Bijscholing voor Zalco-mensen ZEELAND HELPT msms^e^B^smmmmmmmmmmmmmmemsmmis^ssssmisssessisassmsassssisiseisssssB&^^ssgis^ese^^^^sss^^s sssisssssfssassss zaterdag 2 juni 2012 MMHMHNHMMMMM Bij Zalco werd de aluinaarde in speciale vrachtwagens aangevoerd. Veel oud-Zalco'ers hebben een vrachtwagenrijbewijs, maar moeten de benodigde certificaten halen om als chauf feur aan de slag te,kunnen. foto Johan van der Heijden Het gros van de voormalige Zalco-me- dewerlcers èn de contractors die er werkten, wil graag als vrachtwa genchauffeur of kraanmachinist aan de slag. De medewerkers hebben wel een stuk nascholing nodig, de zogenoemde code 95 voor vakbekwaamheid. door Frank Balkenende Het speciaal voor de getroffen 480 Zalco-medewerkers en de 120 in leenkrachten opgerichte mobili teitscentrum heeft de scholingsbe hoefte geïnventariseerd. Een kleine drie honderd mensen zoekt nog steeds naar een baan en zal zonder bijscholing moei lijk aan de slag komen. Volgens Aart de Zeeuw van het mobiliteits centrum zou de aanstaande doorstart van delen van Zalco al een flinke slok op een borrel schelen. Als het Duits-Oostenrijkse bedrijf Alumet de gieterij weer opstart en Century de anodefabriek, dan kunnen er aanvankelijk naar verwachting zo'n negen tig tot honderd mensen weer aan de slag, Overigens zal er wel enige tijd overheen gaan voordat er daadwerkelijk weer wordt geproduceerd bij Zalco, want er moet nog flink worden geïnvesteerd om zowel giete rij als anodefabriek productierijp te ma ken. Dat neemt niet weg dat een grote groep van de werkzoekende oud-Zalco'ers elders zijn heil zal moeten zoeken. Het mobili teitscentrum heeft van tachtig mensen de scholingsbehoefte in beeld. Een evengrote te bemiddelen |E vaste werknemers I maar niet de benodigde certificaten. De be- Zalco-barometer kende code95, waarmee je kunt aantonen dat je een vakbekwaam beroepschauffeur bent. Daarmee weet je ook hoe je met de tachograaf dient om te gaan en aan welke voorschriften in de Rijtijdenwet je moet voldoen. „Ze hebben allemaal acht lesjes nodig en dan zijn ze helemaal bij", zegt De Zeeuw. te bemiddelen inleenkrachten Het faillissement van aluminiumsmelter Zalco in de cember vorig jaar betekende het grootste ontslag in de geschiedenis van de Zeeuwse economie: 480 vaste werknemers en 120 inleenkrachten verloren hun baan. De PZC besteedt daarom elke week in het katern Werken aandacht aan Zalco en de toe komst van de ontslagen werknemers. groep moet nog aangeven of en welke scho ling ze wensen. Het zijn vooral oud-mede- werkers tussen 45 en 55 jaar die om trainin gen vragen. Aart de Zeeuw constateert dat de mannen van het aluminium vooral vrachtwa genchauffeur en kraanmachinist willen worden. „Een paar denken aan automatise ring en we hebben ook een aantal opera tors dat de opleiding nog moet afmaken. Dat zou bij het ROC Terneuzen kunnen, waar ze stage kunnen lopen in een proeffa briek voor de procesindustrie. Maar de meesten zien een toekomst in de transport en logistiek. Dat is niet zo vreemd. Bij Zal co hebbèn ze ervaring met hijswerkzaam heden en bediening van de kranen. Ook re den ze er- met speciale vrachtwagens voor transport van de aluinaarde. Ze maken als chauffeur of machinist ook wel kans op de arbeidsmarkt. In het Sloegebied zijn toch nogal wat bedrijven die dat soort mensen zoeken." Punt is dat velen wel papieren hebben, Doel is die trainingen te bekosten met geld uit het Europees Globalise ringsfonds. De aanvraag is al lang de deur uit. Pas na de zomer wordt duide lijk of er uit Brussel 2,1 miljoen euro komt. Dat neemt niet weg dat van de inventarisa tie tot en met het daadwerkelijk volgen van trainingen, het papierwerk minutieus dient te worden bijgehouden volgens de re gels van de EU. „Alles moet in drievoud en volgens voorgeschreven regels. Het is een enorme papieren rompslomp, maar als je het niet doet, kunnen we straks naar die EGF-subsidie fluiten." Er is vooralsnog wel geld in kas om scholin gen voor te schieten. De provincie heeft als co-financier alvast zes ton beschikbaar ge steld om te zorgen dat oud-Zalco'ers nog voor de zomer trainingen kunnen volgen. „Sommige mensen hebben uit eigen zak hun vrachtwagenrijbewijs gehaald. Dat kost ze 2400 euro. Als de EGF-subsidie bin nen is, kunnen ze dat bedrag terugkrij gen." De Zeeuw is met projectleider Fonnie Ver- straeten het gezicht van het mobiliteitscen trum. Verstraeten doet een stapje terug, om zich binnen UWV aan andere zaken te wijden. Verstraeten was in het mobiliteits centrum de banenjager én mental coach van de Zalco'ers. Joost Kwakkenbos volgt hem op. aantal herplaatst |l aantal mensen 11 in de vut aantal mensen \l in de ziektewet verhuisd I! 1 816 21 Fonnie Verstraeten en Aart de Zeeuw van het mobiliteitscentrum Zalco. foto Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 49