'Er zijn landen waarvan wordt gezegd datje er je rijbewijs cadeau woensdag 30 me, 2012
krijgt bij een pak zeep; nou, dat geldt zeker niet voor je vliegbrevet' 11
Irwin Broen, piloot
Sport- en privevliegtuigen (6)
Aantal in Nederland: 810 796
Aantal ongevallen: 6 7
Aantal doden: 0 3
Aantal gewonden: 1 1
Helikopters
Aantal in Nederland:
94
96
Aantal ongevallen:
3
'2 2
Aantal doden:
4
0
Aantal gewonden:
1
0
Ultra Light (MLA) (2)
Inclusief snorvliegtüigen
(5)
Aantal in Nederland:
413
438
Aantal ongevallen:
2
2
Aantal doden:
0
0
Aantal gewonden:
0
0
Ongemotoriseerd
Ballonnen (7)
Aantal in Nederland: 469 463
Aantal ongevallen: 1 1
Aantal doden: 0 0
Aantal gewonden: 2 1
Zweefvliegtuigen (4)
Aantal in Nederland:
701
698
Aantal ongevallen:
2
3
Aantal doden:
0
0
Aantal gewonden:
0
0
Deltavliegtuigen (1)
Aantal in Nederland: Niet geregistreerd;
1000 - 1500 beoefenaars
Parapentes (3)
Aantal in Nederland: Niet geregistreerd
'82 '84 '86 '88 '90 '92 '94 '96 '98 '00 '02 '04 '06 '08 '10 '12
Niet in register opgenomen: militaire toestellen, toestellen van Nederlanders
die in het buitenland geregistreerd zijn, luchtvaartuigen zonder registratie
(zoals schermtoestellen, zeilvliegtuigen, modelvliegtuigen) en parachutisten.
infographic CRW bron Inspectie Leefomgeving en Transport
weer: we zijn geen sky gods. Ook
na het ongeval als op de Maas
vlakte maakte ieder vlieger di
rect een analyse: wat zou er ge
beurd kunnen zijn?"
Broen weet het Zeker: sportvlie
ger* is zeer veilig. „Er zijn lan
den waarvan wordt gezegd dat
je daar je autorijbewijs cadeau
krijgt bij aankoop van een pak
zeep. Nou, dat geldt zeker niet
voor je vliegbrevet. De oplei
ding in heel Europa is prima. Je
moet minstens veertig vlieguren
met instructeur gemaakt heb
ben voordat je überhaupt je exa
men mag aanvragen, maar ook
daarna moet je gemiddeld om
de drie maanden vliegen. Je
wordt met regelmaat medisch
gekeurd. De sport is ook geen
goedkope grap. Je brevet halen
kost je zo'n 15.000 euro. Met de
huidige brandstofprijzen wor
den de kosten zelfs een beetje te
gek. Maar zo'n kostbare passie
werkt ook als een filter. De cow
boys haal je eruit."
Zelfheeft Broen al ervaring
sinds zijn kinderjaren. „Ik ging
al jong mee op vluchten en
mocht af en toe stiekem wat ver
richtingen doen. Daar leer je
van. Het mooie aan vliegen is
het gevoel van vrijheid. Dat je
van vliegveld Midden-Zeeland
naar Budel vliegt en daar op een
terras boven een kopje cappucci
no met een vriend besluit: zul
len we doorvliegen naar Spa in
België? Ik ben geen 'mooiweer-
vlieger'. Ik hou van omstandig
heden die je uitdagen. Dat ik
me moet concentreren en er
geen tijd is voor een babbel.
Wat vliegen moeilijk maakt,
zijn de handelingen en procedu
res die je moet beheersen, maar
waarvan je hoopt dat je die
nooit nodig hebt."
2010 2011
Gemotoriseerd
1.000
oen hij maandag hoor
de van het gecrashte
sportvliegtuig op de
Maasvlakte, dwaalden
zijn gedachten af naar het onge
val waarvan hij zelf ooit getuige
was. Irwin Broen was destijds
bij een hangar met een instruc
teur in gesprek toen een vlieg
tuig recht op hen afkwam.
„We moesten rennen voor ons
leven en ik zag hoe het toestel
ondersteboven in een sloot neer
kwam. Het ging, bleek later, om
een man die nog niet zo lang
zijn brevet had. Hij had aan zijn
nichtje beloofd om een vluchtje
te maken. Dat was al een aantal
keer uitgesteld en hij had op die
dag waarschijnlijk zoiets van:
'Nu doen we het maar'. On
danks dat er zware crosswind
vanuit het noorden kwam. En
dat laatste komt daar niet zo
vaak voor. Ook de verloofde van
het nichtje was aan boord. Ik
zag de landing vanaf de grond
helemaal mis gaan. Ik heb nog
hulp verleend. De verloofde en
de piloot kregen we levend uit
het vliegtuig, al moest de piloot
daarna wel een oog missen.
Maar voor het nichtje kwam al
le hulp te laat. Na dit ongeval
werd de procedure direct aange
past. Heb je net je brevet en nog
niet zoveel ervaring, dan beslist
een instructeur of het verant
woord is dat je gaat vliegen."
Het fatale ongeluk maakte grote
indruk op Broen, maar 'nooit,
maar dan ook echt nooit', over
woog hij om met zijn vliegpas-
sie te stoppen. „Nee, daarvoor is
het vliegen veel te mooi. Crash
es zoals ik heb gezien, houden
je scherp. Ze zetten je met beide
benen op de grond. Je beseft
Aantal ingeschreven toestellen in het Nederlandse register voor burgerluchtvaar
tuigen in de afgelopen dertig jaar (op 1 januari). Circa 85 procent van de geregi
streerde toestellen wordt tot de 'Kleine Luchtvaart' gerekend.
2 7781
Kleine luchtvaart
85%
Overige: 4%
Commerciële
luchtvaart 11%
Bron: Inspectie Leefomgeving en Trans
port