Bijscholing voor Zalco-mensen
ZEELAND HELPT
msms^e^B^smmmmmmmmmmmmmmemsmmis^ssssmisssessisassmsassssisiseisssssB&^^ssgis^ese^^^^sss^^s
sssisssssfssassss
zaterdag 2 juni 2012
MMHMHNHMMMMM
Bij Zalco werd de aluinaarde in speciale vrachtwagens aangevoerd. Veel oud-Zalco'ers hebben een vrachtwagenrijbewijs, maar moeten de benodigde certificaten halen om als chauf
feur aan de slag te,kunnen. foto Johan van der Heijden
Het gros van de voormalige Zalco-me-
dewerlcers èn de contractors die er
werkten, wil graag als vrachtwa
genchauffeur of kraanmachinist aan de
slag. De medewerkers hebben wel een
stuk nascholing nodig, de zogenoemde
code 95 voor vakbekwaamheid.
door Frank Balkenende
Het speciaal voor de getroffen 480
Zalco-medewerkers en de 120 in
leenkrachten opgerichte mobili
teitscentrum heeft de scholingsbe
hoefte geïnventariseerd. Een kleine drie
honderd mensen zoekt nog steeds naar
een baan en zal zonder bijscholing moei
lijk aan de slag komen.
Volgens Aart de Zeeuw van het mobiliteits
centrum zou de aanstaande doorstart van
delen van Zalco al een flinke slok op een
borrel schelen. Als het Duits-Oostenrijkse
bedrijf Alumet de gieterij weer opstart en
Century de anodefabriek, dan kunnen er
aanvankelijk naar verwachting zo'n negen
tig tot honderd mensen weer aan de slag,
Overigens zal er wel enige tijd overheen
gaan voordat er daadwerkelijk weer wordt
geproduceerd bij Zalco, want er moet nog
flink worden geïnvesteerd om zowel giete
rij als anodefabriek productierijp te ma
ken.
Dat neemt niet weg dat een grote groep
van de werkzoekende oud-Zalco'ers elders
zijn heil zal moeten zoeken. Het mobili
teitscentrum heeft van tachtig mensen de
scholingsbehoefte in beeld. Een evengrote
te bemiddelen |E
vaste werknemers I
maar niet de benodigde certificaten. De be- Zalco-barometer
kende code95, waarmee je kunt aantonen
dat je een vakbekwaam beroepschauffeur
bent. Daarmee weet je ook hoe je met de
tachograaf dient om te gaan en aan welke
voorschriften in de Rijtijdenwet je moet
voldoen. „Ze hebben allemaal acht lesjes
nodig en dan zijn ze helemaal bij", zegt De
Zeeuw.
te bemiddelen
inleenkrachten
Het faillissement van aluminiumsmelter Zalco in de
cember vorig jaar betekende het grootste ontslag
in de geschiedenis van de Zeeuwse economie: 480
vaste werknemers en 120 inleenkrachten verloren
hun baan. De PZC besteedt daarom elke week in
het katern Werken aandacht aan Zalco en de toe
komst van de ontslagen werknemers.
groep moet nog aangeven of en welke scho
ling ze wensen. Het zijn vooral oud-mede-
werkers tussen 45 en 55 jaar die om trainin
gen vragen.
Aart de Zeeuw constateert dat de mannen
van het aluminium vooral vrachtwa
genchauffeur en kraanmachinist willen
worden. „Een paar denken aan automatise
ring en we hebben ook een aantal opera
tors dat de opleiding nog moet afmaken.
Dat zou bij het ROC Terneuzen kunnen,
waar ze stage kunnen lopen in een proeffa
briek voor de procesindustrie. Maar de
meesten zien een toekomst in de transport
en logistiek. Dat is niet zo vreemd. Bij Zal
co hebbèn ze ervaring met hijswerkzaam
heden en bediening van de kranen. Ook re
den ze er- met speciale vrachtwagens voor
transport van de aluinaarde. Ze maken als
chauffeur of machinist ook wel kans op de
arbeidsmarkt. In het Sloegebied zijn toch
nogal wat bedrijven die dat soort mensen
zoeken."
Punt is dat velen wel papieren hebben,
Doel is die trainingen te bekosten
met geld uit het Europees Globalise
ringsfonds. De aanvraag is al lang
de deur uit. Pas na de zomer wordt duide
lijk of er uit Brussel 2,1 miljoen euro komt.
Dat neemt niet weg dat van de inventarisa
tie tot en met het daadwerkelijk volgen
van trainingen, het papierwerk minutieus
dient te worden bijgehouden volgens de re
gels van de EU. „Alles moet in drievoud en
volgens voorgeschreven regels. Het is een
enorme papieren rompslomp, maar als je
het niet doet, kunnen we straks naar die
EGF-subsidie fluiten."
Er is vooralsnog wel geld in kas om scholin
gen voor te schieten. De provincie heeft als
co-financier alvast zes ton beschikbaar ge
steld om te zorgen dat oud-Zalco'ers nog
voor de zomer trainingen kunnen volgen.
„Sommige mensen hebben uit eigen zak
hun vrachtwagenrijbewijs gehaald. Dat
kost ze 2400 euro. Als de EGF-subsidie bin
nen is, kunnen ze dat bedrag terugkrij
gen."
De Zeeuw is met projectleider Fonnie Ver-
straeten het gezicht van het mobiliteitscen
trum. Verstraeten doet een stapje terug,
om zich binnen UWV aan andere zaken te
wijden. Verstraeten was in het mobiliteits
centrum de banenjager én mental coach
van de Zalco'ers. Joost Kwakkenbos volgt
hem op.
aantal herplaatst |l
aantal mensen 11
in de vut
aantal mensen \l
in de ziektewet
verhuisd I! 1
816
21
Fonnie Verstraeten en Aart de Zeeuw van
het mobiliteitscentrum Zalco.
foto Marcelle Davidse