Ouders moeten helpen met leren Samen praten over leren en opvoeden land 129 zaterdag 2 juni 2012 Ouders zouden meer tijd en moeite moeten steken in het onderwijs van hun kin deren. Dat zorgt voor betere leerprestaties, door CoirnelSelke Blok Met die boodschap tourt demissionair minister Marja van Bijsterveldt door het land. Op maan dag 4 juni is ze in Zeeland. Onder- wijsadviesbureau RPCZ in Vlissin- gen houdt op die dag een sympo sium over ouderbetrokkenheid. Vier vragen aan Jan van Iwaarden, senior adviseur bij RPCZ. Wat wordt eigenlijk bedoeld met ouderbetrokkenheid? „Betrokkenheid van ouders is iets anders dan vaders en moeders die helpen bij leeslessen op school, meegaan met een schoolreisje, klusjes doen of in een schoolbe- dat ouders meer betrokken raken? „Veelvuldig contact met ouders, zo als een telefoontje, een e-mail of een praatje aan het schoolhek heeft veel meer effect dan twee keer een gesprek van tien minuten per schooljaar. Het is bijvoorbeeld goed om ouders via een nieuws- stuur zitten. Daar heeft betrokken heid juist niets mee te maken. Het gaat om emotionele betrokken heid van ouders bij wat kinderen doen op school en hoe het met ze gaat in de klas. Weet je als ouder of je kind in de klas net zo spon taan of net zo lastig is als thuis?" Waarom is het zo belangrijk om ouders te betrekken bij het onderwijs van hun kind? Volgens de Amerikaanse onderzoe ker Marzano is de rol van de ouders één van de belangrijkste succesfactoren voor de leerpresta ties van kinderen. De thuissituatie en de sfeer in huis hebben meer ef fect dan de kwaliteit van de leer kracht. De invloed van de thuissi tuatie is 49 procent, de kwaliteit van de leerkracht 43 procent en de grootte van de klas 8 procent. Met de thuissituatie wordt niet het in komen of het beroep van de ouders bedoeld, maar hoe er ge praat wordt met kinderen en hoe ouders met het kind omgaan." Hoe kunnen scholen ervoor zorgen Jan van Iwaarden, senior adviseur bij RPCZ. brief op de hoogte te houden van activiteiten. Als je aan een kind vraagt 'hoe was het op school?', komt er vaak niet meer uit dan 'goed'. Zo'n nieuwsbrief geeft ouders de mogelijkheid om thuis gerichte vragen te stellen. Sommi ge Zeeuwse middelbare scholen foto Marcelle Davidse Arman Iaat Puk, met de stem van leidster Carla van Ackear, even alleen praten als hij wordt afgeleid door de fotograaf. foto Camüte Schelstraete door René Hoonhorst Turkse, Poolse en Irakese moeders praten elite vrijdag in de kringbank van peuter speelzaal De Kameleon met elkaar, hun kinderen en leidsters. Om be trokkenheid bij de 'schooloplei ding' en de opvoeding van hun kind te tonen. En om met elkaar over de opvoeding, de vorderingen en (leer)prestaties van hun kinde ren te praten. „Als je kind proble men heeft met eten of slapen, kun je eens vragen hoe andere ouders dat oplossen", zeggen Zora, Ayse en Hanife, moeders van respectie velijk Beyza, Sümejje en Arman. Anna, moeder van Suzanna en Mi- kolaj, en Melek, moeder van Yigit- har, sluiten zich bij die woorden aan. Ze leren niet alleen van elkaar hoe ze kunnen omgaan met ont wikkelingen en gedrag van hun en basisscholen hebben bijvoor beeld een ouderportaal. Daarmee kunnen ze de schoolrestultaten van hun kinderen inzien. Andere scholen houden aan het begin van het schooljaar met elke ouder een gesprek, zonder rapporten erbij. Het moet duidelijk zijn wat de school en ouders van elkaar ver wachten. Bijvoorbeeld dat een ouder thuis boekjes leest met kin deren." En wat kunnen ouders zelf doen? „Het is belangrijk dat ouders veel praten over school met hun kinde ren, en interesse tonen in wat ze geleerd hebben. Op die manier er vaart het kind dat het belangrijk is wat het op school doet. Als kinde ren ouder zijn, is het belangrijk om ze de gelegenheid te geven huiswerk te maken, en erop toe te zien dat ze niet te laat naar bed gaan en niet te veel tv kijken. En als je vindt dat je te weinig op de hoogte gehouden wordt over de lessen, denk dan niet dat je lastig bent, maar stap gewoon de school binnen!" Symposium Demissionair minister Marja van Bijsterveldt komt naar Zeeland om over ouderbetrokkenheid te praten met ouders en leerkrachten tijdens een symposium. Het symposium vindt plaats op maandag 4 juni, van 19.00 tot 21.30 uur. 9 Locatie: kantoor RPCZ, Edisonweg 2 in Vlissingen De toegang is gratis. Meer info en aanmelden: www,rpcz.nl/ouderbetrokkenheid Op de site kunt u doorklikken naar een poll! De resultaten worden ge bruikt tijdens het symposium. kinderen. Maar ze spreken ook Ne derlands. Met de leidsters, met el kaar én met hun kinderen. Ook thuis spreken ze vaker Nederlands, al was het maar omdat ze hun kin deren voorlezen en - als ze enthou siast op school zijn geworden - liedjes met hen te zingen. Pedago gisch medewerker Carla van Acker is leidster van de peuterspeel van de Temeuzense brede school De Kameleon. Ze meldt dat de school in de wijk Lievenspolder drie jaar geleden al begon met 'Iedereen telt mee', een landelijk project waarbij ouders (vooral moeders) van kinderen met een taalachter stand spelenderwijs aan de slag gaan met taal. Onderwijskundigen bezoeken ouders van zo'n twintig peuters en kleuters van De Kameleon ook thuis, waardoor het hele gezin bij de les wordt gehouden. Van Acker ziet in die drie jaar al mooie resul taten. „Niet alleen de taalbeheer sing van moeders en kinderen gaat zienderogen vooruit. Vooral moe ders staan veel minder geïsoleerd in het leven", betoogt Van Acker. Lachend: „Ze hebben me al ge vraagd een vrouwencafé te begin nen." Minister Marja van Bijsterveldt komt maandag 4 juni poolshoogte nemen op De Kameleon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 29