Voor lucht in IO 2^ liyp ^ILjP li maan Het luchtruim is veilig, ondanks dat in een mooi week end de dagjesmen sen ook de lucht in gaan. woensdag 30 mei 2012 Niets menselijks is een piloot vreemd. Dus ook bij ervaren pilo ten kan bij routi nehandelingen laksheid optreden. „Maar voor een vlieger is yeiligheid van het al lergrootste belang. Hij wil zijn vlucht graag navertellen", vertelt Ary Stigter van AOPA-Nederland, de belangenvereniging van de ruim vijfduizend privépiloten in Nederland. „Dus worden aan hem meer eisen gesteld dan aan een weggebruiker." Zo moet elke piloot iedere twee jaar een test doen: vliegen met naast zich een instructeur die hem noodprocedures laat oefe nen. Die neemt dan ineens het gas terug en laat de motor statio nair draaien, waarop de piloot de drill voor motorstoring moet uit voeren." Wie faalt voor deze test, loopt een grote kans zijn duurbetaalde vliegbrevet in te moeten leveren. Het Nederlandse luchtruim raakt, zeker op mooie dagen, steeds vol ler met vliegende recreanten. De nieuwste loot aan de stam zijn de ultralight vliegtuigen, die zowel bestaan uit zeer lichte, vol waardige vliegtuigen, als uit para- pentes met een hulpmotor, de zo genoemde paramoteurs. Het aan tal paramoteurs in Nederland nam toe van o in 2004 (toen dat nog verboden was) tot 226 in 2012. Af en toe leidt de recreatieve luchtvaart ook tot berichten over ongevallen - of bijna ongevallen met ballonnen, deltavliegers en vliegtuigen. Soms met gewonden en doden. Afgelopen pinkster weekend verongelukte in de om geving van Rotterdam een Ces sna 172 met vier inzittenden, die zwaargewond zijn opgenomen in het ziekenhuis. Toch is het 'klei ne vliegen' net zo Veilig als de gro te luchtvaart. „De kleine lucht vaart vliegt in hetzelfde lucht ruim. We moeten dus aan dezelf de .eisen voldoen als de grote luchtvaart, zowel wat betreft de vliegers als de toestellen", aldus Stigter. Het drukke luchtruim is veilig, zegt ook Huib Holsteijn, veilig heidsmanager van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). Iedereen die in de kleine luchtvaart zelf standig de lucht in wil, moet daar of bij de Inspectie ILT (de voor- malige luchtvaartinspectie) zijn brevet halen. „De piloten zijn goed opgeleid, de controles zijn er en de materialen zijn wel zo'n beetje uitontwikkeld. Toch is er nog veel terrein te winnen. Grote luchtvaartmaatschappijen wer ken al met het Safety Manage ment System (SMS) en daar zijn wij nu ook mee bezig. Met SMS kijk je - bijvoorbeeld na een onge luk - heel gedetailleerd naar de to tale organisatie van een vlucht of vaart. Door kritisch naar de hele organisatie te kijken, kun je, zo is in het buitenland gebleken, les sen trekken voor de toekomst." Hoe veilig het luchtruim ook is, er zijn zeker kritische geluiden. Zo constateerden het KLPD en de Inspectie ILT na een controle-ac tie vorig jaar dat het bij veel vlieg tuigpiloten schort aan de voorbe reiding van de vluchten. Volgens Stigter is dat een relatief probleem. „Een ervaren piloot die weet dat hij met slechts twee passagiers aan boord niet overbe- laden is, kan geen gewichtsbereke ningen ter controle overleggen; maar heeft dat natuurlijk wel uit het hoofd gedaan." Bij een tweede controle waren er trouwens geen problemen meer. Het grootste probleem volgens de raad voor de Veiligheid zijn de zo genoemde infringementszo noem je het als een vliegtuig zon der contact te onderhouden met de verkeersleiding, een gebied in vliegt waar dat verplicht is. Het- meest geruchtmakende incident daarmee deed zich voor bij Schip hol in augustus 2010. Een klein privé-vliegtuig kwam daar bijna in botsing met twee grote passagiersvliegtuigen. In een rapport over dit incident, be gin dit jaar, meldde de Onder zoeksraad dat jaarlijks ruim 400 infringements voorkomen, waar van zeker de helft op het conto te schrijven valt van de kleine lucht vaart. „De belangrijkste oorzaken van in fringements zijn slechte voorberei ding, uitwijken voor slecht weer, verkeerde interpretatie van de na- vigatie-apparatuur en afleiding door passagiers", zegt Stigter van AOPA, dat een campagne voert om piloten te wijzen op het risi co van infringements. „Dat op Schiphol was natuurlijk een heel gevaarlijke situatie. Maar in de statistieken wordt ook het schampen van een dergelijk ge bied meegerekend. Dat is verge lijkbaar met dat je met je auto op de witte streep komt en dan weer terugstuurt. Alleen staan in de lucht geen strepen, die staan op de kaart." Wat in de vliegsport totaal geen issue is, is alcoholgebruik. „Vlie gers drinken geen druppel als ze de lucht in gaan", stelt Stigter. „Zij drinken hun biertje na de vei lige landing." zie onze website:binnenland Wat komt er kijken bij het halen van een vliegbrevet? V door Chris Halkes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10