B 21 spectrum Zielrakende zang van Egidiuskwartet RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE in het wit Marjan Berk Zaterdag 26 mei 2012 ij niet slapen mogen we graag naar de radio luisteren. Zo hoorde ik vorige week tijdens een uitzending van Casa Luna een gesprek van Mieke van der Weïj met Peter de Groot, artistiek leider van het Egidius Kwartet Gevolgd door een stuk aangrij pend mooie muziek, fragment uit de Leidse Koorboeken, waarmee men op het ogenblik door het land trekt, om in een aantal grote ker ken deze wonderschone muziek te laten klin ken. De concerten begonnen in de Pieterskerk in Lei den, trokken naar de Laurenskerk in Rotterdam en ik bestelde als de bliksem via internet kaart jes voor het concert in de Domkerk te Utrecht Zo trokken mijn oudste kleindochter (17) en ik op de allereerste warme zomeravond naar de Domstad, waar alle terrassen vol zaten met eten de en pratende studenten en ander jong volk. De Domkerk was stemmig verlicht door grote kroonluchters en kaarsen. De kerk vulde zich en daar kwamen de leden van het Egidius Kwartet, aangevuld met zangers van het College, gekleed in lange rode jassen om zich in het midden van de kerk op te stellen om ons gelukkig te maken met de schitterend gezongen zestiende eeuwse Requiems uit het derde Leidse Koorboek. Ge schreven in een tijd dat er een rotsvast geloof in een hiernamaals heerste, werd 'de ziel van de overledene als het ware over de drempel naar dat hiernamaals gezongen', schrijf ik graag over uit het programmaboekje.. Ik zat daar en de magnifieke zang werkte als een rustgevend meiregentje in mijn volle hersen pan. Niks gesloten ogen, intens luisterend keek ik ook nieuwsgierig naar de bevlogen dirigent Peter de Groot en de mondbewegingen van de zangers en zangeressen. Het zicht op de uitvoerenden werd vergemakke lijkt door de zangers, die rondlopend voor ieder nieuw lied van plaats wisselden! En ik realiseer de mij, dat deze muziek is geschreven in een tijd, dat het leven hard en koud was, er was geen stromend water, geen centrale verwar ming, geen makkelijk comfort De dood was al tijd dichtbij en deze muziek bood troost en ze kerheid. Mijn oude oren hebben deze muziektaal in mijn lange leven gehoord en leren kennen, maar ik was heel benieuwd of mijn jonge kleindochter ontvankelijk zou zijn voor deze bijzondere en voor haar ongewone muzikale ervaring. Ze was gefascineerd, de CD werd gekocht en meteen in de auto van haar vader beluisterd, het zaad was gezaaid! Inde pauze bekeken we de Domkerk; we beke ken het enorme praalgraf van ene Baron Admi raal van Gent, die wij niet kenden en samen met een andere bezoekster zagen we de replica van het mooie kleine beeldje van Sint Maarten op zijn paard, die zijn jas halveert om de bedelaar ook een beetje warmte te schenken. „Kijk!", zei de dame, „zie je dat Sint Maarten een zwart gezicht heeft?" We zagen het, Sint Maar ten, een allochtoon avant la lettre. Voort ging het concert. In de laatste zang had de componist zulke zielrakende akkoorden geschre ven, dat er bij mij langzame tranen biggelden.. Vanaf deze avond volgen wij het Egidiuskwartet op zijn tocht, en Zeeuwse muziekliefhebbers, dat kunt U ook doen via www.leidsekoorboe- ken.nl., of www.egidiuskwartet.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 53