lacht om 'fabels' 3 spectrum Zaterdag 2 juni 2012 ijn zus en ik g»f\ JM zouden sa- M^k meneencri- I I minele organi- I I satie hebben I I gevormd. Dat y is toch een on zinnige beschuldiging?" Twee dagen nadat de rechtbank in Am- hem John (69) en Tineke (66) Deuss heeft veroordeeld tot een voorwaardelijke gevan genisstraf en een boete van elk 327.000 eu ro, laat Jan Deuss, zoals hij zichzelf noemt, de uitspraak nog even de revue passeren. „Het openbaar ministerie heeft machtsmid delen tegen ons ingezet die het niet had mogen gebruiken. Overweldigende machtsmiddelen van de staat, tegen het in dividu." Het gesprek heeft plaats in Berg en Dal. In het pand dat door de rechtbank wordt bestempeld als 'bijkantoor' van de First Curasao International Bank (FCIB), de bank van Deuss zelf. Hier zouden, zon der vergunning van De Nederlandsche Bank, illegale bankpraktijken zijn uitgeoe fend. Er werden rekeningen geopend, beta lingsopdrachten van rijke klanten uitge voerd en er werden dubieuze betalingen, in strijd met de wet, verzwegen. Althans, volgens de rechtbank. Ofschoon Deuss en zijn zus deels zijn vrij gesproken, laten ze het er niet bij zitten. Ze overwegen in hoger beroep te gaan. Van de bank, die de spil zou zijn geweest in de grootste btw-fraude ooit - schade voor de Britse schatkist: 7 miljard pond - is niets meer over. Deuss: „Als je de stekker er uittrekt, zoals justitie gedaan heeft, al is het maar voor 24 uur, dan ben je als bank dood." Deuss, grijs overhemd, sluik haar, is kalm maar beslist als hij over de rechtszaak spreekt. Net als tijdens de zittingen zijn de emoties onder controle en zijn stemverhef fingen niet nodig om zijn punt kracht bij te zetten. Dat hoeft niet, als je zeker bent van je zaak, zegt hij. De wereldwijde reputatie van Deuss is niet te danken aan zijn rol als bankier, maar vooral als oliehandelaar. In die rol deed hij onder meer zaken met de commu nistische machthebbers van de Sovjet- Unie, de sultan van Oman en de regering van het destijds door blanken gedomineer de Zuid-Afrika. Zaken die vaak de aan dacht trokken van de internationale pers, omdat de oliehandel van Deuss omgeven leek met conflicten en intriges. Als failliet gegaan Citroën-dealer in Nijmegen en na een mislukt avontuur als importeur van het Japanse automerk Hino met een mil joenenschuld - „netjes afbetaald" - kwam Deuss in de olieh^jidel terecht via de im port van stookolie uit Italië. Dus toen ontstond JOC Oil, John's Own Company? „Dat is dus zo'n fabel die je overal leest. Dat JOC Oil naar mij is genoemd, is larie koek. Het is gewoon gekozen als beste uit een lijstje met namen. Later werd het be drijf omgedoopt in Transworld Oil. In 1973 Opeengestapelde fabels en mythen hebben de reputatie van John Deuss als mysterieus zakentycoon de afgelopen jaren torenhoog opgekrikt. Uit de weinige informatie die via internet bekend is, rijst het beeld van een schatrijke, sluwe zakenman die het niet zo nauw neemt met de regels. Na jaren doorbreekt de mysticus het stilzwijgen. door Chris van Alem ben ik zelf verhuisd naar Bermuda. Omdat dat fiscaal gunstiger was, maar vooral om dat de vraag naar olie vanuit Amerika toe nam. Wij importeerden laagzwavelige olie uit Rusland en Roemenië voor de Ameri kaanse elektriciteitscentrales. Grote oliebe- drijven als Shell en Esso kochten olie bij ons voor de Europese markt, omdat hun activiteiten in Rusland, zonder compensa tie, waren genationaliseerd. Om die reden weigerden ze zaken te doen met de Rus sen, maar ze accepteerden ons wel als tus senhandelaar." In de zeventiger jaren kreeg Deuss het aan de stok met de Russen, bij wie hij grote partijen olie kocht. Tótdat de Russen op eens de overeengekomen prijs verhoogden en Deuss weigerde de rekening van een eerder geleverde partij, 100 miljoen dollar, te voldoen. „Ik ging naar Moskou om de zaak te rege len. Ik zou, met korting, meer olie geleverd krijgen. Maar eenmaal daar bleek dat het staatsoliebedrijf er niet meer over ging, maar het ministerie van Handel, dat niet gewend is dit soort kwesties af te werken. Ik moest eerst die 100 miljoen op tafel leg gen, daarna zouden zij weer olie leveren." Het duurde twaalf jaar voordat het geschil werd opgelost. Er kwamen rechtszaken en allerhande intriges aan te pas. „De Russen zeiden dat het contract niet geldig was, om dat het door één persoon was getekend. Er moesten twee handtekeningen onder staan. Uiteindelijk is de kwestie geschikt" U werd in de jaren tachtig bekritiseerd vanwe ge omzeiling van het internationale olie-em bargo tegen het Zuid-Afrikaanse regime dat een apartheidspolitiek voerde. „Dat embargo was een wassen neus, om dat de resolutie die destijds door de Vere nigde Naties werd aangenomen, nooit is omgezet in wetgeving door de lidstaten. Er was dus geen wet die oliehandel met Zuid-Afrika verbood." Deuss zegt niet over alle kwesties, zoals de ze, volledige opening van zaken te kunnen geven. Oorzaak: 'geopolitieke zaken', zoals hij ze noemt. Zelfs tientallen jaren later lig gen kwesties als deze nog gevoelig of zijn er, in andere kwesties, afspraken tussen partijen gemaakt om erover te zwijgen. De embargokwestie had tot gevolg dat de ac tiegroep Pyromanen tegen Apartheid in 1985 brandbommen naar binnen gooide bij Deuss in Berg en Dal. „Ik weet niet wie die brand destijds heeft aangestoken. Dat die actiegroep dat ge daan zou hebben, daar is geen enkel be wijs van. Er is nooit iemand voor opge pakt." Direct na de brand gingen geruchten dat Deuss plastische chirurgie had ondergaan om door zijn achtervolgers niet herkend te worden. Hij lacht om de fabel en wijst op een kalende plek op zijn achterhoofd. „Als kind van 4 trok ik een pannetje heet water over me heen, met als gevolg derdegraads verbrandingen. Ook stond mijn hoofd daarna scheef. Op mijn 6e is een stukje vel uit mijn been gehaald om mijn hoofd weer recht te zetten." U heeft nooit de moeite genomen alle mystifi caties over uzelf te ontkrachten. Waarom niet? „Ik heb ooit een slechte ervaring gehad mét een interview dat ik gaf. Afspraken die daarover waren gemaakt werden door de journalist niet nagekomen. Dan is er maar één oplossing: geen interviews meer. En denk je dat ik wakker lig van dat beeld dat van mij is geschapen? Die reputatie heeft ons nooit in de weg gezeten. De men sen die zaken deden met ons wisten pre cies wie we waren." Deuss' Transworld Oil was tot midden ja ren negentig voor de helft eigenaar van het staatsoliebedrijf van Oman. Onder in ternationale politieke druk heeft hij zijn be lang van de hand moeten doen. Deuss was, samen met de sultan van Oman, be trokken bij de aanleg van de Kaspische olie pijpleiding, bedoeld om olie uit Kazach- stan te transporteren. „Chevron (Ameri kaanse oliemaatschappij, red.) had de win ningsrechten. Wij hadden, samen met Ka- zachstan en Rusland, de pijplijn. Chevron wilde daar niet in investeren. Toen ze in de gaten kregen dat ze daardoor geen kant op konden met hun olie, gingen ze protes teren bij de Omaanse regering. Jan Deuss uit Bermuda, zeiden ze, dat is de zwar tepiet, die houdt ons tegen. Uiteindelijk is er druk uitgeoefend om Transworld Oil uit Oman te duwen, zodat het obstakel daar mee weg was." Medio jaren tachtig wordt Deuss ervan be schuldigd grote voorraden Noordzee-olie op te kopen om de prijs op te drijven. Dat mislukte, zo gaat het verhaal, omdat de grote oliemaatschappijen massaal grote voorraden op de markt brachten, waar door de prijs flink daalde. „Transworld Oil had een aanzienlijke positie in die markt. Ineens ging de prijs de andere kant op. Dat is het verhaal", zeg hij laconiek. „Ik heb nooit enig bewijs gezien dat de grote olie maatschappijen tegen mij hebben samen gespannen." Transworld Oil is nog steeds een miljarden bedrijf, maar het is met slechts 150 werkne mers een stuk kleiner dan 25 jaar geleden toen er meer dan 5.000 werknemers wa ren. Deuss: „We hebben nog een grote raf finaderij in Louisiana. We zijn technisch betrokken bij de productie van olie en gas in Nigeria. We hebben belangen in de olie productie in Nieuw-Zeeland en de off shore-industrie in Indonesië." Deuss woont al bijna vijftig jaar op Bermu da. Regelmatig vliegt hij, zelf aan de stuur- knuppel, heen en weer naar Nederland in zijn Gulfstream-jet. „Ach, je hebt ook men sen die houden van autorijden. En als je toch in een vliegtuig zit... Ik vind het leuk om te vliegen. Ik heb mijn pilotenlicentie en al bijna tienduizend vlieguren. Dat is meer dan menig piloot van een grote maat schappij. Elke zes maanden ga ik naar de flightschool om de vaardigheden op peil te houden." Vragen over zijn privéleven gaat hij uit de weg, want dat is allemaal 'zo boulevard persachtig'. Ooit speelde hij zelf de rol van journalist, als mede-eigenaar van het glos sy magazine Chief Executive, bestemd voor rijke bestuurders uit het zakenleven. „Die schreven zeifin het blad. Ik heb de sjah van Perzië geïnterviewd en Mitter rand toen hij president van Frankrijk was. Maar ik ben er gauw mee opgehouden, want het voorbereiden van dit soort inter views kost zoveel tijd." John Deuss nadert de 70 maar het vuur is absoluut niet gedoofd. Allereerst is er nog de rechtszaak die veel aandacht vergt. En regelmatig rinkelt een van beide mobiele telefoons, meestal vanwege zakelijke kwes ties. „Daar houd ik me nog elke dag mee bezig." Van stoppen wil hij absoluut niets weten. „Mijn grootvader is 100 geworden, mijn vader 93. Dus dat is een vraag waar ik me voorlopig niet in hoef te verdiepen." reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 59