BIJ ICEyiCii iilDlfl
krijgt u een granieten werkblad
voor een kunststof-prijs!*
&~sr
Klimmen tot in hemel
of hel
42|
gratis vaatwasser én GRATIS kok!**
ma'cen we ^et
'VORSTELIJKE KEUZE
HOLLANDSE PRIJZEN
Kreuziger wint,
Hesjedal pakt
seconden terug
zaterdag 26 mei 2012
Ja, zo voordelig zijn de keukens nog nooit
geweest bij
allemaal wel heel bijzonder: u maakt de
keuze uit één van de vete droomkeukens
en dan krijgt u een fjgiiy u
voor een kunststof prijs én de
En om het extra feestelijk te
maken komt de voor u en
8 gasten heerlijke hapjes maken, zodat
iedereen op culinaire wijze kennis kan
maken met uw nieuwe keuken!
KEUKEN
BAD
WERELD
'T LIEFST EEN
j "1
""Tl
WWW.KEUKENENBADWERELD.nl ^Tb'o^vard poortvliet
Keuken Badwereld heeft een grote
collectie SieMatic Keukens. Deze kunt
u bewonderen in ons SieMatic Centre.
U wordt hier uitgebreid geïnformeerd
over de zeer diverse mogelijkheden
van dit topmerk.
door Edward Swier
ALPE Dl PAMPEACO - De Tsjechi
sche wielrenner Roman Kreuziger
heeft vrijdag de negentiende etap
pe van de Ronde van Italië ge
wonnen. De renner van Astana
kwam na een zware bergetappe so
lo over de finish op Alpe di Pam-
peago.
De Canadees Ryder Hesjedal ein
digde als tweede en snoepte enke
le seconden af van zijn achter
stand op de Spaanse roze-truidra-
ger Joaquin Rodriguez, die als der
de over de finish kwam. Het ver
schil tussen de twee voornaamste
kandidaten voor de eindzege be
draagt nu nog zeventien secon
den.
De rit ging over 198 kilometer van
Treviso naar de top van Alpe di
Pampeago. Zaterdag staat de laat
ste bergrit op het programma, de
Giro eindigt zondag met een indi
viduele tijdrit in Milaan.
Hesjedal sprong op twee kilome
ter van de top weg uit het groepje
met de favorieten voor de eindze
ge. De Canadese renner van Gar-
min kon Kreuziger weliswaar niet
meer achterhalen, maar pakte wel
dertien kostbare seconden op Ro
driguez.
Hesjedal kan zaterdag in de zware
rit over 219 kilometer naar de Pas-
so dello Stelvio opnieuw proberen
wat tijd terug te pakken en geldt
bovendien als een aanzienlijk bete
re tijdrijder dan de Spanjaard van
Katoesja.
Een beeld van de Stelvio in 2005. De rijders krijgen het vandaag weer bij
zonder zwaar op het dak van de Giro. foto Alessandro Trovati/AP
letterlijk dun door de broek liep.
„Het was de pijnlijkste dag die ik
ooit op de fiets heb meegemaakt."
De Stelvio, die het dak van de Giro
vormt, kent geen mededogen.
Weet Basso. „De hoogte wordt
vaak door mensen onderschat. Nor
maal gesproken voel je duidelijk
verschil boven de 1800 meter en bo
ven de 2200 meter wordt het zelfs
nog wat zwaarder. Als je op de Stel
vio dat punt bereikt, moet er nog
zeven of acht kilometer worden ge
klommen."
De beklimming van de zuidwestzij
de duurt 22,4 kilometer, het hoog
teverschil dat overbrugd moet wor
den is liefst 1543 meter. Het stij
gingspercentage is gemiddeld ruim
7 procent, maar op sommige plek
ken 12 procent. De klim van de an
dere zijde is overigens nog wat lasti
ger. Vooral de aanblik is angstaanja
gend. De Stelvio oogt machtig,
groot.
De berg - op het drielandenpunt
van Zwitserland, Oostenrijk en Ita
lië - zit overigens pas voor de elfde
keer in het etappeschema van de
Giro. Die exclusiviteit is mede inge
geven door een praktische reden.
Het is simpelweg niet te garande
ren dat de Stelvio in mei sneeuw
vrij is. Afgelopen week sneeuwde
het nog enkele malen op de top
van de 2758 meter hoge bergpas.
Nu zal het de organisatie wel luk
ken de route vanaf Bormio sneeuw
vrij te krijgen, maar bij eerdere Gi
ro's lukte dat lang niet altijd. De
doorkomsten in 1988 en 1991 wer
den bijvoorbeeld op het laatste mo
ment geschrapt.
Sinds 1822 ligt een weg over de
bergpas, verkeer tussen Wenen en
Milaan koos aldus de kortste weg.
De route was echter zelfs al voor
het begin van onze jaartelling be
kend,. er zijn resten gevonden van
reizigers die 1500 voor Christus de
berg op hun doortocht trotseer
den. Menigeen kwam op de col
(die ook wel Stilfser Joch wordt ge
noemd) om het leven, er vinden
nu nog altijd veel verkeersongeluk
ken plaats.
Oostenrijkse en Italiaanse legers
vochten in de Eerste Wereldoorlog
op de flanken van de berg, maar er
vonden op de Stelvio ook beroem
de sportieve duels plaats. Al bij de
eerste passage van de toen nog on
verharde pas, in 1953, werd geschie
denis geschreven. Fausto Coppi,
voor wie op de top overigens een
monument staat, wist zijn grote te
genpool Gino Bartali én de Zwitser
se favoriet Hugo Koblet op-beslis
sende achterstand "te zetten. In
1980 reed Bernard Hinault, met
ploegmaat Jean-René Bernaudeau,
tussen hoge sneeuwhopen door
naar een grote voorsprong en Gi
ro-winst. In 1994 gaf Marco Panta-
ni er een eerste proeve van zijn be
kwaamheid. En Basso, die verloor
er dus in 2005, de Ronde van Italië.
Dat nu hoopt hij vandaag voor
goed te kunnen vergeten.
PASSO DELLO STELVIO - De Giro-di-
rectie bewaart deze ronde het lek
kerste voor het laatst. Het is een
toetje én hoofdgerecht ineen en zal
dan ook voor velen zwaar op de
maag vallen. Het peloton wacht
vandaag, aan de start van het slot-
weekeinde, een etappe met twee
bergen van mythische proporties.
Na de extreem lastige Mortirolo,
op zestig kilometer van de streep,
wacht ook nog eens de liefst 2758
meter hoge Stelvio. „Èen hels kar
wei", aldus Ivan Basso.
Acht jaar was Basso toen hij in
1986, eindelijk, toestemming kreeg
van zijn vader om, met hem, de
Stelvio te bevechten. „Ik heb nog
steeds foto's van die dag", glimt
Basso. De klim van de mega-col
maakte de jonge Ivan volmaakt ge
lukkig, nu wist hij helemaal zeker
dat hij wielrenner wilde worden.
Later zou de berg hem nog flink
dwars zitten, vandaag kan hij er
zijn carrière nog een impuls geven.
Basso, in een interview met het
wielermagazine Procycling: „Er is
een klein lijstje legendarische be
klimmingen, en bovenaan dat rijtje
staat de Stelvio."
Bij de laatste beklimming tijdens
de Giro, in 2005, zakte de toenmali
ge roze-truidrager Basso vanwege
maag- 'en darmklachten volledig
door het ijs op de Stelvio. „Ik wist
's morgens al dat het een verschrik
king ging worden", aldus Basso, bij
wie het die dag in de 'Order Alpen'