it 113 Elke kapel heeft |)00|(| een eigen vernaai MyMSX www.pzc.nl/uit selectie SCHOUW donderdag 31 mei 2012 Acht monumentale Nachtwachten in een boerenschuur langs de route van de WESTERSCHOUWEN van 16 t/m 24 juni 2012 Details vindt u op www.kunstschouw.nl en in het Kunstschouw Magazine Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. SPMNG - o Onder de noemer SPRING tonen 12 kunste naars van de in Vlissingen gevestigde Kunstwerkplaats Kip Vis hun nieuwste werk. o Deelnemers: Ans Cou- wenberg; Lisanne Douma; Femke Gerestein; Jeanny Go- lembiewski; Monique Jasper- se; Giel Louws; Hans Over- vliet; Michiel Paalvast; Petra Rouwendal; Peter Steutel; Elis Vermeulen; Tjeerd Vrie- link. T e moet in kunst geloven om I het in je leven echt een plaats I te geven. Geloven is hier niet te verstaan als het aannemen van een universele waarheid die je leven richting geeft en mogelijk uitzicht op eeuwig leven. Geloven in kunst is de overtuiging dat bete kenis- en zingeving voorwaarde zijn voor je bestaan. Geloven in kunst betekent ook dat je weet dat je bij die zingeving zelf de hoofd rol speelt, maar dat dat niet kan zonder de dialoog met anderen. Beeldende kunst kan die dialoog bieden. Geloven doe je overal. Maar een kerk was, en is dat soms nog, een plek waar je er zowel de tijd voor neemt als je geloof deelt met anderen. Je vindt vaak kunst exposities in kerken, nu geïnstitu tionaliseerde geloofsbeleving in be langstelling afneemt. Ook de twaalf kunstenaars van Kipvis heb ben een kerk ingericht als - tijdelij ke - expositieplek. Maar, en daarin zit de hedendaagse oriëntatie, de inrichting en het werk zijn toege sneden op de ruimte. Meer dan in andere exposities lijken de expo santen zich ervan bewust dat de kerk een plek is van bezinning. En meer dan gewoonlijk zetten ze het verweerde, eeuwenoude interieur in om een samenspel te creëren met hun actuele werk. Elke kunstenaar heeft een kapel in gericht en elke kapel heeft zijn ei gen verhaal zoals dat ook vroeger was. Ik licht er een paar verhalen uit. Lisanne Douma plaatste zeven kleurenmonitoren op de vloer. Op elke monitor zie je in een traag rit me bloemen ontluiken en weer dichtgaan. Zoals je vroeger in aan bidding voor de heiligen op je Wolfgang Ellenrieder Wolfgang Ellenrieder bouwde een acht meter hoge mobiele tentoon stellingsruimte, als drager voor ei gen werk. Hij heeft het bouwsel ge schonken aan de Cultuurwerf Het is deze week nog te zien, maar nu als drager van werk van acht van zijn academiestudenten. Een span nende confrontatie tussen uiteen lopende kunstopvattingen. T/m 3/6. Timmerfabriek, Koningsweg 37, Vlissingen. Dagelijks van 13-17 u. knieën ging, nodigt zij je uit om hetzelfde te doen voor de natuur. Een ander beeld. Femke Gerestein hing een meterslange rol papier op. Die raakt de vloer en lijkt nog verder uit te kunnen worden ge rold. Het papier is betekend met grafietlijntjes, waaruit de vormen van een op de rug geziene vrouw zichtbaar worden. Ze knielt, diep voorovergebogen. Door de subtiele tekentrant en de presentatie van de tekening verbindt Gerestein het lijfelijke met het spirituele. Een ontroerend beeld, zeker als je be seft dat de leer die ooit dit kerkge bouw domineerde het tegenover gestelde aan mensen voorhield. Een derde werk is in alle eenvoud tijdloos. Elis Vermeulen stapelde tientallen grote lappen vilt tot een monumentaal bed, zoals mensen het in oeroude tijden gebruikt zul len hebben om de nacht door te brengen en rust te vinden. Gelet op de locatie moest ik ook denken aan een sarcofaag. Het beeld ver bindt mens en natuur, leven, droom en dood op een indrukwek kende en poëtische wijze met el kaar. Ik besluit met een vloersculp tuur van Tjeerd Vrielink. Hij laat het licht dat door de hoge kerkra men valt, filteren door de perspex trappen van een piramide om het daarna te laten reflecteren op de spiegelglasplaten. Daarop liggen ook vier goudgeel schijnende TL-lampen. Licht en ruimte, be staande en fictieve architectuur, sa crale plekken van toen en nu, ko men in dit beeld schitterend sa men. En zo zijn er nog acht verha len te vertellen. In schilderkunst en sculptuur, in fotografie en ob ject. Spring' is goed voor een in spirerende rondgang. T/m 24/6. Grote Kerk Veere. Oudestraat 26, Veere. Di. t/m zo. 11.00- 17.00 uur. Volmaaktheid Na 21 jaar verzamelen maakt direc teur Evert van Straaten bij zijn af scheid de balans op in een exposi tie, thema's: kunst en natuur, cen trum en marge, tijd en ruimte, af breken en opbouwen. Met Brancu- si, Picasso, Gilbert 8c George, Ar mando, Louise Bourgeois, Anselm Kiefer, Bruce Nauman, Jan Fabre, Atelier van Lieshout. T/m 28/10. Kröller-Müller Museum, Otterlo. Dagelijks 10.00 - 17.00 uur. Werk van Elis Vermeulen. Sandra van de Griendt Sandra van de Griendt breit met uiteenlopende materialen, als paar denhaar, cassettebandjes, en plas tic tassen. Bij voorkeur verwerkt ze haar breisels in natuurlijke situa ties. Door het contrast wordt de ei genheid van kunst en die van na tuur mooi zichtbaar. Soms groeien haar breisels uit tot sculpturen. T/m 10/6. Galerie 't Hoentje te Paart, Spanjaardstraat 19, Middelburg. Do., zo., zo. 14-17 uur en op afspraak. Anya Janssen Anya Janssen beheerst het met dro ge verf schilderen tot in de perfec tie. Haar werk balanceert daardoor op de grens van droom en werke lijkheid. In twee tentoonstellingen verkent zij de innerlijke wereld van jonge mensen. Een indrukwekkende totaalerva ring. Een must! T/m 15/7. Cultuurwerf. Wolstraat 25 en Oranjestraat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 53