RES herbeleeft tijden van weleer
sport41
Ook in crisistijd is Monaco plek voor glamour
Open Nederlands kampioenschap motorcross doet tweede pinksterdag Axel aan
zaterdag 26 mei 2012
door René van Stee
AXEL - Vijf jaar lang werd ervoor ge
lobbyd. Op tweede pinksterdag is
het eindelijk zo ver: het Open Ne
derlands kampioenschap (ONK)
motorcross doet het RES- circuit in
Axel aan.
Daarmee herbeleeft de stichting Re
creatieve Exploitatie Smitschor re tij
den van weleer. De laatste grote in
ternationale wedstrijd in Axel werd
gereden op Koninginnedag 1980,
de dag van de inauguratie van Bea
trix. Onder impuls van wijlen Har
ry Goossens - de 'vader van het
Axelse motorcrossen', voormalig in
ternationaal jurylid, motorcross
manager en -trainer - maakten
toenmalige toppers als Gerrit Wol-
s'ink, Peter Herlings, Roger De Cos-
ter en Gerard Rond hun opwach
ting op het circuit aan de Smit-
schorreweg.
„Een geweldige happening was dat
toentertijd. Daarna is het op dit
vlak lang stil gebleven. Totdat we
vonden dat het tijd werd om weer
eens grote wedstrijd naar Axel te
halen. Dit is tot onze grote vreugde
gelukt", stelt secretaris Ad Colijn
van de Stichting RES (Recreatieve
Exploitatie Smitschorre) vol trots.
De Stichting RES is er helemaal
klaar voor. Duizenden vrijwilligers-
uren zitten erin. Sinds 18 mei is de
opbouw van het circuit in volle
gang. „Het is volledig gestript en
opnieuw opgebouwd. Tot en met
zondag zijn er dagelijks zo'n dertig
vrijwilligers in de weer om het cir
cuit op te leveren volgens de eisen
van motorsportverbond KNMV."
Op de wedstrijddag verleent zo'n
honderd man hand- en spandien
sten. Colijn: „Die mensen zijn
goud waard. Ik zie de komst van
het ONK als een beloning voor
hun inzet. Ze leveren al jaren zeer
hoge kwaliteit."
Er is niks aan het toeval overgela
ten. Een groot aantal vrijwilligers
bezocht onlangs in Mill een andere
wedstrijd in het kader van het
ONK. Colijn: „Om te zien hoe het
daar in zijn werk ging. Veiligheid
gaat voor alles, voor zowel de rij
ders als het publiek."
Dat het allemaal zo lang heeft ge
duurd, heeft vooral te maken met
de wedstrijdkalender, vertelt Co
lijn. „Om daarop terecht te komen,
is een kwestie van de zeer lange
Jeffrey Herlings komt maandag in actie in Axel.
adem. Dergelijke wedstrijden wor
den veelal in Brabant of Gelder
land gereden. Het KNMV doet de
laatste tijd meer aan regionale sprei
ding. Vandaar dat ook wij in beeld
kwamen."
De Stichting RES houdt rekening
met de komst van zo'n 1500 toe
schouwers. Die krijgen landelijke
en internationale toppers zoals Jef
frey Herlings (leider in de tussen
stand van het WK en het ONK in
foto Guus Schoosiewille/ANP
de klasse MX2), Mare de Reuver
(MXi) en Ken de Dijcker (MXi)
aan het werk te zien. Herlings kan
in Axel zijn ONK-titel pro
longeren. Jan Goossens, de zoon
van Harry met wie hij zowat alle
circuits in Europa afreisde, is zeker
van de partij. De Axelaar, zelf
licentiehouder in de jaren zeven
tig, wipt nog maandelijks even
langs.
„Het wordt maandag een weer
zien met oude bekenden", vertelt
vijftiger Goossens. In de jaren dat
zijn vader de toon zette in Axel,
was hij één van de stille krachten rs
achter alle activiteiten. „Ik kijk uit
naar de verrichtingen van Jeffrey
Herlings. Zijn vader Peter zat ooit
in de stal van m'n vader. Jeffrey
kent het RES-circuit goed omdat
hij er als klein ventje regelmatig
reed. Normaal gesproken moet hij
voorin eindigen, vooral ook omdat
hij een kei op het zand is."
De Stichting RES had graag gezien
dat Harry Goossens de komst van
een ONK-wedstrijd naar Axel nog
had meegemaakt. Jan Goossens
kan dit volmondig beamen. „Hij
zou het geweldig hebben gevon
den. Een eerbetoon aan hem is
een groot woord, maar tot op zeke
re hoogte voelt het wel zo."
Er is ook een flinke Zeeuwse in
breng door de deelname van Roy
Gijsel (Heikant, MXi), Casper
Ovaa (Oost-Souburg, MXi), Boy
Stockman (Temeuzen, MXi), Jef
frey van Kempen (Oost-Souburg,
MXi) en Mark Boot (Burgh-Haam-
stede, MX2).
De Zeeuwse 85cc rijders zijn Troy
van de Ketterij (Vlissingen),
Carsten Goedegebure (Yerseke),
Maxim de Meulenmeester (Hein-
kenszand), Nancy van de Ven
(Vlissingen), JordanrLee van
Maaren (Vlissingen) en Tom Cort-
vriendt uit Axel.
In de 125CC komen Niels Jansen
(Terneuzen) en Dylan Warrens
(Hulst) in actie.
Programma
9 9.00-12.00 uur: training
12.30 tot 15.00 uur en van 15.30
tot 17.45 uur: 85 cc 20 minuten
twee rondes 125 cc 25 minuten
twee rondes MX2 30 minuten
twee rondes MX1 30 minuten
twee rondes
17.15-18.15 uur: prijsuitreiking
O Entree: tot 12 jaar: gratis
Van 12 tot en met 16 jaar: 10 euro
Volwassenen: 20 euro
door Hans Leber
MONACO - Het heeft iets grappigs.
Besteed je duizenden euro's aan
de huur van een luxe jacht om in
de jachthaven van Monaco de
Grand Prix te beleven, moet je bij
het betreden van de boot je schoe
nen op de steiger achterlaten. De
signerschoenen, zware handge
maakte brogues, slippers met inge-
legde diamantjes.... ze liggen er al
lemaal voor het oprapen. En dan
is het échte spektakel in Monaco
nog niets eens begonnen.
„Mijnheer, het is nu nog rustig,"
zegt Stan van Monaco Marine Ser
vice Shipyards„Iedereen is een
stukje verderop. In Cannes, bij het
filmfestival. Morgen komen ze alle
maal hier. Want de ware celebrity
komt pas als er écht iets te doen is'
de kwalificatie en de race."
Overvolle treinen melden zich de
zer dagen in het vorstendom, met
mensen die de de hoop hebben er
gens een glimp op te vangen van
de coureurs en hun snelle wagens.
Want ook dat is Monaco: niet al
leen voor de jetset is het een jaar
lijks uitje, het is voor iedereen de
meest aanraakbare race in de For
mule 1. Neem de paddock, waar
de kapitale motorhomes van de
Fi-teams vlak bij de pitboxen
staan om er rijders, personeel en
gasten te ontvangen. Normaliter
vangt het publiek er geen glimp
van op, in Monaco daarentegen
kan je er zonder pasje op enkele
meters afstand aan voorbij lopen.
Er liggen in de jachthaven ouwe
schuiten van enkele duizenden eu
ro's tot jachten die vele tientallen
miljoenen hebben gekost. Werden
op het circuit dit jaar enkele aan
passingen gedaan om de veiligheid
te vergroten, in de jachthaven kun
nen steeds minder boten liggen
omdat daar nieuwe brandweer
voorschriften bepalen dat de bo
ten niet bij elkaar mogen aanleg
gen. Stan heeft er last van. „Sinds
2008 hebben de rijken minder
geld en kunnen er nu ook nog
eens minder boten liggen. Dat
merken we wel natuurlijk. Maar
we klagen niet hoor."
.Monaco zal altijd de plek voor gla
mour en glitter blijven. En dat
heeft niet altijd met geld te ma
ken. Wie de treinen gedurende de
dag ziet leeglopen, valt op dat de
vrouwen op hun paasbest, vaak zo
kortgerokt mogelijk, aan de hand
van hun mannen - en zónder - de
stad in trekken. Want racen is mis
schien belangrijk, maar de laatste
wagens zijn het circuit nog niet af
of de hekken gaan open en ieder
een kan weer op het circuit staan,
lopen en rijden. Het is er direct
weer een dolle bende. Zeker 's
nachts, als de disco's, bars en clubs
hun luide muziek over het asfalt
uitstorten waarop wordt gedanst
en gedronken.
De Nederlandse GP2-coureur Gie-
do van der Garde die vrijdag ver
dienstelijk derde werd, zag zijn
vriendin 's ochtends nog een tik
keltje duf bij het ontbijt. „Ze is
naar zo'n bekende club geweest en
heeft de hele nacht op het circuit
gefeest. Toen ik vanochtend de eer
ste rondjes reed, merkte ik ge
woon dat het nog glad was van
het bier en andere dingen die op
het wegdek lagen. Heel apart."
Ook in Monaco zijn er natuurlijk
zorgen over de eüro, de werkgele
genheid en andere economische
malheur, maar die lijken voor een
paar dagen te zijn weggezet in een
champagnekoeler. De rijken mo
gen dan wat minder rijk zijn, het
sprookje van Monaco laten zij zich
niet afnemen. En de allerrijksten?
Die hoeven op hun immense jach
ten de schoenen niet uit te doen
en op de steiger achter te laten, al
was het omdat die schepen buiten
de haven liggen, waar supersnelle
speedboten de aan- en afvoer van
gasten verzorgen. -