt de kudde op. Die begint te rennen. Een stofwolk ontstaat. Die stijgt op in de atmosfeer, zweeft over Afrika en Europa, wordt geraakt door een lagedrukgebied, ontwik kelt zich tot een enorme storm, een prkaan die de Atlantische Oceaan oversteekt, de kust bij New York raakt en daar vijf mensen het leven kost. Kort gezegd: Touch on derzoekt al die stappen die men senlevens met elkaar verbinden. Je hebt invloed op jouw leven en op dat van anderen, elk moment van de dag, bij alles wat je doet." Het spirituele tintje aan de serie "spreekt hem erg aan, bezweert Sutherland. „Plet dwong me na te. denken over de relatie met mijn ei gen kind, mijn eigen vader." Sutherland, kind van gescheiden ouders, heeft het natuurlijk over ac teur Donald Sutherland die hij in zijn jeugd vrijwel nooit zag, omdat zijn vader altijd werkte. „Ik begrijp hem nu veel beter dan toen ik een puber was. In feite doe. ik nu hetzelfde als hij toen. Het mooie aan ouderschap is dat je er aan vastzit tot je laatste dag op aar de. Wat dat betreft, hoop ik nog even te kunnen gaan." Q Touch is vanaf augustus in Neder land te zien bij Fox Life. mi Reageren? - redactie.media@wegener.nl Hij werd wereldberoemd als de man die elk tv-seizoen de wereld van de ondergang wist te redden. Maar Jack Bauer uit successerie 24 is niet meer. Acteur Kiefer Sutherland verkoos een geheel andere rol. „Een switch van 180 graden, om precies te zijn." door Monique Brandt Kiefer Sutherland en David Gray in de nieuwe tv-serie Touch. Dankzij goede recensies en dito kijkcijfers is in de VS het tweede seizoen inmiddels al besteld. Touch volgt Martin Bohm (Suther land), een alleenstaande vader die moeilijk kan communiceren met zijn doofstomme en autistische zoon Jake (David Mazouz). De voormalige journalist is zijn werk kwijt omdat hij dat niet kon combi neren met de zorg voor zijn zoon. Door een toevalligheid ontdekt Martin op een goede dag dat zijn zoon, altijd volledig in zichzelf ge keerd in de weer met cijfers en mo bieltjes, in staat is aan de hand van die nummers gebeurtenissen te voorspellen. Is Martjn Bohm sterk genoeg om de herinnering aan Jack Bauer om zeep te helpen? „Nee, absoluut niet", grijnst Kiefer Sutherland. „Hun levens en hun karakters lopen mijlenver uit el kaar. Dat was voor mij ook de aan trekkingskracht, na al die jaren Jack Bauer is deze rol een uitda ging. Jack Bauer hield zijn emoties binnenboord, Martin Bohm loopt er van over. Niet dat hij geen sterke vent is, maar hij is tegelijkertijd zeer "gevoelig. Alles wat hij in het le ven wil, is een goede, normale band met zijn zoon, hoewel hij weet dat dat er niet in zit. Ik heb foto Fox/GPD qua personage een switch van 180 graden gemaakt." Ter voorbereiding op Touch trok Sutherland een tijdje op met ouders van gehandicapte kinderen. „Ouders die elke dag voor hen klaar staan. Met hetzelfde enthou siasme, dezelfde power en liefde. Dat vereist een ongelooflijke kracht en moed van die mensen. Die kracht is ook de basislaag waar mee ik het eerste fundament voor Martins karakter bouwde. Op dat moment realiseerde ik me ook dat Martin meer gemeen heeft met Jack dan ik aanvankelijk dacht. Ze delen een sterk moreel besef." In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Dk was een tijdje geleden in Chicago in een bioscoop tjokvol huisvrouwen en homo's. Met beide groepen heb ik één ding gemeen: 'Grease'-liefde. Dus zong ik luidkeels mee bij de 'Grease sing along movie'. Fout? Zal best, maar het wérkt be ter tegen een depressie dan prozac. Ruim dertig jaar eerder zag ik 'Grease' voor het eerst, tijdens een verjaardagsfeestje. Twee rijen 9-jarigen zagen voor het eerst dat je op de achterbank van een auto ook iets an ders kan doen dan je broertje of zusje klie ren. Een jaar eerder mocht ik van mijn ouders niet naar 'Saturday night fever', door Svar Hoekstra maar 'Grease' pakten ze me niet af Ik loog dat we voor het feestje naar 'De vier vuis ten hebben de tropenkolder' gingen. Min der schadelijk voor de jeugdige geest dan teenagers die elkaar bezwangerden in een Cadillac. Toch was die vrijscène in de auto het enige echt pikante moment in 'Grease' dat van knulligheid aan elkaar hangt. De hoofdrolspelers waren al in de 30, maar moesten doorgaan voor 17- en 18-jarigen. Daar trappen zelfs 9-jarigen niet in. Want zulke grote borsten (Dinah ManofF die Mar ty speelde) hadden onze zussen (nog) niet. Er werd ook stijf geacteerd. Vooral door John Travolta die zo overdreven stoer moest acteren dat het op de lachspieren werkt Olivia Newton John speelt ander halfuur lang het braafste meisje van de klas om in de laatste vijf minuten te trans formeren in een enorme del. Ongeloof waardig!!! Maar een film hoeft niet Oscarwaardig te Olivia Newton John en John Travolta maken van Grease een film die spontaan blij maakt. zijn voor een onuitwisbare indruk. De film is meer dan de som der delen, 'Grease' is de geur van een zomerbui op gloeiend as falt. Het doet je verlangen naar vederlichte vakantiedagen zonder zorgen. Al bij de ope ningstune van Frankie Valli glijdt de neer slachtigheid van je af. Van meezingers als 'You're the one that I want' en 'Summer- nights' ga je vanzelf (glim)lachen. In de zomer van 1978 was de soundtrack van 'Grease' ons kompas. Op klassenavon den schuifelen op 'Hopelessly devoted to you', stoer swingen op 'Greased lightnin" en bij het einde van het feest elkaar in de armen vallen bij 'We go together'. Dat de film ook door twintigers en derti gers wordt gekoesterd, dankt 'Grease' aan de glorieuze comeback in de jaren negen tig. In 1991 kwam de 'Grease megamix' op single om tieners een spoedcursus 'Grease' te geven en die werd een megahit. In 1998 kwam 'Grease' opnieuw in de bioscoop en trok weer volle zalen. Het is jammer dat de film bijna uitsluitend in voorjaar of zomer wordt uitgezonden. Het zou een hoop win terdepressies schelen als de film in de don kere dagen voor kerst langs zou komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 83