Elena's Rusland laat
een bittere leegte zien
8 luit
Scott terug in de toekomst
Actiefilm staat stijf van de
meest uitgekauwde clichés
filmrecensies
filmagenda
donderdag 31 mei 2012
vussmcm
CINECITY
Snowwhite and the huntsman: za 00.05
uur; Cosmopolis: di 14.00 en 19.30 uur;
Sneak: ma 22.00 uur; Opera: Madam
butterfly: zo 11.00 uur; Prometheus: do
t/m wo 16.00 en 19.00 (enkel di niet om
19.00), do t/m wo 21.45 (vr en za 22.00
in plaats van 21.45) za 00.15 uur; The
cold light of day: do, vr, ma en di 13.45,
do t/m wo 19.15 en 22.00 (enkel za
19.00 in plaats van 19.15), vr en zo
16.30 uur; Move to move: do 19.30 uur;
What to expect when you're expec
ting: do t/m wo 16.30 en 19.15, vr t/m
wo 21.45 uur; Men in black 3: do, vr, ma
en di 13.45, do t/m wo 16.15 en 19.00
en 21.55 uur; Wickie en de schat van
de goden: do, vr, ma en di 13.45, vr
16.15, za, zo en wo 14.00, zo 11.00 uur;
The dictator: do, vr en ma 14.00, do t/m
wo 16.15 19.15, do, vr, zo, di en wo
22.00, za 21.45 uur; Jackie: do t/m wo
13.45, do, zo, ma, di en wo 19.20, vr en
za 19.30, zo 11.00 uur; Dark Shadows:
do t/m wo 16.15, 21.45 uur (vr en za
22.00 in plaats van 21.45), The vow: do,
vr, ma, di 14.00, do t/m wo 16.30 uut;
de piraten!: za, zo en wo 13.45 uur; The
avengers: do, ma en di 16.00, do t/m wo'
21.30 (enkel za 21.15 in plaats van
21.30) uur; Plop wordt kabouterkoning:
za, zo en wo 14.15, zo 11.00 uur;
Sneeuwwitje: vr 16.15, za, zo en wo
14.00, zo 11.00 uur; Dr Seus: vr 16.15,
za en wo 13.45, zo 11.00 en 14.30 uur;
Sntouchables: do t/m wo 14.00 en
19.20, zo 11.00 uur.
GOES
DAVINCI CINEMA
Jackie: zo, ma en di 20.30, vr, za, zo en
wo 19.00 en 21.45 uur; Intouchables:
za, zo en wo 15.45 uur; Prometheus: do,
ma en di 20.00, vr, a, zo en wo 18.45 en
21.15 uur; What to expect when you're
expecting: do. ma em do 20.00, vr, za,
zo en wo 18.30 en 21.45 en 15.30 uur;
Men in black: do, ma 20.15, vrm za zo
en wi 18.30, 21.45 en 15.15 uur; Pira
ten!: za, zo, wo 13.15 uur; Sneeuwwitje:
za, zo en wo 13.00 uur; Wicky de vi
king: za, zo en wo 15.45 uur; Dr Seus:
za, zo en wo 13.00 uur; Plop: za, zo en
wo 13.30 uur.
'T BEEST
Avond van de Zeeuwse amateur film:
za 20.00 uur.
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Monsieur Lazhar: wo,do 20.00 en vr
21.30 uur; The best exotic marigold ho
tel: vr 19.00, za 21.30, di 20.00 uur; Ele
na: za 19.00, zo 20.30, ma 20.00 uur.
ZIERiKZEE
FIZI
Extremely loud and incredibly close:
vr, za 20.30 en di 14.00 uur; Knoester
en Berkelientje: wo 14.00 uur;
TERNEUZEN
CINECITY
Cosmopolis: wo 16.00 en 20.00 uur;
Opera: Madam Butterfly: zo 11.00 uur;
Move to move: do 19.30 uur; Promet-
Ridley Scott gaf eerder dit
jaar in Parijs een 3D sneak
preview van zijn nieuw
ste film Prometheus, de laatste
stap in de promocampagne van
de 'Alien'-regisseur die na dertig
jaar opnieuw voor het genre
science-fiction kiest. Prometheus
gaat deze week draaien en brengt
het mythologische verhaal van
de zoektocht naar de oorsprong
van de mens op Aarde. Scott laat
ons in zijn nieuwste rolprent de
donkerste uithoeken van het uni
versum zien, waar een team ont
dekkingsreizigers moet vechten
om de mensheid van de onder
gang te redden.
Voor zijn eerste 3D-film strikte
Scott onder andere Noomi
Rapace (Lisbeth Salander in de
'Millennium'-films), Charlize
Theron en Michael Fassbender.
„3D sleurt je nog dieper mee in
het verhaal, zelfs tijdens de dialo
gen", vertelt Scott na de voorstel
ling. „De film is gebaseerd op de
Griekse mythologie van Promet-
heus, die door de goden wordt ge
straft omdat hij het vuur stal. Zie
het als een metafoor over het ge
bruik en misbruik van technolo
gie, iets wat tijdens de film wel
duidelijk wordt."
We krijgen te zien hoe een team
van archeologen enkele grotteke
ningen en oude inscripties pro
beert te ontrafelen, die erop wij
zen dat er in een ver verleden
contact is geweest met aliens.
'Een uitnodiging', zoals Rapace's
personage de vondst omschrijft.
Wanneer de wetenschappers op
het ruimteschip 'Prometheus' zit
ten om de aliens op te sporen,
gaat het van kwaad tot erger.
Rapace, die in de drie 'Millen
nium'-thrillers al een aantal moei
lijke rollen neerzette, was zwaar
onder de indruk van 'Prome
theus' en de aanpak van de regis
seur. Het andere vrouwelijke
hoofdpersonage, gespeeld door
Charlize Theron, vertoont gelijke
nissen met Sigourney Weavers
personage Ellen Ripley uit
'Alien', een film die-in 1979 gere
gisseerd werd door Scott.
Prometheus
Te zien Vlissingen, Goes, Temeuzen
Volgende week meer over deze film
toch al weinig zin in deze vakan
tie, omdat hij het slecht met zijn
vader (Bruce Willis) kan vinden.
Er komt nog meer ellende: als
Will na een bezoek aan een dorp
je op de zeilboot terugkomt,
blijkt zijn familie te zijn gekid
napt. Op de Spaanse politie hoeft
hij niet te rekenen, want die heb
ben het druk met kaarten en het
roepen van tranquillo. Enfin, als
Will zijn familie levend wil terug
zien, moet hij binnen vierentwin
tig uur een mysterieus koffertje
vinden en afleveren.
The cold light of dag is geen film,
maar een afstreeplijstje. Vechtpar
tij? Check! Ontsnapping? Check.
Alleen het scenario is niet ge
checkt, want dat bevat zulke gro
te gaten, dat ieder splintertje ge
loofwaardigheid erin verdwijnt.
The cold light of day
Regie: Melbrouk El Mechri. Met:
Henry Cavill, Bruce Willis
Te zien in Vlissingen
door Jos van der Burg
Als het doel van de makers
van de CIA-actiefilm/
thriller The cold light of
day was om zoveel mogelijk lam
me clichés in één film te stop
pen, dan zijn zij cum laude
geslaagd. Dat heeft Will (Henry
Cavill, volgend jaar Superman in
Man of steel), weer. De Ameri
kaanse dertiger is naar zijn fami
lie in Spanje gevlogen om met
hen een weekje te zeilen, maar
wordt door zijn compagnon ge
beld met de mededeling dat hun
bedrijf failliet is. En Will had
Scène uit The cold light of day.
door Fritz de Jong
De derde speelfilm
van Andrei Zvya-
gintsev toont twee
zijden van Rusland.
Van beide word je
niet bepaald vrolijk. Aan de ene
kant zien we het nieuwe Rusland
waar geld de maat van alle dingen
is, vertegenwoordigd door de oude
re zakenman Vladimir.
Deze koelkast van een man be
woont een protserig appartement
in Moskou, samen met zijn mid
delbare echtgenote Elena. Enkele
jaren geleden was zij de verpleeg
ster van Vladimir. Door met hem
te trouwen werd zij tevens zijn
huishoudster. Met Elena reizen we
naar de andere kant van de stad,
waar we het andere Rusland bin
nentreden.
Pal naast een treurige kerncentrale
woont haar werkloze zoon uit een
vorig huwelijk. Spelend met haar
jongste kleinkind in het armzalige
arbeidersflatje lijkt Elena gelukki
ger dan in haar steriele designwo
ning.
Haar (groot) moederliefde maakt
Elena blind voor de passieve hou
ding van haar zoon.
Waar zij een kind ziet dat zij wil
helpen, daar ziet Vladimir een
nietsnut die zelf maar eens moet
zorgen voor zijn gezin.
Als Vladimir na een hartaanval
zijn testament opmaakt en besluit
dat hij - behalve een nabestaanden-
pensioentje voor Elena - al zijn be
zittingen wil nalaten aan zijn tot
op het bot verwende dochter,
knapt er iets bij zijn echtgenote.
Dit kan zij niet over haar kant la
ten gaan.
Groot geld, een testament en ge
spannen familieverhoudingen: het
zou het recept kunnen zijn voor
een spannende film noir. Maar dat
Nadezhda Markina in Elena.
soort films maakt de in de interna
tionale filmfestivalwereld op han
den gedragen Zvyagintsev niet.
Met lang aangehouden shots en af
gemeten beeldkaders zet hij twee
werelden tegenover elkaar.
Op de geluidsband suggereert on
heilspellend kraaiengekras de onaf
wendbare botsing tussen de zelf
zuchtige nieuwe rijken en het ini
tiatiefloze lompenproletariaat
waaruit Elena voortkomt. Afge
zien van de inherente traagheid
heeft Zvyagintsev stilistisch af-
Scène uit Prometheus, de nieuwe film van Ridley Scott.