301 zeeland
Zeelaid moet vooral dóen
'Met een goed gevoel van
het zonnetje genieten'
Wi
Let op! Verkeershinder.
Wat de Zeeuwse scholieren
twitteren over de examens
De Wester-
scheldetunnel
wordt volledig
afgesloten van
5 op 6 juni
www.westerscheldetunnel.nl
zaterdag 26 mei 2012
De PZC volgt drie Zeeuwse
scholieren tijdens hun eind
examens. Vandaag: Marjo
de Bruijne (18) uit Kapelle
vertelt over haar vwo-exa-
men Latijn.
door Matthanja Schipper
WB*
MB|
müS» f
"VTT \Y s
I EINDEXAMENS 2012
Vrolijk en opgelucht
heeft Marjo een half
uur na het examen La
tijn alweer de zon op
gezocht. Het zevende
examen van de leerlinge van het
Ostrea Lyceum zit erop.
Vantevoren was ze wel een beetje
zenuwachtig voor het examen. „Ik
heb gedaan wat ik kon, maar pas
na mijn examen biologie van afge
lopen woensdag kon ik beginnen
met leren voor Latijn." Gelukkig is
het goed afgelopen. „Het examen
bestond uit vier teksten, drie daar
van gingen heel goed. Maar deze
teksten had Marjo de afgelopen ja
ren dan ookal vertaald en bestu
deerd. „Dat was gewoon toepas
sen van wat je altijd al hebt ge
daan. Maar we moesten ook een
onbekende tekst vertalen, daar
had ik wel een beetje moeite
mee." Gelukkig hebben de gym
nasten van het Ostrea Lyceum al
genoeg moeilijke teksten moeten
vertalen. Daarom viel ook deze op
dracht wel mee. Maar dat neemt
niet weg dat klasgenootjes soms
tot vreemde vertalingen kwamen.
„Eén meisje had een zin vertaald
met 'hij is verwekt tussen de var
kens want hij reed op een paard
de heuvel op'. Maar dat stond er
natuurlijk in de verste verte niet!"
De ijverige leerlinge begint onder
tussen genoeg te krijgen van al die
examens. „Het was weer een lange
zit van 9.00 tot 12.00 uur. Ik merk
wel dat ik al die examens een beet
je beu begin te raken, maar deze
was gelukkig ook weer goed te
doen. Ik ga dit weekend dus met
een goed gevoel van het zonnetje
genieten."
Maar naast genieten moet Marjo
ook weer snel aan de bak: vanmid
dag zit ze alweer met het scheikun
deboek op schoot. Door het pink
sterweekend heeft ze nog even de
'ik vind dal lange week
end echt helemaal top,
dan kan ik tenminste
even bijkomen.'
De PZC volgt Britt (links), Mike (midden) en Marjo (rechts) tijdens de examens. foto's Mechteld Jansen
tijd: pas dinsdag hoeft ze het exa
men te maken.
„Ik vind dat lange weekend echt
helemaal top, dan kan ik tenmin
ste even bijkomen. Vorige week
ook al hemelvaartsdag: ze hebben
die examens dit jaar wel fantas
tisch gepland!" Vanavond gaat ze
met haar vriend naar het Ostrea
Stage Event. Even een beetje ont
spanning heeft Marjo wel ver
diend. „Van het weekend ga ik
ook wel een beetje uitslapen hoor,
om een uurtje of elf in de ochtend
begin ik wel weer met leren."
Marjo is gerust op haar diploma:
„De exacte vakken waren pittig,
maar de talen gingen goed. Latijn
kan ik zelfs laten vallen: dan krijg
ik gewoon een vwo-diploma."
Fransine95 @FransineVerhage
Ik heb even zin om iedereen ja
loers te maken die zo examen
heeft, ik lig lekker op het strand
Peter Roozemond @FrPetter
@fransineverhage haha, dan ben
ik nu ook jaloersmaar na het exa
men ga ik ook naar het terras!
Emma @emmaduvekot
Dit weer brengt me in Franse sfe
ren. Dus meteen het nuttige met
het aangename combineren: een
Frans examen maken in de tuin!
Cynthia @cynthialisa
Nog 1 examen te gaan, woensdag
pas! Vandaag heerlijk van 't weer
genieten in mijn hopelijk nieuwe
woonplaats Maastricht
#examenzld
Nathan @aka_Apple
Met tegenzin in de bus naar
school voor het eindexamen Latijn
Tom Rottier @TankTomio
Weer om lekker op terras te zit
ten, op strand te liggen. Dus we
gaan ak leren. #examenzld
tussen 20.30 en 04.00 u
In de nacht van 5 op 6 juni 2012 wordt groot onderhoud
verricht aan de Westerscheldetunnel en de Tunnelweg.
Ook worden de calamiteitensystemen in de tunnel getest.
De werkzaamheden starten op dinsdag 5 juni om 20.30 uur en
duren tot 04.00 uur op woensdagochtend 6 juni of zo veel eerder
als mogelijk is.
Gedurende de werkzaamheden is de Westerscheldetunnel in
beide richtingen volledig afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid
via Antwerpen. Tijdelijke gele verkeersborden geven de route van
de omleiding aan.
Onze excuses voor het ongemak.
Meer informatie:
Kijk op www.westerscheldetunnel.nl
of stuur een e-mail naar info@westerscheldetunnel.nl
of bel de Klantenservice
- vanuit Nederland: 0900 - 23 58 866 0,05/min.)
-vanuit België: 0031 - 113 - 23 28 44
Volg ons ook op Twitter via @WSTVerkeer
door Cornelleke Blok
'ÜFM MNMI E L
Koos van der Steenhoven
(62) begon nog geen half
jaar geleden als onder-
wijsautoriteit Zeeland,
en nu kondigt hij zijn vertrek al
weer aan. Over een jaar stopt hij
met zijn werkzaamheden als de
onafhankelijke scheidsrechter die
het Zeeuwse onderwijs moet aan
zetten om toekomstproof te wor
den. Scholen moeten het straks
zélf doen.
Van der Steenhoven is de opvolger
van Ed d'Hondt, die twee jaar gele
den een reddingsplan schreef voor
het Zeeuwse onderwijs. Scholen
moeten meer samenwerken om
de kwaliteit van het onderwijs in
Zeeland in de toekomst zeker te
stellen, zo luidde de boodschap
van het rapport 'Kerend Tij'. In
ruil daarvoor zegde het ministerie
een miljoeneninvestering toe in
het Zeeuwse onderwijs, en stelde
een Zeeuwse onderwijsautoriteit
aan. Die is nodig om het Zeeuwse
belang voorop te zetten en kno
pen door te hakken.
De boodschap is overgekomen:
Zeeuwse schoolbestuurders heb
ben de afgelopen twee jaar niet stil
gezeten. Vooral in het mbo zijn
stappen gezet. De twee Zeeuwse
ROC's zijn op 1 januari officieel ge
fuseerd en scholen zijn druk bezig
om het vmbo en het mbo beter op
elkaar te laten aansluiten.
Van der Steenhoven en zijn colle
ga's Hans de Goeij (plaatsvervan
gend onderwijsautoriteit) en Hans
Schuit (secretaris van de BMC
Groep) richten zich het komende
jaar daarom vooral op de basis
scholen en middelbare scholen.
„Daar begint de bevolkingskrimp.
Zeeland heeft al problemen om ba
sisscholen overeind te houden.
Over enkele jaren krijgen middel
bare scholen daar ook mee te ma
ken. Scholen moeten niet afwach
ten tot ze ten onder gaan. Ze moe
ten zich voorbereiden op de
krimp en nieuwe samenwerkings
vormen zoeken in plaats van con
curreren. Zo kunnen ze langer
open blijven. Scholen kunnen bij
voorbeeld hun ruimtes exploite
ren voor kinderopvang of gemeen
schappelijk investeren in gebou
wen, die gezamenlijk gebruikt kun
nen worden. Dat gebeurt nu bij
voorbeeld al met het Technum in
Vlissingen. Dat is een heel slimme
voorziening. Alleen zo kun je kwa
litatief goede onderwijsvoorzienin
gen houden."
De onderwijsautoriteit wil binnen
kort om de tafel met schoolbe
stuurders. Van der Steenhoven be
nadrukt: „We gaan ze niets opleg
gen. De scholen moeten zelf de sa
menwerking zoeken. Ik merk dat
scholen zich soms laten weerhou
den van samenwerking, omdat be
paalde dingen volgens de wet niet
zouden mogen. Wij vinden: als er
een goed plan is dat afwijkt van de
regelgeving, dan kunnen wij van
uit het ministerie creatief meebe
wegen."
Van der Steenhoven werkt ook
aan een zogeheten 'onderwijsar
beidsmarktplan' voor Zeeland.
„De vraag naar arbeidskrachten
van bedrijven moet beter aanslui
ten bij het opleidingsaanbod. Je
moet geen leerlingen opleiden
voor werk dat er in Zeeland niet
is." Leerlingen zouden al vroeg en
thousiast gemaakt moeten worden
voor banen in bijvoorbeeld proces
techniek, logistiek en zorg. „We
moeten jongeren - en zeker ook
meisjes - laten zien hoe leuk dat
werk is en dat ze in die sectoren ze
ker zijn van werk."
Ook in het hoger onderwijs zou
Zeeland meer voor de eigen ar
beidsmarkt moeten opleiden. De
Roosevelt Academy zou daarom
op den duur een volwaardige
Zeeuwse universiteit moeten wor
den, vindt Van der Steenhoven.
„Hoe goed het university college
ook draait: na drie jaar vliegen de
studenten uit, terwijl Zeeland juist
zou moeten proberen die jongeren
aan de provincie te binden." Stu
denten zouden de mogelijkheid
moeten krijgen om ook een mas
ter te volgen of te promoveren.
„Maar dan wel in vakgebieden die
aansluiten bij de kracht van Zee
land, zoals water, visserij, oude
renzorg en transatlantische, stu
dies."
Er is nog een lange weg te gaan