RES herbeleeft tijden van weleer sport41 Ook in crisistijd is Monaco plek voor glamour Open Nederlands kampioenschap motorcross doet tweede pinksterdag Axel aan zaterdag 26 mei 2012 door René van Stee AXEL - Vijf jaar lang werd ervoor ge lobbyd. Op tweede pinksterdag is het eindelijk zo ver: het Open Ne derlands kampioenschap (ONK) motorcross doet het RES- circuit in Axel aan. Daarmee herbeleeft de stichting Re creatieve Exploitatie Smitschor re tij den van weleer. De laatste grote in ternationale wedstrijd in Axel werd gereden op Koninginnedag 1980, de dag van de inauguratie van Bea trix. Onder impuls van wijlen Har ry Goossens - de 'vader van het Axelse motorcrossen', voormalig in ternationaal jurylid, motorcross manager en -trainer - maakten toenmalige toppers als Gerrit Wol- s'ink, Peter Herlings, Roger De Cos- ter en Gerard Rond hun opwach ting op het circuit aan de Smit- schorreweg. „Een geweldige happening was dat toentertijd. Daarna is het op dit vlak lang stil gebleven. Totdat we vonden dat het tijd werd om weer eens grote wedstrijd naar Axel te halen. Dit is tot onze grote vreugde gelukt", stelt secretaris Ad Colijn van de Stichting RES (Recreatieve Exploitatie Smitschorre) vol trots. De Stichting RES is er helemaal klaar voor. Duizenden vrijwilligers- uren zitten erin. Sinds 18 mei is de opbouw van het circuit in volle gang. „Het is volledig gestript en opnieuw opgebouwd. Tot en met zondag zijn er dagelijks zo'n dertig vrijwilligers in de weer om het cir cuit op te leveren volgens de eisen van motorsportverbond KNMV." Op de wedstrijddag verleent zo'n honderd man hand- en spandien sten. Colijn: „Die mensen zijn goud waard. Ik zie de komst van het ONK als een beloning voor hun inzet. Ze leveren al jaren zeer hoge kwaliteit." Er is niks aan het toeval overgela ten. Een groot aantal vrijwilligers bezocht onlangs in Mill een andere wedstrijd in het kader van het ONK. Colijn: „Om te zien hoe het daar in zijn werk ging. Veiligheid gaat voor alles, voor zowel de rij ders als het publiek." Dat het allemaal zo lang heeft ge duurd, heeft vooral te maken met de wedstrijdkalender, vertelt Co lijn. „Om daarop terecht te komen, is een kwestie van de zeer lange Jeffrey Herlings komt maandag in actie in Axel. adem. Dergelijke wedstrijden wor den veelal in Brabant of Gelder land gereden. Het KNMV doet de laatste tijd meer aan regionale sprei ding. Vandaar dat ook wij in beeld kwamen." De Stichting RES houdt rekening met de komst van zo'n 1500 toe schouwers. Die krijgen landelijke en internationale toppers zoals Jef frey Herlings (leider in de tussen stand van het WK en het ONK in foto Guus Schoosiewille/ANP de klasse MX2), Mare de Reuver (MXi) en Ken de Dijcker (MXi) aan het werk te zien. Herlings kan in Axel zijn ONK-titel pro longeren. Jan Goossens, de zoon van Harry met wie hij zowat alle circuits in Europa afreisde, is zeker van de partij. De Axelaar, zelf licentiehouder in de jaren zeven tig, wipt nog maandelijks even langs. „Het wordt maandag een weer zien met oude bekenden", vertelt vijftiger Goossens. In de jaren dat zijn vader de toon zette in Axel, was hij één van de stille krachten rs achter alle activiteiten. „Ik kijk uit naar de verrichtingen van Jeffrey Herlings. Zijn vader Peter zat ooit in de stal van m'n vader. Jeffrey kent het RES-circuit goed omdat hij er als klein ventje regelmatig reed. Normaal gesproken moet hij voorin eindigen, vooral ook omdat hij een kei op het zand is." De Stichting RES had graag gezien dat Harry Goossens de komst van een ONK-wedstrijd naar Axel nog had meegemaakt. Jan Goossens kan dit volmondig beamen. „Hij zou het geweldig hebben gevon den. Een eerbetoon aan hem is een groot woord, maar tot op zeke re hoogte voelt het wel zo." Er is ook een flinke Zeeuwse in breng door de deelname van Roy Gijsel (Heikant, MXi), Casper Ovaa (Oost-Souburg, MXi), Boy Stockman (Temeuzen, MXi), Jef frey van Kempen (Oost-Souburg, MXi) en Mark Boot (Burgh-Haam- stede, MX2). De Zeeuwse 85cc rijders zijn Troy van de Ketterij (Vlissingen), Carsten Goedegebure (Yerseke), Maxim de Meulenmeester (Hein- kenszand), Nancy van de Ven (Vlissingen), JordanrLee van Maaren (Vlissingen) en Tom Cort- vriendt uit Axel. In de 125CC komen Niels Jansen (Terneuzen) en Dylan Warrens (Hulst) in actie. Programma 9 9.00-12.00 uur: training 12.30 tot 15.00 uur en van 15.30 tot 17.45 uur: 85 cc 20 minuten twee rondes 125 cc 25 minuten twee rondes MX2 30 minuten twee rondes MX1 30 minuten twee rondes 17.15-18.15 uur: prijsuitreiking O Entree: tot 12 jaar: gratis Van 12 tot en met 16 jaar: 10 euro Volwassenen: 20 euro door Hans Leber MONACO - Het heeft iets grappigs. Besteed je duizenden euro's aan de huur van een luxe jacht om in de jachthaven van Monaco de Grand Prix te beleven, moet je bij het betreden van de boot je schoe nen op de steiger achterlaten. De signerschoenen, zware handge maakte brogues, slippers met inge- legde diamantjes.... ze liggen er al lemaal voor het oprapen. En dan is het échte spektakel in Monaco nog niets eens begonnen. „Mijnheer, het is nu nog rustig," zegt Stan van Monaco Marine Ser vice Shipyards„Iedereen is een stukje verderop. In Cannes, bij het filmfestival. Morgen komen ze alle maal hier. Want de ware celebrity komt pas als er écht iets te doen is' de kwalificatie en de race." Overvolle treinen melden zich de zer dagen in het vorstendom, met mensen die de de hoop hebben er gens een glimp op te vangen van de coureurs en hun snelle wagens. Want ook dat is Monaco: niet al leen voor de jetset is het een jaar lijks uitje, het is voor iedereen de meest aanraakbare race in de For mule 1. Neem de paddock, waar de kapitale motorhomes van de Fi-teams vlak bij de pitboxen staan om er rijders, personeel en gasten te ontvangen. Normaliter vangt het publiek er geen glimp van op, in Monaco daarentegen kan je er zonder pasje op enkele meters afstand aan voorbij lopen. Er liggen in de jachthaven ouwe schuiten van enkele duizenden eu ro's tot jachten die vele tientallen miljoenen hebben gekost. Werden op het circuit dit jaar enkele aan passingen gedaan om de veiligheid te vergroten, in de jachthaven kun nen steeds minder boten liggen omdat daar nieuwe brandweer voorschriften bepalen dat de bo ten niet bij elkaar mogen aanleg gen. Stan heeft er last van. „Sinds 2008 hebben de rijken minder geld en kunnen er nu ook nog eens minder boten liggen. Dat merken we wel natuurlijk. Maar we klagen niet hoor." .Monaco zal altijd de plek voor gla mour en glitter blijven. En dat heeft niet altijd met geld te ma ken. Wie de treinen gedurende de dag ziet leeglopen, valt op dat de vrouwen op hun paasbest, vaak zo kortgerokt mogelijk, aan de hand van hun mannen - en zónder - de stad in trekken. Want racen is mis schien belangrijk, maar de laatste wagens zijn het circuit nog niet af of de hekken gaan open en ieder een kan weer op het circuit staan, lopen en rijden. Het is er direct weer een dolle bende. Zeker 's nachts, als de disco's, bars en clubs hun luide muziek over het asfalt uitstorten waarop wordt gedanst en gedronken. De Nederlandse GP2-coureur Gie- do van der Garde die vrijdag ver dienstelijk derde werd, zag zijn vriendin 's ochtends nog een tik keltje duf bij het ontbijt. „Ze is naar zo'n bekende club geweest en heeft de hele nacht op het circuit gefeest. Toen ik vanochtend de eer ste rondjes reed, merkte ik ge woon dat het nog glad was van het bier en andere dingen die op het wegdek lagen. Heel apart." Ook in Monaco zijn er natuurlijk zorgen over de eüro, de werkgele genheid en andere economische malheur, maar die lijken voor een paar dagen te zijn weggezet in een champagnekoeler. De rijken mo gen dan wat minder rijk zijn, het sprookje van Monaco laten zij zich niet afnemen. En de allerrijksten? Die hoeven op hun immense jach ten de schoenen niet uit te doen en op de steiger achter te laten, al was het omdat die schepen buiten de haven liggen, waar supersnelle speedboten de aan- en afvoer van gasten verzorgen. -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 41