BIJ ICEyiCii iilDlfl krijgt u een granieten werkblad voor een kunststof-prijs!* &~sr Klimmen tot in hemel of hel 42| gratis vaatwasser én GRATIS kok!** ma'cen we ^et 'VORSTELIJKE KEUZE HOLLANDSE PRIJZEN Kreuziger wint, Hesjedal pakt seconden terug zaterdag 26 mei 2012 Ja, zo voordelig zijn de keukens nog nooit geweest bij allemaal wel heel bijzonder: u maakt de keuze uit één van de vete droomkeukens en dan krijgt u een fjgiiy u voor een kunststof prijs én de En om het extra feestelijk te maken komt de voor u en 8 gasten heerlijke hapjes maken, zodat iedereen op culinaire wijze kennis kan maken met uw nieuwe keuken! KEUKEN BAD WERELD 'T LIEFST EEN j "1 ""Tl WWW.KEUKENENBADWERELD.nl ^Tb'o^vard poortvliet Keuken Badwereld heeft een grote collectie SieMatic Keukens. Deze kunt u bewonderen in ons SieMatic Centre. U wordt hier uitgebreid geïnformeerd over de zeer diverse mogelijkheden van dit topmerk. door Edward Swier ALPE Dl PAMPEACO - De Tsjechi sche wielrenner Roman Kreuziger heeft vrijdag de negentiende etap pe van de Ronde van Italië ge wonnen. De renner van Astana kwam na een zware bergetappe so lo over de finish op Alpe di Pam- peago. De Canadees Ryder Hesjedal ein digde als tweede en snoepte enke le seconden af van zijn achter stand op de Spaanse roze-truidra- ger Joaquin Rodriguez, die als der de over de finish kwam. Het ver schil tussen de twee voornaamste kandidaten voor de eindzege be draagt nu nog zeventien secon den. De rit ging over 198 kilometer van Treviso naar de top van Alpe di Pampeago. Zaterdag staat de laat ste bergrit op het programma, de Giro eindigt zondag met een indi viduele tijdrit in Milaan. Hesjedal sprong op twee kilome ter van de top weg uit het groepje met de favorieten voor de eindze ge. De Canadese renner van Gar- min kon Kreuziger weliswaar niet meer achterhalen, maar pakte wel dertien kostbare seconden op Ro driguez. Hesjedal kan zaterdag in de zware rit over 219 kilometer naar de Pas- so dello Stelvio opnieuw proberen wat tijd terug te pakken en geldt bovendien als een aanzienlijk bete re tijdrijder dan de Spanjaard van Katoesja. Een beeld van de Stelvio in 2005. De rijders krijgen het vandaag weer bij zonder zwaar op het dak van de Giro. foto Alessandro Trovati/AP letterlijk dun door de broek liep. „Het was de pijnlijkste dag die ik ooit op de fiets heb meegemaakt." De Stelvio, die het dak van de Giro vormt, kent geen mededogen. Weet Basso. „De hoogte wordt vaak door mensen onderschat. Nor maal gesproken voel je duidelijk verschil boven de 1800 meter en bo ven de 2200 meter wordt het zelfs nog wat zwaarder. Als je op de Stel vio dat punt bereikt, moet er nog zeven of acht kilometer worden ge klommen." De beklimming van de zuidwestzij de duurt 22,4 kilometer, het hoog teverschil dat overbrugd moet wor den is liefst 1543 meter. Het stij gingspercentage is gemiddeld ruim 7 procent, maar op sommige plek ken 12 procent. De klim van de an dere zijde is overigens nog wat lasti ger. Vooral de aanblik is angstaanja gend. De Stelvio oogt machtig, groot. De berg - op het drielandenpunt van Zwitserland, Oostenrijk en Ita lië - zit overigens pas voor de elfde keer in het etappeschema van de Giro. Die exclusiviteit is mede inge geven door een praktische reden. Het is simpelweg niet te garande ren dat de Stelvio in mei sneeuw vrij is. Afgelopen week sneeuwde het nog enkele malen op de top van de 2758 meter hoge bergpas. Nu zal het de organisatie wel luk ken de route vanaf Bormio sneeuw vrij te krijgen, maar bij eerdere Gi ro's lukte dat lang niet altijd. De doorkomsten in 1988 en 1991 wer den bijvoorbeeld op het laatste mo ment geschrapt. Sinds 1822 ligt een weg over de bergpas, verkeer tussen Wenen en Milaan koos aldus de kortste weg. De route was echter zelfs al voor het begin van onze jaartelling be kend,. er zijn resten gevonden van reizigers die 1500 voor Christus de berg op hun doortocht trotseer den. Menigeen kwam op de col (die ook wel Stilfser Joch wordt ge noemd) om het leven, er vinden nu nog altijd veel verkeersongeluk ken plaats. Oostenrijkse en Italiaanse legers vochten in de Eerste Wereldoorlog op de flanken van de berg, maar er vonden op de Stelvio ook beroem de sportieve duels plaats. Al bij de eerste passage van de toen nog on verharde pas, in 1953, werd geschie denis geschreven. Fausto Coppi, voor wie op de top overigens een monument staat, wist zijn grote te genpool Gino Bartali én de Zwitser se favoriet Hugo Koblet op-beslis sende achterstand "te zetten. In 1980 reed Bernard Hinault, met ploegmaat Jean-René Bernaudeau, tussen hoge sneeuwhopen door naar een grote voorsprong en Gi ro-winst. In 1994 gaf Marco Panta- ni er een eerste proeve van zijn be kwaamheid. En Basso, die verloor er dus in 2005, de Ronde van Italië. Dat nu hoopt hij vandaag voor goed te kunnen vergeten. PASSO DELLO STELVIO - De Giro-di- rectie bewaart deze ronde het lek kerste voor het laatst. Het is een toetje én hoofdgerecht ineen en zal dan ook voor velen zwaar op de maag vallen. Het peloton wacht vandaag, aan de start van het slot- weekeinde, een etappe met twee bergen van mythische proporties. Na de extreem lastige Mortirolo, op zestig kilometer van de streep, wacht ook nog eens de liefst 2758 meter hoge Stelvio. „Èen hels kar wei", aldus Ivan Basso. Acht jaar was Basso toen hij in 1986, eindelijk, toestemming kreeg van zijn vader om, met hem, de Stelvio te bevechten. „Ik heb nog steeds foto's van die dag", glimt Basso. De klim van de mega-col maakte de jonge Ivan volmaakt ge lukkig, nu wist hij helemaal zeker dat hij wielrenner wilde worden. Later zou de berg hem nog flink dwars zitten, vandaag kan hij er zijn carrière nog een impuls geven. Basso, in een interview met het wielermagazine Procycling: „Er is een klein lijstje legendarische be klimmingen, en bovenaan dat rijtje staat de Stelvio." Bij de laatste beklimming tijdens de Giro, in 2005, zakte de toenmali ge roze-truidrager Basso vanwege maag- 'en darmklachten volledig door het ijs op de Stelvio. „Ik wist 's morgens al dat het een verschrik king ging worden", aldus Basso, bij wie het die dag in de 'Order Alpen'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 42