Mijn Facebookdata en ik ARUBA KR AS» NL zaterdag 2 juni 2012 141 Internetbedrijven Facebook en Google weten heel veel over hun gebruikers. Maar wat weten ze eigenlijk alle maal? Voor gebruikers van deze sociale media is die in formatie nu ook in te zien. door Laurens lammers Benieuwd wat Facebook alle maal al over u weet? Of welke video's u de afgelo pen vijfjaar bekeek op You- Tube? Grote internetbedrijven als Facebook en Google verzamelen een heleboel informatie over hun gebruikers die tot voor kort niet in zichtelijk was. Jarenlang hielden de internetbedrijven hun giganti sche databases achter slot en gren del. De verzamelde data hierin zijn echter niet langer meer ontoe gankelijk. Onder druk van Europe se privacyregels zijn veel gegevens tegenwoordig gewoon op te vra gen. Voor Facebook bijvoorbeeld is de kortste weg hiertoe het aanvragen van het persoonlijk archief van al le data dat per mail wordt toege stuurd in een webpakketje. Om het pakketje te bemachtigen, surft een gebruiker naar zijn Facebook- account. Hij of zij klikt vervolgens rechtsboven op de link 'Accountin stellingen' en onderaan de pagina Algemene accountinstellingen' op de link 'Een kopie downloaden van je Facebookgegevens'. Het toegestuurde webpakketje blijkt veel informatie te bevatten, waaronder alle berichten, foto's en video's die een gebruiker ooit op zijn Facebookpagina zette. Ook on beantwoorde vriendschapsverzoe- ken, chatsessies en de namen, tele foonnummers en mailadressen van vrienden blijken door Face book te zijn gearchiveerd. Europese regels schrijven voor dat Facebook veertig dagen de tijd heeft om alle data toe te sturen. Het internetbedrijf is echter zeer willekeurig in het toezenden van de informatie. Zo ontvangen som mige gebruikers de gegevens al bin nen anderhalf uur, terwijl andere gebruikers helemaal niets ontvan gen. Volgens experts biedt Face book bovendien inzage in amper 30 procent van alle opgeslagen ge gevens. Niet in het archief opgeno men, is bijvoorbeeld wat aan Face book gekoppelde websites, games en apps allemaal aan data over ge bruikers hebben verzameld. Ook Google houdt een nauwkeu rig profiel van gebruikers bij. Wat het bedrijf allemaal over hen weet, is te zien via de diensten Google Dashboard, Account Activity en Ad Preferences Manager. De infor matie die hierin is opgeslagen, blijkt ook een stuk uitgebreider in vergelijking met het webpakketje van Facebook. Via de belangrijkste dienst, Google Dashboard, zijn onder meer gege vens terug te vinden over alle in het verleden uitgevoerde zoekop drachten en op YouTube bekeken films, gesorteerd in chronologi sche volgorde. Veel informatie wordt daarnaast verkregen via diensten als Picasa, Gmail en Does. Zo bevat het Dashboard ook een overzicht van alle ooit geüploade foto's, verstuurde e-mails, contactpersonen, aange maakte en gedeelde online docu menten en chatsessies. Google lijkt bovendien alles te weten over de interesses van gebruikers. Ster ker: door stiekem cookies op hun computers te plaatsen, heeft de si te al allerlei gegevens hierover ver zameld. Surft u bijvoorbeeld veel naar sites over voetbal of politiek? Google houdt het allemaal bij en trakteert gebruikers op basis van deze informatie op zogenaamd re levante en op surfgedrag afgestem de advertenties. Experts vragen zich intussen af hoe bedrijven als Google en Face book profijt kunnen trekken uit al die verzamelde data. Dat Facebook in staat is om bijvoorbeeld ie mands politieke en religieuze voor keuren te analyseren, is een feit. Of aan deze informatie ook geld te verdienen valt, is echter zeer de vraag. Volgens Tim Berners-Lee, de geestelijk vader van het web, zijn veel gegevens alleen interes sant voor gebruikers. Bijvoorbeeld om kleinkinderen een soort van Beeld CRW nalatenschap te kunnen bieden in de vorm van foto's, video's en be richten die opa ooit op Facebook zette. Volgens Berners-Lee moeten gebruikers van Google of Face book daarom ook geregeld hun da ta opvragen. Al is het alleen maar om deze gegevens veilig te kunnen stellen voor later. Ofwel: voor het geval dat Facebook met zijn miljoe nen gebruikers toch niet het eeuwi ge bestaan blijkt te hebben. Nog zo'n dataverzamelaar Niet alleen Facebook en Google verzamelen veel gegevens van ge bruikers, ook Twitter lust er wel pap van. Dat ondervond Anne Hel mond (32), onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, die in zage eiste in al haar opgeslagen Twitterdata. In een lange lijst met toegezonden gegevens trof Helmond allerlei za ken aan. „De opmerkelijkste data die Twitter verzamelde, waren de 152 telefoonnummers en 1186 mailadressen van dé contacten in mijn mobiele telefoon", zegt ze. „Deze waren verkregen door mid del van de find-friends-functie, waarbij Twitter je gehele adres boek van je mobiele telefoon kopi eert, inclusief alle telefoonnum mers en mailadressen van je con tacten. Sindsdien ben ik me heel bewust van deze functie en heb ik deze data verwijderd via de remo ver-functie." I Niet opgenomen in Helmonds data waren alle door haar bezochte web sites met een Twitterbutton. Deze knop is bedoeld om via Twittér in formatie te kunnen delen. „Twitter gebruikt die knop ook om zijn ge bruikers te volgen. Dat is echter te voorkomen door een speciale browser-plugin te installeren. De Ghostery-plugin bijvoorbeeld blok keert al het dataverkeer van par tijen die je~gegevens verzamelen, zoals bedrijven als Facebook en Twitter." 9- t/m 23-daagse zonvakanties 1mmmmmm 1BÉL- 979I Een Tropisch Paradijs! Kinderen t/m 12 jaar verblijven gratis! Tot 350 actiekorting p.p. bij vertrek t/m juli! 4-sterren resort nabij het mooie Druif Beach beschikt over vele faciliteiten met o.a. 3 restaurants, een spa, een 9-holes golfbaan en 2 zwembaden incl. vliegreis, taxen, transfers, verblijf en hostess-service Zie www.kras.nl/22297 waarom zou je meer betalen 14-sterren complex met luxe ingerichte studio's en appartementen direct aan het zandstrand van Palm Beach 1 beschikt o.a, over 2 restaurants en 2 buitenzwembaden 1 incl. vliegreis, taxen, transfers, verblijf en hostess-service w.kras.n!/31176 super-de-luxe resort direct aan Palm Beach beschikt o.a, over 4 restaurants, 2 bars, 2 buiten zwembaden, een PADI-duikschool en gratis WiFi incl. vliegreis, taxen, transfers, verblijf en hostess-service w.kras.nl/22299 BOEK ONLINE of bel 0900-9697 i5cPm 5 Prijzen zijn per persoon, tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusie/ reserveringskosten en Calamiteitenfonds. S§5«

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 14