Haventje
Waarde
gaat op
de schop
Met toeristen vertrekken, met
241 zeeland
Auto verder in de knel
in centrum Vlissingen
Gezondheidscentrum
in Middelburgse super
Burgers protesteren
Zet uw foto in een album op
www.pzc.nl/foto
donderdag 31 mei.2012
door Nadia Berkelder
VLISSINGEN - Automobilisten in
het centrum van Vlissingen krij
gen te maken met een hoop veran
deringen. De toegangswegen wor
den aangepast, het parkeren wordt
op een aantal plekken aan de rand
van het centrum aantrekkelijker.
Maar de boulevard, die al is omge
vormd tot fietsstraat, wordt vaker
afgesloten.
Het is slechts een greep uit een
groot pakket maatregelen die de ge
meente Vlissingen voorbereid in
het verkeerscirculatieplan.
Het idee is om de binnenstad
goed bereikbaar maar ook autolu-
wer te maken, én aantrekkelijker
om te verblijven. Dat is goed voor
MIDDELBURG - Eigenaar Logo BV
wil een huisartsenpraktijk, apo
theek, fysiotherapeut en andere
eerstelijnszorgverleners samen
brengen in het pand aan de Kalver
markt in Middelburg waar nu nog
de Agrimarkt is gevestigd. Komen
de zaterdag is de laatste dag dat de
ze supermarkt open is.
Het college van burgemeester en
wethouders wil in principe zijn
medewerking verlenen aan de
plannen voor een gezondheidscen
trum aan de Kalvermarkt. Direc
teur-eigenaar Hananja Louisse van
Logo BV kan in dit stadium nog
geen concrete namen noemen van
zorgverleners die zich in het pand
aan de Kalvermarkt willen vesti
gen.
Naast de Agrimarkt is al enkele ja
ren een tandartsenpraktijk geves
tigd. Nu burgemeester en wethou
ders geen bezwaar hebben tegen
een gezondheidscentrum, kan een
haalbaarheidsonderzoek worden H
verricht. De bedoeling is om in eer- 3
ste instantie Middelburgse zorgver
leners hier samen te brengen. Het
onderzoek wordt verricht door de
Utrechtse projectontwikkelaar
Gettgrip. Joost Grootenhuis, direc
teur van Gettgrip, denkt binnen
enkele weken meer informatie te
kunnen geven over de invulling EP
van het gezondheidscentrum.
WAARDE - Het Waterschap Schelde-
stromen begint ondanks protesten
van omwonenden maandag met
de renovatie van het oude land-
bouwhaventje van Waarde.
Overleg met de gemeente Reimers-
waal en de Stichting Cultureel Erf
goed heeft het waterschap niet op
andere gedachten gebracht, zegt
Guiljam van der Schelde van het
Waterschap. „De impact van de
werkzaamheden is niet zodanig
dat we ze moeten heroverwegen.
En ja, het werk is al aanbesteed."
De haven was tot 1955 in gebruik
als bietenhaven: de suikerbieten
werden er afgevoerd, de schepen
namen pulp mee dat als veevoer
diende. Tegenwoordig is het in ge
bruik bij recreanten, een enkele be-
roepslamsoorsnijder en bij de
jeugd, als zwembad.
De haven heeft nog een ouderwet
se wand van basalt. Die verdwijnt
straks onder een talud. De gebrui
kers van de haven en de dorpsraad
van Waarde hadden graag gezien
dat die wand bleef zoals die nu is:
omdat dat veel mooier is, en om
dat het haventje dan groter is. Er
kunnen met een rechte wand sim
pelweg meer bootjes liggen.
De gebruikers wilden liever dat er
een damwand werd geslagen, in
plaats van een talud aangelegd.
Met dat plan trokken ze aan de bel
bij de Stichting Cultureel Erfgoed
Zeeland (SCEZ), die een meld
punt voor bedreigd erfgoed heeft
geopend, maar daar kregen ze
geen gehoor. De stichting vindt
dat het een 'hele geringe aantas
ting van het haventje is', zegt Mari-
nus van Dintel van SCEZ. „Het
werk Wordt natuurlijk uitgevoerd
met modern materiaal, maar als je
niet zou doen, verdwijnt mis
schien het hele haventje wel."
De haven is technisch in slechte
staat, zegt Van der Schelde. De on
derhoudsbeurt is nodig.
De reddingsboten van de Ortelius worden gekeurd.
Over krap drie weken vaart hij
met passagiers aan boord de
Westerschelde af. Op de werf in
Hansweert is het buffelen om
de Ortelius klaar te krijgen.
door Nadia Berkelder
Het is een beest van een
schip", zegt Mark van der
Hulst van Oceanwide on
deraan de loopplank op de
scheepswerf met een blik op het
metershoge gevaarte in het dok.
En dat het een beest is, mag ge
zien worden: de binnenkant van
de Ortelius wordt gereedgemaakt
voor de passagiervaart, de buiten
kant blijft voorlopig zoals die is: ro
buust en stoer. En dat past bij de
bestemming, want de Ortelius
cruist niet langs Malediven of An
tillen, maar langs Spitsbergen en
Antarctica. Het schip is geschikt
om door ijzig water te vaten.
Verwacht geen casino aan boord,
of een zwembad, en ook geen zon
nedek. „Een expeditiecruise is niet
te vergelijken met een standaard-
cruise. Mensen die meevaren, wil
len echt iets zien en leren. Er gaan
bij ons gidsen mee, mensen die
vart alles weten van de natuur. Ze
geven onderweg lezingen. Passa
giers gaan een paar keer per dag
aan land om de omgeving te ver
kennen. We vertrekken met toeris
ten, maar nemen poolkenners
mee terug."
Het Vlissingse Oceanwide biedt al
een' jaar of vijftien expeditiecruises
aan: eerst op charterschepen en
sinds 2009 op een eigen schip: de
Plancius. Omdat de vraag naar
avontuurlijke reizen toenam, be
sloot het bedrijf uit te breiden. In
het najaar van 2011 werd de Orte-
'Een expeditiecruise is
niet te vergelijken met
een standaardcruise. Er
gaan bij ons gidsen mee.'
de winkels en de horeca. Het par
keren wordt aantrekkelijker aan de
randen van het centrum. Bij de Ko
ningsweg wordt het goedkoper, op
de Kenau Hasselaarstraat achter de
boulevard mag voortaan achteraf
betaald worden.
De parkeergarages worden beter
bereikbaar gemaakt.
Op de boulevard moet de auto
nog meer wijken voor fietsers en
voetgangers. In de zomer worden
de boulevards vaker afgesloten.
In juli en augustus gebeurt dat op
woensdag, zaterdag en zondag van
13.00 tot 20.00 uur. Dat zijn de da
gen waarop ook het meest wordt
gefietst op de boulevard.
MEEST CELEZEN
1. Flinke groei Leonardo-onderwijs
2. Auto te water, inzittenden gewond
3. Vrouw steelt boodschappen
WAT VINDT U?
Ook in de kernen moeten tweede
woningen worden toegestaan. Rea
geer op: www.pzc.nl
TIPS NAAR schouwen-duiveland@pzc.nl