boeken 115 Ik maak me niet druk over heersende normen' Veel ontroering en een mooi verhaal donderdag 31 mei 2012 4 door Arie Storm Sipko Melissen - Een kamer in Rome Van Oorschot, 18,50 euro Sipko Melissen Een lcamer in Rome Hét zomerboek van 2012 heb ik de afgelopen dagen gelezen: Een kamer in Rome van Sipko Melissen. Alles aan deze roman is lek ker loom en weldadig. Dit is de eer ste zin: 'Op de dinsdagochtend na Pinksteren schrok ik wakker van Ca- rola die naakt en nog nat van de douche de slaapkamer binnen kwam'. In de tweede zin valt al de naam Nabokov. Dit wordt van begin tot eind genieten, vermoed je dan. Naakte dames die uit de douche ko men, Nabokov. Die verwachting komt uit. Dit zeg ik zonder ironie. Melissens stijl is rustig. Hij probeert de lezer niet te overdonderen met een al te es thetiserende aanpak. Die aandacht voor het esthetische komt ruim schoots aan bod in de inhoud. Verteller Daniël is een 25-jarige stu dent die op zoek gaat naar de ge heimzinnige schrijver Alle Waterink. Die publiceerde voor zover bekend slechts één novelle: Een tuin in Tosca ne. Dat was in 1984. Nu, in 2009, is deze Waterink als schrijver totaal ver geten. Als schilder heeft hij nog wel enige bekendheid. Daniël gaat natuurlijk ook op zoek naar zichzelf Carola heeft het op de eerste bladzijde inderdaad, vlak na dat ze uit die douche is gekomen, al uitgemaakt. Dat wordt niet als een al te groot drama gepresenteerd: 'Ik zocht mijn bril en keek op mijn hor loge. Half elf alweer'. Daniël kan op zoek naar nieuwe kansen. Hij is überhaupt meer van de litera tuur, van het lezen met een boekje in een hoekje, dan van de heet hoofdige heteroseksuele liefde. Zin nelijkheid komt in deze roman wel voor, maar dat gaat er tamelijk sub tiel aan toe. Wat tot gevolg heeft dat wanneer Daniël zich eens het een en ander in het hoofd haalt, het meteen ook daadwerkelijk meeslepend wordt. Maar zoals gezegd: voorlopig leest hij liever en zoekt hij dingen uit die het literaire betreffen. En dan is er dus die vergeten novelle, Een tuin in Toscane. Via de moeder van Carola heeft Daniël dat boekje in handen gekregen. Geïnspireerd en aangemoedigd door Stijn Ravel gaat hij naar Toscane om daar een en an der uit te zoeken. En passant citeert Daniël uit de novelle en vertelt hij aan ons, de lezer van het overkoepe lende boek Een kamer in Rome, de in houd ervan na. Die valt niet tegen. De niet-bestaande novelle blijkt in derdaad een intrigerend verhaal te bevatten. Bovendien wakkert de novelle bij Da niël een belangstelling aan voor de grote romantische dichter John Keats (1795-1821), die in het boekje van Alle Waterink een rol speelt. Ook Oscar Wilde is daar prominent in aanwezig. Het ritselt kortom van de literaire toespelingen en verwijzingen. Dit maakt van Een kamer in Rome tot méér dan een cerebrale exercitie: het is tevens een ontroerend boek. Da niël is 25 terwijl hij in Italië zit, op zoek naar een onbekende schrijver. Op die leeftijd stierf Keats. Hij liet een ongelooflijk prachtig en intrige rend poëtisch oeuvre na. Daniël treft de poëzie van Keats overal aan: in de literatuur, maar ook in zijn leven. Dat is aangrijpend. De ooggetuige heet het geschenkboekje dat de boekhandelaar in juni - de Maand van het Spannende Boek - uitdeelt. Met de novelle vult schrijfster Simone van der Vlugt (45) haar toch al indrukwekkende cv aan. Simone van der Vlugt. foto Merlijn Doomernik/GPD door Peter Kuijt Om maar meteen met een onbetame lijke vraag te beginnen: wat schuift dat nou, het schrijven van een ge schenkboekje? Simone van der Vlugt: „Laat ik het zo zeg gen: aan een gewone thriller houd ik heel wat meer over. Maar de verdienste zit niet al leen in de beloning. De stortvloed aan publi citeit moet je ook meerekenen. Je bereikt er een grote groep mensen mee die jouw werk nog niet kennen." Wat is de diepere gedachte achter het geschenk boekje 'De ooggetuige'? „Wat ik heel graag wilde, was niet alleen maar een spannend verhaaltje schrijven. Ik vind het altijd pret tig als ik een maatschappelijk thema kan aansnijden. Ik hoop natuurlijk dat mensen De oogge tuige spannend vinden, maar het zou mooi zijn als ze bij be nadering meekrijgen hoe de we reld van een slechtziende eruit ziet. Zelfs in een kort verhaal kun je bereiken dat mensen meer begrip voor elkaar krij gen, dat ze hun fietsen niet meer op de ribbelstroken neer zetten en een geleidehond niet ongevraagd aaien. De diepere gedachte is dat de mens kwetsbaar is, maar dat er altijd mensen zijn die nog kwetsbaar der zijn, met wie maar weinig rekening wordt gehouden." vroeg waarom ik niet iets over slechtziend heid schreef omdat er zo weinig bekend is over de problemen die zo'n handicap kan opleveren. Ik vond het een goed idee. Een slechtziende hoofdpersoon kon ik wat meer bewegingsvrijheid geven, wat het schrijven gemakkelijker maakte." U schrijft thrillers, historische romans, jeugd boeken. En nu staat er ook een reisboek over Portugal op stapel. Waar komt deze.veelzijdig- heid vandaan? „Ik kan het ook omkeren: waarom zijn er niet meer auteurs zo veelzijdig? Hoe is het mogelijk dat ze hun leven lang dezelfde soort boeken kunnen schrijven? Ik heb een onderzoekende geest, ben nieuwsgierig en zou me vervelen als ik me al leen zou richten op de histori- sche roman of de thriller. SIMONE VAN DER VLUGT m ÖÖGGITUIGI. Ervan uitgaande dat elk nieuw boek voor een schrijver een leer school is: welke fout' uit uw eer ste thriller zou u nu niet meer maken? „Eigenlijk heb ik niet zoveel kri tiek op mijn eerste boek De reü nie. Ik vind mijn debuut na al die jaren nog steeds heel ge slaagd. In mijn eerste thrillers beschreef ik wel vaak vriendin- nengebabbel. Dat doe ik nu een stuk minder. Niet omdat ik yind dat dat niet thuishoort in een thriller, maar omdat ik niet in herhalingen wil vervallen. De Gouden Strop wordt dit jaar gewonnen door een man, zoveel is zeker. Waarom winnen de mannen de prijzen en verkopen vrouwelijke auteurs zoveel boeken? „Geen idee. Misschien ligt het aan de samen stelling van de jury. Misschien aan de boe ken die ze moeten beoordelen. Ik vind het ook geen interessante discussie." Wat merkt u van de crisis in het boekenvak? „De oplages worden wat kleiner en het duurt iets langer voor ze verkocht zijn. Maar de oplages zijn nog steeds zo groot dat ik geen last heb van de crisis. Met het ge schenkboekje heb ik er wel last van: de op lage is een stuk minder hoog dan voorgaan de jaren. Aan de andere kant blijft het een enorme hoeveelheid boekjes die door de boekhandel wordt ingekocht en weggeven. Zolang ze dat nog kunnen doen, is er hoop." Waarom koos u voor een hoofdpersoon met een visuele beperking? „Kort voor ik het verzoek kreeg het boekje te schrijven, had ik Voor ik ga slapen van S.J. Watson gelezen. Dat boek gaat over een vrouw die elke nacht de herinnering aan de voorbije dag verliest. Op een gegeven mo ment komt haar geheugen langzaam terug en ontdekt ze dat er allerlei dingen in haar leven niet kloppen. Dat vond ik een interes sant gegeven. Ik vroeg me af hoe het moest zijn blind te zijn en langzaam je zicht terug te krijgen. Dat werd het uitgangspunt voor het boekje. „Ik ging onderzoek doen bij het revalidatie centrum Visio Het Loo Erf Al gauw bleek mijn verhaal te groot voor het aantal woor den dat het boekje mocht tellen. Via Twitter kwam ik in contact met Annemiek van Munster, een slechtziende jonge vrouw. Zij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 15