Zoektocht naar de oer-Vlissinger 24Ind Zorgen over komst oesterinstallaties 'Was mijn vader inderdaad Dansen op het dorpsplein donderdag 31 mei 2012 „De Spanjaarden hebben hier behoorlijk huisgehouden. Ik moet zeggen, toen ik van Amster dam naar Zeeland verhuisde, viel me ook op dat ze hier in het zuiden een heel ander profiel hebben. Veel donkerder. Mijn buurman bijvoorbeeld, die heeft een echte kroeskop." Dingen vielen ook wel op hun plek. Ook wat Vlissingen betreft; die stad sluit aan bij mijn beleving. Alleen, is er geen bewijs. DNA-onderzoeken zijn ontzettend duur. Daar om doe ik mee aan dit onderzoek. Ik wil nu wel eens weten of ik een Vlissinger ben." Vlissingers staan bekend als no toire mopperkonten, die stie kem supertrots zijn op hun stad. De meesten roepen maar al te graag dat ze échte Vlissingers zijn. Toch hebben zich ér nog maar twintig gemeld voor het DNA-onderzoek naar de oer-Vlis singer. door Wendy van den Hurk Over het rijke verle den van Vlissingen is veel bekend, maar documenten zijn er nog maar weinig. Wat in de vijftiende eeuw niet verging door zoute zeelucht of in 1785 door pensionaris Lam- brechtsen als 'onnutte papieren' de zee in werd geslingerd, ver brandde wel tijdens het Britse bombardement van 1809. Wie er tot de vlammen allemaal in Vlis singen woonden, valt dus moeilijk na te gaan. Maar dan zijn er gelukkig nog de skeletten, die de laatste jaren wer den opgegraven. En laten die in de zompige Zeeuwse klei DNA-mate- riaal goed hebben bewaard. Zo goed zelfs, dat het van alle hon derd geselecteerde skeletten bruik baar was. Alleen die van de twin tig tand- en kiesloze niet. De helft is gevonden op het kerkhof onder de Oude Markt en stamt uit de late Middeleeuwen, van ongeveer 1300 tot 1550. De rest komt in of rond de Engelse Kerk aan de Dok haven, uit de Gouden Eeuw en de eeuw daarna, van 1600 tot 1800. En dan lagen er, uit diezelfde tijd, nog tien begraven bij de Waalse Kerk aan de Dokhaven. Forensisch laboranten van de Leid- se universiteit zijn het DNA'mo menteel aan het ontleden. In fe bruari volgend jaar denken ze dat onderzoek te hebben afgerond. Ar cheoloog Bernard Meijlink hoopt dan eindelijk te weten te komen of Vlissingen tijdens de Gouden Eeuw werkelijk zo'n smeltkroes van culturen werd. „De VOC-man- nen zaten met name in Indonesië vaak lange tijd op hun post. D'r waren er genoeg die met een Indo nesische trouwden en er kinderen mee kregen. Misschien nam hij hen wel mee terug naar Neder land. Misschien ook wel niet, wat sommige historici beweren. Dat ze daar bleven en dat het thuis een Eén van de opgegraven skeletten onder de Oude Markt, van een kind. rommelige, maar pure vissersstad bleef, met alleen rijke kooplieden en het gewone volk. Slaven kwa men hier immers ook al niet, die werden allemaal naar Zuid-Ameri- ka verscheept." Of dat het Vlissingse bloed eerder al vermengd raakte met dat uit an dere culturen, zoals Spanjaarden die het land in de zestiende eeuw bezaten. „Er heeft zich zelfs ie mand gemeld die beweert dat zijn voorouders teruggaan tot Alva." Dat kan best, aldus Meijlink. „De Spanjaarden hebben hier behoor lijk huisgehouden. Ik moet zeg gen, toen ik van Amsterdam naar Zeeland verhuisde, viel me ook op dat de mensen hier in het zuiden een heel ander profiel hebben. Veel donkerder. Mijn buurman bij voorbeeld, in de Zak van Zuid-Be veland, heeft een echte kroeskop. Die zie je in het noorden van het land niet. Daar is het veel meer: blond haar, blauwe ogen." Maar om de verwantschappen be vestigd te krijgen, is wel meer wangslijm nodig. Tot nu toe heb ben zich twintig vrijwilligers ge meld. Meijlink: „Veelal oude mens jes, die hun hele stamboom al uit geplozen hadden. Maar ook beken de Vlissingers als schrijver lo de Ridder en voormalig wethouder Piet Polderman. En zelfs iemand uit Drenthe, die erover had gele zen en razend enthousiast was. Het zou mooi zijn als zich nog meer mensen opgeven. Daarvoor duiken we nu zelf ook allerlei sites op, en de stadsarchivaris zoekt uit wat nou typisch Vlissingse achter namen zijn, om het via die weg te proberen. Het moet iets moois op leveren, dat kan niet anders." Mensen die willen weten of zij een oer-Vlissinger zijn kunnen zich melden, mits zij kunnen aantonen dat hun fa milie al generaties lang en liefst eeu wenlang in Vlissingen woont: www.vlissingen.nl/vlissingendna Riaan Rijken in de Sint Jacobskerk in Vlissingen Restaurateur Riaan Rijken is bij iedereen bekend als Middelburger. En laat staan zijn vader Piet, de beroemde kunstschilder. Maar wat blijkt, ze zijn van Vlissingse kom af „Mijn opa Janus was een gewel dige opa. Een echte opa. Naar hem ben ik vernoemd, van hem heb ik mijn ambachtszin. Vlak voor zijn overlijden in 1975 had mijn vader een woordenwisseling met zijn zus, tante Diet. Zij flapte er toen uit dat mijn vader een onecht kind was. Mijn vader schrok. Hij ging naar opa en vroeg wat waar was van dit verhaal. Hij kreeg te horen dat mijn oma een affaire heeft gehad met een sigarenboer uit Vlissingen, Kees Lagaaij. Opa wist het, tante Diet wist het, zelfs verre neven wisten het. Iedereen, behalve mijn vader." Dit verhaal moest Piet Rijken rond 1990 van het hart. Veel deed Riaan er destijds niet mee. „Ik vond het maar een raar verhaal, geloofde er eigenlijk niks van. Achteraf, nu mijn vader is overleden, heb ik daar spijt van. Nog niet zo lang ge leden ben ik namelijk gestuit op wat waarschijnlijk zijn zus was. door Joeri Wisse ZIERIKZEE - Het Watersportver- bond is kritisch over het plan van de Nederlandse Oestervereniging om in de Grevelingen en de Ooster- schelde oesterinstallaties te plaat sen. De koepelorganisatie van wa tersportverenigingen vreest dat de installaties ten koste gaan van het open vaarwater. Na succesvolle experimenten met het invangen van oesterbroed bij de Bergse Diepsluis en het Veerse Meer, wil de oestersector nu de zo geheten oesterbroedinvanginstalla- ties (obi's) en oesterbroedkweekin- stallaties (obk's) uitbreiden. Bij Rijkswaterstaat is een aanvraag ingediend om dergelijke installaties bij het eiland Dwars in den Weg nabij Brouwershaven en in de Oos- terschelde, nabij de ingang van het Goese Sas, te plaatsen. Voordat Rijkswaterstaat de vergunning ver leent, konden belanghebbenden zo als duikers, vissers, andere overhe den en natuurorganisaties een zienswijze insturen. Het water- sportverbond heeft daar gebruik van gemaakt. „Wij zijn nadrukke lijk niet tegen oestervissers", zegt Henk Botterweg van de regio Del tawateren van het Watersportver- bond. „Maar vroeger lagen de oes ters alleen op de bodem en daar va ren geen schepen." Nu de oes terkwekers op andere methoden overschakelen, moet volgens Bot terweg ook rekening worden ge houden met waterrecreanten. Hij hoopt dat de zienswijze leidt tot overleg met de sector. Mogelijk kunnen de installaties zo worden geplaatst dat watersporters er min der last van hebben. Cees van Lie- re, voorzitter van de Nederlandse Oestervereniging, geeft aan dat hij altijd bereid is tot overleg. Het watersportverbond zet nog wel vraagtekens bij de voorwaar den die Rijkswaterstaat stelt. Als die organisatie het bijvoorbeeld no dig vindt om een 'verboden ge bied' van vijftig of honderd meter rondom de obi's of obk's in te stel len, vindt het watersportverbond het verlenen van de vergunning on acceptabel. Rijkswaterstaat stelt de komende tijd een definitieve ver gunning op. Als organisaties hun bedenkingen houden, kunnen ze alsnog bezwaar indienen. WEMELDINCE - Het was de bedoeling om anderen warm te maken voor het dansen, maar echt veel toeschouwers trok de dansdemonstratie van Meer Bewegen voor Ouderen woensdag niet. „Die tijd heb ik gehad", klonk het vanaf de solex. De vrouwen - de enige man die meedanst was met vakantie - hadden er niet minder plezier om. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 66