Ouders moeten helpen met leren
Samen praten over leren en opvoeden
land 129
zaterdag 2 juni 2012
Ouders zouden meer tijd en
moeite moeten steken in
het onderwijs van hun kin
deren. Dat zorgt voor betere
leerprestaties,
door CoirnelSelke Blok
Met die boodschap
tourt demissionair
minister Marja van
Bijsterveldt door
het land. Op maan
dag 4 juni is ze in Zeeland. Onder-
wijsadviesbureau RPCZ in Vlissin-
gen houdt op die dag een sympo
sium over ouderbetrokkenheid.
Vier vragen aan Jan van Iwaarden,
senior adviseur bij RPCZ.
Wat wordt eigenlijk bedoeld met
ouderbetrokkenheid?
„Betrokkenheid van ouders is iets
anders dan vaders en moeders die
helpen bij leeslessen op school,
meegaan met een schoolreisje,
klusjes doen of in een schoolbe-
dat ouders meer betrokken raken?
„Veelvuldig contact met ouders, zo
als een telefoontje, een e-mail of
een praatje aan het schoolhek
heeft veel meer effect dan twee
keer een gesprek van tien minuten
per schooljaar. Het is bijvoorbeeld
goed om ouders via een nieuws-
stuur zitten. Daar heeft betrokken
heid juist niets mee te maken. Het
gaat om emotionele betrokken
heid van ouders bij wat kinderen
doen op school en hoe het met ze
gaat in de klas. Weet je als ouder
of je kind in de klas net zo spon
taan of net zo lastig is als thuis?"
Waarom is het zo belangrijk om
ouders te betrekken bij het onderwijs
van hun kind?
Volgens de Amerikaanse onderzoe
ker Marzano is de rol van de
ouders één van de belangrijkste
succesfactoren voor de leerpresta
ties van kinderen. De thuissituatie
en de sfeer in huis hebben meer ef
fect dan de kwaliteit van de leer
kracht. De invloed van de thuissi
tuatie is 49 procent, de kwaliteit
van de leerkracht 43 procent en de
grootte van de klas 8 procent. Met
de thuissituatie wordt niet het in
komen of het beroep van de
ouders bedoeld, maar hoe er ge
praat wordt met kinderen en hoe
ouders met het kind omgaan."
Hoe kunnen scholen ervoor zorgen Jan van Iwaarden, senior adviseur bij RPCZ.
brief op de hoogte te houden van
activiteiten. Als je aan een kind
vraagt 'hoe was het op school?',
komt er vaak niet meer uit dan
'goed'. Zo'n nieuwsbrief geeft
ouders de mogelijkheid om thuis
gerichte vragen te stellen. Sommi
ge Zeeuwse middelbare scholen
foto Marcelle Davidse
Arman Iaat Puk, met de stem van leidster Carla van Ackear, even alleen praten als hij wordt afgeleid door de fotograaf.
foto Camüte Schelstraete
door René Hoonhorst
Turkse, Poolse en Irakese
moeders praten elite vrijdag
in de kringbank van peuter
speelzaal De Kameleon met elkaar,
hun kinderen en leidsters. Om be
trokkenheid bij de 'schooloplei
ding' en de opvoeding van hun
kind te tonen. En om met elkaar
over de opvoeding, de vorderingen
en (leer)prestaties van hun kinde
ren te praten. „Als je kind proble
men heeft met eten of slapen, kun
je eens vragen hoe andere ouders
dat oplossen", zeggen Zora, Ayse
en Hanife, moeders van respectie
velijk Beyza, Sümejje en Arman.
Anna, moeder van Suzanna en Mi-
kolaj, en Melek, moeder van Yigit-
har, sluiten zich bij die woorden
aan. Ze leren niet alleen van elkaar
hoe ze kunnen omgaan met ont
wikkelingen en gedrag van hun
en basisscholen hebben bijvoor
beeld een ouderportaal. Daarmee
kunnen ze de schoolrestultaten
van hun kinderen inzien. Andere
scholen houden aan het begin van
het schooljaar met elke ouder een
gesprek, zonder rapporten erbij.
Het moet duidelijk zijn wat de
school en ouders van elkaar ver
wachten. Bijvoorbeeld dat een
ouder thuis boekjes leest met kin
deren."
En wat kunnen ouders zelf doen?
„Het is belangrijk dat ouders veel
praten over school met hun kinde
ren, en interesse tonen in wat ze
geleerd hebben. Op die manier er
vaart het kind dat het belangrijk is
wat het op school doet. Als kinde
ren ouder zijn, is het belangrijk
om ze de gelegenheid te geven
huiswerk te maken, en erop toe te
zien dat ze niet te laat naar bed
gaan en niet te veel tv kijken. En
als je vindt dat je te weinig op de
hoogte gehouden wordt over de
lessen, denk dan niet dat je lastig
bent, maar stap gewoon de school
binnen!"
Symposium
Demissionair minister Marja van
Bijsterveldt komt naar Zeeland
om over ouderbetrokkenheid te
praten met ouders en leerkrachten
tijdens een symposium.
Het symposium vindt plaats op
maandag 4 juni, van 19.00 tot
21.30 uur.
9 Locatie: kantoor RPCZ, Edisonweg
2 in Vlissingen
De toegang is gratis.
Meer info en aanmelden:
www,rpcz.nl/ouderbetrokkenheid
Op de site kunt u doorklikken naar
een poll! De resultaten worden ge
bruikt tijdens het symposium.
kinderen. Maar ze spreken ook Ne
derlands. Met de leidsters, met el
kaar én met hun kinderen. Ook
thuis spreken ze vaker Nederlands,
al was het maar omdat ze hun kin
deren voorlezen en - als ze enthou
siast op school zijn geworden -
liedjes met hen te zingen. Pedago
gisch medewerker Carla van Acker
is leidster van de peuterspeel van
de Temeuzense brede school De
Kameleon. Ze meldt dat de school
in de wijk Lievenspolder drie jaar
geleden al begon met 'Iedereen
telt mee', een landelijk project
waarbij ouders (vooral moeders)
van kinderen met een taalachter
stand spelenderwijs aan de slag
gaan met taal.
Onderwijskundigen bezoeken
ouders van zo'n twintig peuters
en kleuters van De Kameleon ook
thuis, waardoor het hele gezin bij
de les wordt gehouden. Van Acker
ziet in die drie jaar al mooie resul
taten. „Niet alleen de taalbeheer
sing van moeders en kinderen gaat
zienderogen vooruit. Vooral moe
ders staan veel minder geïsoleerd
in het leven", betoogt Van Acker.
Lachend: „Ze hebben me al ge
vraagd een vrouwencafé te begin
nen."
Minister Marja van Bijsterveldt
komt maandag 4 juni poolshoogte
nemen op De Kameleon.