De invloed van Bart leeft voort Pulp fiction fel 024-3650570 TERUGGESPOELD Bart de Graaff was niet alleen bijzonder door zijn voorkomen, tien jaar na zijn dood is zijn invloed op televisie nog aantoonbaar. BNN schenkt uitgebreid aandacht aan zijn leven, door Jan van Stipriaan Luïscius u med5a@wegener.nl 43 media llali Zaterdag 26 mei 2012 door Stefan Dëlcken In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Wie zich in 'Pulp fiction' ver diept, krijgt een prima indruk van de culturele impact van de film. Van alles passeert de revue op internetinnovatieve, niet-lineai- re vertelstijl, waanzinnige dialogen, hu mor, buitensporig geweld, comeback van John Travolta, muziek. Er wordt ook vrijuit over de diepere betekenis ervan gespecu leerd. Een 'ultieme hommage aan de film noir'. En: 'zoektocht naar de zin van het le ven, verpakt in excessief geweld en triviale dialogen'. Ook mooi: 'De film daagt andere Hollywoodfïlms uit net zo briljant en ge durfd te zijn'. Maar mijn belangrijkste vraag over Quentin Tarantino's meester werk wordt nergens bevredigend beant woord: wat zit er in de attachékoffer? Gangsters Vincent Vega (Travolta) en Jules Winnfïeld (Samuel L. Jackson) moeten een gestolen koffer opsporen en terugbezorgen bij onderwereldbaas Marsellus Wallace (Ving Rhames). Gaandeweg wordt helder dat ze daarvoor heel veel mensen naar de eeuwige jachtvelden lieten afreizen. In een memorabele scène opent Vega de koffer. De kijker ziet alleen zijn gezicht dat plots baadt in een oranje gloed. Met een blik die het midden houdt tussen totale verwonde ring en lichte paniek bekijkt Vega de in houd. Om de koffer direct te sluiten. Er circuleren de wildste theorieën over de inhoud. De populairste is dat in de koffer de ziel van Wallace zit, die hij aan de duivel verkocht. Aanhangers onderbouwen dit door te wijzen op de pleister die de nek John Travolta en Samuel L. Jackson in de bui tengewoon bizarre film Pulp fiction. van Wallace siert. 'Onweerlegbaar bewijs' voor de aanname dat de duivel langs deze weg de ziel uit het lichaam trok. Waarom de duivel een attachékoffer nodig heeft om de ziel te vervoeren en hoe het mogelijk is dat die wordt gejat door puistige hobbycri minelen, vertellen ze er niet bij. 'Pulp fiction' (1994) zit vol met dit soort bi zarre momenten. Zoals het verschijnen van The Gimp. Deze in een zwartleren sm-pak, met masker, geklede kerel slijt zijn dagen blijkbaar in een met zware hangsloten ver grendelde houten kist en wordt zo nu en dan te voorschijn 'gehaald door zijn 'eigena ren' Maynard en Zed. Wat die vervolgens met hem doen, laat Tarantino ook over aan de verbeelding van de kijker. Het feit dat hij mank loopt ('gimp' betekent vrij ver taald mankepoot) voorspelt weinig goeds. Ook omdat Maynard en Zed verkrachters zijn, wat onderwereldbaas Wallace aan den lijve moet ondervinden. Tarantino speelde leentjebuur bij tal van andere films, strips en pulpromans. Het is knap dat hij erin slaagde deze 'pulp' van tweedehands onderdelen te kneden tot een schitterend en volstrekt uniek geheel. Bart de Graaff, tv-maker en oprichter van BNN, was volgens Gerard Timmer een groot inspirator voor de mensen om hem heen. foto GPD hield niet van vergaderen, maar be wandelde in de aanloop naar de oprichting met Timmer wel het Haagse lobbypad. „Samen waren we vaak in Den Haag, lobbyen voor BNN. Voor de buitenwereld was Bart altijd de grappenmaker en de drukke man, maar onder weg in de auto zeiden we soms een half uur niks. Bart vond het heerlijk voor zich uit te staren, na te denken. Het was altijd leuk met hem ergens binnen te komen. We liepen eens de kamer in van Sari van Heemskerck, destijds media woordvoerder van de WD. Vond ze gewéldig. De eerste twintig mi nuten gingen alleen over Bart, zijn humor, conditie, toestand. Eigen lijk verliepen alle gesprekken in het Haagse zo als Bart erbij was." Toen BNN van de grond was geko men, was de rolverdeling helder. „Je moest Bart geen deelgenoot maken van de vergaderingen van de toenmalige Raad van Toezicht van de NOS, dat was vreselijk voor hem. Daar werd hij heel ongeluk kig van. Bovendien, je moet men sen benutten op hun kracht. Bart had een heldere visie, was een boegbeeld en een groot inspirator voor de mensen om hem heen. Zo was het een goede rolverdeling. „De laatste jaren van zijn leven wa ren zwaar. Kanker in zijn mond en er gebeurde iets in zijn hoofd, waardoor hij geen auto mocht rij den. Ik voelde verantwoordelijk heid, wilde er voor hem zijn." 'Soms was Bart dagen niet op kan toor. „Als hij 's avonds belde en ik zei dat ik nog op het werk zat, voel de hij zich schuldig. We gingen nog samen naar Montreux, omdat de IQjtest genomineerd was voor een Roos. Dat waren Barts manie ren er voor mij te zijn. Hij was dat weekend ziek en ging toch mee. De volgende dag vlogen we terug. Bart was niet lekker, zat de hele vlucht op het toilet. Nadat ik Bart thuis afzette, is hij nog dezelfde avond opgenomen en nooit meer uit het ziekenhuis gekomen. Vier weken later overleed hij. Ik mis hem nu nog steeds." Hoe zou De Graaff nu aankijken tegen BNN? „Kritisch. BNN had de afgelopen jaren moeite zich door te ontwikkelen, echt vernieu wende stappen zijn niet gezet. Maar er wordt nü heel hard aan ge werkt. BNN had zich de hele bre de range van jong Nederland eigen moeten maken. Als BNN zich zo had ontwikkeld, was er wellicht geen ruimte geweest voor Pow- ned. Met Bart erbij zou die pro grammatische ontwikkeling er wel anders uit hebben gezien." Bart de Graaff Werd geboren op 16 april 1967 in Haarlem. Kwam op zijn 9e onder een auto. Liep daarbij verbrij zeld been op en een bacterie die zijn nieren aantastte. Kreeg daardoor groeistoornis, waardoor hij nooit gro ter werd dan een kind van 12. Speel de als 20-jarige in tv-reclame met de kreet: 'Zeg maar nee, dan krijg je er twee., toevallig!'. Dat trok de aan dacht van Veronica, die hem een ei gen programma gaf: Barts Omroep Organisatie Stichting, (B.O.O.S.). Na zes jaar B.O.O.S. begon hij met BNN: Barts News Network, een knipoog naar CNN. Twee jaar later richtte hij een publieke omroep op: ook BNN. Hij werd voorzitter, maar bleef pro gramma's presenteren en bedenken. Fjp=^ Reageren? redactie.media@wegener.nl ontegenzeggelijk talent. Bart kon zich ook veel permitteren. Mensen zoals hij hebben de lach aan hun kont hangen. Hij was veelzijdig, maar niet altijd makkelijk voor zichzelf. Creatief gezien zocht hij altijd de grenzen op, hij was vaak aanjager van denkprocessen. Als hij over grenzen ging, en dat ge beurde wel eens, werd hem dat vergeven omdat hij iets sympa thieks en aandoenlijks had." Volgens Timmer had De Graaff die gisteren (vrijdag 25 mei) tien jaar geleden overleed, betekenis voorde tv. „Hij kwam hoog boven de middelmaat uit. In het genre sketch-televisie en het opzoeken van grenzen zette hij een trend. Programma's als Koefnoen waren er toen niet veel. Bart sloeg daar een slag in. Als ik nu kijk, ken ik weinig tv-makers die een tv-net nieuwe energie kunnen geven. Bart was bij uitstek iemand die dat in zich had. Hij ging nooit in de traditionele tv-vormen hangen." Tijdens hun samenwerking was Timmer vice-voorzitter en direc teur. De Graaff was voorzitter, Gerard Timmer (43) stond met Bart de Graaf aan de wieg van BNN. Tien jaar na de dood van de spraakmakende De Graaff kijkt Timmer, nu directeur tv-programmering van de NPO (publieke omroep), terug op een roerige tijd. „Je hebt, ook in Hilver sum, heel veel middelmaat. Er zijn weinigen die een authentiek, ei gen gezicht laten zien. Bart wel Hij was bijzonder, een parel, had Gerard Timmer. „Ik mis Bart nu nog steeds." foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 75