Voor
lucht in
IO
2^ liyp ^ILjP li
maan
Het luchtruim is
veilig, ondanks dat
in een mooi week
end de dagjesmen
sen ook de lucht in
gaan.
woensdag 30 mei 2012
Niets menselijks is
een piloot
vreemd. Dus ook
bij ervaren pilo
ten kan bij routi
nehandelingen
laksheid optreden. „Maar voor
een vlieger is yeiligheid van het al
lergrootste belang. Hij wil zijn
vlucht graag navertellen", vertelt
Ary Stigter van AOPA-Nederland,
de belangenvereniging van de
ruim vijfduizend privépiloten in
Nederland. „Dus worden aan
hem meer eisen gesteld dan aan
een weggebruiker."
Zo moet elke piloot iedere twee
jaar een test doen: vliegen met
naast zich een instructeur die
hem noodprocedures laat oefe
nen. Die neemt dan ineens het
gas terug en laat de motor statio
nair draaien, waarop de piloot de
drill voor motorstoring moet uit
voeren."
Wie faalt voor deze test, loopt
een grote kans zijn duurbetaalde
vliegbrevet in te moeten leveren.
Het Nederlandse luchtruim raakt,
zeker op mooie dagen, steeds vol
ler met vliegende recreanten.
De nieuwste loot aan de stam
zijn de ultralight vliegtuigen, die
zowel bestaan uit zeer lichte, vol
waardige vliegtuigen, als uit para-
pentes met een hulpmotor, de zo
genoemde paramoteurs. Het aan
tal paramoteurs in Nederland
nam toe van o in 2004 (toen dat
nog verboden was) tot 226 in
2012.
Af en toe leidt de recreatieve
luchtvaart ook tot berichten over
ongevallen - of bijna ongevallen
met ballonnen, deltavliegers en
vliegtuigen. Soms met gewonden
en doden. Afgelopen pinkster
weekend verongelukte in de om
geving van Rotterdam een Ces
sna 172 met vier inzittenden, die
zwaargewond zijn opgenomen in
het ziekenhuis. Toch is het 'klei
ne vliegen' net zo Veilig als de gro
te luchtvaart. „De kleine lucht
vaart vliegt in hetzelfde lucht
ruim. We moeten dus aan dezelf
de .eisen voldoen als de grote
luchtvaart, zowel wat betreft de
vliegers als de toestellen", aldus
Stigter.
Het drukke luchtruim is veilig,
zegt ook Huib Holsteijn, veilig
heidsmanager van de Koninklijke
Nederlandse Vereniging voor
Luchtvaart (KNVvL). Iedereen
die in de kleine luchtvaart zelf
standig de lucht in wil, moet daar
of bij de Inspectie ILT (de voor-
malige luchtvaartinspectie) zijn
brevet halen. „De piloten zijn
goed opgeleid, de controles zijn
er en de materialen zijn wel zo'n
beetje uitontwikkeld. Toch is er
nog veel terrein te winnen. Grote
luchtvaartmaatschappijen wer
ken al met het Safety Manage
ment System (SMS) en daar zijn
wij nu ook mee bezig. Met SMS
kijk je - bijvoorbeeld na een onge
luk - heel gedetailleerd naar de to
tale organisatie van een vlucht of
vaart. Door kritisch naar de hele
organisatie te kijken, kun je, zo is
in het buitenland gebleken, les
sen trekken voor de toekomst."
Hoe veilig het luchtruim ook is,
er zijn zeker kritische geluiden.
Zo constateerden het KLPD en de
Inspectie ILT na een controle-ac
tie vorig jaar dat het bij veel vlieg
tuigpiloten schort aan de voorbe
reiding van de vluchten.
Volgens Stigter is dat een relatief
probleem. „Een ervaren piloot
die weet dat hij met slechts twee
passagiers aan boord niet overbe-
laden is, kan geen gewichtsbereke
ningen ter controle overleggen;
maar heeft dat natuurlijk wel uit
het hoofd gedaan."
Bij een tweede controle waren er
trouwens geen problemen meer.
Het grootste probleem volgens de
raad voor de Veiligheid zijn de zo
genoemde infringementszo
noem je het als een vliegtuig zon
der contact te onderhouden met
de verkeersleiding, een gebied in
vliegt waar dat verplicht is. Het-
meest geruchtmakende incident
daarmee deed zich voor bij Schip
hol in augustus 2010.
Een klein privé-vliegtuig kwam
daar bijna in botsing met twee
grote passagiersvliegtuigen. In
een rapport over dit incident, be
gin dit jaar, meldde de Onder
zoeksraad dat jaarlijks ruim 400
infringements voorkomen, waar
van zeker de helft op het conto te
schrijven valt van de kleine lucht
vaart.
„De belangrijkste oorzaken van in
fringements zijn slechte voorberei
ding, uitwijken voor slecht weer,
verkeerde interpretatie van de na-
vigatie-apparatuur en afleiding
door passagiers", zegt Stigter van
AOPA, dat een campagne voert
om piloten te wijzen op het risi
co van infringements.
„Dat op Schiphol was natuurlijk
een heel gevaarlijke situatie. Maar
in de statistieken wordt ook het
schampen van een dergelijk ge
bied meegerekend. Dat is verge
lijkbaar met dat je met je auto op
de witte streep komt en dan weer
terugstuurt. Alleen staan in de
lucht geen strepen, die staan op
de kaart."
Wat in de vliegsport totaal geen
issue is, is alcoholgebruik. „Vlie
gers drinken geen druppel als ze
de lucht in gaan", stelt Stigter.
„Zij drinken hun biertje na de vei
lige landing."
zie onze website:binnenland
Wat komt er kijken bij het halen van
een vliegbrevet?
V
door Chris Halkes