'Er zijn landen waarvan wordt gezegd datje er je rijbewijs cadeau woensdag 30 me, 2012 krijgt bij een pak zeep; nou, dat geldt zeker niet voor je vliegbrevet' 11 Irwin Broen, piloot Sport- en privevliegtuigen (6) Aantal in Nederland: 810 796 Aantal ongevallen: 6 7 Aantal doden: 0 3 Aantal gewonden: 1 1 Helikopters Aantal in Nederland: 94 96 Aantal ongevallen: 3 '2 2 Aantal doden: 4 0 Aantal gewonden: 1 0 Ultra Light (MLA) (2) Inclusief snorvliegtüigen (5) Aantal in Nederland: 413 438 Aantal ongevallen: 2 2 Aantal doden: 0 0 Aantal gewonden: 0 0 Ongemotoriseerd Ballonnen (7) Aantal in Nederland: 469 463 Aantal ongevallen: 1 1 Aantal doden: 0 0 Aantal gewonden: 2 1 Zweefvliegtuigen (4) Aantal in Nederland: 701 698 Aantal ongevallen: 2 3 Aantal doden: 0 0 Aantal gewonden: 0 0 Deltavliegtuigen (1) Aantal in Nederland: Niet geregistreerd; 1000 - 1500 beoefenaars Parapentes (3) Aantal in Nederland: Niet geregistreerd '82 '84 '86 '88 '90 '92 '94 '96 '98 '00 '02 '04 '06 '08 '10 '12 Niet in register opgenomen: militaire toestellen, toestellen van Nederlanders die in het buitenland geregistreerd zijn, luchtvaartuigen zonder registratie (zoals schermtoestellen, zeilvliegtuigen, modelvliegtuigen) en parachutisten. infographic CRW bron Inspectie Leefomgeving en Transport weer: we zijn geen sky gods. Ook na het ongeval als op de Maas vlakte maakte ieder vlieger di rect een analyse: wat zou er ge beurd kunnen zijn?" Broen weet het Zeker: sportvlie ger* is zeer veilig. „Er zijn lan den waarvan wordt gezegd dat je daar je autorijbewijs cadeau krijgt bij aankoop van een pak zeep. Nou, dat geldt zeker niet voor je vliegbrevet. De oplei ding in heel Europa is prima. Je moet minstens veertig vlieguren met instructeur gemaakt heb ben voordat je überhaupt je exa men mag aanvragen, maar ook daarna moet je gemiddeld om de drie maanden vliegen. Je wordt met regelmaat medisch gekeurd. De sport is ook geen goedkope grap. Je brevet halen kost je zo'n 15.000 euro. Met de huidige brandstofprijzen wor den de kosten zelfs een beetje te gek. Maar zo'n kostbare passie werkt ook als een filter. De cow boys haal je eruit." Zelfheeft Broen al ervaring sinds zijn kinderjaren. „Ik ging al jong mee op vluchten en mocht af en toe stiekem wat ver richtingen doen. Daar leer je van. Het mooie aan vliegen is het gevoel van vrijheid. Dat je van vliegveld Midden-Zeeland naar Budel vliegt en daar op een terras boven een kopje cappucci no met een vriend besluit: zul len we doorvliegen naar Spa in België? Ik ben geen 'mooiweer- vlieger'. Ik hou van omstandig heden die je uitdagen. Dat ik me moet concentreren en er geen tijd is voor een babbel. Wat vliegen moeilijk maakt, zijn de handelingen en procedu res die je moet beheersen, maar waarvan je hoopt dat je die nooit nodig hebt." 2010 2011 Gemotoriseerd 1.000 oen hij maandag hoor de van het gecrashte sportvliegtuig op de Maasvlakte, dwaalden zijn gedachten af naar het onge val waarvan hij zelf ooit getuige was. Irwin Broen was destijds bij een hangar met een instruc teur in gesprek toen een vlieg tuig recht op hen afkwam. „We moesten rennen voor ons leven en ik zag hoe het toestel ondersteboven in een sloot neer kwam. Het ging, bleek later, om een man die nog niet zo lang zijn brevet had. Hij had aan zijn nichtje beloofd om een vluchtje te maken. Dat was al een aantal keer uitgesteld en hij had op die dag waarschijnlijk zoiets van: 'Nu doen we het maar'. On danks dat er zware crosswind vanuit het noorden kwam. En dat laatste komt daar niet zo vaak voor. Ook de verloofde van het nichtje was aan boord. Ik zag de landing vanaf de grond helemaal mis gaan. Ik heb nog hulp verleend. De verloofde en de piloot kregen we levend uit het vliegtuig, al moest de piloot daarna wel een oog missen. Maar voor het nichtje kwam al le hulp te laat. Na dit ongeval werd de procedure direct aange past. Heb je net je brevet en nog niet zoveel ervaring, dan beslist een instructeur of het verant woord is dat je gaat vliegen." Het fatale ongeluk maakte grote indruk op Broen, maar 'nooit, maar dan ook echt nooit', over woog hij om met zijn vliegpas- sie te stoppen. „Nee, daarvoor is het vliegen veel te mooi. Crash es zoals ik heb gezien, houden je scherp. Ze zetten je met beide benen op de grond. Je beseft Aantal ingeschreven toestellen in het Nederlandse register voor burgerluchtvaar tuigen in de afgelopen dertig jaar (op 1 januari). Circa 85 procent van de geregi streerde toestellen wordt tot de 'Kleine Luchtvaart' gerekend. 2 7781 Kleine luchtvaart 85% Overige: 4% Commerciële luchtvaart 11% Bron: Inspectie Leefomgeving en Trans port

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11