Klanten betalen 61 werken oost... west Werken met uitzicht op weiland zaterdag 2 juni 2012 door Moniek Hüsken Arno en Susanne van Soest in haar praktijk aan huis. foto René Manders Susanne en Arno van Soest werken allebei vanuit huis. Zij als medisch pedi cure, hij als inspecteur bij de Arbeidsinspectie. Hoe gaat dat? Hebben jullie altijd op deze manier ge werkt? Arno van Soest: „Voorheen zat ik in het bedrijfsleven en werkte vanuit een kantoor. Ik ben daar zelf gestopt en heb op een rijtje gezet hoe mijn ideale baan er uit zou zien. Ik wilde bijvoorbeeld graag vanuit huis werken, mijn ei gen tijd in kunnen delen, maar ook met veiligheid bezig zijn. Toen ik al mijn wensen en verlan gens zag, brak het zweet me uit: zo'n baan was vast niet te vinden. Toch kwam de job voorbij. Ik solli citeerde op een vacature bij de Ar beidsinspectie waarin expliciet werd gevraagd of ik thuis wilde werken. Graag dus." En Susanne Arno van Soest: „Zij is begonnen in de verpleging. Daarna is ze de opleiding tot pedicure gaan doen. Toen ze hiermee klaar was, is ze met de praktijk begonnen. Wij woonden toen in Geleen en slie pen aanvankelijk op de eerste ver dieping, maar zijn voor de prak tijk verkast naar de zolder. Een praktijk op de eerste verdieping was echter niet ideaal; mensen moesten altijd de trap op en door je huis heen. Wij hebben toen een ander huis gezocht en zijn, mede door mijn werk, in Brabant be land. Eerst in een woning in de projectbouw. Een paar jaar later schreven we ons in voor een stuk je grond en in 2007 konden we ons eigen huis bouwen. Dat is he lemaal aangepast op onze situatie waarbij we allebei thuiswerken." Vertel eens hoe het er uitziet, ongeveer. Arno van Soest: „Het is een huis in boerderijstijl, aan de rand van de wijk, in het groen. Je komt bin nen via de poort en loopt dan zo naar de wachtruimte en praktijk van Susanne. Ga je linksaf, dan kom je bij onze privégedeelten. Boven hebben we vier slaapka mers en een kantoorruimte. Maar in de praktijk werk ik veel vaker beneden. Ik heb daar een secretai re en heb er uitzicht over de wei landen. Perfect." Hoe ziet jullie werkdag eruit? Arno van Soest: „Eerst ontbijten we met onze dochters van 16 en 14 jaar. Daarna zwaaien we ze uit, drinken koffie en starten we met ons werk. Ik moet vaak op pad. Als er bijvoorbeeld ergens in mijn regio een arbeidsongeval gebeurt met ziekenhuisopname, blijvend letsel of een dodelijk ongeval, word ik gebeld. Ik onderzoek wat is gebeurd, hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen en of de werkgever de Arbo-wet heeft over treden en verantwoordelijkheid draagt voor het ongeval. Daar naast gaat de Arbeidsinspectie zelf naar bedrijven toe om te kij ken of de Arbowet wordt nage leefd. Als ik een hele dag thuis ben, lunchen Susanne en ik sa men. Dat komt ook geregeld voor. Als ik thuis ben, maak ik onder meer rapportages van de uitge voerde inspecties en onderzoe ken." Mis je collega's? Arno van Soest: „Niet heel erg. Vroeger, toen ik nog in het be drijfsleven zat, zei men vaak dat ik nogal een einzelganger was. Dat kwam omdat ik me goed kan afsluiten en concentreren op het werk waarmee ik bezig ben. Ver der is het natuurlijk niet zo dat wij geen mensen zien. Susanne heeft haar patiënten voor wie ze een vraagbaak vormt en soms ver trouwenspersoon is. Zij ziet ieder uur iemand anders. En ik ben on geveer de helft van de tijd 'bui ten', onder de mensen." Gaan jullie op deze voet door? Arno van Soest: „We zijn enorm tevreden en voelen ons rijk dat we op deze manier kunnen wer ken en leven. We hebben het er weieens over wat we zouden doen als we een grote geldprijs zouden winnen. Dan zouden we wellicht minder gaan werken, maar stoppen... Nee, dat niet." Met ingang van volgend jaar mogen adviseurs van complexe financiële producten, zoals hypo theken, geen provisie meer ontvangen van hun productaanbieders. Ook nu al werken veel advi seurs op 'fee-basis'. Het voordeel: onafhankelijk advies. Een nadeel: hoge kosten ineens. door Nadine van Gemert illustratie Job van Gelder Provisie is een vergoeding die de finan cieel adviseur ontvangt van de verzeke ringsmaatschappij of bank als een ver zekering of hypotheek tot stand komt. De adviseur ontvangt deze vergoeding omdat hij de klant heeft geadviseerd en geholpen de verzekering of hypotheek bij de betreffen de maatschappij of bank af te sluiten. Per 1 januari 2013 is dat verboden. Bij een financieel adviseur die op basis van provisie werkt, ontvang je als klant geen re kening voor de werkzaamheden van de ad viseur. De verzekeringsmaatschappij of bank betaalt deze kosten namelijk aan je ad viseur. Daarvoor in de plaats betaal je een iets hogere verzekeringspremie of hypo theekrente. Het grote nadeel van een adviseur die op provisiebasis werkt, is dat de kans bestaat dat de adviseur zich laat leiden door de ver zekeringsmaatschappij of bank die hem de hoogste provisie geeft en niet door het be lang van de klant. Daarbij is de hoogte van de provisie een afspraak tussen de adviseur 'Mijn vriendin en ik zijn uit elkaar gegaan. Die 2.700 euro zien we in ieder geval niet meer terug' en de bank of maatschappij, dus weet je meestal niet hoeveel de adviseur aan het ad vies verdient. Stel: je adviseur kan je een hypotheek advi seren van bank A en bank B. Bank A heeft flexibelere hypotheekvoorwaarden en geeft in totaal 2.200 euro provisie aan de advi seur. Bank B heeft minder flexibele voor waarden, maar geeft in totaal 2.700 euro pro visie aan de adviseur. De adviseur wordt hierdoor geprikkeld je de hypotheek van bank B te adviseren, terwijl bank A eigenlijk de beste hypotheek biedt. Vanaf 1 januari 2013 is deze situatie niet meer mogelijk. Door het provisieverbod mo gen complexe financiële producten niet meer worden afgesloten op provisiebasis. Wettelijk is bepaald dat onder andere le vensverzekeringen, hypotheken en pensioe nen complexe financiële producten zijn. Voor jou als ldant betekent dit dat je voortaan een rekening van je financieel advi seur kunt verwachten bij het aangaan van een hypotheek of levensverzekering. Daaren tegen gaan de verzekeringspremies en hypo theekrentes iets omlaag, de provisie zit hier immers niet meer in verwerkt. Op de lange termijn ben je hierdoor ongeveer evenveel geld kwijt aan financieel advies. Adfiz, de grootste branchevereniging van fi nancieel adviseurs in Nederland, is een groot voorstander van het provisieverbod voor complexe financiële producten. Zeker nu demissionair minister Jan Kees de Jager (Financiën) tegemoet is gekomen aan het grootste kritiekpunt van de financieel advi seurs. Rienk Andriessen van Adfiz: „In eer ste instantie zou het provisieverbod alleen gaan gelden voor onafhankelijke financieel adviseurs. Banken en verzekeraars hoefden zelfbij de directe verkoop van financiële producten niet te voldoen aan het provisie verbod. Dit zou betekenen dat klanten die rechtstreeks naar de bank gaan voor een hy potheek, nog gewoon een hypotheek op provisiebasis konden krijgen. Gelukkig is mi nister De Jager op dat onderdeel onlangs te ruggekomen. Nu het provisieverbod gaat gel den voor de hele financiële sector, is er een gelijk speelveld gecreëerd. Wij staan dan ook volledig achter het provisieverbod". Adfiz pleit overigens niet voor een provisie verbod voor alle verzekeringen. „De markt voor simpele verzekeringen, zoals schadever zekeringen voor particulieren, functioneert momenteel al uitstekend. Een provisiever bod zou hier misstaan", aldus Andriessen. Veel financieel adviseurs hebben al geantici peerd op het provisieverbod en adviseren al enige tijd complexe financiële producten op basis van een vergoeding van de klant (ook wel 'feebasis' genoemd). Andriessen zegt hierover: „Bij onafhankelijke financieel advi seurs wordt inmiddels ongeveer 60 procent van de complexe financiële producten afge sloten op feebasis. De meeste adviseurs vra gen een uurloon aan de klant of bieden pak ketten aan (zie kader). Een aantal adviseurs werkt met een serviceabonnement. Dit zijn vooral de adviseurs die gespecialiseerd zijn in schadeverzekeringen". Hieruit kan worden geconcludeerd dat de meeste adviseurs klaar zijn voor het provisie- verbod. Andriessen: „De grootste uitdaging voor de markt ligt bij de klant. De klant heeft altijd het idee gehad dat financieel ad vies niets kostte. De klant moet gaan besef fen dat advies niet gratis is, dat hij moet Roemenen en Bulgaren shoppen minst online In 2011 winkelden 7 op de 10 Ne derlanders van 16 tot 75 jaar via in ternet. Daarmee groeit online- shoppen nog steeds en behoort Nederland tot de top van de EU, meldt Emerce op basis van gege vens van het CBS. Alleen in het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken was het aandeel per sonen dat online winkelt nog iets hoger. Roemenië en Bulgarije heb ben de minste onlineshoppers. Mannenhumor op werk gevatter dan vrouwengein De Britse taalkundige Judith Bax ter bestudeerde het taalgebruik van mannen en vrouwen tijdens vergaderingen. Wat bleek: 80 pro cent van de grappen die door de mannen werden gemaakt, betrof gevatte opmerkingen waar ieder een hard om lachte. Vrouwen ble ken daarentegen in 70 procent van de gevallen grappen te maken die hen zelf onderuithaalden en die niemand leuk vond. Minder schade aan voertuigen door onbekenden Het Waarborgfonds Motorverkeer keerde in 201168 miljoen euro uit aan claims waarbij schade aan mo torvoertuigen of wegmeubilair werd toegebracht door onbeken de of onverzekerde verkeersdeel nemers. Dat meldt AM Nieuws. Dat is ruim een half miljoen min der dan in 2010. De daling komt mogelijk door de economische te ruggang en een vermindering van het aantal gereden kilometers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50