Elena's Rusland laat een bittere leegte zien 8 luit Scott terug in de toekomst Actiefilm staat stijf van de meest uitgekauwde clichés filmrecensies filmagenda donderdag 31 mei 2012 vussmcm CINECITY Snowwhite and the huntsman: za 00.05 uur; Cosmopolis: di 14.00 en 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Opera: Madam butterfly: zo 11.00 uur; Prometheus: do t/m wo 16.00 en 19.00 (enkel di niet om 19.00), do t/m wo 21.45 (vr en za 22.00 in plaats van 21.45) za 00.15 uur; The cold light of day: do, vr, ma en di 13.45, do t/m wo 19.15 en 22.00 (enkel za 19.00 in plaats van 19.15), vr en zo 16.30 uur; Move to move: do 19.30 uur; What to expect when you're expec ting: do t/m wo 16.30 en 19.15, vr t/m wo 21.45 uur; Men in black 3: do, vr, ma en di 13.45, do t/m wo 16.15 en 19.00 en 21.55 uur; Wickie en de schat van de goden: do, vr, ma en di 13.45, vr 16.15, za, zo en wo 14.00, zo 11.00 uur; The dictator: do, vr en ma 14.00, do t/m wo 16.15 19.15, do, vr, zo, di en wo 22.00, za 21.45 uur; Jackie: do t/m wo 13.45, do, zo, ma, di en wo 19.20, vr en za 19.30, zo 11.00 uur; Dark Shadows: do t/m wo 16.15, 21.45 uur (vr en za 22.00 in plaats van 21.45), The vow: do, vr, ma, di 14.00, do t/m wo 16.30 uut; de piraten!: za, zo en wo 13.45 uur; The avengers: do, ma en di 16.00, do t/m wo' 21.30 (enkel za 21.15 in plaats van 21.30) uur; Plop wordt kabouterkoning: za, zo en wo 14.15, zo 11.00 uur; Sneeuwwitje: vr 16.15, za, zo en wo 14.00, zo 11.00 uur; Dr Seus: vr 16.15, za en wo 13.45, zo 11.00 en 14.30 uur; Sntouchables: do t/m wo 14.00 en 19.20, zo 11.00 uur. GOES DAVINCI CINEMA Jackie: zo, ma en di 20.30, vr, za, zo en wo 19.00 en 21.45 uur; Intouchables: za, zo en wo 15.45 uur; Prometheus: do, ma en di 20.00, vr, a, zo en wo 18.45 en 21.15 uur; What to expect when you're expecting: do. ma em do 20.00, vr, za, zo en wo 18.30 en 21.45 en 15.30 uur; Men in black: do, ma 20.15, vrm za zo en wi 18.30, 21.45 en 15.15 uur; Pira ten!: za, zo, wo 13.15 uur; Sneeuwwitje: za, zo en wo 13.00 uur; Wicky de vi king: za, zo en wo 15.45 uur; Dr Seus: za, zo en wo 13.00 uur; Plop: za, zo en wo 13.30 uur. 'T BEEST Avond van de Zeeuwse amateur film: za 20.00 uur. MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Monsieur Lazhar: wo,do 20.00 en vr 21.30 uur; The best exotic marigold ho tel: vr 19.00, za 21.30, di 20.00 uur; Ele na: za 19.00, zo 20.30, ma 20.00 uur. ZIERiKZEE FIZI Extremely loud and incredibly close: vr, za 20.30 en di 14.00 uur; Knoester en Berkelientje: wo 14.00 uur; TERNEUZEN CINECITY Cosmopolis: wo 16.00 en 20.00 uur; Opera: Madam Butterfly: zo 11.00 uur; Move to move: do 19.30 uur; Promet- Ridley Scott gaf eerder dit jaar in Parijs een 3D sneak preview van zijn nieuw ste film Prometheus, de laatste stap in de promocampagne van de 'Alien'-regisseur die na dertig jaar opnieuw voor het genre science-fiction kiest. Prometheus gaat deze week draaien en brengt het mythologische verhaal van de zoektocht naar de oorsprong van de mens op Aarde. Scott laat ons in zijn nieuwste rolprent de donkerste uithoeken van het uni versum zien, waar een team ont dekkingsreizigers moet vechten om de mensheid van de onder gang te redden. Voor zijn eerste 3D-film strikte Scott onder andere Noomi Rapace (Lisbeth Salander in de 'Millennium'-films), Charlize Theron en Michael Fassbender. „3D sleurt je nog dieper mee in het verhaal, zelfs tijdens de dialo gen", vertelt Scott na de voorstel ling. „De film is gebaseerd op de Griekse mythologie van Promet- heus, die door de goden wordt ge straft omdat hij het vuur stal. Zie het als een metafoor over het ge bruik en misbruik van technolo gie, iets wat tijdens de film wel duidelijk wordt." We krijgen te zien hoe een team van archeologen enkele grotteke ningen en oude inscripties pro beert te ontrafelen, die erop wij zen dat er in een ver verleden contact is geweest met aliens. 'Een uitnodiging', zoals Rapace's personage de vondst omschrijft. Wanneer de wetenschappers op het ruimteschip 'Prometheus' zit ten om de aliens op te sporen, gaat het van kwaad tot erger. Rapace, die in de drie 'Millen nium'-thrillers al een aantal moei lijke rollen neerzette, was zwaar onder de indruk van 'Prome theus' en de aanpak van de regis seur. Het andere vrouwelijke hoofdpersonage, gespeeld door Charlize Theron, vertoont gelijke nissen met Sigourney Weavers personage Ellen Ripley uit 'Alien', een film die-in 1979 gere gisseerd werd door Scott. Prometheus Te zien Vlissingen, Goes, Temeuzen Volgende week meer over deze film toch al weinig zin in deze vakan tie, omdat hij het slecht met zijn vader (Bruce Willis) kan vinden. Er komt nog meer ellende: als Will na een bezoek aan een dorp je op de zeilboot terugkomt, blijkt zijn familie te zijn gekid napt. Op de Spaanse politie hoeft hij niet te rekenen, want die heb ben het druk met kaarten en het roepen van tranquillo. Enfin, als Will zijn familie levend wil terug zien, moet hij binnen vierentwin tig uur een mysterieus koffertje vinden en afleveren. The cold light of dag is geen film, maar een afstreeplijstje. Vechtpar tij? Check! Ontsnapping? Check. Alleen het scenario is niet ge checkt, want dat bevat zulke gro te gaten, dat ieder splintertje ge loofwaardigheid erin verdwijnt. The cold light of day Regie: Melbrouk El Mechri. Met: Henry Cavill, Bruce Willis Te zien in Vlissingen door Jos van der Burg Als het doel van de makers van de CIA-actiefilm/ thriller The cold light of day was om zoveel mogelijk lam me clichés in één film te stop pen, dan zijn zij cum laude geslaagd. Dat heeft Will (Henry Cavill, volgend jaar Superman in Man of steel), weer. De Ameri kaanse dertiger is naar zijn fami lie in Spanje gevlogen om met hen een weekje te zeilen, maar wordt door zijn compagnon ge beld met de mededeling dat hun bedrijf failliet is. En Will had Scène uit The cold light of day. door Fritz de Jong De derde speelfilm van Andrei Zvya- gintsev toont twee zijden van Rusland. Van beide word je niet bepaald vrolijk. Aan de ene kant zien we het nieuwe Rusland waar geld de maat van alle dingen is, vertegenwoordigd door de oude re zakenman Vladimir. Deze koelkast van een man be woont een protserig appartement in Moskou, samen met zijn mid delbare echtgenote Elena. Enkele jaren geleden was zij de verpleeg ster van Vladimir. Door met hem te trouwen werd zij tevens zijn huishoudster. Met Elena reizen we naar de andere kant van de stad, waar we het andere Rusland bin nentreden. Pal naast een treurige kerncentrale woont haar werkloze zoon uit een vorig huwelijk. Spelend met haar jongste kleinkind in het armzalige arbeidersflatje lijkt Elena gelukki ger dan in haar steriele designwo ning. Haar (groot) moederliefde maakt Elena blind voor de passieve hou ding van haar zoon. Waar zij een kind ziet dat zij wil helpen, daar ziet Vladimir een nietsnut die zelf maar eens moet zorgen voor zijn gezin. Als Vladimir na een hartaanval zijn testament opmaakt en besluit dat hij - behalve een nabestaanden- pensioentje voor Elena - al zijn be zittingen wil nalaten aan zijn tot op het bot verwende dochter, knapt er iets bij zijn echtgenote. Dit kan zij niet over haar kant la ten gaan. Groot geld, een testament en ge spannen familieverhoudingen: het zou het recept kunnen zijn voor een spannende film noir. Maar dat Nadezhda Markina in Elena. soort films maakt de in de interna tionale filmfestivalwereld op han den gedragen Zvyagintsev niet. Met lang aangehouden shots en af gemeten beeldkaders zet hij twee werelden tegenover elkaar. Op de geluidsband suggereert on heilspellend kraaiengekras de onaf wendbare botsing tussen de zelf zuchtige nieuwe rijken en het ini tiatiefloze lompenproletariaat waaruit Elena voortkomt. Afge zien van de inherente traagheid heeft Zvyagintsev stilistisch af- Scène uit Prometheus, de nieuwe film van Ridley Scott.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48